LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Op welk loon is mijn eventuele uitkering straks gebaseerd?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Sunglasses
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2017 16:00

Op welk loon is mijn eventuele uitkering straks gebaseerd?

Ongelezen bericht door Sunglasses »

Ik heb een ww uitkering die loopt tot 1-1-2019. Ik heb nu, na 4 maanden werkeloosheid, een 6 mnd-contract + 1 dag aangeboden gekregen voor een veel lager loon en ook nog voor minder uren. Ik ga er dus op achteruit, maar die investering wil ik nog wel maken als ik daarmee weer aan het werk kan. Alleen, wat zijn de gevolgen als dit contract niet wordt verlengd? De info op werk.nl is nogal moeilijk te doorgronden, maar begrijp ik goed dat als je weer meer dan 26 weken hebt gewerkt (en dat heb je, met 6 mnd + 1 dag), je oude ww-recht daarmee vervalt voor wat betreft de berekening? Dus dat als het contract niet verlengd wordt, ik verder ga met 70% van wat ik tijdens het nieuwe contract opbouw? Begrijp me niet verkeerd, liever wil ik natuurlijk helemaal geen uitkering, maar als dat het geval is, dan vind ik het nogal een overweging om mee te nemen.

Graag hoor ik van iemand of dit klopt... Ik heb ook het UWV gebeld en zij komen niet verder dan: "U moet de baan accepteren en blijven door solliciteren tot u aan het oorspronkelijke aantal uren zit"... En hameren erop dat ik de WW best mag stopzetten gedurende de looptijd van mijn contract, maar dat de einddatum van 1-1-2019 daarmee niet opschuift. Dat is me duidelijk nu... Ik heb een arbeidsverleden van +25 jaar en hoe bouw je dat in deze tijd op als je tot je 67e moet met al die korte contracten en je ww-recht loopt door terwijl je met een klein baantje geholpen bent... maar dat is weer een andere discussie.

Het gaat mij er dus om op welk loon de uitkering straks gebaseerd is wanneer het nieuwe contract niet wordt verlengd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Op welk loon is mijn eventuele uitkering straks gebaseerd?

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn verschillende varianten, afhankelijk van wanneer je werkloos bent geworden. Maar de huidige situatie is zo dat als je minder verdient dan 87,5% van het oude loon, je WW blijft lopen en dat je gedeeltelijk een aanvulling vanuit de WW krijgt. Na dit halfjaar krijg je dan dus gewoon de zelfde WW zonder aftrek. Maar de WW-duur begint niet opnieuw.

Als je meer dan 87,5% verdient van je oude loon, dan stopt de WW. als je binnen een halfjaar weer werkloos wordt, dan gaat de WW verder waar die was gebleven. Bij meer dan een halfjaar weken begint in principe de WW-periode weer opnieuw. Daarbij kan de hoogte onder voorwaarden op het oude niveau blijven.

witte angora
Berichten: 30892
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Op welk loon is mijn eventuele uitkering straks gebaseerd?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ja, beter is het om, als je straks zonder werk komt, de ww-periode zo kort mogelijk te houden en er zo snel mogelijk een beter betaalde baan uit te slepen, of niet dan?

Ik zou zeggen: pak het gewoon op, laat zien wat je waard bent, en wie weet krijg je in no time nog een aardige verhoging erbij. Alhoewel dat met uitzendwerk niet zo heel gauw gebeurt, en zeker anno 2017 niet, maar je wil niet weten wat ik als pubertje er uit heb weten te slepen, gewoon door keihard te werken...

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: Op welk loon is mijn eventuele uitkering straks gebaseerd?

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Beste Sunglasses.

Wat fijn dat je een baan hebt aangeboden gekregen. Logisch dat je wilt weten hoe het zit met de hoogte van een eventuele nieuwe uitkering als dit contract niet verlengd wordt. Dit omdat je voor een lager loon aan het werk gaat.

De collega’s die je gesproken hebt, hebben gelijk. Je geeft bij je nieuwe werkzaamheden de inkomsten door via de inkomstenopgave. Zijn je inkomsten lager dan 87.5% van je WW-maandloon, dan ontvang je een aanvullende WW-uitkering.

Wordt je nieuwe contract niet verlengd (wat ik natuurlijk niet voor je hoop) en heb je een nieuw recht opgebouwd? Dan wordt de hoogte van je oude WW-recht aangehouden voor de periode waarin beide rechten lopen. Is het oude recht beëindigd? Dan geldt de hoogte van het nieuwe recht. Deze zal dan gebaseerd zijn op de inkomsten uit deze nieuwe baan.

Uiteraard krijg je een brief van UWV met uitleg over de berekening van de hoogte van het nieuwe recht.

Succes met je nieuwe baan.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
UWV Webcare Team

Sunglasses
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2017 16:00

Re: Op welk loon is mijn eventuele uitkering straks gebaseerd?

Ongelezen bericht door Sunglasses »

Dank jullie wel voor de reacties!

Gesloten