LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Proefplaatsing via UWV

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door Athoz »

dhc schreef:Jammer dat Chanmaster niet reageert.....dit is echt "kaassie" voor hem....
LOL... Ik WIST dat er zoiets aan zat te komen :P

Taan
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 sep 2009 12:09

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door Taan »

Volgens mij had je niet "ontslagen" mogen worden. Werkgever is namelijk verplicht om een dienstverband aan te gaan voor 6 maanden indien het van beide kanten bevalt en dat was bij TS het geval.

Vreemd dat het UWV daar geen werk van maakt. Maarja, daar gebeuren wel meer rare dingen.

Maaikealm
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2012 12:42

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door Maaikealm »

Proefplaatsing met behoud van uitkering wordt door de meesten gezien als "werken zonder ervoor betaald te worden". Het klopt dat iedereen ten tijde van "in loondienst werken" via elk salarisstrookje spaart voor een ww uitkering. echter, er zijn ook veel mensen in de bijstand (een sociaal vangnet om niet onder de armoedegrens te komen) die via proefplaatsing aan de slag kunnen.

Vaak zijn deze mensen langere periode in de bijstand, soms wel langer dan 2 jaar. Gedurende die periode krijgen ze juist betaald voor niks doen (platgezegd). Zij krijgen dan 700-800 maandelijks zonder tegenprestatie. Als zij dan 3 maanden met behoud van uitkering dienen te werken en geen aanvullende salaris krijgen, werken ze dus niet voor noppes maar wordt er eindelijk een tegenprestatie verlangd.

Batjuh
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 nov 2009 13:18

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door Batjuh »

zo echt goede verhalen over proef plaatsing lees ik nergens. Het is namelijk zo dat ik met werk begonnen ben bij een bedrijf ook met zo een proefplaatsing. Op zich geen punt want dat kunnen ze prima evalueren hoe iemand werkt. Maar nu ook mij ten horen kwam dat ik dan 3 maanden op alleen mijn ww mag leven , komt het er iig op neer dat ik bijv. een voedselbank aan kan spreken voor eten !

Simpele rekensom voorziet

70% van laatst verdiende loon €924 euro
Huur huis €520 euro -
ziekenfonds verzekering €140 euro -
gas en elektra €156 euro-
verzekering inboedel €30 euro-
gsm abbonement €35 euro-
internet/tv/telefoon €80 euro-
==============
€37 euro -

Ow jee toch kom al 37 euro te kort om mijn vaste lasten te betalen laat staan dat ik nu kan eten!!!
Om maar te zwijgen van hoeveel ik werk bij deze baan. Neej geen 36 uur zoals men zou denken ik ben elke week gewoon 56 uur op het werk. Lijkt me toch dat iemand als die werkt in een zogenaamde proefperiode een normaal salaris mag te ontvangen.
Om maar te zwijgen over reiskosten die je extra genereert hierdoor. Ik zie de bodem van mijn spaarpotje al. Toch fijn !! Maar vandaag toch is met de werkgever overleggen want ik begreep dat hij het 1 en ander zou bijbetalen voor mijn werk , wat ik weer in twijfel trek door zijn opmerking na gelange een reactie van mij "Ja dan hebben wij met zijn al geen salaris meer , behalve jij omdat we voor jou niet hoeven te betalen" Dat word vandaag voorgelegd aan hem en blijkt dit dus bij sollicitatie gesprek verkeerd door mij begrepen. ik dacht dat hun zou de bij compenseren! Dan is deze jongen meteen naar huis.

Notabene geven ze van uwv uit de werkgever allerande mogelijkheden door subsidies op mensen die aan het werk gaan door zo een proefplaatsing maar ze zullen de werknemer niet eens bij compenseren door hem bijv. een minimum loon te verstreken voor gewerkte uren bijv. Waar dan ook nog bij komt dat ik (3 maanden ww) niet eens bedoeld ben voor deze projecten want dat is uiteindelijk voor mensen die vanaf 6 maanden in ww of andere sociale voorzieningen zitten van werk te kunnen voorzien.

Maar lang verhaal kort , vanavond weet ik meer !!

