LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bol.Com maakt er een zootje van!!

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
vuur15
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 okt 2009 23:36

Bol.Com maakt er een zootje van!!

Ongelezen bericht door vuur15 »

Op 15 februari hebben wij Boggle Flash 2x besteld wel gelijk moeten betalen met Ideal € 71,93. Wij hebben moeten wachten t/m 6 maart toen werd het spel geleverd maar ze leverden de franse versie. :( Toen wij dit constateerden heb ik gelijk een e-mail verzonden aan de klantenservice.
De dag erop werden wij gebeld of wij de spellen retour wilden zenden. Ik heb nog gevraagd of hun uit colance al vast de Nederlandse versie wilden opsturen. Het antwoordt was neen eerst moesten de spellen terug zijn en dan zouden wij het geld terug krijgen. En nu 1 1/2 week verder nog geen geld terug gestort dus dat wordt a.s. maandag bellen waar ons geld blijft.
Het vervelenste zou kunnen zijn als de spellen niet zijn aangekomen op het retour adres dan kunnen wij naar ons geld fluiten, een zeer kwalijke zaak.
Bij Bol.Com kunnen ze van ons geen bestellingen meer verwachten wij hebben het gehad met hun. Wij gaan de spelen wel kopen bij de MAKRO.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Bol.Com maakt er een zootje van!!

Ongelezen bericht door sephora30 »

Het vervelenste zou kunnen zijn als de spellen niet zijn aangekomen op het retour adres dan kunnen wij naar ons geld fluiten, een zeer kwalijke zaak.

Je hebt toch een verzendbewijs?

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Bol.Com maakt er een zootje van!!

Ongelezen bericht door JtC »

U bent nu aan het speculeren op iets wat niet nodig is. Als u een retourzending heeft gedaan, heeft u dat als het goed is middels een formulier bij BOL aangegeven. Vervolgens heeft u het pakket retour gestuurd naar een antwoordnummer. Zomaar kwijtraken gebeurt niet snel. Het is natuurlijk altijd slim om uw afzender adres erbij te zetten. Maar ja, zoals zo vaak doen veel mensen dat niet en dat is niet slim. Als het om een pakket gaat, dan heeft u ook een verzendbewijs ervan gekregen.

Nog niks aan de hand dus, terugstorten en afhandeling kan nu eenmaal een aantal weken duren. Dat is niet alleen bij BOL, elders ook.

Als het bedrag een probleem is, zou u natuurlijk ook de goede versie kunnen bestellen met acceptgiro. :wink:

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bol.Com maakt er een zootje van!!

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS is verantwoordelijk voor een goede verzending terug. Als het niet aangetekend c.q. verzekerd is verstuurd ben ik ban dat storneren leid tot een financiële kostenpost.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Bol.Com maakt er een zootje van!!

Ongelezen bericht door JtC »

Aangetekend of verzekerd retourneren van producten die gewoon ook retour kunnen worden gestuurd naar een daarvoor bestemd antwoordnummer? Dat gaat wel een beetje erg ver, vind je niet? Een verzendbewijs is afdoende. Er is nog niks aan de hand, pakket zal gewoon aankomen.

Het werkt precies hetzelfde als met al die andere webwinkels zoals Zalando, e.d. Daar werkt het ook prima (uitzonderingen daargelaten).

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Bol.Com maakt er een zootje van!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vuur15 schreef: En nu 1 1/2 week verder nog geen geld terug gestort dus dat wordt a.s. maandag bellen waar ons geld blijft.
Een webwinkel mag er 30 dagen over doen om het geld terug te storten.
Waarom niet bestellen via acceptgiro bij bol ? Dat kan toch.
JtC schreef:Het werkt precies hetzelfde als met al die andere webwinkels zoals Zalando, e.d. Daar werkt het ook prima (uitzonderingen daargelaten).
Van Zalando zou ik niet te zeker zijn, er zijn al diverse gevallen bekend op het forum waar niet de gehele inhoud van het pakket aankomt, maar er ineens artikelen uit het pakket zijn verdwenen en de klant vervolgens incassobureau op het dak krijgt.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Bol.Com maakt er een zootje van!!

Ongelezen bericht door JtC »

Emmy, die ervaring heb ik met Zalando zelf niet. Heb producten (voornamelijk schoenen) regelmatig teruggezonden naar Zalando, maar dat is tot op heden toch nog steeds vlekkeloos verlopen.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bol.Com maakt er een zootje van!!

Ongelezen bericht door alfatrion »

JtC schreef:Aangetekend of verzekerd retourneren van producten die gewoon ook retour kunnen worden gestuurd naar een daarvoor bestemd antwoordnummer? Dat gaat wel een beetje erg ver, vind je niet? Een verzendbewijs is afdoende.
Nee, daarmee dekt de koper zichzelf in voor wanneer het fout gaat. De koper heeft niet slechts de verplichting om er voor te zorgen dat het product verzonden is, maar om er voor te zorgen dat het aankomt op de plek van bestemming. Aan de aanname dat het pakketje heus wel zal aankomen heb je niet zoveel wanneer de tegenpartij anders beweerd. En met een verzendbewijs bewijs je niet dat je aan je verplichting bent nagekomen.

De kosten hiervan zijn overigens voor de verkoper. Hij heeft tenslotte het onjuiste product toegezonden. Waarom zou je er dan een spelletje Russisch roulette van maken?

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Bol.Com maakt er een zootje van!!

