LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door sieward »

Hi Jan,

Ik begrijp uit bovenstaande dat een klant van je teleurgesteld is en dat hij/zij dat op een onprettige manier tot uiting heeft gebracht. Dat vind ik oprecht vervelend, omdat ik ervan uitga, dat je het werk naar beste inzicht hebt uitgevoerd, en voor klant bent opgekomen. Het gaat wellicht ook niet alleen om het geboden product.

Ik vermoed, dat aanvankelijk geen goed beeld is geweest over de prijsstructuur (u bekend als kostenstructuur) van de gehele verzekering. Jouw declaratie is uiteraard maar een onderdeel. Zelf vind ik dat in het rapport 20 december 2006 van Job de Ruiter uitstekend weergeeft hoe je de door jou aangegeven transparantie kunt realiseren. Indien je hieraan vasthoud loop je naar mijn gevoel de tijd ver vooruit.

Je geeft aan de rendementen te refereren aan de inflatie. Een klant kan daar het product maar beperkt mee beoordelen, niet in de laatste plaats, omdat ook de inflatie voor de toekomst onzeker is. Bovendien is een dergelijk rendement ook niet bevredigend, daar dit zou betekenen dat de inleg net zoveel rendeert, dat het alleen waardevast is. Voor veel mensen is dit teleurstellend. Ik zou als nulalternatief willen gebruiken, dat je zelf spaart/belegt zonder een polis, zie ook mijn berekeningen in het onderwerp/forum “Alternatief voor woekerpolis?”, het maximale zou zijn indien je hetzelfde zou doen in een polis zonder kosten, hetgeen uiteraard niet bestaat. Een goed product heb je, als je daar tussenin zit.

Ik vraag mij overigens af, of het aanbieden van buitenlandse producten een interessante optie kan zijn. Hoe dan ook, ik hoop als “criticus” een bijdrage te leveren aan het oplossen van het bestaande dilemma.

Jan Klaassen
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 jul 2007 13:56

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door Jan Klaassen »

In tegendeel, ik heb geen boze klanten

Ik probeer alleen maar inzichtelijk te maken dat een klant die bereid is de rit uit te zitten aan deze constructie een inflatiebestendige en heldere oplossing heeft. Een oplossing met afsluitprovisie wel te verstaan.

Als iemand maar een korte horizon heeft voor de polis pak ik geen afsluit. Waarom nu een pak duiten pakken die je over 3 jaar weer in moet leveren. Deze mensen krijgen een ander, wat meer confectie-achtig product. Dat scheelt weer in de adviesuren.

NB; Ik geef toe, je kunt niet alles voorspellen maar de ECB stuurt op 2% inflatie, ik moet me ergens op baseren. Is de inflatie hoger kunnen we altijd nog tijdens het onderhoudgesprek de polis verhogen.

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door johanmulder »

Beste Piet,
De eerste rechtszaak over beleggingspolissen is enkele jaren geleden van start gegaan. De mensen van de stichting "koersplan de weg kwijt" zijn de werkelijke voortrekkers en de zaak tegen Aegon ( Spaarbeleg) staat nu toch kort voor vonnis.
Groet,
Johan Mulder.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door santygo »

Beste Johan,

zo kort voor vonnis staat die zaak niet. N.a.v. het gestelde in het tussenvonnis d.d. 6 juni 2007 ( www.koersplandewegkwijt.nl -> tussenvonnis -> 6.1 t/m 6.8.) heeft de stichting na uitstel op 15 augustus weer nieuwe stukken ingediend bij de rechtbank. Weer 65 pagina's in een totaal van bijna 2000.

Aegon dient daar op de rolzitting van 10 oktober weer schriftelijk op te reageren. Vervolgens kan de stichting nog een keer reageren op de stellingname van Aegon inzake de "maatman" in de gebruikte brochures. Tegen die tijd is het weer 6 weken later, dus eind november. Het schrijfwerk is dan voorlopig voorbij.

Gezien de tijd die de rechtbank nodig had van zitting naar tussenvonnis (ruim 4 maanden) verwachten we pas een vonnis rond april 2008. Het duurt dus nog wel even.

Gr. René

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door santygo »

Kleine rectificatie,

Mits de rechtbank de uitspraak niet verder uitstelt volgt de uitspraak in de zaak Koersplandewegkwijt versus Spaarbeleg/Aegon op 16 januari 2008.

Zie ook www.koersplandewegkwijt.nl

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Eerste rechtszaak over woekerpolissen van start

Ongelezen bericht door santygo »

De uitspraak is voorlopig uitgesteld naar 27 februari 2008.

In de uitzending van KASSA op maandag 21 januari 2008 om 19:25 op Ned. 2 is er weer aandacht voor Koersplan. De advocaat van Stichting Koersplan de weg kwijt Prof. dr. Erik Lutjens geeft dan zijn visie op de zaak.

Gesloten