LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
j.a.hettinga
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2017 14:04

Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door j.a.hettinga »

Internet kosten buitenland
Geacht forum,
Op Rhodos heb ik extra Internet kosten gemaakt omdat ik berichten verstuurd heb via een Turkse provider. Dit gaat automatisch omdat de provider erg sterk is zegt mijn provider Simple. Ik moet €3 betalen voor 0.37 Mb een tarief van €7.50/Mb. Het bedrag is gelukkig niet hoog maar het gaat om het principe. Mijn verweer is dat ik de EU niet uit geweest ben en dus niet extra hoeft te betalen. Tevens ben ik niet vooraf gewaarschuwd voor dit blijkbaar veel voorkomende probleem. Wat is uw mening?
Hans

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door mahadma »

In grensgebieden met sterke "zenders" is het altijd oppassen. Kijk op welke provider u terecht komt.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door Brahms »

Of gebruik gewoon de Wifi van een restaurant of (je) hotel.

NeoDutchio
Berichten: 12328
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Voordat de grenzen open gingen voor de roamingskosten was het altijd opassen in grensgebieden. U bevond zich dicht bij Turks grondgebied en moet u zelf dus opletten op welk netwerk u zit.
En als dit een veelvoorkomend probleem is, had u dit kunnen weten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door renewouters »

j.a.hettinga schreef:Tevens ben ik niet vooraf gewaarschuwd voor dit blijkbaar veel voorkomende probleem. Wat is uw mening?
Hans
Mijn mening is dat je je even moet verdiepen in de werking van je telefoon. Er wordt altijd aangegeven op welk netwerk je zit, dus je bent gewoon geinformeerd. Je had kunnen zien dat je niet op een Grieks netwerk zat.

Verwijderd

Re: Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Turkije hoort niet bij de EU en met huidige dictator Erdogeit zal dat ook nog wel even duren voor het zover is.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door JvandeW »

Dit is eerder al eens besproken hier op Radar. Lees eens het volgende topic door: viewtopic.php?f=25&t=174705#p2426383
NeoDutchio schreef:En als dit een veelvoorkomend probleem is, had u dit kunnen weten.
Een veelvoorkomend probleem dat slechts sinds kort bestaat en waarvan de meeste consumenten actief naar op zoek moeten gaan om erachter te komen. Dat vind ik dus absoluut geen argument om de kosten dan maar goed te praten. Providers mogen hier echt wel actiever in zijn om te voorkomen dat consumenten zonder het door te hebben op hoge kosten worden gejaagd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door sylvesterb »

JvandeW schreef:Dit is eerder al eens besproken hier op Radar. Lees eens het volgende topic door: viewtopic.php?f=25&t=174705#p2426383
NeoDutchio schreef:En als dit een veelvoorkomend probleem is, had u dit kunnen weten.
Een veelvoorkomend probleem dat slechts sinds kort bestaat en waarvan de meeste consumenten actief naar op zoek moeten gaan om erachter te komen. Dat vind ik dus absoluut geen argument om de kosten dan maar goed te praten. Providers mogen hier echt wel actiever in zijn om te voorkomen dat consumenten zonder het door te hebben op hoge kosten worden gejaagd.
Zodra je verbinding maakt met het Turkse netwerk krijg je een SMS bericht van de provider. Dat mensen zo naïef zijn en dit niet lezen kun je de providers niet kwalijk nemen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door mahadma »

JvandeW: Ik krijg het idee dat (in dit geval) er iemand van de providers met de gebruikers mee moeten gaan op vakantie om ze tijdens die vakantie te blijven vertellen en beschermen naar dingen die ze per sms ook al binnen krijgen. Het moge toch wel duidelijk zijn dat er wat gewijzigd is, dàt weet bijna iedereen, maar even op de telefoon kijken naar een sms of op welke provider men zit, snapt men weer niet.

stofzuigertje

Re: Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vele mensen uit de Nederlandse grens gebieden hadden dit ook al jarenlang... Vlaamse tarief terwijl je thuis zat....
Als je zelf kiest en niet automatisch laat verbinden voorkom je dit soort verrassingen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door renewouters »

