LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Hierin, JuliusC
http://www.nationaleombudsman-nieuws.nl ... eidsnormen
Onder 12 staat ie.

Sinds 2006 bestaat er de WFT, waarin het klachtrecht is opgenomen. Het KiFiD is de door de overheid aangewezen instantie om geschillen te beslechten.
(het lijkt er wel op dat ze er bij het KiFiD helaas nog niet zo veel van begrijpen)

Zie ook de web-site van het KiFiD.
http://www.kifid.nl/consumenten/wie-beh ... n-klacht/1.

Julius C
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 jul 2011 11:39

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door Julius C »

Beste Felix,

Je link van de nationale ombudsman verwijst naar hoe de overheid dient te handelen.

Je link van het kifid verwijst naar de standaard klachtenprocedure.

In beide gevallen verwijs je naar niet relevante informatie.
Verdiep je eens in recht, juridische begrippen, jurisprudentie, codificering etc.
Agn móet niks. Een schikking met partij 1 werkt niet automatisch of van rechtswege door naar partij 2.
En hou eens op met dat Gelijkheidsbeginsel. Dat bestaat - naast art. 1 van de Gr - alleen in theorie.
Je zult dat dan moeten afdwingen bij de rechter met een verzoek tot een verklaring voor recht.
Ik zou dit advies eerst eens opvolgen.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door jammer »

Ik wil eigenlijk aan iedereen de tip geven. Vraag aan aegon:
Hoe het zit met de kosten en de ORV.
We weten nu al:
dat er polissen van aegon afgesloten zijn met een black box (magische zwarte doos zo wordt hij genoemd door Eric Smit en Rene Graafsma)
Volgens hun heeft elke woekerpolis een niet vertelde/uitgelegte of goed doorberekende black box.
WAAROM DAN NIET?????
Als u dat wist (van te voren bij het afsluiten) HAD u het product GEWOON WEG NIET GENOMEN!!!!!!
EN dat is de keiharde waarheid......En daarom zullen de meeste verzekeraars die doos liever nooit open willen doen....Vraag stevig daarna... Stuur brieven....Bel of de brief aangekomen is. Stuur mails nuur hun klachten afdeling, bel met de klachten afdeling......DOE WAT>>>>>>>>>>>>>>>
WAAROM omdat ik bij BEIDE (verschillende) aanbieders uitgenodigd ben om te komen praten OVER deze 4 woekerpolissen.
ZE zijn mij gewoon zat.......En ik heb gezegd ik ga voor de onderste steen....
Oja Julius ik krijg ook 4% rente op rente bij aegon hoor! alle 3 de producten tot een maximaal van 110%. En dat geldt ZELFS bij ZELFMOORD..Ik heb het ze op de man af gevraagd. (dat gaf een daar een echte schrik reactie, dat kan ik u wel vertellen). Maar je moet wat.... om verder te komen met je eigen onderzoek.
Heeft u trouwens nog dat wouter bos ooit IFO te amersfoort gevraagd heeft om de woekerpolissen te bekijken. En dat deze firma de opdracht ZELFS terug geven heeft.
MET de REDEN de verzekeraars willen de black box niet openen!!!!!!We mogen er niet bij.
Dat ik wouter bos niet met hoofdletters geschreven heb. Heb ik EXPRESS gedaan. Heeft deze man ONS geholpen als minister van financieeen???????
Ik dacht het niet!!!!!!! En nu 4x de balkende norm op strijken.........Waar zijn de PvdA principes gebleven????????OOK deze man gaat voor het grote geld....
trouwens wie niet in/uit de politiek:
balkende, houdt zelfs zijn eigen norm niet aan.........Wekrt zelfs bij een firma die aegon zijn boekhouding GOED gekeurt heeft..........En de stempel van goedkeuring heeft gegeven voor het product koersplan....Ook heb ik aegon gevraagd of dit bedrijf ook mijn polis mag nakijken, zoals het er NU voorstaat. Nog geen reactie op gekregen......Waarom niet kijk op de site koersplan de weg kwijt. Daar staat: Dit bedrijf heeft gecontroleerd of 1 + 2 = 3 En dat klopt als een bus.....Maar ze hebben NIET nagekeken bij aegon klopt getal 1 en 2 wel....En die blijken nu NIET te kloppen...Mijn vraag is wat heeft DIT bedrijf dan wel gecontroleerd.....Ik weet het!!!!!!!!!!!!
Of de koffie wel lekker was en of je er een koekje bij krijgt zeker .....
Dat zullen ze gedaan hebben.....Geef mij ook zo`n baantje......
Dat is voor reden 7 Julius.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door jonis »

