LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door arvandongen »

Jonis schreef:Dus het niet meer geld (totaal aan inleg) willen betalen en toch het eindkapitaaldoel behalen vind ik persoonlijk veel belangrijker dan kostencompensatie ("plezierige schikking") krijgen en dan toch uiteindelijk het eindkapitaaldoel mislopen...
Interessant punt, maar het is moeilijk haalbaar om de verzekeraar te verplichten het doelkapitaal uit te keren.

Als je een verzekering hebt met gegarandeerd kapitaal en de verzekeraar wil niet het gerantiekapitaal uitkeren, dan heb je een zaak omdat de afspraken niet nagekomen worden.
Ook als je dacht dat je een spaarpot met vaste rente gekocht had, maar het was stiekem toch een belegging, dan heb je een goede kans. Dan heb je gedwaald.

Bij een beleggingsverzekering is het anders: Het eindresultaat(eindkapitaal) is afhankelijk van koersschommelingen. Dit zou bekend geweest moeten zijn toen je de verzekering "kocht" van de verzekeraar. Het beleggingsrisico is jouw risico. Je hebt geen automatisch recht op het doelkapitaal, omdat deze niet gegarandeerd is.

Je hebt er wel recht op dat er uitsluitend kosten ingehouden worden die in overeenstemming zijn met de afspraken bij het "kopen" van de polis. Hogere kosten mogen niet en kan je terugvorderen. Dit is beter dan je zou denken, omdat de ingehouden kosten ook rendement gemaakt hebben. Die gemiste rendementen zijn ook terug te vorderen. Al met al zou je best wel eens in de buurt van je doelkapitaal kunnen uitkomen.

Als er behoefte is om over de basics van woekerpolissen door te discussieren, moeten we misschien maar weer een nieuwe forumdiscussie opstarten. Deze thread gaat over één specifieke complexe zaak.

ClaimConcept
Berichten: 1972
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

jonis schreef:Als je op zoek gaat naar hoe je je geld gaat "terughalen" en je gaat je beklagen over de kosten en je behaalt daarin je gelijk zul je echter ook alleen maar een "kostencompensatie" terugzien.....of je daarmee ook het doel (met de middelen/premies die oorspronkelijk ervoor beoogd waren) gaat behalen, is dan nog maar zeer de vraag en al helemaal als de polis eruit is gegooid en er voor andere spaarmethoden gekozen wordt als het bijv aan een hypotheek gekoppeld is.
Ziehier de reden dat ClaimConcept klachten in principe individueel behandelt, waarbij ook de doelstelling, verkoopmethode en tussenpersoon tot in detail onder de loep worden genomen, en zeker niet uitsluitend de verborgen kosten in de polis. Arbeidsintensief, maar ook met (heel veel) meer kans op succes.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door jonis »

arvandongen schreef:
Jonis schreef:Dus het niet meer geld (totaal aan inleg) willen betalen en toch het eindkapitaaldoel behalen vind ik persoonlijk veel belangrijker dan kostencompensatie ("plezierige schikking") krijgen en dan toch uiteindelijk het eindkapitaaldoel mislopen...
Interessant punt, maar het is moeilijk haalbaar om de verzekeraar te verplichten het doelkapitaal uit te keren.

.

Maar dat is wel een doel wat ik ga realiseren want inmiddels zit ik op aktueel tegoed van 45% van het beoogde doelkapitaal ( met nog 16 jaar te gaan + nog wat inleg ; dan zit ik bijna op spaarniveaumogelijkheden wat rekenrendement wat "uitzitten"betreft) ..... waar jij het hebt over polis + beleggen + schadevergoeding +
zou je best wel eens in de buurt van je doelkapitaal kunnen uitkomen.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door arvandongen »

@jonis

Ik begrijp werkelijk niet wat je schrijft in je laatste bericht.

Maar als je kans ziet om een verzekeraar (onverplicht) het doelkapitaal te laten uitkeren, dan zal je de landelijke pers halen en zullen 7 miljoen polishouders je deur gaan platlopen.

Hou ons op de hoogte.....

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door jonis »

arvandongen schreef:@jonis

Ik begrijp werkelijk niet wat je schrijft in je laatste bericht.

Maar als je kans ziet om een verzekeraar (onverplicht) het doelkapitaal te laten uitkeren, dan zal je de landelijke pers halen en zullen 7 miljoen polishouders je deur gaan platlopen.

Hou ons op de hoogte.....

