LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] opleidingskosten terugbetalen?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
joostvandijck
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2008 18:37

opleidingskosten terugbetalen?

Ongelezen bericht door joostvandijck »

Kan iemand mij helpen??
Mijn werkgever wil hebben dat ik de opleidingskosten voor een interne opleiding terug betaal omdat ik een andere baan bij een andere werkgever heb aangenomen. Het is in een totaal ander vakgebied dus van concurentiebeding is geen sprake. Ik moest die opleiding doen toen ik in dienst kwam. De opleiding sluit naar mijn idee totaal niet aan op de functie. Er is wel bij mijn aanstelling een opleidingscontract afgesloten. Moet ik deze kosten terugbetalen? Alvast bedankt voor het antwoord.

knuffel26
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 mar 2007 21:44

Re: opleidingskosten terugbetalen?

Ongelezen bericht door knuffel26 »

Joost,

Ze kunnen het alleen terugvragen als het schriftelijk is overeengekomen. Dit is het geval bij een opleidingscontract.

Verder kunnen ze het terugvragen als:
- Het ontslag op initiatief van de werknemer plaatsvindt of
- Je ontslagen wordt als gevolg van een dringende reden (diefstal of een ander strafbaar feit) en
- Er sprake is van een glijdende schaal. Dit betekent dat de studieschuld afneemt naarmate je langer in dienst bent. Na een bepaalde tijd ben je dus studieschuldvrij.

Voor zover ik uit jouw bericht kan opmaken, heb je zelf ontslag genomen en is er een opleidingscontract getekend. Dit betekent dat je het moet terugbetalen. Lees wel goed wat er precies in dat contract staat. Het is mogelijk dat een deel al is afgeschreven.

Voor zover ik weet zijn deze regels niet wettelijk vastgelegd. Er zijn geen wettelijke regels m.b.t. terugbetalen van studiekosten. Het is eerder een richtlijn waar de rechter rekening mee houdt mocht het zover komen.

Gesloten