Aegon heeft zijn klanten met een woekerpolis misleid door de premie van de overlijdensrisicoverzekering te verzwijgen. De premie was bijna 10x te hoog. De verzekeraar moet tienduizenden klanten nu voor 85% compenseren.

Kosten
De schade voor Aegon, die ook al 2009 werd veroordeeld, en nu in hoger beroep weer, loopt op tot 800 miljoen à 1 miljard euro. De uitspraak van het gerechtshof in Arhnem is scherp: misleiding. Aegon had expliciteit de plicht om haar klanten de hoogte van de overlijdenspremie mee te delen.

Rechtszaak
Aegon moet aan deelnemers in het Aegon Koersplan met terugwerkende kracht lagere kosten berekenen voor een veel te dure overlijdensrisicoverzekering die in dat plan versleuteld zat. Dat heeft het gerechtshof in Arnhem dinsdag bepaald in een procedure tussen Aegon en de stichting KoersPlanDeWegKwijt.

Premie
Aegon Koersplan is een gezamenlijke spaarkas van de deelnemers, welke wordt belegd. Aegon berekende 11,19 procent overlijdensrisicopremie, terwijl 1,66 procent redelijk is, oordeelt het hof

RTL-Z

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door hakra »

update
ARNHEM - Aegon moet aan deelnemers in het Aegon Koersplan alsnog lagere kosten berekenen voor een veel te dure overlijdensrisicoverzekering die in dat plan versleuteld zat.

Dat heeft het gerechtshof in Arnhem dinsdag bepaald in een procedure tussen Aegon en de stichting KoersPlanDeWegKwijt. Aegon gaat de uitspraak aanvechten bij de Hoge Raad.

Aegon Koersplan is een gezamenlijke spaarkas van de deelnemers, die wordt belegd. Aegon berekende 11,19 procent overlijdensrisicopremie, terwijl 1,66 procent redelijk is, oordeelt het hof. Aegon heeft zich hierbij schuldig gemaakt aan misleiding, aldus de rechter.

Koersplanpolissen

De uitspraak heeft betrekking op Koersplanovereenkomsten die zijn gesloten tussen 1989 en 1998. In die tijd verkocht Aegondochter Spaarbeleg ruim een half miljoen Koersplanpolissen.

Klanten die zich hebben aangesloten bij KoersPlanDeWegKwijt, hebben in principe recht op een schadevergoeding. Volgens de stichting gaat het om ruim 19.000 gedupeerden, die soms meerdere polissen bezitten, waarvoor ze gemiddeld zo'n 1200 à 1400 euro krijgen. In totaal betekent dat een rekening van zo'n 33 miljoen euro voor Aegon.

Aegon maakte kort na de uitspraak bekend het besluit te gaan aanvechten bij de Hoge Raad. Van uitbetaling van de schadevergoeding zal dan ook voorlopig nog geen sprake zijn.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door jammer »