Dat komt omdat de meeste "juristen+experts" alleen maar bezig zijn met teksten en voorwaarden.....ik ben gewoon met centen en inleg bezig..... :
Dus het niet meer geld (totaal aan inleg) willen betalen en toch het eindkapitaaldoel behalen
Daar zul je dus zelf aan moeten werken en daar gaat geen verzekeraar of claimorganisatie je dus financieel bij helpen omdat het ook om beleggersrisico gaat.
De rest maak je er zelf van.....misschien moet je ook maar eens kijken waar ik in 1ste instantie op reageerde; want dat krijg je hier op het forum ook veel te vaak te lezen:
Dat is dan vermoedelijk de reden dat het merendeel van de consumenten "op zijn handen blijft zitten" en niets doet, behalve klagen dat zijn/haar beleggingspolis achterblijft in kapitaalontwikkeling
Dat lees je hier veel te vaak, maar daar gaat de jurist je dus ook niet serieus bij helpen als je polis "niets" gepresteerd heeft....de hefboomwerking had iemand sowieso makkelijk kunnen voorkomen door de aanvullende ORV eruit te gooien (was bij mij gewoon mogelijk om aan te passen vanaf dag 1....en even los van de mensen die dus heel veel verzekerd hebben)

Dus vanaf 2000 loopt mijn polis met 80% "beleggen" en het actueel tegoed is gewoon 45% van beoogd eindkapitaal met nog 16 jaar looptijd te gaan; met een beetje cijfermatig inzicht zie je dan wel de mogelijkheden naar het einde toe.....daar heb ik zelf mede aan gewerkt (ook door de marktomstandigheden + flexibel inzichten wbt betalen/aflossen), maar diegene die op de juridische weg belanden en vasthouden aan premies en de toekomstige kostencompensatie en daarbij het beleggen zat zijn, zullen een groot financieel gat tegenmoet zien, wat ze uiteindelijk dan alsnog zelf moeten bijlappen (dat lees je dan hier toch weer nergens)......terwijl het mij niet meer dan de totaalpremie gaat kosten die ooit is afgesproken. Maar ik blijf hier nog wat rondhangen; wie weet wat nog komt aanwaaien.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door arvandongen »

Je vergeet dat beleggen bij een verzekeraar veel duurder is dan beleggen bij een bank of beleggingsinstelling. Alleen al als je de zichtbare kosten vergelijkt.

Kan je nagaan als je alle verborgen kosten ook nog moet betalen vanuit je beleggingskapitaal. Dan hou je geen rendement meer over. Jouw verzekeraar zal blij zijn met deze niet-juridische aanpak. Dat levert ze veel geld op (uit jouw zak en niet afgesproken).

Het grootste probleem met verzekeraars is, dat jouw kapitaal niet veilig is bij ze. Gewoon, omdat ze de kluit bedriegen. Daar zal jij helaas nog vóór het einde van de looptijd ook een keer achterkomen.

N.B. Ik ben geen jurist of belangenbehartiger. Ik heb wel ervaring met meerdere verzekeraars.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door jonis »

arvandongen schreef:Je vergeet dat beleggen bij een verzekeraar veel duurder is dan beleggen bij een bank of beleggingsinstelling. Alleen al als je de zichtbare kosten vergelijkt.

Prive moet ik ook kosten betalen en dan is het ook niet meer belastingvrij ( daar zit ik dan weer ruim overheen en daar zijn de kosten ook al helemaal niet mis van, zelfs tov poliskosten).....binnen de polis is er zelfs nog korting op de fondskosten die maandelijks wordt bij gestort (kan ik inzien en dat krijg ik prive dan ook weer niet) en zie ik apart vermeld terug op de overzichten, die kunnen tzt de nog lopende poliskosten zelfs nog overschrijden, (=afhankelijk van mijn plannen/uitvoering)
Daar zal jij helaas nog vóór het einde van de looptijd ook een keer achterkomen.
45% van het beoogde tegoed inmiddels.....eigenlijk moet je gewoon toegeven dat cijfers dan ook niet jou ding zijn anders was je ook wel niet met zo'n reaktie gekomen, want hoe de voorwaarden zich verhouden tot de opbouw van het tegoed en wat het betekent voor de toekomst bij verschillende inleg en verloop is gewoon kinderspel, het staat bij mij gewoon duidelijk in de polis en de overzichten zijn ook duidelijk. Dus aan het einde kom ik nergens meer achter, dat was nl in het begin ook al duidelijk en een aanvullende ORV is er niet meer.

