LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik wil weg

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door moederslink »

Als de privé situatie ook slecht is momenteel is thuiszitten in de ZW vlg mij ook niet de oplossing.
Zoals het op mij overkomt wil je weg, weg van je baan, weg uit je thuissituatie.
Dan kun je met medewerking van je baas misschien een onbetaald verlof o.i.d proberen te regelen en even 3 mnd helemaal weg .
Vluchten dus uit de zooi, begrijpelijk , maar dan ben je er natuurlijk nog niet.
Misschien is therapie nodig over hoe je met dingen omgaat, je thuissituatie misschien herzien , andere werkplek binnen de organisatie straks misschien...
Hoe dan ook , met je baas , die welwillend is, gaan praten.
Neem je zelf ontslag zitten daar natuurlijk ook ( financiële ) consequenties aan vast.
Maar dat is verder aan jou.
Ik begrijp je gemoedstoestand heus wel , desalniettemin raad ik je wel aan om in alle rust , en niet halsoverkop , proberen het juiste te doen. Stap voor stap.
Sterkte!

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door Lady1234 »

shaartje86 schreef:
29 okt 2018 18:24
Icasheb schreef:
29 okt 2018 18:08
shaartje86 schreef:
29 okt 2018 18:05


Thanks. Maar er is toch een verschil tussen ontslag nemen en beëindiging overeenkomst door wederzijds goedvinden?
Wederzijds goedvinden moet geïnitieerd zijn door de werkgever en niet door u. Werkgever is al bekend met je verhaal dat je ermee wilt stoppen dus hierdoor is het geinitieerd door u. Het is ontslag, linksom of rechtsom, het is een vorm van ontslag. En u bent ermee gekomen en niet uw werkgever.
Dat klopt volgens mij niet helemaal. Wel als je je recht op WW wil behouden, dan moet het idd geïnitieerd zijn door de werkgever.
Maar ook met wederzijds goedvinden, geïnitieerd door de werkgever, hebt u geen recht op WW, omdat u een contract hebt zonder opzegbeding.

Moneyman
Berichten: 30098
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
29 okt 2018 18:39
thecure schreef:
29 okt 2018 18:27
Dat zal best, maar de werkgever heeft al mogelijkheden om te helpen.
Maar dat is voor ts niet genoeg, die wil Ontslag op zo'n manier zodat ze ww krijgt.


Dat maak jij er van. Ik lees hier toch echt dat TS niet haar baan zomaar kwijt wil. ....misschien toch eens het hele topic lezen? :-)
Als jij nou even begint met de eerste post... :roll: daar staat het letterlijk in.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik vraag mij af of u niet wil stoppen omdat er een beter aanbod voorbij komt.

Dat denk ik omdat u het aanbod van uw werkgever om even tot rust te komen niet met beide handen aangrijpt. Iemand met echte problemen zou dit namelijk wel doen. Ook ziekmelden overweegt u niet.

Uw werkgever zal nu ook het vermoeden hebben dat u niet eerlijk bent en zijn reactie daar op afstemmen.

NeoDutchio
Berichten: 12326
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hypo63 schreef:
29 okt 2018 21:14
TS geeft helemaal niet aan dat hij/zij ontslagen wil worden om daardoor een uitkering te krijgen, dat maakt u ervan. Het kan best zijn dat TS voldoende middelen heeft om een tijdje zonder inkomen rond te kunnen komen.
Dan kan TS dus gewoon ontslag nemen. Maar dat is geen optie geeft TS zelf al aan.
TS wil even niet meer werken. Werkgever geeft aan dat TS tijdelijk kan stoppen, TS wil dan niet. TS kan zelf ontslag nemen, is geen optie. TS wil dus iets, maar dan alleen op de eigen manier. Wat zou het anders zijn als de gedachte die meer mensen hebben hier?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik kijk er toch wat anders tegenaan :
TS wil weg, weg uit de thuissituatie, weg uit de baan.
Het enige waar naar gevraagd wordt is of hij/ zij met wederzijdse goedkeuring van het jaarcontract af kan.

Paar mnd er tussenuit gaan is misschien een optie , tot rust komen, hulp krijgen ?
Maar misschien wil hij/zij ook wel zsm verkassen naar een ander stukje Nederland, een eigen woning?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de Ts verwijst naar een ontslag met wederzijds goedvinden, waarbij dan wel recht op WW zou bestaan. Maar in het geval van de Ts bestaat ook dan dat recht niet.

Dus waar gaat het dan anders over dan betaald weg zijn?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door moederslink »

Misschien heb je gelijk , misschien ook niet.

WW ....daar is geen recht op.
ZW .....zit zij/ hij thuis te koekeloeren in een niet toffe thuissituatie
Plus ....zij/ hij wil even geen verplichtingen.

Misschien horen we nog iets meer...

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door kuklos »

moederslink schreef:
29 okt 2018 21:57
Het enige waar naar gevraagd wordt is of hij/ zij met wederzijdse goedkeuring van het jaarcontract af kan.
Deze vraag heeft een simpel antwoord, ja dat kan. Maar er zit nog een extra vraag bij, of TS dan recht heeft op WW.
moederslink schreef:
29 okt 2018 21:57
Paar mnd er tussenuit gaan is misschien een optie , tot rust komen, hulp krijgen ?
Deze optie heeft de werkgever al geboden, maar wil TS niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door moederslink »

Tja, dus daarom denk ik ook dat hij/ zij liever helemaal weg wil.
Maar dan ook echt weg , mogelijk verhuizen.....en dan heb je met WW wat financiële armslag, maar dat zit er gewoon echt niet in.

