LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterecht ontslag op staande voet

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
bosco40
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mei 2016 07:13

Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door bosco40 »

Een goede morgen allemaal

Ik heb een vraagje en die is

Mijn zoon heeft onterecht ontslag gekregen door zijn werkgever

Deze heeft hij natuurlijk aangevochten met hulp van zijn advocaat

De advocaat van zijn werkgever heeft ook aan zijn advocaat laten weten dat het een onterecht ontslag was.
Met andere woorden het ontslag is ingetrokken.

Nu heeft mijn zoon natuurlijk flinke kosten gemaakt (advocaat kosten enz) en zijn werkgever wil deze niet vergoeden maar ook niet deels vergoeden

Nu wil hij met zijn advocaat het toch proberen om het geld wat hij onnodig kwijt is nu te verhalen op zijn werkgever

desnoods via de kantonrechter

Mijn vraag is nu heeft iemand dit al eerder mee gemaakt (ik kan het nergens vinden op het net ) en maakt hij een kans?

Groetjes bedankt
Laatst gewijzigd door bosco40 op 14 feb 2018 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door yan »

Waarom vraagt u dat niet aan uw advocaat?
Die weet immers precies de details van de situatie en moet ook een goede inschatting kunnen maken op hoe sterk uw zaak is.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door arvandongen »

Ik zie hier een 'ontslag wegens verstoorde arbeidsverhoudingen' aankomen.

Vraag jezelf af:
1) Wil ik daar blijven werken?
2) Wil de baas mij wel hebben? En zo nee:
3) Zijn er hogere bazen die mij kunnen beschermen en die mij WEL zien zitten?

In theorie kan je de kosten, die je onterecht hebt moeten maken, terugvorderen.
In de praktijk zou ik sowieso supersnel een andere baan zoeken.

bosco40
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mei 2016 07:13

Re: Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door bosco40 »

yan schreef:Waarom vraagt u dat niet aan uw advocaat?
Die weet immers precies de details van de situatie en moet ook een goede inschatting kunnen maken op hoe sterk uw zaak is.

Ja klopt hier gaat ook nog over gesproken worden of het haalbaar is of niet.

Maar misschien is er wel een pers die het ook heeft mee gemaakt.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door kokka »

bosco40 schreef:desnoods via de karton rechter
Die doet alleen papierwinkel :lol:

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door crazyme »

Hoeveel kosten zijn er gemaakt ?
Wil jij/hij daar blijven werken ?

Je hebt er waarschijnlijk wel recht op, maar een werkgever voor de rechter slepen zal zoals al aangegeven de verhoudingen verstoren.
Dan heb je wel gelijk gehad, maar geen werk.

Ik denk dat er best situaties zijn waarbij een afgeketste ontslagprocedure wel weer een werkbare situatie oplevert.
Het heeft vooral te maken met het incasseringsvermogen van beide partijen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door scontra »

bosco40 schreef:Een goede morgen allemaal

Ik heb een vraagje en die is

Mijn zoon heeft onterecht ontslag gekregen door zijn werkgever

Deze heeft hij natuurlijk aangevochten met hulp van zijn advocaat

De advocaat van zijn werkgever heeft ook aan zijn advocaat laten weten dat het een onterecht ontslag was.
Met andere woorden het ontslag is ingetrokken.

Nu heeft mijn zoon natuurlijk flinke kosten gemaakt (advocaat kosten enz) en zijn werkgever wil deze niet vergoeden maar ook niet deels vergoeden

Nu wil hij met zijn advocaat het toch proberen om het geld wat hij onnodig kwijt is nu te verhalen op zijn werkgever

desnoods via de karton rechter

Mijn vraag is nu heeft iemand dit al eerder mee gemaakt (ik kan het nergens vinden op het net ) en maakt hij een kans?

Groetjes bedankt

Ben bang dat er maar één persoon is die er echt beter van wordt en dat zal de advocaat zijn.
Verder zijn er alleen maar verliezers, zowel de werkgever als uw zoon hebben verloren in deze.
Hij heeft dan wel zijn baan terug, maar de vraag is voor hoelang en zoals @arvandongen al aangeeft, kan de verstoring in de arbeidsverhouding nog wel eens een breekpunt in de werkrelatie kunnen zijn.
De werkgever zal uw zoon uiteraard niet zomaar op staande voet hebben ontslagen, dat zal best een wat dieperliggende achtergrond hebben (de bewuste druppel die.. ) en hij zal nu zeker een hele dikke stok zoeken om hem alsnog mee te kunnen (ont)slaan.
Uw zoon kan zich maar beter alvast gaan oriënteren op de arbeidsmarkt en daar het zekere voor het onzekere zoeken.

bosco40
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mei 2016 07:13

Re: Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door bosco40 »

:D
Laatst gewijzigd door bosco40 op 14 feb 2018 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

bosco40
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mei 2016 07:13

Re: Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door bosco40 »

bosco40 schreef:
kokka schreef:
bosco40 schreef:desnoods via de karton rechter
Die doet alleen papierwinkel :lol:
U was vroeg op of niet :lol:

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door alfatrion »

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2014:3783
In dit geval is het verzoekt tot ontbinding van het arbeidscontract afgewezen, omdat de werkgever dit aan zichzelf te verwijten had.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2015:7666
In dit geval is het verzoekt tot ontbinding van het arbeidscontract ook afgewezen.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2017:2342
In dit geval is het verzoek tot ontbinding wel goed gekeurd, maar de de werkgever moest wel 15 duizend euro betalen voor het ernstige verstoren van de arbeidsomstandigheden.
crazyme schreef:Je hebt er waarschijnlijk wel recht op, maar een werkgever voor de rechter slepen zal zoals al aangegeven de verhoudingen verstoren.
Dan heb je wel gelijk gehad, maar geen werk.
De gang naar de rechter betekent niet automatisch dat de rechter een verzoek tot ontbinding van het arbeidscontract zal goedkeuren, dat zou wat zijn. "Beste rechter, Mijn werknemer komt voor zichzelf op en dat vindt ik niet leuk. Wilt u zo vriendelijk zijn om het arbeidscontract ontbinden?"