N.B. Ik ben geen jurist of belangenbehartiger. Ik heb wel ervaring met meerdere belangenbehartigers hier die veelal maar 1 kant van het verhaal belichten en als je door de bomen het bos niet meer ziet kan je dat nog veel meer geld kosten, want verloren rendement wil ik jou wel eens zien goedmaken met de huidige lage spaarrentes en kortere looptijd (waarbij inmiddels al vaak 10 jaar zijn verstreken....)


BTW jij denkt dat de verzekeraar niet te vertrouwen is, maar de belastingdienst is net zo goed niet te vertrouwen want ik mag mijn inleg wel verlagen, maar vanwege de laatste regels daarna niet meer verhogen, ik moet nog even uitzoeken of dit precies klopt (want dit geldt ook weer niet voor iedereen) maar dat zorgt gewoon ook voor nieuwe problemathiek (en voor diegene die het treft; eventueel een hefboomwerking)

woekerprofi
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 mei 2011 15:54

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door woekerprofi »

ClaimConcept schreef:
jonis schreef:Als je op zoek gaat naar hoe je je geld gaat "terughalen" en je gaat je beklagen over de kosten en je behaalt daarin je gelijk zul je echter ook alleen maar een "kostencompensatie" terugzien.....of je daarmee ook het doel (met de middelen/premies die oorspronkelijk ervoor beoogd waren) gaat behalen, is dan nog maar zeer de vraag en al helemaal als de polis eruit is gegooid en er voor andere spaarmethoden gekozen wordt als het bijv aan een hypotheek gekoppeld is.
Ziehier de reden dat ClaimConcept klachten in principe individueel behandelt, waarbij ook de doelstelling, verkoopmethode en tussenpersoon tot in detail onder de loep worden genomen, en zeker niet uitsluitend de verborgen kosten in de polis. Arbeidsintensief, maar ook met (heel veel) meer kans op succes.
ClaimConcept heeft in ieder geval de reden van mijn forumdraadje begrepen: nu kunnen gedupeerden kiezen voor de echt deskundige hulp. ClaimConcept kiest er kennelijk voor slechts een klein aantal gedupeerden te helpen, waarbij voor een volledige dossieranalyse zeer aanzienlijke proceskosten moeten worden gemaakt, die niet door KiFiD vergoed worden (KiFiD vergoedt slechts het gerechtelijke liquidatietarief, dat is al geen vetpot en ook nog eens gemaximeerd tot 5.000 EUR bij schadevergoeding boven de 40.000 EUR; bij lagere schadevergoedingen is ook de vergoeding voor proceskosten veel lager, lees maar na: http://www.rechtspraak.nl/Procedures/La ... hoven.aspx )

Die proceskosten kunnen al snel oplopen tot zo'n 20.000 EUR, waarbij de gedupeerde het verschil met de KiFiD vergoeding dus zelf bij moet passen.

Voor 'woekerprofi' (Claimexperts) geldt dat dus allemaal niet. Die blijven nagenoeg binnen de door KiFiD toegekende vergoeding (bij grote claims zelf aan te vullen tot maximaal 5.000 EUR). Maar daarvoor is dus wel "snelrecht" nodig, overigens met behoud van individuele uitspraken, net zoals eerder bij de effectenlease zaak. En dat is dankzij onze inspanningen nu dus in aantocht. De dossiers waarvan in het persbericht van KiFiD sprake is, zijn die van mijn opdrachtgevende gedupeerden. http://www.kifid.nl/overkifid/nieuws/ni ... hten---/96

Dit forum Woekerpolis is de springplank gebleken voor gedupeerden die het heft in eigen handen hebben genomen. De TrosRadar groepen LOTGENOTEN Allianz Future, Swiss Life (Zwitserleven/SNS Reaal), ABN AMRO Toekomstplan, ASR-Waerdye en vele individuele gedupeerden van onder meer Nationale Nederlanden, ASR-Falcon en - Spaarkassen, Achmea (Interpolis, FBTO, Avero), AEGON (ook Koersplan), ABN AMRO-Meegroeiverzekering e.a. hebben zich inmiddels bij mij aangemeld.

