LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
JoeyuitBrabant
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:15

Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door JoeyuitBrabant »

Hallo,
Nadat ik aan vele mensen hulp heb gevraagd, hoop ik hier op het forum er misschien meer duidelijkheid over te krijgen.

Ik ben na een lange periode van zonder werk zitten wat een vreselijke periode was, eindelijk een nieuwe baan en uitdaging tegengekomen.
Dit is via het uitzendbureau Startpeople(Weet niet of ik hier de naam mag noemen).
Ik heb bij het bedrijf zelf na meerdere uitnodigingen een zeer positief gesprek gehad en, ik zou bij wijzen van morgen kunnen beginnen.
Nou was ik bezig met het invullen van de formulieren van Startpeople en toen kwam ik bij het formulier ''Bankgegevens''.
Daar werd gevraagd om mijn bankrekeningnummer, dit is logisch en bij elke werkgever/uitzendbureau zo ivm het storten van eventuele vergoedingen, dit snap ik.
Maar daarna werd er op de formulieren gevraagd om mijn pasnummers, dit is het 4-cijferige nummer wat ook op je bankpas staat. Bij de Rabobank gebruik ik dit eigenlijk alleen als ik bijv. moet internetbankieren. Toen kreeg ik al een heel vreemd onderbuikgevoel. Ik heb dit niet vaak maar, dit was en is toch nog steeds wel heel vreemd. Met meerdere familieleden en vrienden overlegd deze zeiden allemaal: ''Ik zou dat niet invullen''. Eveneens gebeld met de Rabobank, ook daar kreeg ik als reactie:''Nou dat is wel heeeel vreemd, dat heb ik nog nooit meegemaakt'', zei de bankmedewerker. Hij zou ook niet weten wat ze daarmee zouden moeten doen. Mij werd geadviseerd om aan het uitzendbureau navraag te doen. Deze gaven als uitleg:''Wij gebruiken dit alleen om te kijken of dit rekeningnummer van jouw is. Verder in principe voor niets, hierna gaat het in een dossier. Dan kan het eventueel nog gebruikt worden mocht het mis gaan met storting van salaris of wat anders''.

Later toen ik had opgehangen kwam ik er ook achter dat ik de vervaldatum van mijn bankpas in moest vullen. Hierdoor werd mijn onderbuikgevoel alleen maar sterker, vond het zo ontzettend vreemd. Hier heeft een werkgever/uitzendbureau toch niets mee te maken? Zij hebben nu namelijk al mijn gegevens. (Ook alle standaard reguliere gegevens) Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet, ik wil namelijk ontzettend graag aan het werk, vandaar dat ik het ook heb ingevuld. Aan de andere kant.....Zeggen mensen tegen mij ''Ik had dat nooit ingevuld en opgestuurd''. En dat zegt mijn onderbuikgevoel ook wat ik niet vaak heb en, in 95% van de gevallen klopt dat.

Hebben mensen hier advies en/of ervaringen mee? Ik hoop dat ik mijn verhaal duidelijk geformuleerd heb. Ik ga nog even contact opnemen met de bank maar, ik zit een beetje vast :? :?

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Men heeft dergelijke gegevens nergens voor nodig. U had ze dan ook beter niet kunnen verstrekken. Bij mijn weten mag men dit ook niet vragen. Ik raad aan dit aan te kaarten bij het College Bescherming Persoonsgegevens, https://cbpweb.nl/.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door kokka »

ik zou voor de zekerheid je pas blokkeren en een nieuwe aanvragen

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

kokka schreef:ik zou voor de zekerheid je pas blokkeren en een nieuwe aanvragen
Een goede tip!
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door kokka »

MichielFRL schreef:StartPeople is een gerenommeerd uitzendbureau. Ik zou me nergens druk over maken en gewoon invullen.
Wat zouden ze überhaupt kunnen met de ingevulde gegevens?
bij elk gerenommeerd bedrijf zitten wel mensen die ik niet op mijn portemonnee zou laten passen. ik zie niet in waarom een bedrijf hoeft te weten wat je pasnummer is.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door Bosjesman »

en als ze zelf al niet duidelijk aangeven waarom ze uberhaupt vragen? zeker niet geven

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door sjohie »

Hebben we het hier over officiële papieren formulieren die je van een medewerker van vlees en bloed hebt gekregen, of online formulieren? In het laatste geval zou het om een (behoorlijk geavanceerde) phishing actie kunnen gaan. Dit zijn zoals je nu hopelijk wel duidelijk is, geen gegevens die ze voor iets officieels nodig hebben. Als ze willen vaststellen of het je rekeningnummer is, kunnen ze net als bijvoorbeeld de mobiele telefoon operators een scan/kopie maken van je pas, met de niet relevante gegevens verstopt achter een sjabloon.