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door grun »

Batjuh schreef: 70% van laatst verdiende loon €924 euro
Huur huis €520 euro -
ziekenfonds verzekering €140 euro -
gas en elektra €156 euro-
verzekering inboedel €30 euro-
gsm abbonement €35 euro-
internet/tv/telefoon €80 euro-
==============
€37 euro -

Ow jee toch kom al 37 euro te kort om mijn vaste lasten te betalen laat staan dat ik nu kan eten!!!
Ik mis de huurtoeslag en zorgtoeslag in dit rijtje.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door klaas1978 »

manondoris schreef:ik ken alleen maar gevallen waar het niet zo netje gaat ,legaal mensen uitbuiten die geen keus hebben!als ze dan toch 3 mnd die werkervaring op moeten doen betaal ze dan gewoon netjes het minimum loon!
WW of minimumloon zal in de praktijk ook niet zoveel schelen.
GloriusWorld schreef:En hoe ga je verklaren op je verdere sollicitatiegesprekken waarom de baan niet doorging?
Gewoon, vertellen hoe het gegaan is. Werkgevers zijn echt niet achterlijk, die weten ook hoe die dingen werken. Waarschijnlijk werkt het feit dat je bereidheid toont om aan de slag te komen alleen maar in je voordeel (en zo niet dan kun je je afvragen of je überhaupt wel wil werken bij die werkgever).
ciske schreef:Je hebt tegenwoordig al weinig kans op een baan als je ergens in de 30 bent.
Dat kan ik me goed voorstellen, als ik werkgever was zou ik een dertiger met zo'n instelling ook niet hoeven. Een twintiger trouwens ook niet. Wellicht maak ik mezelf hier niet populair mee maar iemand die lichamelijk en geestelijk gezond is heeft langdurige werkloosheid toch echt meestal aan zichzelf te danken, ongeacht leeftijd.
grun schreef:
Batjuh schreef: 70% van laatst verdiende loon €924 euro
Huur huis €520 euro -
ziekenfonds verzekering €140 euro -
gas en elektra €156 euro-
verzekering inboedel €30 euro-
gsm abbonement €35 euro-
internet/tv/telefoon €80 euro-
==============
€37 euro -

Ow jee toch kom al 37 euro te kort om mijn vaste lasten te betalen laat staan dat ik nu kan eten!!!
Ik mis de huurtoeslag en zorgtoeslag in dit rijtje.
Inderdaad, je kunt huurtoeslag en zorgtoeslag aanvragen en bovendien zie ik in bovenstaand rijtje ook wel een aantal besparingsposten.
  • - Is die zorgverzekering voor 1 persoon? Dan kan dat minstens de helft goedkoper.
  • - Je kunt je afvragen of die inboedelverzekering van €30,- echt het geld waard is
  • - Een GSM-abonnement moet goedkoper kunnen dan €35,-
  • - Internet/TV/telefoon kan minstens de helft goedkoper
  • - Je voorschot energiekosten vind ik ook vrij hoog. Misschien is het een goed idee om je verbruik eens kritisch tegen het licht te houden.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door Jolijn »

Neej geen 36 uur zoals men zou denken ik ben elke week gewoon 56 uur op het werk. Lijkt me toch dat iemand als die werkt in een zogenaamde proefperiode een normaal salaris mag te ontvangen.
Om maar te zwijgen over reiskosten die je extra genereert hierdoor. Ik zie de bodem van mijn spaarpotje al. Toch fijn !! Maar vandaag toch is met de werkgever overleggen want ik begreep dat hij het 1 en ander zou bijbetalen voor mijn werk , wat ik weer in twijfel trek door zijn opmerking na gelange een reactie van mij "Ja dan hebben wij met zijn al geen salaris meer , behalve jij omdat we voor jou niet hoeven te betalen" Dat word vandaag voorgelegd aan hem en blijkt dit dus bij sollicitatie gesprek verkeerd door mij begrepen. ik dacht dat hun zou de bij compenseren!


Dit is goedkoop een flink aantal extra manuren, na de proefplaatsing van 3 maanden zou het maar zo kunnen zijn dat jij niet meer nodig bent.
Een ander zou daar dan wel weer op proef geplaatst kunnen worden.
Leuk bedachte plannen, met mooie namen, het levert werkgevers wat op, jij levert in, maar het is wel 'goed' voor je.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ klaas

Vind de zorg nog goedkoop,ik betaal 168!!

140 helft goedkoper? Basis is geloof ik op zijn goedkoopst 92 euro??zoiets...
Internet vind ik wel heel hoog!