Bij deze functie van het forum hoort transparantie over onze resultaten en het verantwoording afleggen over wat er gaande is. Ja, het verslag van de zitting van de Commissie van Beroep was "pittig". Maar wie nu nog niet doorheeft wat daar in die Commissie van Beroep staat te gebeuren, heeft er helaas nog steeds niets van begrepen. Het is een treurig signaal dat serieuze boodschappen hier alleen maar verdacht worden gemaakt. Gelukkig weten degenen die zich voor hulp hebben aangemeld wel beter.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door jonis »

Het is een treurig signaal dat serieuze boodschappen hier alleen maar verdacht worden gemaakt.

Wie doet dat dan? :lol:
Het is wel de vraag waar je zelf uiteindelijk beter af mee bent....je gelijk krijgen of je doelkapitaal behalen......treurig dat je dat gewoon niet ziet, ik maak nl niets of niemand verdacht; maar ga jij iedereen dan met beleggen en 8-10% prognoserendementen zijn initïele doelkapitaal garanderen op de juridische toer?

woekerprofi
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 mei 2011 15:54

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door woekerprofi »

Types als 'jonis' zijn inderdaad niet voor redelijke argumenten meer vatbaar.
Mag ik er iedereen op wijzen dat dit discussie'draadje' door mij is ingericht. Als je de boel wil vernielen doe dat dan gaarne in je eigen draadje en laat serieus geïnteresseerden hier met rust. Inmiddels hebben de eerste 14 WAERDYE gedupeerden zich bij mij gemeld. Ik zei al: dit forum is een springplank voor degenen die niet in de diefstal van hun centjes berusten.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door juwita »

dit forum is een springplank voor degenen die niet in de diefstal van hun centjes berusten
Way to go Woekerprofi !

Laat ze maar flink bloeden die verzekeraars voor hun bewust opgezette dwalingveroorzaking en misleiding van ongeveer de helft van de Nederlandse huishoudens.

ClaimConcept
Berichten: 1972
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

woekerprofi schreef:Types als 'jonis' zijn inderdaad niet voor redelijke argumenten meer vatbaar.
woekerprofi, je klacht bij Kifid is door de Geschillencommissie afgewezen. Misschien reden voor enige bescheidenheid en vooral respect voor andere meningen?

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door jonis »

Mag ik er iedereen op wijzen dat dit discussie'draadje' door mij is ingericht. Als je de boel wil vernielen doe dat dan gaarne in je eigen draadje en laat serieus geïnteresseerden hier met rust.
Niemand heeft hier het alleenrecht op een draadje en mijn reakties zijn net zo serieus.

Vernielen?.....Je reageert zelf ook gewoon niet inhoudelijk....want mijn 1ste reaktie (op een quote van iemand anders) was m.i. gewoon duidelijk: polis, beleggen + de schadevergoeding kan nog altijd een groot financieel gat betekenen t.o.v een doelkapitaal.......of ga je dat ontkennen of gewoon weer niet op reageren....en hoe langer de zaken duren en de polis ongewijzigd doorloopt en afhankelijk wat je erna wilt, des te groter het gat is wat een gedupeerde zelf dient bij te lappen....(waar hij zelfs misschien gewoon niet toe in staat is)

Ik zei al: dit forum is een springplank voor degenen die niet in de diefstal van hun centjes berusten.
Dus als ik dan eens vermeld dat het kinderlijk eenvoudig was geweest om dat te voorkomen zonder extra middelen dan oorspronkelijk beoogd......wie is dan niet voor redelijke argumenten vatbaar?


Op naar een volgend draadje van je.... :wink:

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door arvandongen »

jonis schreef:mijn 1ste reaktie (op een quote van iemand anders) was m.i. gewoon duidelijk: polis, beleggen + de schadevergoeding kan nog altijd een groot financieel gat betekenen t.o.v een doelkapitaal.......
Correct.

Echter, je polis aanhouden met verborgen kosten plus hoge kosten geeft nog een groter gat t.o.v. je doelkapitaal. In de hier genoemde probleemzaken is het doelkapitaal NIET GEGARANDEERD.

