LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oplichting op Marktplaats...

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
wjpnl
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 apr 2015 17:39

Oplichting op Marktplaats...

Ongelezen bericht door wjpnl »

Na mijn verhaal over CataWiki even een ervaring uit het verleden met betrekking tot Marktplaats en een veel gebruikte praktijk daar. Verhaal is van ruim twee jaar terug... maar ik hoorde onlangs dat dit soort praktijken nog regelmatig voorkomt.

Een adverteerder bood een Roco Sik locomotief aan. Ik bracht er een bod op uit, dit werd snel geaccepteerd. Ik maakte afspraken met de verkoper, betaalde en kreeg het artikel nooit. Een week later kreeg ik echter bericht dat ik was overboden. Voor de grap (onzin natuurlijk, ik had het product al gekocht!) bracht ik opnieuw een bod uit... en tot mijn stomme verbazing werd het opnieuw geaccepteerd.

Klaarblijkelijk accepteert de verkoper dus ieder bod, laat mensen betalen en stuurt nooit iets op. Wat ik daarvan heb geleerd is om nooit te betalen voordat de verkoper het artikel op gereserveerd zet... doet hij dat niet, wijs ik hem er op. Dit is nog steeds geen garantie maar geeft je iets meer zekerheid.

Een klacht bij Marktplaats leverde niets op: Het zou de eerste klacht met betrekking tot deze verkoper zijn en er wordt pas actie ondernomen als er meerdere klachten komen.

Een kennis van mij heeft enige tijd terug eenzelfde verhaal meegemaakt... bod geaccepteerd, niet geleverd en later overboden... Marktplaats weigert actie te nemen.

In mijn optiek is Marktplaats een heel onbetrouwbaar platform geworden.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Oplichting op Marktplaats...

Ongelezen bericht door prem »

Ik denk dat het wijs is wanneer je op Marktplaats iets koopt telefonisch contact te hebben en naam en adres te hebben. Of afhalen als t kan.

aarie25
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: Oplichting op Marktplaats...

Ongelezen bericht door aarie25 »

het scheelt een hoop, als ten eerste kijk hoe lang iemand aktief is, is hij 5 jaar aktief of 1 maand. ten tweede kun je zijn telefoonnummer of bankrekeningnummer, via een linkje op marktplaats controleren op klachten. ben zelf keer opgelicht voor enkele tientjes, ik ben nu wel iets voorzichtiger geworden. je heb natuurlijk nooit 100% garantie, dat die gene te vertrouwen is, maar als je een groot bedrag wil betalen, haal het dan op, ook al moet je er lang voor reizen, mensen vertrouwen elkaar iets te makkelijk, betalen gewoon 1200 euro voor een laptop, aan iemand die ze niet kennen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Oplichting op Marktplaats...

Ongelezen bericht door witte angora »

wjpnl schreef: In mijn optiek is Marktplaats een heel onbetrouwbaar platform geworden.
Niet marktplaats is onbetrouwbaar, maar sommige mensen die zich daar presenteren. Ken de tips en tricks, en dan valt het wel mee. De beste tip is al eerder gegeven: niks laten verzenden, gewoon ophalen.

Mucha

Re: Oplichting op Marktplaats...

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

rdrcritic
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 mei 2015 11:45

Re: Oplichting op Marktplaats...

Ongelezen bericht door rdrcritic »

MichielFRL schreef:Marktplaats is zeker onbetrouwbaar en dat komt door de vrijblijvendheid.
Beter zou zijn om een bod bindend te maken net zoals bij Ebay.
Zo enorm mee eens. Nederland zit maar met dat rottige marktplaats, opgekocht door E-bay.
Als je op E-bay kan handelen heb je heel vaak kopers-bescherming, tenminste als je betaalt via Pay-Pal wat ook door E-bay is opgekocht. Dan houdt E-bay 30 dagen je geld vast en dat krijg je dus terug bij klachten.
In praktijk: Nederland loopt 10 jaar achter door dat verdomde marktplaats, maar niemand heeft dat door.

Ik weet ook nog een leuk verhaal: iemand bood in de krant piepers aan, die waren destijds hot om je een melding te sturen. Als je betaalde kreeg je een aardappel opgestuurd. Nou ja, pieper, je begrijpt ....
Geen vals aanbod, maar om nou een advertentie voor aardappels onder communicatie-apparatuur te plaatsen? Ik vond het wel ludiek.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Oplichting op Marktplaats...

Ongelezen bericht door ciske »

witte angora schreef: Niet marktplaats is onbetrouwbaar, maar sommige mensen die zich daar presenteren. Ken de tips en tricks, en dan valt het wel mee. De beste tip is al eerder gegeven: niks laten verzenden, gewoon ophalen.