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door grun »

rozemarijntje schreef:140 helft goedkoper? Basis is geloof ik op zijn goedkoopst 92 euro??zoiets...
Dat klopt op zich ook wel. Maar als je bereid bent je eigen risico te verhogen tot bijvoorbeeld 500 euro, dan kan het nog goedkoper. Probleem is alleen dat je nooit van tevoren weet of, en zo ja wanneer, je ziek wordt.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ja ,idd en dan zit je helemaal als je zo weinig inkomen hebt ,veel mensen denken ach mankeer nooit wat....neeee ....maar morgen kan het anders zijn en hoest dan die 500 maar eens op. :wink:

Nou ik sla ff over met eigen risico :oops:

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door klaas1978 »

rozemarijntje schreef:@ klaas

Vind de zorg nog goedkoop,ik betaal 168!!

140 helft goedkoper? Basis is geloof ik op zijn goedkoopst 92 euro??zoiets...
Internet vind ik wel heel hoog!
Bij nader inzien, de helft is misschien wat al te optimistisch. Hoewel, als je het maximale eigen risico neemt zit je premie niet veel boven de 70 euro.

Aanvullende verzekeringen zou ik meteen opzeggen als je krap bij kas zit. Alternatieve therapietjes zijn leuk als je het je kunt veroorloven maar niet als je het geld voor andere dingen nodig hebt.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door kiz »

klaas1978 schreef:
grun schreef:
Batjuh schreef: 70% van laatst verdiende loon €924 euro
Huur huis €520 euro -
ziekenfonds verzekering €140 euro -
gas en elektra €156 euro-
verzekering inboedel €30 euro-
gsm abbonement €35 euro-
internet/tv/telefoon €80 euro-
==============
€37 euro -

Ow jee toch kom al 37 euro te kort om mijn vaste lasten te betalen laat staan dat ik nu kan eten!!!
Ik mis de huurtoeslag en zorgtoeslag in dit rijtje.
Inderdaad, je kunt huurtoeslag en zorgtoeslag aanvragen en bovendien zie ik in bovenstaand rijtje ook wel een aantal besparingsposten.
  • - Is die zorgverzekering voor 1 persoon? Dan kan dat minstens de helft goedkoper.
  • - Je kunt je afvragen of die inboedelverzekering van €30,- echt het geld waard is
  • - Een GSM-abonnement moet goedkoper kunnen dan €35,-
  • - Internet/TV/telefoon kan minstens de helft goedkoper
  • - Je voorschot energiekosten vind ik ook vrij hoog. Misschien is het een goed idee om je verbruik eens kritisch tegen het licht te houden.
[*] zorgverzekering: kan je 1x per jaar veranderen. Tot 1 januari geen enkele besparing mogelijk. Ook tussentijds opzeggen van de aanvullende verzekering kan niet.
[*] inboedelverzekering: hopen dat het geen 5-jaarspolis is. Tussentijds veranderen is dan onmogelijk, levert dus op korte termijn geen besparing op.
[*] gsm-abonnement: inderdaad is een sim-only goedkoper, maar ook hier weer geldt: wat is de einddatum van het contract; tot die tijd is wijzigen onmogelijk en je raadt het dus al: op korte termijn levert het geen besparing op.
[*] voorschot energiekosten idem: je kan je verbruik zo veel mogelijk beperken maar je termijnbedrag wordt aangepast bij de jaarnota. Tussentijds verlagen is altijd mogelijk, maar het energiebedrijf sluit je dan op voorhand uit van een betalingsregeling mocht je een hoge jaarnota krijgen.

Beste Klaas, zo te lezen ben je nooit in de omstandigheid geweest dat je in één klap 30% van je inkomen kwijt bent. Het aanvragen van toeslagen duurt sowieso een week of 8, en zelfs als je WW-aanvraag probleemloos verloopt (op tijd afgehandeld, alle berekeningen correct) dan zit je een paar maanden met meer lasten dan inkomsten. Waarvan je, zoals hierboven aangegeven, maar zeer beperkt mogelijkheden hebt om op korte termijn (is binnen 1 maand) substantiële besparingen te realiseren.
Zelfs het toekennen van zorg- en huurtoeslag komt maar heel gedeeltelijk tegemoet aan het inkomensverlies van 30%.

