LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vakantie in opzeg periode

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
YV
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 nov 2007 22:19

Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door YV »

Hallo,

Ik wil mijn baan op gaan zeggen en heb 2 maanden opzeg termijn in mijn contract staan.
Als ik b.v. 10 nov 2007 opzeg zou ik dus moeten blijven tot eind jan 2008.

Nu heb ik nog een stuk of 10 a 15 vakantie dagen over.
Kan mijn baas me verplichten deze dagen uit te laten betalen?

Zijn er in zo een situatie een minimaal aantal dagen dat je verplicht kunt worden te werken, of kun je gewoon je restand vakantie dagen opnemen als je dat wilt?

Alvast bedankt voor de reacties.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door caruso »

Vakantiedagen zijn van U en niet van Uw baas! Hij kan hoog en laag springen maar als U de vakantiedagen op wilt nemen dan is dat Uw recht!

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
Vakantiedagen zijn van U en niet van Uw baas! Hij kan hoog en laag springen maar als U de vakantiedagen op wilt nemen dan is dat Uw recht!
Dit is niet waar. Vakantiedagen dienen in goed overleg te worden opgenomen. Wat aan het einde van de periode resteert wordt uitbetaald.

Meestal staan in de personeelsgids de regels voor het aanvragen van vakantie vermeld. Deze regels zijn ook nu gewoon geldig

Natuurlijk is het beste om met je (ex)-werkgever om de tafel te zitten en te bekijken wat mogelijk is.
Ook jouw werkgever heeft meestal geen belang om je tot de laatste dag op buro te houden

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door Walter van V »

Ook jouw werkgever heeft meestal geen belang om je tot de laatste dag op buro te houden
wel als er iemand ingewerkt moet gaan worden. Is per bedrijf verschillend. Staat uw vakantie al gepland (en natuurlijk gepland in overleg met werkgever dus!) kan ie er niet omheen overigens.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Walter

wat je zegt klopt precies, daarvoor gebruik ik ook het woordje meestal

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door NAK »

YV,

Waarom heb je deze vragen niet eerst even aan je baas gesteld???

Hij kan veel beter het juiste antwoord geven dan wij met z'n allen bij elkaar.

YV
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 nov 2007 22:19

Re: Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door YV »

Mijn baas staat boven de wet,.... :(
Dat is een van de hoofdredenen te vertrekken.

Hij wil me tot de laatste dag houden ook al is er niemand om in te werken.
Met mijn vertrek vinden ze namelijk dat ze een probleem hebben.
(En dat denk ik eigenlijk ook alleen zijn ze daar zelf schuldig aan en mag dat over mijn rug opgevangen worden?)
Zeker in de situatie dat ik ze alle gelegenheid geef door ruim vooraf, bijna 3 maanden, mijn vertrek mede te delen.
Die 3 weken langer lossen het probleem voor hun echt niet op!

Het ziet er naar uit dat ik professioneel rechtshulp met gaan raadplegen.

Ik dacht een net handgebaar te geven en ruim vooraf mijn baan op te zeggen. Hij pakt alleen gegarandeerd mijn hele hand!

Wie weet wat de werkgever voor rechten heeft om mij te dwingen alle dagen uit te laten betalen?

Of bij wie kan ik het beste terecht voor eventueel telefonisch consult?

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door NAK »

Als jouw baas zich boven de wet stelt, moet je het zelf ook hard spelen.

Informeer bij het Juridisch Loket www.hetjl.nl wat je het beste kan doen en hoe je moet handelen.

Succes

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Kijk in personeelshandboek, is dat er niet kijk dan in de CAO.
Daar staan vaak bepalingen voor het opnemen van vakantiedagen in

YV
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 nov 2007 22:19

Re: Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door YV »

Op dit soort specifieke vragen vind je daar geen antwoord op.
Zelf in het BW is voor zo een specifieke situatie/vraag niks te vinden, enkel alleen over opzegtermijnen. In mijn geval 2 maanden in contract, dus geheel wettelijk, echter over vakantie dagen opnemen tijdens je opzegtermijn is nergens iets te vinden.