JvandeW schreef:Dit is eerder al eens besproken hier op Radar. Lees eens het volgende topic door: viewtopic.php?f=25&t=174705#p2426383
NeoDutchio schreef:En als dit een veelvoorkomend probleem is, had u dit kunnen weten.
Een veelvoorkomend probleem dat slechts sinds kort bestaat en waarvan de meeste consumenten actief naar op zoek moeten gaan om erachter te komen. Dat vind ik dus absoluut geen argument om de kosten dan maar goed te praten. Providers mogen hier echt wel actiever in zijn om te voorkomen dat consumenten zonder het door te hebben op hoge kosten worden gejaagd.
Kom op zeg. Je geeft een bak geld uit voor zo'n vakantie, dan mag je jezelf toch wel een beetje verdiepen in waar je heen gaat en waar je rekening mee moet houden. Of laat je andere dingen tijdens een vakantie ook zomaar gebeuren?

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door JvandeW »

sylvesterb schreef:Zodra je verbinding maakt met het Turkse netwerk krijg je een SMS bericht van de provider. Dat mensen zo naïef zijn en dit niet lezen kun je de providers niet kwalijk nemen.
Dat is dus niet perse waar. In het gelinkte topic kwam de mogelijkheid tot SMS ook aan bod en van iemand die stelde dat de verantwoordelijkheid bij dit soort kwesties bij de consument ligt, kwam ook het bericht vandaan dat de SMS bij aankomst in het buitenland veel te laat kwam. Hieronder dat bericht:
kweenie schreef:
Al heeft een SMS nog het meeste effect, maar die heb ik bij Vodafone niet gekregen. Wel toen ik in België, Frankrijk en GB aankwam met wederom het verhaal dat ik mij helemaal nergens druk om hoef te maken en ik gewoon uit mijn bundel kan roamen.
De laatste paar keer dat ik in Duitsland was heb ik ook pas na enkele uren een SMS gekregen over tarieven en roaming. Dat zou op dat maritieme netwerk dus wat laat komen... Bovendien is dat maritieme satelliet-netwerk zo duur dat het versturen van die SMS-jes aan iedereen die de telefoon bij zich heeft behoorlijk duur wordt.
In mijn eigen verhaal kwamen de SMS-jes bij aankomst in België, Frankrijk en GB ook niet direct. Het zou dus zomaar kunnen dat je voor het binnenkrijgen van die SMS dus al enkele MB's of zelfs GB's hebt gebruikt. Als je die SMS dus überhaupt al krijgt..
stofzuigertje schreef:Vele mensen uit de Nederlandse grens gebieden hadden dit ook al jarenlang... Vlaamse tarief terwijl je thuis zat....
Voorheen kon je Roaming uitschakelen en had je nergens problemen mee. Nu moet je, indien je zou willen Roamen in de EU, Roaming wel moeten inschakelen. Echter schakel je daarmee ook Roaming buiten de EU mee aan waardoor dit soort problemen kunnen bestaan.

Idealiter zou Roaming niet aan hoeven te staan om gebruik te kunnen maken van Roaming binnen de EU. Het voegt vrij weinig meer toe en daarmee voorkom je dat Roaming wel gebruikt wordt op telefoonmasten waar je als consument geen Roaming op wilt hebben.
Als je zelf kiest en niet automatisch laat verbinden voorkom je dit soort verrassingen.
Met dit argument stel je dat de consument bekend moet zijn met alle beschikbare providers van het land waar zij naartoe gaan. Eerder heb ik verteld waarom dit absoluut geen oplossing is:
JvandeW schreef:Ook al bestaat de optie om zelf een netwerk te kiezen, betekent dit ook dat de gemiddelde consument dus bekent moet zijn met de verschillende providers in het land waar zij zich bevinden, wil dit argument stand kunnen houden. En die kennis hebben veruit de meeste consumenten denk ik toch niet.

