LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Weigeren ontbinden koop tijdens bedenktijd om slechte review

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
mas73
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2015 18:50

Weigeren ontbinden koop tijdens bedenktijd om slechte review

Ongelezen bericht door mas73 »

Op 1 december 2015 heb ik een referbished elitebook besteld bij een online webwinkel.
Op 2 december 2015 kwam deze bij mij aan.
Na opstarten liep deze constant vast en het tekstverwerkingsprogramma dat erop stond startte niet eens op. Ik heb hierop meteen contact opgenomen met de webwinkel en in overleg de elitebook terug gestuurd.
Op 3 december werd ik door de webwinkel gebeld dat er niets mis zou zijn met de laptop en ik zou dus een leugenaar zijn. Hierop heb ik gezegd dat ik hier niet van gediend was en dat ik dus van de koop af wou zien en me wilde beroepen op het ontbinden van de koop tijdens de bedenktijd van 14 dagen.
Dit kon, maar dan wel met aftrek van 10 % en de verzendkosten. Ik heb hierop gezegd dat dit zeker niet het geval was en ben erg boos geworden en gezegd dat ik me opgelicht voelde.
Na het telefoongesprek kreeg ik een mail dat ze mijn naam op google gezet hadden en bekend gemaakt hadden bij collega's zodat deze ook geen zaken meer met mij zouden doen.
Hierop heb ik dus een slechte review geschreven over de webwinkel en een klacht over ze ingediend.
Ik kreeg meteen een mail dat ik mijn laptop niet kreeg en ook mijn geld niet. Ik moest eerst maar die klacht intrekken en die review van internet verwijderen.
Ik heb meteen een oficiele brief verstuurd dat ik mij beroep op ontbinding koop tijdens bedenktijd, hierbij heb ik de bonnetjes van post nl gedaan en een screenshot dat het pakketje is afgeleverd. Ze hebben nog een aantal vervelende mailtjes terug gestuurd.
Ik heb nu dus geen laptop en geen geld. Mijn vraag wat nu!!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Weigeren ontbinden koop tijdens bedenktijd om slechte review

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Ultimatum geven. Daarna juridische stappen?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Weigeren ontbinden koop tijdens bedenktijd om slechte review

Ongelezen bericht door Brahms »

Valt gelukkig gewoon onder de bedenktijd en daaraan mag de Webwinkel geen voorwaarden verbinden, bv 10 procent minder terugbetalen.

Wel gunstig dat het bedrijf aangeeft dat het product NIET defect is. Dat zou ik nog even schriftelijk laten bevestigen .
Immers: Als er iets aan het product mankeert, gelden er andere regels. Dan valt terugsturen niet binnen de bedenktijd maar gelden de regels voor garantie. Of voor het recht op een deugdelijk product.

Wel bizar dat het bedrijf een vermelding doet op Google, maar wat moet je daar onder verstaan ? Is er iets openbaars vermeld met uw naam en herleidbaar naar het bedrijf.
Heb je dit ook gecontroleerd ? Wel even screenshot van maken !

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Weigeren ontbinden koop tijdens bedenktijd om slechte review

Ongelezen bericht door alfatrion »

Probeer deze voorbeeldbrief eens:

Geachte heer mevrouw,

Op 1 december 2015 heb ik bij u een referbished elitebook besteld via [url]. Op [datum] ik de koop ontbonden. En op [datum] geeft u per mail aan dat u de computer en mijn geld houdt totdat ik de door mij geschreven klacht intrek en de review verwijderd. Ook heeft u aangegeven dat u mijn naam op internet heeft geplaatst.

Ik wijs u er op dat u zich daarmee heeft schuldig gemaakt van verduistering en afpersing. Tevens wijs ik er op dat u op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens mijn naam helemaal niet op internet mag plaatsen. Tot slot wijs ik u er dat ik op grond van het herroepingsrecht recht heb op het door mij betaalde bedrag inclusief de verzendkosten.

Ik geef u tot [datum] om mijn naam van internet af te halen en het door mij betaalde bedrag ad [bedrag] euro terug te boeken op rekening [bankrekeningnummer] te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf [datum ontbinding + 14 dagen] tot het moment van bijschrijving op mijn bankrekening. Indien u daaraan geen gehoor geeft zal ik aangifte doen van de gepleegde misdrijven, een civiele procedure starten en de hoge kosten daarvan verhalen op u.

Met vriendelijke groet,
mas73.