Ook het advies om dan maar een ziektekostenpolis met een hoog eigen risico te nemen vind ik nogal kortzichtig. Ja, op korte termijn kost het minder, maar er hoeft dus "niets" te gebeuren of je krijgt een hele dikke rekening op de mat die je vervolgens uit je flink gedaalde inkomen niet kan voldoen. Met alle gevolgen van dien. Daarmee ga je een neerwaartse spiraal in!

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door grun »

kiz schreef:Zelfs het toekennen van zorg- en huurtoeslag komt maar heel gedeeltelijk tegemoet aan het inkomensverlies van 30%.
Integendeel, batjuh zou op basis van zijn gegevens recht hebben op 256 euro huurtoeslag en 69 euro zorgtoeslag, samen 325 euro. Dat is bijna 33% van de netto uitkering, oftewel die 30% inkomensverlies wordt meer dan goedgemaakt.

Een en ander onder voorbehoud natuurlijk, ik ben uitgegaan van bruto 15000 op jaarbasis.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door kiz »

grun schreef:
kiz schreef:Zelfs het toekennen van zorg- en huurtoeslag komt maar heel gedeeltelijk tegemoet aan het inkomensverlies van 30%.
Integendeel, batjuh zou op basis van zijn gegevens recht hebben op 256 euro huurtoeslag en 69 euro zorgtoeslag, samen 325 euro. Dat is bijna 33% van de netto uitkering, oftewel die 30% inkomensverlies wordt meer dan goedgemaakt.

Een en ander onder voorbehoud natuurlijk, ik ben uitgegaan van bruto 15000 op jaarbasis.
Je maakt een denkfout. Die 30% is de inkomstenderving, wat daarna overblijft is de netto uitkering.
Teruggerekend zou het bruto inkomen vóór werkloosheid ca. 1700 per maand zijn (netto ca. 1390). Het netto inkomensverlies is dan dus 466 en dat wordt door zorg- en huurtoeslag dus niet gecompenseerd.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door klaas1978 »

kiz schreef:Beste Klaas, zo te lezen ben je nooit in de omstandigheid geweest dat je in één klap 30% van je inkomen kwijt bent.
Jawel hoor, ik zal het je nog sterker vertellen ik zit op dit moment in die situatie (waarom denk je dat ik zoveel tijd heb om me met dit forum bezig te houden?). Het verschil is misschien dat ik toen ik nog werkte al een avondje besteed heb aan het elimineren van onnodige kostenposten waardoor ik wat geld op een spaarrekening heb kunnen zetten en waardoor ik nu geen moeite heb om rond te komen.
kiz schreef:Het aanvragen van toeslagen duurt sowieso een week of 8,
Dat is geen reden om ze niet aan te vragen.
kiz schreef:en zelfs als je WW-aanvraag probleemloos verloopt (op tijd afgehandeld, alle berekeningen correct) dan zit je een paar maanden met meer lasten dan inkomsten.
Daarom is het dus verstandig om zodra je inkomen het maar enigszins toelaat wat geld op een spaarrekening te zetten voor als het even tegen zit.

Trouwens, verzekeringen met een looptijd van 5 jaar zijn wettelijk verboden sinds 1 januari 2010, dus die inboedelverzekering kun je sowieso per direct opzeggen. Als je met je zorgverzekering het maximale eigen risico neemt loop je inderdaad de kans dat het je 500 euro extra kost maar als je zorgkosten onder de 500 euro blijven heb je toch een leuke meevaller iedere maand in de vorm van een lagere premie (en die meevaller die kun je dan weer mooi op een spaarrekening zetten).

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door kiz »

