LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] sociale activatie bij wajong via UWV

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Elinek
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:53

sociale activatie bij wajong via UWV

Ongelezen bericht door Elinek »

ik ben 45 jaar en heb Wajong op voornamelijk psychiatrische gronden. Laatste jaren ben ik steeds regelmatiger vrijwilligerswerk gaan doen (UWV weet hier van)en heb ik sinds kort een trajectbegeleidster (vanuit GGZ) die mij begeleid bij vrijwilligerswerk en vrijetijdsbesteding. Nu kwam er uit ontwikkelingsgesprekken naar voren dat ik wel wat meer wilde met fotografie.
Volgens mijn trajectbegeleidster zou er 2 keer 3000 euro beschikbaar zijn om mij een opleiding te laten volgen. Dit zou de UWV dan betalen uit het potje voor sociale activatie. Hoewel het een beroepsopleiding zou worden, fotografie, zou ik daar naar alle waarschijnlijkheid nooit in kunnen werken. Toch zou ik in dit geval in aanmerking kunnen komen voor deze opleiding. Hoewel ik het fantastisch zou vinden om toch weer te kunnen proberen de draad qua leren weer op te kunnen pakken, kan ik mij niet voorstellen dat het UWV hier aan meebetaalt, en alleen die opleidingen bekostigt die bij die persoon kunnen leiden tot betaald werk. Bij mij zou het alleen kunnen leiden tot uitbreiding/ verandering van mijn vrijwilligerswerk zoals les geven. Er aan verdienen zit er niet in omdat de juiste uitrusting hiervoor ontbreekt (lees financieën) en mijn stabiliteit te wensen overlaat. Door het vrijwilligerswerk weet ik min of meer wat ik kan en niet kan, wat ik moet doen en vooral ook moet laten om een beetje stabiel te blijven (naast medicijnen natuurlijk).

Mijn vraag is dus eigenlijk, betaalt het UWV mee aan sociale activering ook als het met grote zekerheid niet leidt tot betaald werk?

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: sociale activatie bij wajong via UWV

Ongelezen bericht door marietje224 »

je kan het allicht proberen,fotografie dat weet ik van mijn man,werkt zeer ontspannend en misschien heeft het een goede invloed op je...
maar vragen en praten kan altijd?
meer zou ik er niet over kunnen zeggen,maar omdat je zelf al zegt ik zou er nooit een baan in kunnen vinden,maar je zou misschien zelf een eigen site kunnen beginnen als je eenmaal een goed begin hebt...met wat vraagprijsjes...
misschien zeggen ze wel ga eens met een compact aan de slag en laat eens wa zien?
ik weet het ook niet ze zijn heel streng en erg gericht op ,is hier een baan in te vinden...kan ze of hij van de wajong af...maar je wilt in elk geval en dat is iets waar menig mens nog iets van kan leren

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: sociale activatie bij wajong via UWV

Ongelezen bericht door antonh »

@Elinek,
het UWV betaald alleen een opleiding voor jou als je een baangarantie hebt.
En echt niet omdat je het leuk vindt.
Vindt het trouwens wel een dure opleiding voor fotografie als je daar 2x € 3000,-- voor nodig zou hebben.
En die 2x € 3000,-- krijg je echt zo maar niet hoor dit zijn bedragen voor IRO en dergelijke.
Als dat zo is ga ik morgenvroeg ook meteen voor een zeil cursus.
Maar heb geen zeilboot, misschien kan ik die van het UWV krijgen en jij misschien een digitale spiegelreflex.
Het nieuwste model van Nikon lijkt me wel wat.
Vraag of je traject begeleidster het niet wil betalen, of geeft zij soms die cursus?
Ze heeft wel de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: sociale activatie bij wajong via UWV

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Het zou natuurlijk ook te gek voor woorden zijn dat UWV zoiets
gaat betalen en dat voor een hobby omdat je zelf al aangeeft dat je stabiliteit te wensen overlaat en dat ook nog eens voor vrijwilligerswerk.
Vrijwilligerswerk kan je overal doen, daar hoef je geen dure opleiding voor te hebben.

Opleidingen zijn er voor mensen die een baan kunnen krijgen in die beroepgroep, ook moeten die een baangarantie hebben anders komen ze er nog niet eens voor in aanmerking, en dat zijn mensen die wel gezond zijn verklaard tot werk.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: sociale activatie bij wajong via UWV

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Beste Elinek,
Ik denk inderdaad niet dat het UWV die cursus gaat betalen.
Maar zit er in jouw gemeente een Vrijwilligers Vacature Bank?
In mijn gemeente wel en die geven gratis cursussen aan mensen die vrijwilligerswerk doen.
Als er zo'n organisatie in jouw gemeente zit, hebben zij misschien een cursus fotografie voor je, zodat je je vrijwilligerswerk beter kunt toespitsen.
Heel veel succes er mee, ik hoop dat je deze stijgende lijn vast kunt houden!