Sterker nog, het is niet eens simpel via Google te vinden. Zoek ik op providers in Griekenland, krijg ik wel berichten te zien van mensen die deze zomer naar bijvoorbeeld Rhodos en Corfu op vakantie zijn geweest en inderdaad te maken hebben gehad met roamingkosten doordat zij verbinding hebben gemaakt met Turkse en Albanese telefoonmasten.
renewouters schreef:Kom op zeg. Je geeft een bak geld uit voor zo'n vakantie, dan mag je jezelf toch wel een beetje verdiepen in waar je heen gaat en waar je rekening mee moet houden. Of laat je andere dingen tijdens een vakantie ook zomaar gebeuren?
Van biaswouters zou ik ook geen ander "argument" verwachten.
breien schreef:
JvandeW schreef:Een veelvoorkomend probleem dat slechts sinds kort bestaat en waarvan de meeste consumenten actief naar op zoek moeten gaan om erachter te komen. Dat vind ik dus absoluut geen argument om de kosten dan maar goed te praten. Providers mogen hier echt wel actiever in zijn om te voorkomen dat consumenten zonder het door te hebben op hoge kosten worden gejaagd.
Consumenten hoeven niet atijd aan het handje vastgehouden te worden. Het zijn geen kleine kinderen (hoewel...)
Hier zou ik dan ook niet spreken van handje vasthouden. De reclame van de providers en de EU (http://europa.eu/youreurope/citizens/co ... dex_nl.htm) spreken steeds weer van Roam Like At Home (RLAH) binnen de EU. De TS hier is op het moment van Roamen
toch echt binnen de EU. Wat dat betreft heeft de consument dus aan de voorwaarden voor RLAH voldaan.

Verder is de reclame ook op zo'n manier gebracht dat de consument zou kunnen verwachten dat alles zorgeloos zou zijn. Uiteindelijk blijkt daar toch een soort onzichtbare asterisk aan te hangen. Dan kan ik moeilijk van handje vasthouden spreken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door sjohie »

JvandeW schreef:Dit is eerder al eens besproken hier op Radar. Lees eens het volgende topic door: viewtopic.php?f=25&t=174705#p2426383
NeoDutchio schreef:En als dit een veelvoorkomend probleem is, had u dit kunnen weten.
Een veelvoorkomend probleem dat slechts sinds kort bestaat en waarvan de meeste consumenten actief naar op zoek moeten gaan om erachter te komen. Dat vind ik dus absoluut geen argument om de kosten dan maar goed te praten. Providers mogen hier echt wel actiever in zijn om te voorkomen dat consumenten zonder het door te hebben op hoge kosten worden gejaagd.
Neehoor, dit bestaat al veel langer. Voor het afschaffen van de roamingkosten door de europese unie, kon je op dezelfde manier buiten de vakantiedatabundel van een provider geraken aan de oostkant van Rhodos, en op een paar andere Griekse eilanden. Ik kom regelmatig op Rhodos, en de afgelopen ~8 jaar was er tijdens elke terugvlucht wel een gevalletje zoals dit wat besproken werd. Persoonlijk is het me nog nooit overkomen, aangezien ik op Rhodos de automatische selectiefunctie voor de mobiele provider op mijn telefoon uit zet, en dus hard de juiste opgeef.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door JvandeW »

sjohie schreef:Ik kom regelmatig op Rhodos, en de afgelopen ~8 jaar was er tijdens elke terugvlucht wel een gevalletje zoals dit wat besproken werd.
Het mag dan wel ontkrachten dat het geen nieuw probleem is, het bevestigd in ieder geval wel dat de gemiddelde consumenten er dus blijkbaar totaal niet mee bekend zijn en ook onvoldoende hierover worden geïnformeerd. Anders zouden deze problemen niet bij ieder terugvlucht besproken worden. Daarmee blijft het argument ook gewoon bestaan.

Dat het dus ook al zo lang bestaat en blijkbaar ook zo vaak voor komt, maakt het er niet beter op voor de providers. Dan zouden providers bekend moeten zijn met dit probleem en verdient de lakse houding van de providers ook absoluut geen schoonheidsprijs.

