LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] contract

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
LiMoWe
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2012 15:08

contract

Ongelezen bericht door LiMoWe »

Is er ook iemand die weet of een contract voor vakantiewerk ook mee telt als normaal contract? Ik heb nl 4 contracten gehad en het eerste was van vakantiewerk. En deze contracten samen zijn 50 maanden. Ik werk in een ziekenhuis. Nu zeggen ze dat het eerste contract er niet is!!! Wat kan ik hier aan doen???? Suggesties?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: contract

Ongelezen bericht door crazyme »

LiMoWe schreef:Is er ook iemand die weet of een contract voor vakantiewerk ook mee telt als normaal contract? Ik heb nl 4 contracten gehad en het eerste was van vakantiewerk. En deze contracten samen zijn 50 maanden. Ik werk in een ziekenhuis. Nu zeggen ze dat het eerste contract er niet is!!! Wat kan ik hier aan doen???? Suggesties?
Ze even helpen met tellen ?

Als jij er 4 hebt dan moet dat niet zo moeilijk zijn toch ?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: contract

Ongelezen bericht door witte angora »

Telraam meenemen...

In onderstaande link vind je zeer bruikbare informatie. Kijk even of het contract voor het vakantiewerk aan de voorwaarden voldoet, in dat geval is het een volwaardig arbeidscontract. En is het daarmee contract nummero 1.

http://www.zoekbijbaan.nl/bedrijven/han ... hp?link=13

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: contract

Ongelezen bericht door Isabel1 »

let dan wel even op: dat vakantiewerk contract was dat van het ziekenhuis of van het uitzendbureau.

isabel

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: contract

Ongelezen bericht door crazyme »

Isabel1 schreef:let dan wel even op: dat vakantiewerk contract was dat van het ziekenhuis of van het uitzendbureau.

isabel
Werken via een uitzendbureau wordt ook als een contract gerekend.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: contract

Ongelezen bericht door witte angora »

crazyme schreef:
Isabel1 schreef:let dan wel even op: dat vakantiewerk contract was dat van het ziekenhuis of van het uitzendbureau.

isabel
Werken via een uitzendbureau wordt ook als een contract gerekend.
Klopt, is wel een contract, maar met het uitzendburo, niet met de inlener. Je kunt ook in vaste dienst bij een uitzendburo komen, vanwege die contracten. Niet dat de uitzendburo's die mogelijkheid snel geven, ze hebben heel makkelijk drie maanden lang even geen werk voor je...

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: contract

Ongelezen bericht door crazyme »

witte angora schreef:
crazyme schreef:
Isabel1 schreef:let dan wel even op: dat vakantiewerk contract was dat van het ziekenhuis of van het uitzendbureau.

isabel
Werken via een uitzendbureau wordt ook als een contract gerekend.
Klopt, is wel een contract, maar met het uitzendburo, niet met de inlener. Je kunt ook in vaste dienst bij een uitzendburo komen, vanwege die contracten. Niet dat de uitzendburo's die mogelijkheid snel geven, ze hebben heel makkelijk drie maanden lang even geen werk voor je...
1 gewerkt via uitzendbureau
1 contract voor bepaalde tijd rechtstreeks
1 contract voor bepaalde tijd rechtstreeks

= onbepaalde tijd.

Mits bij dezelfde werkgever in dezelfde functie.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: contract

Ongelezen bericht door witte angora »

crazyme schreef:
1 gewerkt via uitzendbureau
1 contract voor bepaalde tijd rechtstreeks
1 contract voor bepaalde tijd rechtstreeks

= onbepaalde tijd.

Mits bij dezelfde werkgever in dezelfde functie.
Ik wil je graag geloven, maar heb je ook ergens een link waarmee je dit kan onderbouwen?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: contract

Ongelezen bericht door crazyme »

witte angora schreef:
crazyme schreef:
1 gewerkt via uitzendbureau
1 contract voor bepaalde tijd rechtstreeks
1 contract voor bepaalde tijd rechtstreeks

= onbepaalde tijd.