Juist, niks mis met MP gewoon zelf ophalen.

rdrcritic
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 mei 2015 11:45

Re: Oplichting op Marktplaats...

Ongelezen bericht door rdrcritic »

ciske schreef:Juist, niks mis met MP gewoon zelf ophalen.
Ja, natuurlijk heeft witte Angora gelijk en u ook.
Maar je markt wordt zo klein als het in de buurt moet zijn. Dat zie je bij E-bay ook, telkens als er staat dat je het moet ophalen (omdat het te groot of te zwaar is om te verzenden), dan daalt de geboden prijs met zeker de helft. Kun je beter adverteren met verzendkosten via expeditie van 50 euro, want misschien heeft iemand dat er wel voor over.
Nah, Nederland kijkt niet naar E-bay, want E-bay is niks en Amazon is nog niet eens begonnen in NLD. Bekrompen lekker op dat onbetrouwbare MP blijven staren als zijnde dat het de hele wereld is.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Oplichting op Marktplaats...

Ongelezen bericht door ciske »

Maar je markt wordt zo klein als het in de buurt moet zijn
Dat ligt dus niet aan MP.

sweet-devil
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 dec 2014 14:27

Re: Oplichting op Marktplaats...

Ongelezen bericht door sweet-devil »

Zal ik ook even bieden? En daarna aangeven? ;)

** Dit is stiekem een hele serieuze reactie, stuur de link maar door via een pb. Ik vind dit soort mensen echt the scum of the earth

pinguin
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 jun 2005 16:25

Re: Oplichting op Marktplaats...

Ongelezen bericht door pinguin »

PayPal moet gewoon verplicht worden gesteld.
Ontvang je je artikel niet, dan stort PayPal je geld terug en start daarna een onderzoek.
Dure dingen en elektronica stuur ik ook niet op.
Die komen ze maar ophalen, dan zien ze dat het werkt.
Zelf koop ik heel weinig via MP, maar verkopen doe ik wel.
Marktplaats doet inderdaad niets met klachten en dat is heel jammer.

Boersmaatjes
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2010 17:13

Re: Oplichting op Marktplaats...

Ongelezen bericht door Boersmaatjes »

Ik ben ook een paar keer bedrogen uitgekomen, voor kleine bedragen gelukkig.
Maar tot nog toe is MP elke keer actief opgetreden.
Een verkoper die onder pseudoniem adverteerde, weigerde haar naam en gegevens prijs te geven.
Ik heb het diverse malen gevraagd per mail, maar ze wilde het niet geven.
Ik heb aangegeven pas te willen betalen als ze haar gegevens doorgaf, daarop werd ze boos en dreigend in haar mails. Ik heb alle mailverkeer naar MP gestuurd en vervolgens hebben ze alle advertenties geblokkeerd. Ze kan op dat IP adres niet meer adverteren op MP.
Ook een verkoper die een kapot product leverde is door hen op de vingers getikt.
Bij een volgende klacht, zou ook haar account geblokkeerd worden.
Het is dus belangrijk om melding te maken bij MP, ook al gaat het om kleine bedragen,
het blijft gewoon oplichting. Maar als het niet doorgegeven wordt kan MP niet optreden.

smeen54
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2014 15:52

Re: Oplichting op Marktplaats...

Ongelezen bericht door smeen54 »

Ook op ebay wordt je opgelicht al eens een Ipad gekocht en betaald krijg je van ebay bericht verkoper geroyeerd en dan maar proberen je geld terug te krijgen wat natuurlijk nooit lukt en dan is ebay niet thuis want dan wordt de koopovereenkomst als afgesloten beschouwt en je bent je geld kwijt en geen Ipad.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Oplichting op Marktplaats...

Ongelezen bericht door prem »

Hoe correct gaat het op ebay.de in vergelijking met NL.
Ik verzamel af en toe een vulpen en koop alleen bij Duitse aanbieders. Precies als beschreven en snel opgestuurd in een nette verpakking.

SmittieStaphorst
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2015 18:19

Re: Oplichting op Marktplaats...

Ongelezen bericht door SmittieStaphorst »

Ik kocht vorig jaar een brandblusser op Marktplaats. Het was een bijna nieuwe poederblusser.

Ik wil graag even een fout rechtzetten!!
In dit verhaal ging het niet om een poederblusser maar om een Ansul brandslang van 25 meter. Deze was zo goed als nieuw.
De nieuwprijs is behoorlijk hoog had ik ontdekt.