En Arthur en Antonh, denk even aan hoe je op mensen reageert!
Ik vind niet dat je op deze manier op hem/haar moet reageren.
Hij/zij geeft zelf al aan te denken dat de cursus niet wordt betaald, dan is op zo'n manier reageren niet echt leuk.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: sociale activatie bij wajong via UWV

Ongelezen bericht door jor »

VioletPrue schreef: En Arthur en Antonh, denk even aan hoe je op mensen reageert!
Ik vind niet dat je op deze manier op hem/haar moet reageren.
Hij/zij geeft zelf al aan te denken dat de cursus niet wordt betaald, dan is op zo'n manier reageren niet echt leuk.
Mee eens, en bestaan namelijk geen domme vragen maar wel domme antwoorden! Topicstarter stelde een vraag en vroeg gewoon om raad, nergens voor nodig om dan kleinerend te gaan doen.

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: sociale activatie bij wajong via UWV

Ongelezen bericht door antonh »

@Joe en VioletPrue,
beetje rare reacties van jullie op onze antwoorden.
Volgens VioletPrue moet je dus topic starter bij wijze van spreken antwoorden met fluwelen hand schoentjes?
De realiteit is als ze met zo een vraag bij UWV-CWI komt dat ze recht in haar gezicht wordt uitgelachen.
En dat komt harder aan dan hier een reactie dat de reactie van de begeleidster eigenlijk "klingklare onzin" is.
Er zijn geen potjes voor bij de instantie en dat weet een begeleidster als ze haar functie beheerst ook.
Dit zijn van die stil houdertjes, mensen valse hoop geven.
Moeten die "hulpverleners" niet doen!

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: sociale activatie bij wajong via UWV

Ongelezen bericht door antileugens »

Er is een groot verschil tussen "fluwelen handschoentjes" en "afbekken en beledigen".

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: sociale activatie bij wajong via UWV

Ongelezen bericht door marietje224 »

mee eens ik had al op arthur gereageerd dat ie wat genuanceerder kon zijn en dat je hier niet echt op zit te wachten.
je kan oook iemand iets duidelijk maken,zonder iemand de grond intetrappen.
want dat was het geval en fluwelen handschoenen hoeft niet ,maar wat ik zeg normaal en met respect naar elkaar reageren is wat anders.

ik vind het idee van violet niet eens zo heel gek...
of wat ik zeg ga er eens met een compact camera op uit en koop wat boekjes en laat wat zien,misschien ??
maar ze zijn wel heel streng ,en die reintigratieburo;s die zeggen soms ook maar wat...mijn oom zouden ze binnen 6 wk aan het werk hebben,dat was jan 2009.......nu..nog steeds uwv,heeft nog de tijd met uitkering tot volgend jaar en daar heb je dan je leven lang voor gewerkt tot 56...
en omscholen..alles is te duur of kan niet en zus en zo...makkelijk is het al niet uit de ww,laatstaan wia...
ik wens je wel heeeeeeeeeeeeeel veel succes...

nou ja ik vind fotograferen ook heel leuk,helaas kan ik niet werken,mijn man is gek op fotograferen en wil de hoogste canon..mmmm
maar ja helaas ik kan amper mijn armen gebruiken dus ik denk niet dat ik er mee aan moet komen ihihiih ...mensen dit laatste is gewoon even een grapje he!!!
ik leef mee met deze persoon maar moest even om iemand lachen over de laatste nikon...
mvg marietje

arthur2000

Re: sociale activatie bij wajong via UWV

Ongelezen bericht door arthur2000 »

:) Veel succes!
Laatst gewijzigd door arthur2000 op 16 feb 2010 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: sociale activatie bij wajong via UWV

Ongelezen bericht door marietje224 »

@arthur2000

ben jij de sportarts die een eigen site had?
zo wel dan heb ik nu een hele andere kant van je leren kennen gaande weg hier op het forum,toen je nog niet in een dip zat was je niet zo...
zo niet dan zal arthur in moeten lichten dat zijn naam gebruikt wordt want dat kan hij voor zijn praktijk niet gebruiken...