Nu de teerling is geworpen, en ze de gegevens al hebben, zou ik je rekening de komende weken goed in de gaten houden op verdachte transacties.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door Shine »

Ik vrees ook dat je een phising formulier hebt ingevuld. Het is dat ze nog niet naar je pincode hebben gevraagd zeg!
Mocht het formulier 100% zeker geen phishingmailform geweest zijn:
Noch werkgever, uitzendbureau oid hebben je 4cijferig pasnummer nodig. Dit gaat ze niets aan.
Ook is datum van verloop van je pasje helemaal niet aan de orde. Gaat ze ook niets aan. Gerenommeerd of niet, pasnummer en datum verloop pas zijn gegevens die niet horen bij een werkgever. Alleen en dan ook echt alleen maar je bankrekening nummer.

Werkgevers, of dat nou uitzendbureau, directe werkgever e.d zijn hebben alléén bankrekeningnummer nodig. Vragen ze om meer gegevens moeten alle alarmbellen gaan rinkelen.

Aangezien je de gegevens al hebt ingevuld en verstuurd (begrijp ik) ... Direct je bankrekeningnummer laten blokkeren. Het zaakje stinkt namelijk stevig.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door trail46 »

Eveneens gebeld met de Rabobank, ook daar kreeg ik als reactie:''Nou dat is wel heeeel vreemd, dat heb ik nog nooit meegemaakt'', zei de bankmedewerker. Hij zou ook niet weten wat ze daarmee zouden moeten doen. Mij werd geadviseerd om aan het uitzendbureau navraag te doen. Deze gaven als uitleg:''Wij gebruiken dit alleen om te kijken of dit rekeningnummer van jouw is. Verder in principe voor niets, hierna gaat het in een dossier. Dan kan het eventueel nog gebruikt worden mocht het mis gaan met storting van salaris of wat anders''.

Later toen ik had opgehangen kwam ik er ook achter dat ik de vervaldatum van mijn bankpas in moest vullen.
Dat Startpeople een gerenommeerd uitzendbureau is doet niets ter zake, men vraagt om gegevens welke helemaal niet nodig zijn. Een naam en het rekeningnummer is genoeg. Je zult de rekening scherp in de gaten moeten houden of de zekerheid nemen en de pas blokkeren en een andere aanvragen, kost weinig geld en moeite. Sterkte ermee.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door sjohie »

trail46 schreef:
Eveneens gebeld met de Rabobank, ook daar kreeg ik als reactie:''Nou dat is wel heeeel vreemd, dat heb ik nog nooit meegemaakt'', zei de bankmedewerker. Hij zou ook niet weten wat ze daarmee zouden moeten doen. Mij werd geadviseerd om aan het uitzendbureau navraag te doen. Deze gaven als uitleg:''Wij gebruiken dit alleen om te kijken of dit rekeningnummer van jouw is. Verder in principe voor niets, hierna gaat het in een dossier. Dan kan het eventueel nog gebruikt worden mocht het mis gaan met storting van salaris of wat anders''.

Later toen ik had opgehangen kwam ik er ook achter dat ik de vervaldatum van mijn bankpas in moest vullen.
Dat Startpeople een gerenommeerd uitzendbureau is doet niets ter zake, men vraagt om gegevens welke helemaal niet nodig zijn. Een naam en het rekeningnummer is genoeg. Je zult de rekening scherp in de gaten moeten houden of de zekerheid nemen en de pas blokkeren en een andere aanvragen, kost weinig geld en moeite. Sterkte ermee.
Voordat we met z'n allen Startpeople helemaal afbranden, lijkt het me handiger om eerst even vast te stellen wat voor formulieren (papier of digitaal) er precies in het spel zijn, en daar op volgend, of dit verzoek uberhäupt afkomstig is van hun, en niet deel uit maakt van een scam/phishing aanval.

We hebben alleen de niet volledige info uit de startpost om op af te gaan, en helemaal niks van de "beschuldigde", te weten Startpeople.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door trail46 »

Je hebt helemaal gelijk maar ik reageerde op onderstaande opmerking. Het bedrijf is wel enig uitleg verschuldigd als zij het zijn die om dergelijk info vraagt.
StartPeople is een gerenommeerd uitzendbureau. Ik zou me nergens druk over maken en gewoon invullen.
Wat zouden ze überhaupt kunnen met de ingevulde gegevens?
Volgens TS was dit de uitleg
Mij werd geadviseerd om aan het uitzendbureau navraag te doen. Deze gaven als uitleg:''Wij gebruiken dit alleen om te kijken of dit rekeningnummer van jouw is. Verder in principe voor niets, hierna gaat het in een dossier.
Het nummer van de pas (rekeningnummer uiteraard wel) en de verloopdatum hoort daar geen onderdeel van uit te maken naar mijn idee.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door k2p »

Inderdaad, zo snel mogelijk het advies hierboven opvolgen! Pas laten blokkeren!
Waarschijnlijk hebben ze nu genoeg informatie om een inlog aan te maken op het online bankieren systeem.
Was dit een online formulier of een papieren formulier?