Mits bij dezelfde werkgever in dezelfde functie.
Ik wil je graag geloven, maar heb je ook ergens een link waarmee je dit kan onderbouwen?
Normaal gesproken doe ik dat niet maar voor jou maak ik een uitzondering :wink:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... tract.html
Als u een tijdelijk arbeidscontract heeft, kan dit in bepaalde situaties automatisch overgaan in een vast contract.

Overgang tijdelijk contract in vast contract
Uw tijdelijke contract gaat over in een vast contract in de volgende situaties:

Na 3 tijdelijke arbeidscontracten die telkens direct (of binnen 3 maanden) na elkaar zijn afgesloten, is het 4e arbeidscontract automatisch een vast dienstverband.
Als u tijdens het 2e of volgende contract langer dan 36 maanden voor dezelfde werkgever werkt, krijgt u automatisch een vast contract. De periode tussen de voorgaande contracten mag maximaal 3 maanden zijn.

Werk via uitzendbureau
Het kan voorkomen dat u eerst werkt via een uitzendbureau en binnen 3 maanden daarna een tijdelijk contract krijgt van het bedrijf waar u uitzendwerk deed (of in omgekeerde volgorde). Als u dan hetzelfde werk blijft doen, telt de uitzendperiode in principe mee voor de opeenvolging van tijdelijke contracten, waarna recht ontstaat op een vast contract.

Voor meer informatie hierover of voor een persoonlijk advies kunt u het beste een arbeidsjurist raadplegen. Dit kan bijvoorbeeld via het Juridisch Loket.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: contract

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is duidelijk, hier is geen discussie over mogelijk. Bedankt voor de uitzondering. :wink:

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: contract

Ongelezen bericht door renegade66 »

indien TS bij het uitzendcontract minder dan 14 maanden heeft gewerkt heeft hij sowieso recht op een vast contract.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: contract

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@crazy me


dat wist ik niet, ik dacht dat het contract met het uitzendbureau dan niet telde.
Bedankt voor de info

Isabel

LadySwitch
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mei 2012 14:50

Re: contract

Ongelezen bericht door LadySwitch »

renegade66 schreef:indien TS bij het uitzendcontract minder dan 14 maanden heeft gewerkt heeft hij sowieso recht op een vast contract.
Dat was mijn eerste reactie ook geweest. TS heeft het over 50 maanden en bij 36 maanden komt zij al in aanmerking voor een vast contract...

E.e.a is vastgelegd in artikel 7:668a van het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 668a
1
.Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen:
a. arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar met tussenpozen van niet meer dan drie maanden hebben opgevolgd en een periode van 36 maanden, deze tussenpozen inbegrepen, hebben overschreden, geldt met ingang van die dag de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd;
b. meer dan 3 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.

2.
Lid 1 is van overeenkomstige toepassing op elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten tussen een werknemer en verschillende werkgevers, die ten aanzien van de verrichte arbeid redelijkerwijze geacht moeten worden elkanders opvolger te zijn.

3.
Lid 1, onderdeel a, is niet van toepassing op een arbeidsovereenkomst aangegaan voor niet meer dan 3 maanden die onmiddellijk volgt op een tussen dezelfde partijen aangegane arbeidsovereenkomst voor 36 maanden of langer.

4.
De termijn van opzegging wordt berekend vanaf het tijdstip van totstandkoming van de eerste arbeidsovereenkomst als bedoeld onder a of b van lid 1.

5.
Van de leden 1 tot en met 4 kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.


Gelet op bovenstaande is het dus van belang goed na te gaan wat er in het cao is geregeld.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: contract

Ongelezen bericht door crazyme »

Isabel1 schreef: dat wist ik niet, ik dacht dat het contract met het uitzendbureau dan niet telde.
Tot ik er zelf mee te maken kreeg wist ik het ook niet 8)

Gesloten