Maar het zal vast wel veel geld bij de providers in de la brengen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door mahadma »

JvandeW, u schrijft: het bevestigd in ieder geval wel dat de gemiddelde consumenten er dus blijkbaar totaal niet mee bekend zijn en ook onvoldoende hierover worden geïnformeerd.". Kunt u ook vertellen hoe het dan wel moet, voldoende informeren, want kennelijk leest u geen emails waarin dit geschreven wordt, kijkt u geen tv, luistert u geen radio, en als er post komt gooit u dat ook meteen weg? Ik krijg het idee dat al zou iedereen in nl bezocht zou kunnen worden en in een persoonlijk gesprek uitgelegd zou worden, men het drie tellen later weer vergeten is.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door JvandeW »

mahadma schreef:JvandeW, u schrijft: het bevestigd in ieder geval wel dat de gemiddelde consumenten er dus blijkbaar totaal niet mee bekend zijn en ook onvoldoende hierover worden geïnformeerd.". Kunt u ook vertellen hoe het dan wel moet, voldoende informeren, want kennelijk leest u geen emails waarin dit geschreven wordt, kijkt u geen tv, luistert u geen radio, en als er post komt gooit u dat ook meteen weg? Ik krijg het idee dat al zou iedereen in nl bezocht zou kunnen worden en in een persoonlijk gesprek uitgelegd zou worden, men het drie tellen later weer vergeten is.
Heb jij die informatie per genoemde media wel ontvangen of gezien?

Want de reclames betreffende RLAH die ik voorbij heb zien en horen komen, spreken altijd over zorgeloos Roamen binnen de EU, net als thuis. Een voorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=9hsa_blnxdc

"...sinds 1 juni je normale bundel gebruiken binnen de EU, net zoals thuis." en even later; "Je Vodafone abonnement kent geen grenzen. Gebruik je bundel ook in de EU."

Op de websites van Vodafone (https://www.vodafone.nl/opreisindeeu/) KPN (https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/b ... enland.htm) wordt slechts gesproken over grensgebieden en grensarbeiders met Europese landen en de Fair Use Policy hiervan. Niets over grensgebieden met landen buiten de EU. Op de website van T-mobile (https://www.t-mobile.nl/buitenland/internet-buitenland) kon ik niet eens iets vinden over grensgebieden.

De enige die iets te melden heeft over grensgebieden buiten de EU is Tele2 (https://www.tele2.nl/mobiel/bellen-in-h ... iten-de-eu). Helaas wel in een FAQ weggezet waar je als consument niet zo snel naar zou kijken, totdat je er mee te maken hebt. En dan is het eigenlijk al te laat.

Ook in de media valt er weinig tot niets aan informatie over grensgebieden met landen buiten de EU te vinden. Kranten, Radar, Tweakers etc.. waar je dat soort zaken zou kunnen verwachten, spreken daar niet over.

Wel vallen de steeds terugkerende woorden en teksten "In de EU", "Binnen de EU", "Zorgeloos", "Geen rekening houden met" en vergelijkbaar op. Als ik mij in het lichaam van de gemiddelde consument zou moeten plaatsen die simpelweg niet beter weet, zou ik mij absoluut niet meer zorgen maken over extra kosten buiten de bundel als ik mij op bijvoorbeeld Corfu zou bevinden dan in Nederland. De providers zouden mij genoeg het idee hebben gegeven dat ik dat ik die zorgen absoluut niet moet hebben.

Dat hier dus gesteld wordt dat het handje van de consument niet altijd vastgehouden moet worden, gaat mijn inziens hier niet op. Hier wordt het handje van de consument niet alleen losgelaten, de providers hebben ook gezegd dat de consument vrij in de veilige speeltuin met het zand mag spelen. Maar als vervolgens blijkt dat de consument bij de rand van de speeltuin met wat aarde van buiten de speeltuin heeft gespeeld, krijgt de consument een tik op de vinger. De consument mocht namelijk niet met die aarde spelen, al is dat de consument nooit verteld of voor gewaarschuwd. De consument voelt zich vervolgens bedonderd en vindt die tik op de vingers onterecht.