Maar goed ...ik heb niet de neiging om gelijk negatief te denken over iemand en probeer altijd wel wat te nuanceren, totdat er meer duidelijkheid gegeven wordt door de TS en wat nu echt de beweegredenen zijn ( die we vermoedelijk ook niet te horen krijgen :( ).

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Die aannames altijd. Zou een straf op moeten staan. Misschien is TS wel miljonair en heeft ze geen uitkering nodig. Wij kunnen niet in haar portemonnee kijken.

Met wederzijds goedvinden uit elkaar is altijd mogelijk. Opzeggen kan niet, want er is geen opzegbeding.

Er lopen misschien wel een miljoen mensen rond die ooit een vaststellingsovereenkomst hebben getekend. (Ik heb er tijdens de crisis minstens 100 getoetst) Dat zegt niets over hoe u en uw werkgever over uw huidige dienstverband denken. Het is mij alleen niet helemaal duidelijk waarom u ervaringen van anderen wil bespreken. Misschien kunt u dat toelichten?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook opzeggen is mogelijk, maar als de Ts miljonair zou zijn, zou zij geen problemen hoeven hebben met de schuld bij vertrek die zij zou hebben aan de werkgever.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Lady1234 schreef:
30 okt 2018 14:32
Ook opzeggen is mogelijk, maar als de Ts miljonair zou zijn, zou zij geen problemen hoeven hebben met de schuld bij vertrek die zij zou hebben aan de werkgever.
Opzeggen = contractbreuk.

Tenzij je bedoelt, aangeven dat zij dit lopende contract niet wenst te verlengen.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, de Ts wil weg, en als zij haar contract opzegt, zodat ze weg kan, pleegt ze contractbreuk en kost dat geld.

Maar ze kan dus weg.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Artikel 7:667 BW
Lid 1 Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de tijd is verstreken bij overeenkomst, bij de wet of door het gebruik aangegeven.
...
Lid 3 Een arbeidsovereenkomst als bedoeld in lid 1 kan slechts tussentijds worden opgezegd indien voor ieder der partijen dat recht schriftelijk is overeengekomen.
Behalve dat ze dan in strijd handelt met de wet. Lady1234, je kan proberen eromheen te draaien. Resultaat blijft gelijk: Nee, zonder opzegbeding kan ze niet opzeggen. Ze kan uiteraard wel weigeren haar verplichtingen na te komen, maar dat is werkweigering.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niemand kan haar verplichten te komen werken, kost haar “alleen” maar geld.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door Appie83 »

TS heeft in principe 2 mogelijkheden:
1. Ze kan vanwege het opzegbeding alleen bij de rechter een verzoek indienen tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst. Dit is contractbreuk en dan kan de rechter bepalen dat de schade die de werkgever lijdt vergoed zal moeten worden (maximaal het loon dat werkgever zou moeten betalen tot einde dienstverband).
2. Met wederzijds goedvinden. Maar dan zal haar werkgever wel moeten meewerken.
Voor beiden geldt natuurlijk wel dat ze geen recht heeft op WW.

Andere mogelijkheden zijn: ziek melden, ontslag uitlokken (evt gevolg is een schadevergoeding). Of zoals de werkgever al heeft aangegeven... tijdelijk minder/niet werken.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Lady1234 schreef:
30 okt 2018 15:44
Niemand kan haar verplichten te komen werken, kost haar “alleen” maar geld.
Fout, dan kan de werkgever wel. Zo'n beetje de enige verplichting die je hebt als werknemer. Tenzij er een goede reden is om het niet te doen. (Vakantie, ziekte, verlof, calamiteiten, etc.)

Met jouw manier van redenen zijn we terug in de middeleeuwen
Niemand kan mij stoppen mijn buurman een klap te verkopen. Harhar

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Henk Toeter schreef:
30 okt 2018 21:41
Lady1234 schreef:
30 okt 2018 15:44
Niemand kan haar verplichten te komen werken, kost haar “alleen” maar geld.
Fout, dan kan de werkgever wel. Zo'n beetje de enige verplichting die je hebt als werknemer. Tenzij er een goede reden is om het niet te doen. (Vakantie, ziekte, verlof, calamiteiten, etc.)

Met jouw manier van redenen zijn we terug in de middeleeuwen
Niemand kan mij stoppen mijn buurman een klap te verkopen. Harhar
Hoe stelt u zich dat voor? Hij stuurt een overvalwagen om haar in de boeien te laten slaan en op het werk af te leveren? : :mrgreen:

Moneyman
Berichten: 30098
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik wil weg

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er zijn legio manieren om iemand zijn verplichtingen na te laten komen. Ook zonder overvalwagen.

Dat jij ergens niet mee te maken hebt gehad of je ergens geen beeld bij kunt vormen, wil niet zeggen dat het niet bestaat...

Gesloten