Ik had zelf al een telefoon nummer gevonden van de jurofoon, http://www.jurofoon.nl/
Bij http://www.hetjl.nl/ zie ik ook een tel. nr. 2 kansen dus,....

Sommige situaties lijken eenvoudig maar lopen soms alsnog tegen onverwachte zaken aan.

Even een kronkel:
Ik heb ook gevonden dat als je zonder toestemming vakantie neemt dat je op staande voet ontslagen kunt worden,.. :D
zal dat dan ook betekenen dat de werkgever geen betalings verplichtingen meer heeft?

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door Walter van V »

is die 2 weken vakantie zo belangrijk dat je al deze stress wilt gaan aanhalen?? Of heb je de nieuwe werkgever al medegedeeld dat je die 2 weken eerder kan beginnen??

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door caruso »

Dit is niet waar. Vakantiedagen dienen in goed overleg te worden opgenomen. Wat aan het einde van de periode resteert wordt uitbetaald.
Waar haal je dit vandaan? Bronvermelding graag!
Toevallig ga ik binnenkort van werkgever veranderen en ik heb simpelweg tegen mijn wekgever gezegd:"Per datum X ben ik weg en voor die tijd neem ik al mijn ADV en vakantiedagen op. Ik wil niet dat je ze uitbetaald/ Betaal ik nl. extra belasting over!"
Mijn baas heeft dat simpelweg te accepteren!
Maar misschien laat ik niet met een kluitje in het riet sturen?

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door NAK »

caruso
In de AMAR staat, bij het hoofdstuk rust en werktijden, precies omschreven wat wel en niet kan.

YV
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 nov 2007 22:19

Re: Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door YV »

Ik laat me ook niet met een kluitje in het riet sturen.
Vooraf wil ik graag precies weten wat mijn rechten en plichten zijn, want de werkgever vindt dat zijn wil wet is.

In de hele arbeids periode is nooit ruimte voor compromiën geweest. Mijn eerste wens is dat ik per 1-1-2008 weg kan, daarbij zou ik het er voor over hebben om mijn dagen uit te laten keren.
Ik ken hem echter lang genoeg om er zeker van te zijn dat hij er alles aan zal doen mij tot de laatste dag aan het werk te houden bij hem.
1-1-2008 is voor mij de beste optie, door aan te tonen dat zijn dwarsliggerij maar een werkdag of 6 voordeel voor hem oplevert en mij een maand nadeel hoop ik hem toch tot rede vatbaar te krijgen, vandaar dat ik graag wil weten wat mag en wat moet.
Daarnaast is het zo dat als het toch 1-2-2008 moet gaan worden ik ook nog wel wat klusjes in huis te doen heb waar ik die dagen tussen 2 werkgevers in mooi voor kan gebruiken, daar had ik de dagen ook voor opgespaard. Met bijna 3 maanden opzegtermijn hoop ik op een redelijk compromie, maar acht de kans heel klein.

De AMAR had ik nooit van gehoord, maar zo te zien is dat militair recht en dat is op burgers niet van toepassing.

Conclusie tot zo ver is dus dat niemand met zekerheid weet hoe het zit,...?
Met enkele tips kan ik in ieder geval wat meer en misschien zijn er hier in de buurt ook nog wat rechten studenten te vinden die me kunnen adviseren.

Mocht ik weten hoe het wettelijk zit zal ik het hier alsnog laten horen.

Bedankt voor alle reacties in ieder geval alvast!

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door caruso »

@NAK: met het AMAR heb ik maar gedeeltelijk te maken. Hoe mijn privé en werksituatie er uitziet ga ik hier niet uitleggen.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door roerganger »

Ik wil mijn baan op gaan zeggen en heb 2 maanden opzeg termijn in mijn contract staan.
Als ik b.v. 10 nov 2007 opzeg zou ik dus moeten blijven tot eind jan 2008.

Nu heb ik nog een stuk of 10 a 15 vakantie dagen over.
Kan mijn baas me verplichten deze dagen uit te laten betalen?
Heb je al een andere baan dan? Hoeveel vakantiedagen mag je meenemen naar volgend kalenderjaar? De dagen die je niet mee mag nemen moet je sowieso nog opnemen dit jaar. Of het die baas nu uitkomt of niet.