Dus als je mij zou moeten vragen hoe het wel moet, zou ik zeggen dat providers op z'n minst op de informatiepagina over RLAH vermelden dat men rekening moet houden met grensgebieden buiten de EU. Maar een veel en echt veel betere maar relatief simpel te realiseren oplossing heb ik ook al gegeven:
JvandeW schreef:Idealiter zou Roaming niet aan hoeven te staan om gebruik te kunnen maken van Roaming binnen de EU. Het voegt vrij weinig meer toe en daarmee voorkom je dat Roaming wel gebruikt wordt op telefoonmasten waar je als consument geen Roaming op wilt hebben.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door Dirkie »

Maar een veel en echt veel betere maar relatief simpel te realiseren oplossing heb ik ook al gegeven:
JvandeW schreef:Idealiter zou Roaming niet aan hoeven te staan om gebruik te kunnen maken van Roaming binnen de EU. Het voegt vrij weinig meer toe en daarmee voorkom je dat Roaming wel gebruikt wordt op telefoonmasten waar je als consument geen Roaming op wilt hebben.
Volgens mij is het begrip Roaming niet helemaal duidelijk. Roaming betekent dat je gebruik maakt van een ander netwerk dan dat van je eigen provider. Je kunt dus niet eenvoudig zeggen deze mast wel en deze niet.
Er is overigens nog een heel simpele oplossing. Zet roaming gewoon uit en geniet van je vakantie zonder internet, whatsapp enz enz. En als je er toch aan verslaafd bent gewoon 's avonds een uurtje van de Wifi gebruik maken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door sjohie »

JvandeW schreef:
mahadma schreef:JvandeW, u schrijft: het bevestigd in ieder geval wel dat de gemiddelde consumenten er dus blijkbaar totaal niet mee bekend zijn en ook onvoldoende hierover worden geïnformeerd.". Kunt u ook vertellen hoe het dan wel moet, voldoende informeren, want kennelijk leest u geen emails waarin dit geschreven wordt, kijkt u geen tv, luistert u geen radio, en als er post komt gooit u dat ook meteen weg? Ik krijg het idee dat al zou iedereen in nl bezocht zou kunnen worden en in een persoonlijk gesprek uitgelegd zou worden, men het drie tellen later weer vergeten is.
Heb jij die informatie per genoemde media wel ontvangen of gezien?

Want de reclames betreffende RLAH die ik voorbij heb zien en horen komen, spreken altijd over zorgeloos Roamen binnen de EU, net als thuis. Een voorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=9hsa_blnxdc

"...sinds 1 juni je normale bundel gebruiken binnen de EU, net zoals thuis." en even later; "Je Vodafone abonnement kent geen grenzen. Gebruik je bundel ook in de EU."

Op de websites van Vodafone (https://www.vodafone.nl/opreisindeeu/) KPN (https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/b ... enland.htm) wordt slechts gesproken over grensgebieden en grensarbeiders met Europese landen en de Fair Use Policy hiervan. Niets over grensgebieden met landen buiten de EU. Op de website van T-mobile (https://www.t-mobile.nl/buitenland/internet-buitenland) kon ik niet eens iets vinden over grensgebieden.

De enige die iets te melden heeft over grensgebieden buiten de EU is Tele2 (https://www.tele2.nl/mobiel/bellen-in-h ... iten-de-eu). Helaas wel in een FAQ weggezet waar je als consument niet zo snel naar zou kijken, totdat je er mee te maken hebt. En dan is het eigenlijk al te laat.

Ook in de media valt er weinig tot niets aan informatie over grensgebieden met landen buiten de EU te vinden. Kranten, Radar, Tweakers etc.. waar je dat soort zaken zou kunnen verwachten, spreken daar niet over.

Wel vallen de steeds terugkerende woorden en teksten "In de EU", "Binnen de EU", "Zorgeloos", "Geen rekening houden met" en vergelijkbaar op. Als ik mij in het lichaam van de gemiddelde consument zou moeten plaatsen die simpelweg niet beter weet, zou ik mij absoluut niet meer zorgen maken over extra kosten buiten de bundel als ik mij op bijvoorbeeld Corfu zou bevinden dan in Nederland. De providers zouden mij genoeg het idee hebben gegeven dat ik dat ik die zorgen absoluut niet moet hebben.

Dat hier dus gesteld wordt dat het handje van de consument niet altijd vastgehouden moet worden, gaat mijn inziens hier niet op. Hier wordt het handje van de consument niet alleen losgelaten, de providers hebben ook gezegd dat de consument vrij in de veilige speeltuin met het zand mag spelen. Maar als vervolgens blijkt dat de consument bij de rand van de speeltuin met wat aarde van buiten de speeltuin heeft gespeeld, krijgt de consument een tik op de vinger. De consument mocht namelijk niet met die aarde spelen, al is dat de consument nooit verteld of voor gewaarschuwd. De consument voelt zich vervolgens bedonderd en vindt die tik op de vingers onterecht.

