LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Kan je voor die vergadering niet gewoon even inbellen i.p.v. dat je de hele dag naar het werk moet? Daar hoef je tegenwoordig toch niet fysiek aanwezig te zijn bij een fatsoenlijk bedrijf? Stel het eens voor aan je werkgever; wellicht werkt het als een beetje smeerolie in deze zaak. Je toont in ieder geval flexibiliteit. Hetzelfde kan je ook voorstellen als backup voor afwezige collega's: in noodgevallen kunnen ze bellen. Zoveel zal er op zo'n dag ook niet gebeuren dat het hele bedrijf stil valt.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door alfatrion »

kuklos schreef:Ervaring: twee werknemers worden onder exact dezelfde omstandigheden bij hetzelfde bedrijf tegelijkertijd ontslagen. Kantonrechter in arrondissement 1 geeft een ander vonnis dan kantonrechter in arrondissement 2.
Ik weerspreek niet dat er nooit gevallen zijn waarin je realistisch kunt verwachten dat verschillende rechters verschillend oordelen. Dat dit wel eens voorkomt wil nog niet zeggen dat dit hier ook het geval zal zijn. Dit wordt pas een realistisch scenario als de omstandigheden zo op het randje zijn dat je in redelijkheid tot verschillende uitspraken kunt komen.

Als een consument twee maanden geleden een product heeft gekocht dat nu al stuk is en er geen enkele aanleiding is om zelfs maar te vermoeden dat de consument dit zelf heeft veroorzaakt, dan is suggereerde de uitspraak dat rechters wel eens verschillend willen oordelen over dezelfde zaak dat dit hier ook wel het geval zal zijn terwijl dat niet zo is.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Barman »

Lekker zinvol nog die tips en discussie.

Die verjaardag is morgen en om morgen vrij te zijn, zou ze vandaag moeten werken.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door alfatrion »

sjohie schreef:En vergeet niet dat in redelijk wat arbeidsvoorwaarden en CAO's vermeld staat dat een werknemer minimaal 1x/jaar 2 aaneengesloten weken op vakantie dient te gaan, dit om een fatsoenlijk rustmoment in het jaar in te bouwen.
Dan zijn deze arbeidsvoorwaarden en CAO's in strijd met dwingend recht. De wet schrijft voor dat werknemer dit mogelijk moeten maken, niet dat ze dit verplicht moeten stellen. Omdat de wettelijke vakantiedagen sinds 2012 vervallen na een halfjaar waarin deze zijn opgebouwd zou de werkgever mogelijk wel kunnen bedingen dat hij onder bepaalde voorwaarden vakantiedagen mag aanwijzen indien de werknemer nog wettelijke vakantiedagen uit het vorig jaar overheeft.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door alfatrion »

Barman schreef:Die verjaardag is morgen en om morgen vrij te zijn, zou ze vandaag moeten werken.
Niet als de werkgever geen gewichtige redenen had om de vakantiedag in te trekken.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Barman »

alfatrion schreef:
Barman schreef:Die verjaardag is morgen en om morgen vrij te zijn, zou ze vandaag moeten werken.
Niet als de werkgever geen gewichtige redenen had om de vakantiedag in te trekken.
Al zou hij het doen omdat hij wil dat ze hem uit de Donald Duck voorleest.

Alea iacta est.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door alfatrion »

Barman schreef:Al zou hij het doen omdat hij wil dat ze hem uit de Donald Duck voorleest.
De eerste werkgever die met dat verhaal iemand wilt ontslaan wordt hard uitgelachen door de rechter.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als TS de vrije dag morgen gewoon opneemt (en er is in de tijd dat TS werkzaam is bij deze werkgever nooit iets bijzonders voorgevallen), denk ik dat het bedrijf er ook niet veel kans maakt bij de rechter.
Dan moet je toch met wat meer akkefietjes komen dan deze ene?
En welke werkgever wil om zoiets (éénmaligs) naar de rechter?