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: sociale activatie bij wajong via UWV

Ongelezen bericht door antonh »

@Elinek,

heb je al een reactie gehad van UWV op je vraag?
:D :D

Elinek
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 nov 2009 20:53

Re: sociale activatie bij wajong via UWV

Ongelezen bericht door Elinek »

antonh schreef:@Elinek,

heb je al een reactie gehad van UWV op je vraag?
:D :D
ja, ik mag in september beginnen met de basisopleiding van 3 maanden. De vervolg opleiding niet. Met de basisopleiding kan en mag ik les geven bij de organisatie waar ik nu ook voor werk.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: sociale activatie bij wajong via UWV

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Elinek schreef:
antonh schreef:@Elinek,

heb je al een reactie gehad van UWV op je vraag?
:D :D
ja, ik mag in september beginnen met de basisopleiding van 3 maanden. De vervolg opleiding niet. Met de basisopleiding kan en mag ik les geven bij de organisatie waar ik nu ook voor werk.
Wat ik niet begrijp is dat je met een basisopleiding les mag gaan geven en hoe kan het dat je daar op vrijwillige basis wel les kan geven en op loonbasis niet, dus een deel eigen geld gaan verdienen ?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: sociale activatie bij wajong via UWV

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Chocomelk schreef:Wat ik niet begrijp is dat je met een basisopleiding les mag gaan geven en hoe kan het dat je daar op vrijwillige basis wel les kan geven en op loonbasis niet, dus een deel eigen geld gaan verdienen ?
Nou, dat kan in bepaalde gevallen heel simpel zijn.
Bij een baas moet je op vaste tijden beschikbaar zijn en bel je te vaak dat je ziek bent, wordt je contract niet verlengd en zit je weer thuis.
Als je vrijwilligerswerk doet, wordt daar (zeker als je een arbeidshandicap hebt) meer rekening mee gehouden en kun je vaker schuiven met diensten en word je niet zomaar op straat gezet.
Ook kan het zijn dat het vrijwilligerswerk een opstap vormt naar vast werk, dus meer als eerste stap, zoals TS al aangeeft in de titel, als sociale activatie.
Niet iedereen die wel vrijwilligerswerk kan doen kan ook betaald werken.
Ik werk bijvoorbeeld vrijwillig vanuit huis, bij een gehandicaptenorganisatie en dus is er alle begrip als het eens lichamelijk niet goed gaat.
Ik kan in pyjama mijn vrijwilligerswerk doen.
Maar mensen vergeten dat iemand die een lichamelijke beperking heeft soms (en in mijn geval is dat zo) al behoorlijk wat energie kwijt zijn aan op tijd opstaan, douchen en aankleden en op de plaats van bestemming komen.
Als ik dan al kapot ben en geen energie meer heb, kan ik rechtsomkeert maken naar huis.
Nu kan ik toch nuttig zijn voor de maatschappij, ik heb voldoening omdat ik naar mijn mening iets doe voor mijn uitkering en ik kan het lichamelijk ook aan.
Misschien dat ik ooit betaald kan werken, misschien ook niet.
Maar in de tussentijd voel ik me nuttig en help ik mensen met een beperking.
En dat is ook belangrijk, aangezien het steeds moeilijker wordt om nog vrijwilligers te vinden.

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: sociale activatie bij wajong via UWV

Ongelezen bericht door marietje224 »

@violet prue
ik vind het knap dat je het doet,eerlijk gezegd!
ik zou willen maar ik kan het niet,ik typ nu wel,maar je wil niet weten hoe en hoeveel pijn me dat geeft...en dan nog niet over de rest van het lichaam.
er zijn heel veel mensen die wel willen maar echt niet kunnen!
hopelijk en je ziet het zonnig in..is het misschien voor jou een opstap naar een echte baan,
idd mij kost het aankleden ,als het al gaat,arm schiet 3x perdag uit de kom ,1,5 dan ben ik alweer toe om even te liggen...boekje lezen...vraag me later niet wat ik heb gelezen?maar doet er niet toe...ik vermaak me..
ik ken wel iemand die doet ook vrijwillegers werk en ook wao maar op een gegeven moment gaan ze toch dingen van je verlangen en rekenen ze gewoon op je,als je dan niet kan ...dan voel je je nog schuldig ook en dan gaan ze nog roddelen ook nou daar heb je niks aan...dus die gene is eigenlijk nu op de punt bereikt zal ik er mee stoppen of niet?
dat soort bedrijven heb je ook...en dat is niet eerlijk toch?
wat ji doet is ideaal,voor sommige mensen...

ik hoop dat er in de toekomst wat voor je in zit,je bent een voorbeeld!
sommige denken ook laat maa zit toch thuis....

Gesloten