Brahms schreef:Wel gunstig dat het bedrijf aangeeft dat het product NIET defect is.
Dat is juist ongunstig. Als het product wel defect was geweest dan had TS kunnen kiezen uit een beroep op het herroepingsrecht of de wettelijke garantie. Om dergelijke discussie te vermeiden maak ik filmpjes.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 06 dec 2015 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Weigeren ontbinden koop tijdens bedenktijd om slechte review

Ongelezen bericht door Brahms »

Alfration: Inderdaad dan had je keuze gehad.
Hierop heb ik dus een slechte review geschreven over de webwinkel en een klacht over ze ingediend.
En waar staat deze ?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Weigeren ontbinden koop tijdens bedenktijd om slechte review

Ongelezen bericht door sjohie »

mas73 schreef:Op 1 december 2015 heb ik een referbished elitebook besteld bij een online webwinkel.
Op 2 december 2015 kwam deze bij mij aan.
Na opstarten liep deze constant vast en het tekstverwerkingsprogramma dat erop stond startte niet eens op. Ik heb hierop meteen contact opgenomen met de webwinkel en in overleg de elitebook terug gestuurd.
Op 3 december werd ik door de webwinkel gebeld dat er niets mis zou zijn met de laptop en ik zou dus een leugenaar zijn. Hierop heb ik gezegd dat ik hier niet van gediend was en dat ik dus van de koop af wou zien en me wilde beroepen op het ontbinden van de koop tijdens de bedenktijd van 14 dagen.
Dit kon, maar dan wel met aftrek van 10 % en de verzendkosten. Ik heb hierop gezegd dat dit zeker niet het geval was en ben erg boos geworden en gezegd dat ik me opgelicht voelde.
Na het telefoongesprek kreeg ik een mail dat ze mijn naam op google gezet hadden en bekend gemaakt hadden bij collega's zodat deze ook geen zaken meer met mij zouden doen.
Hierop heb ik dus een slechte review geschreven over de webwinkel en een klacht over ze ingediend.
Ik kreeg meteen een mail dat ik mijn laptop niet kreeg en ook mijn geld niet. Ik moest eerst maar die klacht intrekken en die review van internet verwijderen.
Ik heb meteen een oficiele brief verstuurd dat ik mij beroep op ontbinding koop tijdens bedenktijd, hierbij heb ik de bonnetjes van post nl gedaan en een screenshot dat het pakketje is afgeleverd. Ze hebben nog een aantal vervelende mailtjes terug gestuurd.
Ik heb nu dus geen laptop en geen geld. Mijn vraag wat nu!!
Dit zaakje stinkt, en serieus ook. Als consument heb jij gewoon recht op je geld terug binnen die 14 dagen als het product je niet bevalt, en om dat te kunnen bepalen zal je het eenmalig moeten gebruiken, wat in het geval van een laptop betekent opstarten en een programma gebruiken. Hiervoor mogen ze geen 10% kosten in rekening brengen.

Als ze zich niet aan de wet willen houden, en en-passant hun bedrijf een zeer slechte dienst willen bewijzen met de negatieve PR-fallout is dat hun keus, maar dan is er de manier zoals hierboven met voorbeeldbrief al is geschetst. Jij hebt op basis van de info die je geeft, zo te lezen het recht overduidelijk aan je zijde.

Voordat je met dat soort zwaar geschut aan de gang gaat, kan je trouwens ook even kijken of ze bij een branchevereniging of webshop keurmerk zijn aangesloten, zo ja, dan zit daar ook redelijk vaak een geschillencommissie bij, en die kan je wat makkelijker aanhaken dan de politie met aangiftes etc. Het voelt voor mij tenminste dat het wel eens op dat laatste uit zou kunnen draaien, en dan moet je eerst nog maar es zien dat je de aangifte kan doen bij de politie, soms houden ze de boot erg af als ze het druk hebben etc. Dat zal hoe de Engelsen het zo mooi noemen, een "uphill struggle" worden op alle fronten.

Sterkte!

lozevisser
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 dec 2011 22:54

Re: Weigeren ontbinden koop tijdens bedenktijd om slechte review

Ongelezen bericht door lozevisser »

Even hier een melding maken, het klinkt als een bekende..

http://www.opgeletopinternet.nl/index.php

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Weigeren ontbinden koop tijdens bedenktijd om slechte review

Ongelezen bericht door tijger1 »

En hoe heet die shop dan? Want ik wil niet het risico lopen daar iets te bestellen.

Gesloten