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Barman »

alfatrion schreef:
Barman schreef:Al zou hij het doen omdat hij wil dat ze hem uit de Donald Duck voorleest.
De eerste werkgever die met dat verhaal iemand wilt ontslaan wordt hard uitgelachen door de rechter.
Jij snapt het weer helemaal.

Connerjohn
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 dec 2010 21:53

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Connerjohn »

Ik begrijp best dat er in dat bedrijf onbegrip is over deze verjaardag. Men gaat een verjaardag vieren op een donderdag en beweert dat men niet kan switchen omdat alle familie ook komt. De familie is zo groot het allemaal heel moeilijk gaat enz enz. Dus al die mensen gaan allemaal een vrije dag opnemen voor een baby van een jaar oud terwijl 2 dagen later iedereen vrij is. Als er dan wat belangrijks tussenkomt in het bedrijf kan ik me best voorstellen dat men een beetje moe wordt van deze dame ook al heeft ze allerlei rechten. Ik zou haar niet in me bedrijf willen hebben.

Ja, eigenlijk hoef je helemaal niet aan te geven waarom je vrij wilt maar men kan zelf ook een beetje schikken als je reden niet zo bijzonder is.

Toronto

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Toronto »

Het aardige is dat TS zelf niet meer reageert !

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door Jolijn »

Toronto schreef:Het aardige is dat TS zelf niet meer reageert !
TS heeft familie over de vloer ter ere van de eerste verjaardag van haar zoontje.

@Conner.

donderdag
Donderdag?
terwijl 2 dagen later iedereen vrij is.
O ja? Welke iedereen? Ken jij ze allemaal?
Om te beginnen werkt TS zelf natuurlijk al op zaterdag Ik werk altijd op zaterdag

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door gerland »

Jolijn schreef:@sjohie, ik ben het helemaal met je eens dat we maar 1 kant horen, daarom probeer ik daar op te reageren.

( Ik heb een pesthekel aan wispelturig gedrag van werkgevers/leidinggevenden die vinden dat hun grillen gevolgd moeten worden alleen omdat zij de baas zijn. En aan werkgevers die in het wilde weg wat aan klanten beloven ( bijv. onder het genot van een alcoholische versnapering) , zonder te weten of het nagekomen kan worden en dan daar hun werknemers voor verantwoordelijk houden. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit van toepassing is op de situatie van TS ;-))
Aha, daar komt de aap uit de mouw.
Jolijn houdt slechts rekening met de werknemerskant van het verhaal, mede vanwege haar werkgeversantipathie.
In plaats van terughoudendheid te betrachten (om 'gevaarlijke' adviezen aan TS te vermijden), wordt gedaan alsof men de gehele casus kan overzien, waarbij de onderbrekende gegevens, fantasievol, en vanzelfsprekend ten nadele van de zo verfoeide werkgever, worden ingevuld.

Voor wat het waard is. Weinig dus.

Het staat overigens allerminst vast dat aan TS verlof is verleend.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Ineens geen vrij kunnen krijgen voor verjaardag van zoontje

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Jolijn schreef:
Toronto schreef:Het aardige is dat TS zelf niet meer reageert !
TS heeft familie over de vloer ter ere van de eerste verjaardag van haar zoontje.

@Conner.

donderdag
Donderdag?
terwijl 2 dagen later iedereen vrij is.
O ja? Welke iedereen? Ken jij ze allemaal?
Neem jij altijd alles letterlijk? Of zullen we het voortaan maar zo schrijven:
"Op basis van statistische gegevens kunnen we met een aannemelijke zekerheid constateren dat op de eerstvolgende zaterdag of zondag na de eerste verjaardag van de zoon van TS het grootste deel van de genodigden vrijgesteld is van werkzaamheden heeft en dientengevolge in de gelegenheid is om de verjaring te komen celebreren."

Gesloten