klaas1978 schreef:
kiz schreef:Beste Klaas, zo te lezen ben je nooit in de omstandigheid geweest dat je in één klap 30% van je inkomen kwijt bent.
Jawel hoor, ik zal het je nog sterker vertellen ik zit op dit moment in die situatie (waarom denk je dat ik zoveel tijd heb om me met dit forum bezig te houden?). Het verschil is misschien dat ik toen ik nog werkte al een avondje besteed heb aan het elimineren van onnodige kostenposten waardoor ik wat geld op een spaarrekening heb kunnen zetten en waardoor ik nu geen moeite heb om rond te komen.
Blijkbaar zag je je werkloosheid aankomen?
klaas1978 schreef:
kiz schreef:Het aanvragen van toeslagen duurt sowieso een week of 8,
Dat is geen reden om ze niet aan te vragen.
Deels mee eens. Alleen levert het niet meteen de gewenste besparing (c.q. compensatie) op, bovendien moet je wél rekening mee houden met eventueel salaris dat je vóór je WW-periode ontvangen hebt. Dan kan die toeslag nog best flink tegenvallen, aangezien de Belastingdienst de inkomsten over een heel jaar als uitgangspunt neemt. En je zal het met me eens zijn dat "te laag" opgeven van inkomen onherroeppelijk een terugvordering door de fiscus oplevert in het volgende jaar. Zit je ook niet op te wachten met een gedaald inkomen.
klaas1978 schreef:
kiz schreef:en zelfs als je WW-aanvraag probleemloos verloopt (op tijd afgehandeld, alle berekeningen correct) dan zit je een paar maanden met meer lasten dan inkomsten.
Daarom is het dus verstandig om zodra je inkomen het maar enigszins toelaat wat geld op een spaarrekening te zetten voor als het even tegen zit.
Uiteraard, maar dan nog is niet iedereen daartoe in staat (bijvoorbeeld als je kinderen thuis hebt en daar kosten voor moet maken).
klaas1978 schreef:Trouwens, verzekeringen met een looptijd van 5 jaar zijn wettelijk verboden sinds 1 januari 2010, dus die inboedelverzekering kun je sowieso per direct opzeggen. Als je met je zorgverzekering het maximale eigen risico neemt loop je inderdaad de kans dat het je 500 euro extra kost maar als je zorgkosten onder de 500 euro blijven heb je toch een leuke meevaller iedere maand in de vorm van een lagere premie (en die meevaller die kun je dan weer mooi op een spaarrekening zetten).
Prima, heb je die 30 voor de inboedel bespaard, blijft staan dat je één keer per jaar iets kan wijzigen aan je zorgpolis. En dat de besparing op de premie minder is dan de 500 (extra) eigen risico.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door grun »

kiz schreef:Je maakt een denkfout. Die 30% is de inkomstenderving, wat daarna overblijft is de netto uitkering.
Teruggerekend zou het bruto inkomen vóór werkloosheid ca. 1700 per maand zijn (netto ca. 1390). Het netto inkomensverlies is dan dus 466 en dat wordt door zorg- en huurtoeslag dus niet gecompenseerd.
OK, my bad. Overigens vraag ik me af of batjuh wel rekening houdt met het feit dat de ww uitkering per 4 weken uitgekeerd wordt, terwijl de overige kosten in zijn lijstje per maand opgegeven zijn. Dat schiet me nu pas te binnen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ klaas

Ook av heb je vaak toch ineens onverwachts nodig fysio bv en zit nog wel meer in.
Av voor tandarts,ik heb beide av toch echt nodig ,eerste av anders functioneer ik helemaal niet.

Weten niet hoe ts is??

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door klaas1978 »

rozemarijntje schreef:Ook av heb je vaak toch ineens onverwachts nodig fysio bv en zit nog wel meer in.
Als je incidenteel fysiotherapie nodig hebt kun je het beter zelf betalen, dat is goedkoper dan verzekeren.
Dus: het geld dat je anders aan een aanvullende verzekering uit zou geven gewoon iedere maand op een spaarrekening storten en van dat geld de fysiotherapie betalen als het een keer nodig is.

Verzekeringen zijn nuttig voor risico's die je zelf niet kunt dragen, zoals ziekenhuisopnames van tienduizenden euro's. Voor (relatief) kleine uitgaven als fysiotherapie en tandarts is zelf betalen bijna altijd goedkoper.

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Proefplaatsing via UWV

Ongelezen bericht door rattaplan »

ook een leuke...
Mijn vrouw heeft op risico van korting op de ww of zelfs beeindiging van ww, moeten besluiten om de proefplaatsing na 1 maand te beeindigen. Waarom???
Telt niet mee als werk voor o.a. de bepaling van de kinderopvangtoeslag. Heeft ons geluk bij een ongeluk maar 1000 euro gekost.

Bij het UWV zeggen ze gewoon, ja vervelend voor je.

Dus let op mensen als je afhankelijk bent van kinderopvang, dat dit hier gevolgen voor heeft.

Gesloten