Blijven de dagen van volgend jaar nog over. Maar dat zijn er vast geen 10 of 15 meer.

YV
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 nov 2007 22:19

Re: Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door YV »

Ik heb een contract voor onbepaalde tijd liggen met ingangsdatum 1-1-2008.

Het aantal restand vakantie dagen is ca. 14,5 (2,5 dag voor januari meegerekend dan) en over meenemen naar volgend jaar wordt nooit moeilijk gedaan.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door roerganger »

Tijdens het schrijven van mijn vorige post (was in slaap gevallen) zijn er nog wat posts bijgekomen. Onder andere dit.
In de hele arbeids periode is nooit ruimte voor compromiën geweest. Mijn eerste wens is dat ik per 1-1-2008 weg kan, daarbij zou ik het er voor over hebben om mijn dagen uit te laten keren.
Ik ken hem echter lang genoeg om er zeker van te zijn dat hij er alles aan zal doen mij tot de laatste dag aan het werk te houden bij hem.
1-1-2008 is voor mij de beste optie, door aan te tonen dat zijn dwarsliggerij maar een werkdag of 6 voordeel voor hem oplevert en mij een maand nadeel hoop ik hem toch tot rede vatbaar te krijgen, vandaar dat ik graag wil weten wat mag en wat moet.
Daarnaast is het zo dat als het toch 1-2-2008 moet gaan worden ik ook nog wel wat klusjes in huis te doen heb waar ik die dagen tussen 2 werkgevers in mooi voor kan gebruiken, daar had ik de dagen ook voor opgespaard. Met bijna 3 maanden opzegtermijn hoop ik op een redelijk compromie, maar acht de kans heel klein.
Nu heb ik toch wel even een paar kritische opmerkingen. Ten eerste is een opzegtermijn van twee maanden voorzover ik weet geen twee kalendermaanden, maar twee perioden van 30 dagen. Ik kan er naast zitten, maar als jij de 11e opzegt (want vandaag zal niet meer lukken) dan moet je tot de 11e twee maanden later blijven.

Ten tweede kom je nu ineens met het argument dat 1 januari voor jou het beste uit komt. Kijk, nu komt de aap uit de mouw. Feitelijk wil je onder die twee maanden opzegtermijn uit. En daar hoeft je baas het niet mee eens te zijn, hij kan je verplichten die twee maanden uit te zitten. Daar doe je niks tegen.

Verder heb je het over 1 februari 2008 (wat dus volgens mij sowieso niet het geval is als je deze week nog opzegt) en dat je wilt klussen tussen twee werkgevers door, omdat je daarvoor gespaard hebt.

Ik zou zeggen: dien gewoon die twee maanden uit. Neem de dagen die je dit jaar op moet nemen gewoon op, en overleg even met hem of je evengoed met het nieuwjaar weg kunt. Omdat je nog een aantal dagen hebt staan. Desnoods met een beetje harde hand. Wat hij niet vrij wil geven moet hij gewoon uitbetalen. De dagen die je dan dit jaar vrij neemt kun je eventueel gebruiken om te klussen.

Dat je zo gauw mogelijk weg wilt, want dat is in feite jouw vraag, is één ding. Dat je eventueel vakantiedagen wilt gebruiken om na de kerst niet meer terug te komen is logisch. Maar als je baas dat niet wilt dan houdt het op.

Als je eenmaal een einddatum hebt kun je in overleg met je nieuwe werkgever bepalen wanneer je gaat beginnen. Als je tussen einddatum en begindatum een aantal dagen/weken houdt kun je klussen wat je wilt.

Houdt er alleen wel rekening mee dat je in die tijd niet voor de sociale verzekeringswetten verzekerd bent als je geen inkomen hebt (WW, ziektewet, WIA), tenzij je voor de tussenliggende periode een uitkering aanvraagd. Maar dat zal je bedoeling niet zijn.
over meenemen naar volgend jaar wordt nooit moeilijk gedaan.
Sorry hoor, maar compromissen zijn blijkbaar toch af en toe mogelijk.