Nu WORDT het spannend........Wat is de orv van mijn andere 2 aegon producten....Zijn die misschien òòk te hoog aegon???? Dat zal toch niet wààr zijn???? Maar wat houdt dan die 25% en 31,75% kosten van de inleg dan in???
Kom maar op met die verdeelsleutel......Ben erg benieuwd.....Of zal DIT de reden zijn dat ik na 1,5 jaar vragen gewoon de verdeelsleutel (nog) NIET mag zien.....Omdat er anders misschien weer een nieuwe stichting op de proppen komt. OM hier ook de te hoge ORV kosten/premie terug te eisen......En ik denk niet dat aegon dààr op zit te wachten......MAAR IK WEL......spannend.......
Ik geef niet op......stilte voor de storm???? Zie voor meer info: Ben uitgenodigd.
En die misleiding staat nu ook vast......aegon maar eens vragen op het gesprek waar DIE eerste en doorlopende kosten dan staan vermeld en hoe hoog die zijn...Veel dank voor Tiswè... (ook misleiding aegon??????).
Ik weet nu al dat het gaat om:
het safe-pensioen
het fundsparen
het fundpensioen
Misschien weten jullie als aegon polis houder ook nog wel een paar namen van de aegon producten, waar ze totaal niet hebben over de eerste en doorlopende kosten. En in deze kosten zit de ORV premie ingebakken....
En die moet er uit aegon, anders kan ik nooit de compensatieregeling zelf uitrekenen....

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Gelet de uitspraak inzake Koersplandewegkwijt (zie bericht Televaag vandaag http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... tml?p=15,1) zal het faillissement m.i. spoedig volgen. Aegon moet aan 20.000 aangeslotenen van de Stichting Koersplandewegkwijt 85% van de overlijdensrisico terugbetalen, een bedrag van ca 800 miljoen tot een miljard euro volgens berekening Kape Breukelaar. Let ook op dat er ca 700.000 Koersplannen zijn (waaronder die hele bijzondere van mij) dus als deze allemaal gecompenseerd moeten worden dan kost dat zo’n 30 miljard. Hebben ze niet, dus is faillissement onafwendbaar.

De ongegeneerde mentaliteit bij aegon (misleiden, verzwijgen, en graaien) gaat nog zeer grote consekwenties hebben, niet alleen voor aegon en gelieerde tussenpersonen. Ik vrees voor heel veel huishoudens met een woekerpolis.

Gelet de wat vreemd overkomende getallen in vergelijk met hakra vermoed ik overigens ergens een rekenfoutje danwel een foutief gegeven. :roll: :roll:
Tsja, rekenen het blijft moeilijk. :lol: :lol:

Ik begreep dat er al weer hoger beroep is aangekondigd, kennelijk met het enige doel de rechtsgang via het KiFiD te traineren. Het goede nieuws is dat het OM zich daar niets aantrekt. :mrgreen:

Julius C
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 jul 2011 11:39

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door Julius C »

@jammer ik zie mijn naam 2x in je vorige post voorbij komen. In de wirwar van zinnen is het mij volledige onduidelijk welk punt je mij wilt maken of wat je mij probeert duidelijk te maken.

@felix, als ik het financieel dagblad erop na sla zou deze uitspraak Aegon 33 miljoen(miljoen, niet miljard euro kosten). De rechter heeft ook bepaald dat deze uitspraak niet automatisch gaat gelden voor mensen die zich niet bij deze stichting zijn aangesloten. Mocht dat wel het geval zijn geweest zouden de kosten tussen de 800miljoen en 1 miljard euro uit komen.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

JuliusC,

In het kader van het gelijkheidsbeginsel moet die uitspraak ook voor mij gelden. Hoe kan het nu dat een groep is misleid en ik als eenling niet?
Overigens heb ik al aangegeven anders te zijn misleid en ik wil dus niet via deze schijnvertoning.
.
En even voor de goede orde, zoals eerder gemeld is dit mijns inziens een schijnvertoning ofwel afgesproken werk, met het enkele doel de zaak voor de rest te traineren.
Dit heeft ook Wabeke de kop gekost, mijns inziens heeft aegon 'm via de klacht van de Stichting opgeruimd.

Maar: ik mag nu naar het KiFiD en als ie het nu weer niet in behandeling neemt niet dan verdwijnt de Ombudsman.

