LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontslag nemen, vakantie en opzegtermijn

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Leiden001
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2008 18:42

Ontslag nemen, vakantie en opzegtermijn

Ongelezen bericht door Leiden001 »

Beste mensen,

Willen jullie mij helpen met het oplossen van deze puzzel:

1. Vanaf 1 oktober krijg ik een nieuwe baan.
2. In september ga ik 4 weken op vakantie, maar ik heb alleen recht op 2 weken vakantie.
3. De opzegtermijn bij mijn huidige werkgever is 1 maand.

volgens mijn analyse moet ik vanaf 1 september bij mijn huidige werkgever stoppen en 1 maand lang ( september) zonder salaris zitten. Is er een beter oplossing?
:roll:

knuffel26
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 mar 2007 21:44

Re: Ontslag nemen, vakantie en opzegtermijn

Ongelezen bericht door knuffel26 »

Ik weet niet of het mogelijk is, maar misschien is het een idee om halverwege september uit dienst te gaan zodat je die twee weken vakantie ook tijdens je dienstverband opneemt. Echter, niet bij alle werkgevers kan je halverwege een maand uit dienst.

Als je 1 september uit dienst gaat en je nog 2 weken vakantie hebt, dan krijg je die uitbetaald. Dan heb je in september nog salaris over die 2 weken (of je krijgt dat in augustus al).

Leiden001
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2008 18:42

Re: Ontslag nemen, vakantie en opzegtermijn

Ongelezen bericht door Leiden001 »

Halverwege een maand stoppen, kan volgens mijn niet. In de contract staat niets daarover. Wat erin op staat is de volgende "beide partijen dienen de wettelijke opzegtermijn in acht te nemen"
Als je 1 september uit dienst gaat en je nog 2 weken vakantie hebt, dan krijg je die uitbetaald. Dan heb je in september nog salaris over die 2 weken (of je krijgt dat in augustus al).
Als ik 1 september uit dienst ben, dan MOET ik toch 2 weken vakantie nemen. En omdat ik halverwege niet kan stoppen, ben ik bang dat ik vanaf 15 t/m 30 september moet gaan werken. Maar in september wil ik 4 weken op vakantie gaan.
:?

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Ontslag nemen, vakantie en opzegtermijn

Ongelezen bericht door gravedigger »

Je moet dan opzeggen per 1 oktober en het op een accoordje gooien met je werkgever dat je 2 weken op vacantie gaat en de overige tijd voor eigen rekening neemt. Wel dus afsoreken. Mocht hij er niet mee instemmen, dan heb je dus een probleem

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ontslag nemen, vakantie en opzegtermijn

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt het beste kijken of je 2 weken onbetaald verlof kunt krijgen, zodat je formeel nog in diens bent. Dit is voor allerlei (sociale) verzekeringen belangrijk.

Een voorbeeld, als je op vakantie een ongeluk krijgt en arbeidsongeschikt wordt, dan is het een wereld van verschil of je op dat moment in dienst was of niet. Krijg je een ongeluk en kom je te overlijden, dan krijgen je nabestaanden als je in dienst bent i.h.a. een uitkering/pensioen gebaseerd op wat je zou hebben op gebouwd als je tot je pensioen in dienst was. Ben je uit dienst, dan is het in het gunstigste geval gebaseerd op wat je hebt opgebouwd tot je uit dienst bent gegaan, maar soms krijgen je nabestaanden dan helemaal niets.

Lukt dit niet, dan kun je nog proberen per half september op te zeggen. Vaak is dat gewoon wel mogelijk, tenzij er expliciet in je contract staat dat het alleen per de eerste van de maand kan (of het einde van de maand).

Als je 1 september uit dienst gaat, dan hoef je op zich niet van tevoren vakantie op te nemen. Tegenwoordig ben je je vakantiedagen niet kwijt als je uit dienst gaat, ze moeten de resterende vakantiedagen gewoon uitbetalen.

Leiden001
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2008 18:42

Re: Ontslag nemen, vakantie en opzegtermijn

Ongelezen bericht door Leiden001 »

Lukt dit niet, dan kun je nog proberen per half september op te zeggen. Vaak is dat gewoon wel mogelijk, tenzij er expliciet in je contract staat dat het alleen per de eerste van de maand kan (of het einde van de maand).
Dit is helaas niet mogelijk, omdat de wettelijke opzegtermijn een volle kalendermaand is.
http://www.cnvbedrijvenbond.nl/werk-en- ... egtermijn/

Tegenwoordig ben je je vakantiedagen niet kwijt als je uit dienst gaat, ze moeten de resterende vakantiedagen gewoon uitbetalen.
In mijn contract staat dat wanneer een werknemer uit dienst gaat, wordt hij/zij door werkgever gedwongen om de resterende vakantie dagen op te nemen. De resterende vakantiedagen worden dus niet uitbetaald, maar je wordt gedwongen om ze op te nemen.

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: Ontslag nemen, vakantie en opzegtermijn

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Ik snap het probleem niet.
Wettelijke opzegtermijn is een maand. Dus minder tijd in acht nemen mag niet, meer wel.
Je kan dus gewoon per 31 juli opzeggen zodat je per 31 augustus vrij zou zijn. Doch als je per 31 juli opzegt en dan vermeldt dat je per 15 september uit dienst wil treden heb je een halve maand geen salaris, en de eerste twee weken van september wel.

Leiden001
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2008 18:42

Re: Ontslag nemen, vakantie en opzegtermijn

Ongelezen bericht door Leiden001 »

Ik snap het probleem niet
Jammer. Andere snappen het probleem wel.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Ontslag nemen, vakantie en opzegtermijn

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ontslag nemen kan zelfs binnen 1 uur - mits BEIDE partijen het goedvinden.

Dus - overleg met je baas - en vraag of er een mouw aan te passen is.
Zo niet - dan kan je dus OF je vakantie aanpassen (of niet gaan) of inderdaad die maand zonder salaris zitten.

Geen makkelijke optie - maar in goed overleg moet er uit te komen zijn.

Gesloten