Maar om op je oorspronkelijke vraag uit te komen: ik denk dat je eens bij de kosteloze rechtsbijstand/juridisch loket moet informeren hoe het precies zit, of je kunt eisen dat je baas jou die vakantiedagen vrij geeft of dat hij jou kan verplichten tot het bittere eind door te werken en vervolgens de resterende dagen uit te betalen.

Eventueel kan je nieuwe werkgever je dat ook vertellen, want als dat contract per 1/1 in moet gaan terwijl jij niet eerder dan ongeveer 11/1 weg kunt zul je met hem toch ook nog in conclaaf moeten denk ik zo.

YV
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 nov 2007 22:19

Re: Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door YV »

Ik wil inderdaad zo snel mogelijk weg.
De opzegtermijn is 2 maanden INGAANDE op de 1e van de volgende maand, dat schijnt heel gebruikelijk te zijn.

Veel dagen meenemen naar volgende jaar is geen compromis, maar geboren uit noodzaak doordat je vaak de kans niet krijgt om je dagen op te nemen.

Mijn nieuwe baas vind 1-2-2008 ook niet zo erg, echter hebben ook een regeling dat ze je ziektekosten betalen, maar dan moet je wel in het collectief zitten en ziektekosten verzekeringen kun je alleen per 1-1 opzeggen voor zo ver ik weet.
1-1 is gewoon veel makkelijker.

Uitbetalen is niet zo interessant, maar daar wil ik wel mee leven als hij ook water bij de wijn doet. Dan bedoel ik natuurlijk 1-1 en alle resterende dagen gewoon werken, dat noem ik geven en nemen en dat is bij deze firma altijd ver te zoeken.

De situatie dat ik geen werkgever heb is inderdaad niet van toepassing, een uitkering al helemaal niet, want ik neem zelf ontslag.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Vakantie in opzeg periode

Ongelezen bericht door roerganger »

Mijn nieuwe baas vind 1-2-2008 ook niet zo erg, echter hebben ook een regeling dat ze je ziektekosten betalen, maar dan moet je wel in het collectief zitten en ziektekosten verzekeringen kun je alleen per 1-1 opzeggen voor zo ver ik weet.
1-1 is gewoon veel makkelijker.
Kijk, nu heb je inderdaad een heel goed argument voor je oude baas. Het kan je een hoop geld schelen als je op 1-1 in het collectief van je nieuwe baas zit. Dan kan bij sommige werkgevers, vooral degenen die jou graag het beste gunnen, wel eens de hand over het hart worden gestreken.

Dat is mij ook wel eens overkomen toen ik ander werk kreeg, de voorman maakte er geen enkel probleem van dat ik diezelfde week nog wegging, omdat hij geen vast werk kon bieden, en mijn nieuwe baan betere vooruizichten bood. Het uitzendburo deed wel erg moeilijk over de opzegtermijn. Later bleek ook waarom, hun voortbestaan hing aan een zijden draadje, door mijn vertrek sloeg de balans door naar rood en de boel moest een paar maanden later verkocht worden.

Nu weer jouw situatie.

Nogmaals, je hebt nergens recht op, Maar als het steeds per de eerste van de maand gaat dan helpen die 14,5 vrije dagen ook niet, dan wordt je laatste werkdag ongeveer de 8e januari schat ik even gauw in. Dan kun je hoe dan ook de 1e januari niet bij je nieuwe baas beginnen.

Je kunt je ook per 1 januari bij dezelfde maatschappij aanmelden als waar het collectief zit, en dan per 1 februari een verzoek indienen via het collectief vezekerd te worden. Misschien is dit mogelijk. Geef dit meteen aan op je aanmeldingsformulier, dat je dit zou willen! Bespreek het met de kontaktpersoon van de maatschappij waar je je aanmeld (kan dat op een kantoor/winkel ergens? nog beter!) Stel dat gewoon als voorwaarde om over te stappen. Als die mogelijkheid er is, is jouw probleem ook opgelost. Eerlijk gezegd denk ik niet dat een verzekeringsmaatschappij daar moeilijk over doet. Ze zijn veel te blij dat ze een extra klant hebben waar ze wellicht wat aan over houden.

Maar die aanmelding bij die maatschappij, of beter nog, de opzegging bij de oude maatschappij, moet je wel snel doen, wacht daar niet te lang mee.

Gesloten