Je kunt beter ook even bij een andere vestiging (of liever, de hoofdvestiging) van het uitzendbureau navragen hoe normaal dit is en er bij vermelden dat de bank dit ook vreemd vindt. Als het hoofdkantoor dit ook niet vertrouwt, doe aangifte bij de politie!

Misschien heb je te maken met een foute medewerker die zelf een formulier heeft nagemaakt.

Verder had je ook gewoon verkeerde gegevens kunnen invoeren, daar kwamen ze toch niet achter (totdat ze je rekening probeerden te plunderen).

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door langste adem »

Het feit dat het uzb wil controleren of het salaris wel naar het juiste rekening wordt overgemaakt vind ik nog tot daar aan toe. Een verkeerd rekeningnummer in het systeem is lastig voor het UZB, en al helemaal voor de werknemer zelf als zijn loon naar een ander wordt overgemaakt.
Maar er zijn ook andere mogelijkheden voor die controle lijkt me : Als ik een bedrag van een acceptgiro wil overmaken met internetbankieren en ik vul als begunstigde in " Firma Huppeldepup" krijg ik meestal een melding dat de naam van de begunstigde anders is, namelijk " Firma Huppeldepup B.V."

Dus ik begrijp het wantrouwen wel van het moeten geven van de pasnummer en verloopdatum.
Persoonlijk denk ik dat het laten blokkeren van je pasje nogal rigoreus is in dit geval, maar met de phishing praktijken van tegenwoordig weet je het natuurlijk nooit.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook ik vind het een raar verhaal en het wantrouwen waard.
Je kunt als pasnummer: 1234 opgeven en verloopdatum 29-02-3010 :D

Ben benieuwd TS hoe dit afloopt!
Hopelijk heb je idd wel je pas laten blokkeren!

Mucha

Re: Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door kweenie »

Dit vragen ze soms om discussie te voorkomen over dat het salaris naar het verkeerde rekeningnummer is overgemaakt. Er zijn best veel mensen die beweren dat ze geen geld hebben ontvangen of dat het naar een verkeerd nummer is overgemaakt. En die beweren dat het om een verkeerd rekeningnummer gaat. Als uitzendbureau kost het dan heel veel tijd (en dus geld) om geld dat naar een 'verkeerd' rekeningnummer is overgemaakt weer terug te krijgen.

Daarom laten bedrijven dat, zeker als het om geen heel grote bedragen gaat, soms maar zitten en maken ze het geld dubbel over. Die extra kosten zijn beter te nemen dan dat ze veel met kwijt zijn aan het terughalen. Sommige mensen weten dat de bureaus dat dan laten zitten en maken daar misbruik van. Door een het pasnummer te bewaren, liever nog een kopie, kunnen ze in zulke situaties veel makkelijker aantonen dat het wel om jouw rekening gaat. En dat ze dat ook van je hebben gekregen. Het is immers bijna onmogelijk om een foutje in het rekeningnummer te maken en toevallig ook precies het pas nummer goed te hebben. Fraudeurs zullen op deze manier dus veel minder kans krijgen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik vraag me eigenlijk ook af hoe er fraude gepleegd kan worden.

Ik bedoel, als je online aankopen doet met een creditcard moet je het creditcardnummer, het pasnummer en de expiry date ingeven en dan worden je spulletjes netjes bezorgd. En oplichters zouden dan een ander bezorgadres kunnen invullen.

Maar werkt dat bij een normaal bankpasje ook zo ?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door k2p »

Om een account ING bankieren aan te maken en die aan een willekeurig 06 te koppelen waren bovenstaande gegevens volgens mij voldoende.

Rebel38
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 mar 2015 12:43

Re: Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door Rebel38 »

Ik lees hier veel over ''foute medewerkers'' maar waarom word niet zelf contact opgenomen met Start People? Of het hoofdkantoor?
Lijkt me niet echt dat zij dit (openlijk) gaan verdedigen.
Als er daadwerkelijk iemand zijn positie daar misbruikt lijkt de tijd me rijp voor het opentrekken van de beerput.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Help! Uitzendbureau vraagt om bepaalde gegevens

Ongelezen bericht door Moneyman »

k2p schreef:Om een account ING bankieren aan te maken en die aan een willekeurig 06 te koppelen waren bovenstaande gegevens volgens mij voldoende.
Nee. Je hebt (veel) meer gegevens nodig. Anders zou je met iedere gevonden bankpas een account kunnen openen.

Een goed gesprek met StartPeople zou hier waarschijnlijk veel meer duidelijkheid kunnen brengen.

Gesloten