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door witte angora »

bosco40 schreef: Nu heeft mijn zoon natuurlijk flinke kosten gemaakt (advocaat kosten enz) en zijn werkgever wil deze niet vergoeden maar ook niet deels vergoeden
Eigenlijk is dit al een teken aan de wand, als ik eerlijk mag zijn.

Het beste advies voor de langere termijn is al gegeven: je zoon doet er verstandig aan ander werk te gaan zoeken. De verhoudingen zijn toch al flink verstoort. Uiteraard kan hij de advocaatkosten terug proberen te halen, waarna er alsnog een ontslagprocedure volgt die een gouden handdruk oplevert. Maar of hij daar op moet gaan zitten wachten?

Moneyman
Berichten: 30103
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door Moneyman »

bosco40 schreef:
yan schreef:Waarom vraagt u dat niet aan uw advocaat?
Die weet immers precies de details van de situatie en moet ook een goede inschatting kunnen maken op hoe sterk uw zaak is.
Ja klopt hier gaat ook nog over gesproken worden of het haalbaar is of niet. Maar misschien is er wel een pers die het ook heeft mee gemaakt.
Dit soort zaken zijn altijd casuïstisch. Je hebt dus niet veel aan andere ervaringen.

Of er überhaupt sprake is van verplichting tot schadevergoeding, hangt van het feitencomplex af, bijvoorbeeld van de vraag waarom het ontslag is ingetrokken. Dat hoeft niet per sé te betekenen dat het ontslagbesluit onterecht en dus reden voor schadevergoeding oplevert.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het lijkt me dat als het ontslag onterecht was en dit zwart op wit is toegegeven, je bij de tegenpartij de schade kunt verhalen. Tevens zou je nog een vergoeding voor immateriële schade kunnen vragen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door witte angora »

olaf79 schreef:Het lijkt me dat als het ontslag onterecht was en dit zwart op wit is toegegeven, je bij de tegenpartij de schade kunt verhalen. Tevens zou je nog een vergoeding voor immateriële schade kunnen vragen.
Alleen het ontslag op staande voet was onterecht. Dat wil niet zeggen dat een 'gewone' ontslagprocedure geen kans maakt. Er kunnen gegronde redenen zijn om van iemand af te willen, zonder dat er noodzaak is dat de arbeidsovereenkomst per direct wordt ontbonden.

bosco40
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mei 2016 07:13

Re: Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door bosco40 »

olaf79 schreef:Het lijkt me dat als het ontslag onterecht was en dit zwart op wit is toegegeven, je bij de tegenpartij de schade kunt verhalen. Tevens zou je nog een vergoeding voor immateriële schade kunnen vragen.
Ja het is toegegeven door zijn werkgever en door de advocaat van de werkgever dat het onterecht was.

En ja dat staat ook zwart op wit in een brief naar de advocaat van mijn zoon

Immateriële schade hoef hij niet het gaat hem alleen om de onnodige kosten die hij heeft moeten maken om een advocaat in te schakelen.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door Appie83 »

bosco40 schreef:
olaf79 schreef:Het lijkt me dat als het ontslag onterecht was en dit zwart op wit is toegegeven, je bij de tegenpartij de schade kunt verhalen. Tevens zou je nog een vergoeding voor immateriële schade kunnen vragen.
Ja het is toegegeven door zijn werkgever en door de advocaat van de werkgever dat het onterecht was.

En ja dat staat ook zwart op wit in een brief naar de advocaat van mijn zoon

Immateriële schade hoef hij niet het gaat hem alleen om de onnodige kosten die hij heeft moeten maken om een advocaat in te schakelen.
Kan dezelfde advocaat deze vraag niet beantwoorden? Hij/zij is al op de hoogte van de feiten.

Ik zie overigens ook geen grondslag voor vergoeding van immateriële schade.

Moneyman
Berichten: 30103
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door Moneyman »

olaf79 schreef:Tevens zou je nog een vergoeding voor immateriële schade kunnen vragen.
Hoe dan?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door scontra »

bosco40 schreef::D
@bosco40,

U hoeft van uw hart geen moordkuil te maken hoor, stort uw woordenstroom maar rustig over die en gene uit. :|

bosco40
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mei 2016 07:13

Re: Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door bosco40 »

scontra schreef:
bosco40 schreef::D
@bosco40,

U hoeft van uw hart geen moordkuil te maken hoor, stort uw woordenstroom maar rustig over die en gene uit. :|
Op jou reageer ik niet eens.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Onterecht ontslag op staande voet

Ongelezen bericht door olaf79 »

Moneyman schreef:
olaf79 schreef:Tevens zou je nog een vergoeding voor immateriële schade kunnen vragen.
Hoe dan?
Via de advocaat

Gesloten