Het was een spotprijsje en ik heb de student direct gebeld dat ik het ding graag van hem wilde overnemen voor die prijs.
Hij ging akkoord en wij maakten een afspraak voor 15.00 dezelfde middag om hem op te halen.
Ik vroeg hem om de brandslang "Gereserveerd" te zetten maar dat gebeurde niet direct.
Even hierna werd er € 20 meer geboden dan de vraagprijs. Hij belde mij op dat hij de brandslang liever aan die andere koper gunde. Hij was een student en kon het geld goed gebruiken. Ik ging daar niet mee akkoord, natuurlijk. Ik zei hem: afspraak is afspraak. Hij vroeg toen hoe laat ik er dan precies zou zijn. Ik zei de afspraak is 15.00 uur. Hij moest namelijk noch boodschappen doen, zei hij. Ik kreeg al een naar voorgevoel: ik kom straks in Apeldoorn en dan is meneer gevlogen en heb ik geen brandslang. En toch 55 km gereden. Ik dacht dit overkomt mij niet. Ik ben onmiddellijk in de auto gestapt en naar Apeldoorn gereden. Ik kom bij de woning en kijk door de deur naar binnen en zie de brandslang bovenaan de trap staan. Aangebeld en hij kwam naar beneden; goedemiddag zeg ik tegen hem, ik kom de brandslang ophalen. Dat klopt zei hij en haalde de brandslang naar beneden. Hij deed hem netjes bij mij achter in de koffer en hup, de koffer dicht. Ik pak mijn geld en zeg alstublieft! Hij schrikt en zegt dat het € 20 meer moest zijn, dat hadden wij afgesproken. Ik zeg nee, ik ben de koper die om 15.00 uur de brandslang zou komen halen maar ik was toch in de buurt en daarom ben ik wat eerder gekomen. Het leek dat hij water zag branden (maar ik had de brandslang :D )en ik ben in de auto gestapt en na hem gegroet te hebben , toch met een brede grijns op mijn gezicht, weer terug naar huis gereden. Onthoud dit verhaal, misschien komt het wel een keer uit...
Laatst gewijzigd door SmittieStaphorst op 19 mei 2015 13:21, 3 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Oplichting op Marktplaats...

Ongelezen bericht door witte angora »

Van Staphorst naar Apeldoorn rijden voor een gebruikte brandblusser? Ok dan.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Oplichting op Marktplaats...

Ongelezen bericht door GJvdZ »

MichielFRL schreef:Marktplaats is zeker onbetrouwbaar en dat komt door de vrijblijvendheid.
Beter zou zijn om een bod bindend te maken net zoals bij Ebay.
Marktplaats is niet onbetrouwbaar. Sommige mensen die op Marktplaats handelen zijn onbetrouwbaar. Maar dat zullen ze zonder Marktplaats ook geweest zijn...

landrover200
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 dec 2011 18:59

Re: Oplichting op Marktplaats...

Ongelezen bericht door landrover200 »

Ik krijg mijn gekochte goed ook niet gestuurd , gekocht op markt
plaats, ik heb wel zijn naam en zijn bank nummer , mijn vraag is hoe kom ik aan zijn adres?
Groet

Kate25
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mei 2008 21:51

Re: Oplichting op Marktplaats...

Ongelezen bericht door Kate25 »

Zit al jaren op marktplaats voor koop en verkoop.
Tot vorige week zonder problemen, maar ja ...
Had gecontroleerd hoelang de adverteerder al op marktplaats geregistreerd staat.
Dat zegt overigens in feite niets. Je kan jaren op marktplaats geregistreerd staan, zonder iets te doen.
Dus ook website opgesnord en gecontroleerd. Wel vergeten te checken of het alleen een leuke foto was met "niets er achter". Dat is ook een bekende truc.
Het leek allemaal in orde en helaas behoorde ik nog steeds niet tot de kopers en verkopers die alles uitpluizen.
Maar ja hoor: betaling gedaan en vervolgens mail dat er niet geleverd wordt.
Gelijk gezocht op Marktplaats hoe ik een verzoek in kan dienen om die advertentie te laten verwijderen en waarom, maar nee. Dat is natuurlijk te veel gevraagd. Je mag al blij zijn dat er uitleg op de website staat hoe je aangifte kan doen.
Zo'n formulier waarop je een onderbouwing geeft waarom je een advertentie verwijderd wilt hebben met eventuele kopie van mailverkeer is toch het minste?
Het gaat misschien om minder dan 20 Euro, maar ben ik de enige die gereageerd heeft? Het was ook niet de enige advertentie.
Oh ja - natuurlijk moet ik de komende maanden m'n bankafschriften etc in de gaten houden om gelijk te kunnen reageren, indien gegevens die de koper heeft wellicht misbruikt worden.
Einde activiteiten op Marktplaats dus.

Gesloten