Ongelezen bericht door JtC »

Ah, dat wordt een ander verhaal. Maar dan is de hamvraag: hoe beweeg je de verkoper jou die extra verzendkosten te vergoeden... De theorie die snap ik, nu de praktische uitvoering nog...?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Bol.Com maakt er een zootje van!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

JtC schreef:Emmy, die ervaring heb ik met Zalando zelf niet. Heb producten (voornamelijk schoenen) regelmatig teruggezonden naar Zalando, maar dat is tot op heden toch nog steeds vlekkeloos verlopen.
Natuurlijk zal het vaker goed gaan als verkeerd.. lees deze topics eens door.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 9&t=108400
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 9&t=107848

Misschien toch voor de zekerheid ook even het verzendgewicht op het verzendbewijs laten zetten bij het afgiftepunt. U weet nooit waar het goed voor is.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Bol.Com maakt er een zootje van!!

Ongelezen bericht door JtC »

Ik geloof het wel, maar toch: weet je hoeveel bestellingen zo'n Zalando dagelijks verwerkt. Onherroepelijk gaat er dan percentueel wat fout.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Bol.Com maakt er een zootje van!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

JtC schreef:Ah, dat wordt een ander verhaal. Maar dan is de hamvraag: hoe beweeg je de verkoper jou die extra verzendkosten te vergoeden... De theorie die snap ik, nu de praktische uitvoering nog...?
Da's inderdaad wel lastig. Bij verkeerde toezending of een product dat kapot / incompleet of zoiets is, is duidelijk dat dit aan de verkoper ligt dus zouden daar ook de verzendkosten horen.

Als er niets mis is met het product zou de verkoper mogen verlangen dat de verzender dit betaald. Maarja dan krijgt men weer de situatie dat er 'ineens' altijd wat mis is met het product om gratis te kunnen terugsturen.

De vraag is of dat wenselijk is. Alle producten zouden op deze manier een stuk duurder worden. Zeker voor producten met een lagere waarde is dat niet prettig. Ik denk eerder dat het voor een webwinkel voordeliger is om niet retourontvangen producten af te schrijven dan de kosten van alle aangetekende / verzekerde retourzendingen dragen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Bol.Com maakt er een zootje van!!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

JtC schreef:Ik geloof het wel, maar toch: weet je hoeveel bestellingen zo'n Zalando dagelijks verwerkt. Onherroepelijk gaat er dan percentueel wat fout.
Tuurlijk, als 1% slechts klachten geeft, zijn dat absoluut gezien een hoop klachten. Net zoals met bedrijven die miljoenen klanten hebben.. als 1% klachten heeft, zijn dat gauw tienduizenden klachten.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bol.Com maakt er een zootje van!!

Ongelezen bericht door alfatrion »

JtC schreef:Ik geloof het wel, maar toch: weet je hoeveel bestellingen zo'n Zalando dagelijks verwerkt. Onherroepelijk gaat er dan percentueel wat fout.
Ik begin doorgaans door het standpunt van de verkoper samen te vatten in de eerste alinea. Gevolgd door enkele alinea's waarom men ongelijk heeft. Daarbij kan natuurlijk prima verwezen worden naar autoriteiten zoals de ConsuWijzer, Jurofoon en de ConsumentenAutoriteit.

Als men hierop negatief antwoord schrijf ik nog een brief waarin ik dieper in ga op de gevolgen. (incassobureau, rechtsgang) Daarbij straal ik uit dat ik weet waar ik het over hebt en dat ik dit ook echt zal doen. Dan gaan er aan de andere kant alarm bellen rinkelen, want dat is duur.

Zo heb ik dat aangepakt toen de verkoper van mijn TV, waar iets mee was, de verzendkosten niet wilde vergoeden. In een ander voorbeeld had de verkoper mij een camera toegestuurd nadat ik deze had geannuleerd, omdat de levering erg lang op zich liet wachten. Toen heb ik gewoon heel vriendelijk gebabbeld met diens leverancier. Hij gaf aan dat hij nog had gevraagd of er annuleringen waren en ik heb aangegeven dat ik de camera zou houden totdat de verzendkosten aan mij vergoed waren.

Dat zou ik hier ook gedaan hebben, met een verwijzing naar art. 3:120 BW en 3:290 e.v BW. De verkoper krijgt het Franse spel pas wanneer ik de het Nederlandse spel en de verzendkosten heb ontvangen. En anders mogen ze aan de rechter uitleggen waarom zij tekort zijn geschoten in de uitvoering van de koopovereenkomst, terwijl ik aan mijn verplichtingen wel volledig heb voldaan.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 17 mar 2012 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Bol.Com maakt er een zootje van!!

Ongelezen bericht door JtC »

Dit lijkt me wel een omslachtige cq erg bewerkelijke manier van handelen, ook al sta je als consument in je recht. Jezelf indekken snap ik, je kan het de verkoper ermee moeilijk maken, maar jezelf net zo min ook. Ik denk dat geen van beide partijen dan ook hierop aan het wachten is. En het kost ook nog eens een partij moeite, misschien voor jou niet, maar voor de doorsnee consument (zoals ik) wel. En waar gaat het dan om? 50 Euro? 75 Euro? Iets meer? In ieder geval geen 1000 Euro, ga ik even ervan uit...

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bol.Com maakt er een zootje van!!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Tussen er alles uit slepen wat er inzit en er een spelletje Russische roulette zitten natuurlijk nog een variëteit aan tussenvormen. Je zou er voor kunnen kiezen om het wel alvast op te sturen en de verkoper er op te wijzen dat het niet meer dan redelijk is dat ze de verzendkosten vergoeden omdat jij er tenslotte niets aan kan doen dat zij je het verkeerde spel hebben toegestuurd.

Soms moet je dreigen en het menen, soms moet aangeven waarom ze juridisch ongelijk hebben, en soms kom je ver door gewoon vriendelijk te praten. Niet alle verkoper staat hier het zelfde in.

Gesloten