En ja, ik vond het getal ook al zo vreemd. Rekenen het blijft een Kunst. :lol:

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door jammer »

O dat is niet zo moeilijK Julius, het ging er mij om dat we op deze site over en weer schreven, wat ik van aegon vind...En wat redenen om aegon Niet te vertrouwen.....Er is teveel beschadigd.....Zodoende kwam ik bij reden 7 uit. Maar voor alle duidelijkheid zal ik er mee stoppen, om je naam te noemen. Maar ik denk dat je wel geschrokken bent dat de rechter zelf heeft gezegd: MISLEIDING..
En dan nu mijn opmerking: Die andere producten dan van aegon (ik geloof 120 die de naam woekerpolis dragen) is DAAR geen misleiding/dwaling bij opgetreden????
Het gesprek tussen mij en hun zal erg spannend worden.........Op het scherpst van de snede.......
Dit is voor de eerst keer dat er 20.000 mensen hun gelijk halen......Heel wat anders dan het Vermeulen- verhaal..
Ik ga aandelen kopen van advocaten, die krijgen het druk......

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door jammer »

Waarschijnlijk rekent Beukelaar als ALLE koersplannen gecompenseerd moeten worden. Die 780.000 stuks..

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Jammer,

Op je bericht: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 2#p1275362
Heftig betoog maar ik vat het nog niet helemaal.
Er staat helemaal geen overlijdensrisicopremie in de polis van mijn Safe-pensioen vermeld, en ook niet op de overzichten die ze me nu al drie jaar jaarlijks in februari hebben verschaft. Die kosten zijn nooit overeengekomen, die zijn mijns inziens (grotendeels) gefingeerd. Zie ook het eerdere verhaal van Andre52.
http://forum.independer.nl/post3727.html#p3727
Komt volledig overeen met mijn ervaring en interpretatie, en ook met de informatie op eerdere brieven.

Ik denk dat het rentekosten zijn van de voorgeschoten provisie, tegen woekerrentes (zo heeft ook mijn huidige adviseur mij eerder gezegd). Kosten die LATER zijn ingevoerd en niet oorspronkelijk. Immers Koersplan kent geen rente en waarom ze dat dan bij andere producten toentertijd wel deden, lijkt me onlogisch. Zou vastgelegd moeten zijn in de algemene voorwaarden van aegon. Nog een argument, gelet twee opgaven door aegon varieert de spaarpremie.

Omdat mijn polis is afgegeven door aegon afdeling te Den Haag (en niet Leeuwarden), zijn er volgens mij gewoon gegevens verwisseld en zijn ze in de war geraakt met het Safe-systeem van hun woekerpensioenen. In het Safe-systeem wordt de totale premie belegd en kan ook niet meer gewijzigd worden. Ik vermoed dat zodoende nu heel veel directeuren en MT van heel veel bedrijven met zo een regeling zitten die ze onmogelijk publiekelijk kunnen maken. Dus kan het grote graaien bij het personeel doorgaan. :shock: :shock:

En die Boomkamp krijgt nu vermoedelijk een vervroegd Pensioenovereenkomst gesloten (evenals heel veel management bij aegon) zodat straks uiteindelijk een enkel persoon de zwarte piet krijgt (ja dat is Marco Keim) en wij naar onze centen kunnen fluiten. Zie mijn post in ASR Waardije.
Laatst gewijzigd door felixbeijer op 26 jul 2011 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

jammer,

in het voorstel mbt wijziging levensloop vermogen is de overlijdensdekking 110% van de belegde waarde en dat kost aan overlijdensdekking 7 eurocent per maand. Dat kan het mijns inziens niet zijn.

Julius C
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 jul 2011 11:39

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door Julius C »

@jammer, Nee ik ben niet geschrokken. Wat ik opmaak uit deze uitspraak is dat Aegon niet vermeld heeft dat er een overlijdensrisicopremie in rekening is gebracht en dat hiervoor een te hoog bedrag werd gerekend. Hiervan hier de rechter nu (naar mijn mening correct) gezegd dat dit voor deze groep mensen gecorriceerd moet worden.

