LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te weinig overuren

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
xQuincy
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2010 21:30

Te weinig overuren

Ongelezen bericht door xQuincy »

Hallo,

Ik heb een contract van 39 uur en werk gemiddeld 45 uur per week. Nu krijg ik al een tijdje te horen van mijn baas dat ik te weinig overuren maak. Ik werk bijna iedere week wel een keer een avond over. Dan werk ik van 9 tot 21.00 met 1 uur pauze. 's Morgens kom ik 20 minuten eerder op mn werk aan en 's avonds blijf ik ook iedere dag 20 minuten langer.
Nu krijg ik dus te horen dat ik te weinig overuren maak. Ik moet maar een trein eerder nemen 's morgens en een trein later 's avonds. Dit gaat me echter te ver, en ik weiger dan ook dit te doen (zo heb ik dit natuurlijk niet tegen mn baas verteld). Omdat ik dus afhandelijk ben van de treintijden is het niet mogelijk voor mij om nog eens 10 minuten eerder te komen of later weg te gaan. Dit wordt dan meteen een half uur.
Wat ik nu graag wilde weten is of dit een normale gang van zaken is? Bij mijn vorige werk was dit namelijk absoluut niet het geval (zelfde soort bedrijf) enmaakte ik nauwelijks overuren (was helemaal niet nodig). Sinds ik mn werk niet bepaald leuk vind heb ik hier dus grote moeite mee. Kan ik hier wat over zeggen tegen mijn baas? Of heeft hij gelijk en moet ik maar meer overuren maken? (wat voor mn werk niet nodig is., lig op schema)

Dan heb ik nog 1 vraag: Laatst is mijn contract verlengd. In mijn vorige contract stond dat als mijn contract verlengd zou worden, dat dit met 1 jaar zou zijn. Nu heb ik een contract gekregen voor nogmaals een half jaar. Moet het bedrijf zich niet houden aan het feit dat in mijn vorige contract stond dat ik er nu een zou krijgen voor 1 jaar?

Alvast bedankt!

klaasvaakje
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2010 09:59

Re: Te weinig overuren

Ongelezen bericht door klaasvaakje »

Ik denk dat je baas je wil betalen voor 1 baan en je wil laten werken voor anderhalve baan. Tijd voor een collega erbij lijkt me. Als je voor 39 uur krijgt betaald, werk je 39 uur.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Te weinig overuren

Ongelezen bericht door S. »

Het lijkt nu dat je baas zijn macht wil laten gelden door je te dwingen tot overwerk ervan uitgaande dat jij bang voor ontslag bent wanneer je niet in zijn wensen meegaat.
Vaak is het zo dat wanneer je voor jezelf opkomt dit juist positief uitpakt. Je baas ziet dan in dat jij jezelf waardevol genoeg vind omdat je niet over je laat lopen en gaat jou dan ook zien als een sterke en waardevolle medewerker. Omdat jij je op deze manier presenteert als een evenwichtig persoon die niet bang is en buigt voor de ander.
Dus: twijfel niet aan jezelf, geef te kennen dat je je aan je contracturen wilt houden en dat je een jaarcontract was belooft ipv een halfjaar contract wat je nu gekregen hebt.

Misschien makkelijk gezegd zo, maar probeer het uit en wanneer je die man aan blijft kijken tijdens je pleidooi zul je zien dat het werkt.
Een beproefde methode. Heb het zelf gezien bij anderen en zelf ook toegepast.

Succes.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Te weinig overuren

Ongelezen bericht door S. »

Quincy, hoe is het nu op je werk?

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Te weinig overuren

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Wat in het topic in het geheel niet aan de orde lijkt te komen is de reden voor het overwerk.

Je kan niet overwerken als er geen werk is, dus ik neem aan dat er genoeg te doen is.

Het kan zijn dat het werk heel onregelmatig is verdeeld, en er bijvoorbeeld maand of jaarpieken zijn. In dat geval is het logisch dat je op die tijden extra werkt, en op andere tijden wat korter.

Het kan ook zijn dat je struktureel je werk niet afkrijgt. In dat geval is het overwerk struktureel, en dat is niet waar overwerk voor bedoeld is.
Mocht dit zo zijn dan zou ik het in ieder geval met je chef bespreken, want ook dit overwerk kost hem waarschijnelijk 25% extra.

Enfin doe dit niet vanuit een positie van "ik wil niet" maar vanuit een positie hoe kunnen we dit voor beiden beter maken. Tenslotte ben je er ook niet bij gebaat dat je contract niet verlengd wordt.

Dat je maar een half jaar hebt gekregen in plaats van een jaar is absoluut een veeg teken. Waarschijnelijk is je chef niet echt tevreden hoe het nu gaat, en wil hij de mogelijkheid hebben om eerdere een ander aan te nemen

xQuincy
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2010 21:30

Re: Te weinig overuren

Ongelezen bericht door xQuincy »

Dankje voor jullie reacties .

Ik heb er gisteren met mijn baas nog eens over gehad. Ik heb hem toen duidelijk verteld dat ik niet van plan ben 's morgens een trein eerder te nemen en 's avonds een trein later. Helaas was hij het er niet helemaal mee eens. Nu ben ik gisteren en vandaag net zo lang gebleven 's avonds als mijn directe collega. Zij bleef beide dagen maar 5 tot 10 minuten langer op het werk als ik normaal. Beide dagen heb ik hierdoor net mn trein gemist en een half uur op het station kunnen zitten. Wat zij die laatste 5 minuten doet is eigenlijk helemaal niks. Ze loopt nog wat rond, praat nog met wat andere collega's die voorbij komen, maar verder niks. Maar hierdoor heeft zij dus wel iedere dag zo'n 10 minuten meer dan mij. Hiervoor wil ik natuurlijk helemaal niet mn trein missen, om nog gewoon wat rond te hangen.

@seagoing racer2:
Het werk wat ik doe kan altijd doorgaan. Er komt eigenlijk geen einde aan. Maar ik zit wel ruim op schema met hoe ver ik in mn werk moet zijn. Daarom vind ik die overuren ook totaal overbodig. Verder vind ik mn werk niet erg leuk om te doen. Dat komt er natuurlijk ook wel bij kijken dat ik er wat tegenop zie om nóg langer te blijven na mn werk.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het absoluut niet erg om over te werken. Ik vind het alleen erg onredelijk dat ik er steeds op wordt aangesproken dat ik 10 minuten later kom en 10 minutern eerder ga dan mijn collega. Terwijl ik hier weinig aan kan doen. Ik kom niet eens op het laatste moment aan op mn werk en ga ook niet meteen aan het einde van de dag naar huis. Ik ben al vroeg en ga al later, maar om daar 's morgens en 's avonds nog een half uur extra bij te doen vind ik te ver gaan.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Te weinig overuren

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Het werk wat ik doe kan altijd doorgaan. Er komt eigenlijk geen einde aan. Maar ik zit wel ruim op schema met hoe ver ik in mn werk moet zijn. Daarom vind ik die overuren ook totaal overbodig. Verder vind ik mn werk niet erg leuk om te doen. Dat komt er natuurlijk ook wel bij kijken dat ik er wat tegenop zie om nóg langer te blijven na mn werk.
Kun je iets minder cryptisch zijn en gewoon vertellen wat je werkzaamheden in houden.

Gesloten