Dus als je mij zou moeten vragen hoe het wel moet, zou ik zeggen dat providers op z'n minst op de informatiepagina over RLAH vermelden dat men rekening moet houden met grensgebieden buiten de EU. Maar een veel en echt veel betere maar relatief simpel te realiseren oplossing heb ik ook al gegeven:
JvandeW schreef:Idealiter zou Roaming niet aan hoeven te staan om gebruik te kunnen maken van Roaming binnen de EU. Het voegt vrij weinig meer toe en daarmee voorkom je dat Roaming wel gebruikt wordt op telefoonmasten waar je als consument geen Roaming op wilt hebben.
Turkije is geen EU, en zullen daar voorlopig geen lid van worden ook. Verder is dataroaming binnen de EU, en door de EU aan banden gelegd. Dat is veelvuldig in het nieuws geweest, en zoals je zelf al opmerkt alle providers hebben het over kosten binnen de EU. Zoals user mahadma ook al vraagt, wanneer is een consument wel genoeg geïnformeerd, en zijn dit soort dingen eigen verantwoordelijkheid?

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door JvandeW »

Dirkie schreef:
Maar een veel en echt veel betere maar relatief simpel te realiseren oplossing heb ik ook al gegeven:
JvandeW schreef:Idealiter zou Roaming niet aan hoeven te staan om gebruik te kunnen maken van Roaming binnen de EU. Het voegt vrij weinig meer toe en daarmee voorkom je dat Roaming wel gebruikt wordt op telefoonmasten waar je als consument geen Roaming op wilt hebben.
Volgens mij is het begrip Roaming niet helemaal duidelijk. Roaming betekent dat je gebruik maakt van een ander netwerk dan dat van je eigen provider. Je kunt dus niet eenvoudig zeggen deze mast wel en deze niet.
Het begrip Roaming begrijp ik uitstekend. Behalve dat de softwarematige uitvoering werk kost, is er geen fysieke barrière voor de realisatie van de uitvoering. Het is mogelijk te Roamen op een ander netwerk, zonder Roaming op het toestel ingeschakeld te hebben.

Een goed voorbeeld hiervan zijn providers die meeliften op het netwerk van T-mobile, Vodafone of KPN.
Er is overigens nog een heel simpele oplossing. Zet roaming gewoon uit en geniet van je vakantie zonder internet, whatsapp enz enz. En als je er toch aan verslaafd bent gewoon 's avonds een uurtje van de Wifi gebruik maken.
Het kan nog simpeler. Gewoon überhaupt geen telefoon en abonnement nemen. Dan kom je helemaal niet voor verassingen te staan na je vakantie met betrekking tot Roamingkosten.

Doe gelijk die auto de deur uit om pech te voorkomen of beter nog, alle bezittingen weg. Geen problemen meer met hypotheken, huurachterstand, lekkages etc.. Radar zal totaal overbodig worden.

Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen de oplossing.
sjohie schreef:Turkije is geen EU, en zullen daar voorlopig geen lid van worden ook. Verder is dataroaming binnen de EU, en door de EU aan banden gelegd. Dat is veelvuldig in het nieuws geweest, en zoals je zelf al opmerkt alle providers hebben het over kosten binnen de EU.
Wat goed dat je het zegt. De TS of zijn telefoon hebben de EU helemaal niet verlaten. Kortom: de TS heeft voldaan aan alle voorwaarden voor Roaming binnen de EU, toch?
Zoals user mahadma ook al vraagt, wanneer is een consument wel genoeg geïnformeerd, en zijn dit soort dingen eigen verantwoordelijkheid?
Op het moment dat de verantwoordelijkheid van een consument logischerwijs wel verwacht kan worden. Heb je niet opgelet dit topic?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Extra kosten binnen EU via Turkse provider

Ongelezen bericht door mahadma »

En dat alles voor een extra nota van € 3,00 op een vakantie. Dit bedrag(je) geeft de gemiddelde vakantieganger als fooi ter plaatste aan een prettige ober oid.

Gesloten