Julius C
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 jul 2011 11:39

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door Julius C »

@felix
in het voorstel mbt wijziging levensloop vermogen is de overlijdensdekking 110% van de belegde waarde en dat kost aan overlijdensdekking 7 eurocent per maand. Dat kan het mijns inziens niet zijn.
een 110% dekking betekent dat er bij overlijden 110% van de belegde waarde wordt uitgekeerd. Die 7 cent is de premie om die 10% extra bij overlijden te uit te keren. Bij een geringe belegde waarde lijkt mij die 7 cent per maand niet vreemd.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

JuliusC,

Mij was we duidelijk dat er een overlijdensrisico in moest zitten maar zo ik dan begrepen had krijg je die op einddatum terug want bij het spaarkasproduct wordt immers de waarde van de overledenen onder de in leven zijnden verdeeld. Helaas was op 18 maart 2010 slechts 1/20 van de betaalde som in depot bijgeschreven. :twisted: (en dan heb ik de betaalde overlijdensrisicopremie niet eens opgerent naar datum)
De vergoeding via koersplandewegkwijt is dan ook slechts een schijntje met wat ze werkelijk nemen.
En het komt ook niet overeen met de brief 27 januari 2007 die ze hebben afgegeven tbv de verpanding aan mijn hypotheek.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Nou, de belegde waarde van levensloop Vermogen is zo'n 4756 euro, die van mijn Safe-pensioen zo'n 14000 euro in februari dus zo heel veel scheelt dat niet (bij Safe-Pensioen krijgt mijn echtgenote de betaalde som terug, die zal iets meer zijn, waar ze dan een lijfrente van aan moet kopen). De overlijdensrisico gaat geen 30% van de inleg worden.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door jammer »

Felix nog even terug te komen op dat safe pensioen en mijn fundpensioen en fundsparen, heb je nog even tijd op je PV naar mijn huis adres te sturen/mailen....Dan kan ik ze naast elkaar leggen......En dan staan bij jou de eerst en doorlopende kosten er OOK niet op. En in deze kosten zit ook de ORV.....Dat weet ik. Elk product moest toen verzekerd zijn van de overheid.....En die heeft aegon daar maar ingepropt.....(verdeelssleutel). Alleen daar krijg ik op beide producten geld van terug (daar worden extra eenheden van gekocht).
Alleen nu wordt het spannend hoe hoog zijn die kosten dan??????En waar lees ik dat????? En hoe kon ik ze toen bijafsluiten berekenen??? Hier heb ik ook al telefonisch contact overgehad....Het werd erg stil......aan de lijn.....En ik eis dat die box open moet. Toen ik dat geschreven had (aegon Den Haag) kwam er een telefoontje (ze voelen mijn hete adem in hun nek) Waarom toen pas?????
aegon Leeuwarden gaf zelf aan: verder dan deze gegevens kan en mag ik niet gaan......En toen aegon den haag zich er mee ging bemoeien kreeg ik een uitnodiging van aegon Leeuwarden......
En die ORV - wordt bepalend die moet er uit....anders kan ik nooit de compensatie regeling controleren van wabeke.....

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door hakra »

@felix
Maar: ik mag nu naar het KiFiD en als ie het nu weer niet in behandeling neemt niet dan verdwijnt de Ombudsman.
Je mag natuurlijk alles. Maar voorlopig gaat Aegon in cassatie. Duurt ongeveer 2 jaar. En daarna Europese Hof. Nog eens 2 jaar - minimaal.
En gedurende die tijd doet Kifid hlemaal niks.

@JuliusC
En daarnaast is het vonnis NIET uitvoerbaar bij voorraad wegens (o.a.) het restitutie risico.

Julius C
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 jul 2011 11:39

Re: Aegon, ik wil schadevergoeding (3) en schadebeperking!

Ongelezen bericht door Julius C »

@hakra,

Ik denk dat je die laatste zin voor een paar zeer actieve posters hier moet uitleggen.

Gesloten