Belastingen:
Het belastingvoordeel dat je hebt bij premiebetaling, moet je weer terugbetalen bij uitkering van de polis. Je zou hier een klein voordeel krijgen als je in de toekomst in een lager belastingtarief zou vallen. Je hebt hier een klein nadeel als je in een hoger tarief zou komen. In de gelijke belastingschijf is het netto resultaat € 0,- Euro

ORV:
Vanzelfsprekend moet je altijd schadebeperkende maatregelen nemen, zoals het stoppen van een ingebouwde ongewenste ORV. Het liefst vrijwillig en samen met de verzekeraar, maar dat is zeker niet altijd het geval. Dit is een basishandeling die al veel eerder in dit forum besproken is en als "algemeen bekend" beschouwd mag worden.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door jonis »

Dat is dan vermoedelijk de reden dat het merendeel van de consumenten "op zijn handen blijft zitten" en niets doet, behalve klagen dat zijn/haar beleggingspolis achterblijft in kapitaalontwikkeling. De veronderstelling is verder dat de meeste consumenten te onnozel zijn om het te snappen. Je hoeft geen
I.Q van 140 of meer te hebben maar je moet je er wél een beetje in (willen) verdiepen

Dat was de 1ste post waar ik op reageerde, kijk het draadje maar terug; lees je hier ook veel te vaak:
"niets doet"......en niet op 1 specifieke polis of waar het draadje voor is geopend.
ORV:
Verder moet je altijd schadebeperkende maatregelen nemen, zoals het stoppen van een ingebouwde ongewenste ORV. Het liefst vrijwillig en samen met de verzekeraar, maar dat is zeker niet altijd het geval. Dit is een basishandeling die al veel eerder in dit forum besproken is en als "algemeen bekend" beschouwd mag worden.

Zoals je het dus zegt; het is niet altijd het geval........en dan is het maar de vraag of het onbesproken moet blijven. Hoeveel gedupeerden melden zich aan met een polis waar nog niets mee gebeurd is?

woekerprofi
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 mei 2011 15:54

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door woekerprofi »

Deze laatste bijdragen zijn volstrekt 'off-topic' en derhalve aan te merken als een vernieling van dit forum. Daarmee rijp voor verwijdering door de redactie van TrosRadar. Maar ga vooral door in jullie eigen speeltuin. Serieuze gedupeerden weten de weg wel te vinden, ook al moeten ze een hoop van deze 'trash' voor lief nemen.

woekerprofi
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 mei 2011 15:54

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door woekerprofi »

ClaimConcept schreef:
woekerprofi schreef:Types als 'jonis' zijn inderdaad niet voor redelijke argumenten meer vatbaar.
woekerprofi, je klacht bij Kifid is door de Geschillencommissie afgewezen. Misschien reden voor enige bescheidenheid en vooral respect voor andere meningen?
ClaimConcept, je hebt er niets van begrepen. Lees nu toch eens goed het persbericht. http://www.kifid.nl/overkifid/nieuws/ni ... hten---/96
De hoger beroep zaak past daar bewust bij.

En verloren? Ik dacht het niet. http://www.kifid.nl/overkifid/nieuws/ni ... pen----/94
Jawel, ook dat is zaak die met mijn hulp tot speerpunt is gebracht.

woekerprofi
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 mei 2011 15:54

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door woekerprofi »

En misschien wil iedereen nu weer 'on topic' blijven? Dit draadje ging over verloop van een cruciale hoger beroep zaak, waarvan de uitkomst bepalend zal zijn of er volgens KiFiD nog een woekerpolisaffaire bestaat. Bij on-topic reacties is er ook weer respect te verdienen.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door jonis »

woekerprofi schreef:En misschien wil iedereen nu weer 'on topic' blijven? Dit draadje ging over verloop van een cruciale hoger beroep zaak, waarvan de uitkomst bepalend zal zijn of er volgens KiFiD nog een woekerpolisaffaire bestaat. Bij on-topic reacties is er ook weer respect te verdienen.
Klaas-Jan schreef:@ClaimConcept: u slaat de spijker precies op z'n kop. Ik vraag we af wat een gemiddelde consument heeft aan allerlei discussies die alleen nog voor de discussieerders zelf te volgen zijn. Ik heb op dit forum wat op kunnen steken over het onderwerp woekerpolissen maar haak bij een hoop discussies en lange verhandelingen al af als ik de namen van de reageerders zie. Overigens met alle respect voor u allen.

BTW respect verdienen, lees ik niets over in de forumregels, het zegt wel wat over de aard van het beestje

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Hoger beroep woekerpolis bij KiFiD 14 april 2014

Ongelezen bericht door arvandongen »

..en ook voor Woekerprofi geldt dat niet tegen iedereen gevochten hoeft te worden. Houdt het bij het eigen gevecht tegen de woekerpolisproblematiek. Niet tegen forumleden ! Verder heb ik enkel respect voor je geweldige werk.

Dit is mijn laatste (mogelijk) off-topic reaktie binnen dit draadje. Voor verdere off-topic discussies SVP een eigen draadje opstarten.

Gesloten