LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
B.Henstra
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2011 20:24

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door B.Henstra »

Even als reactie op voorgaande vraag:

In het dorp waar ik woon zitten geen huisartsen. Op 6km afstand ligt het eerste dorp daar zijn twee praktijken de eerste wordt bemand door een echtpaar. Soms wordt het als een praktijk gezien en soms als twee losstaande. De tweede praktijk zit vol. Eerstgenoemde wil mij niet nemen vanwege de medische complexiteit van mijn dossier.

In een ander dorp 8km verderop zitten meerdere huisartsen en praktijken. Zij hebben (nu 5 jaar geleden) besloten om van dit dorp waar geen huisarts is geen patienten aan te nemen. Deze huisartsen werken onder 1 maatschap (overigens: volgens de mededingingsautoriteit sprake van kartelvorming).

Volgens Menzis zijn er in mijn gebied 20 huisartsen die mij kunnen aannemen, maar als puntje bij paaltje komt verwijzen zij naar de dichtstbijzijnde die mijn dossier te complex vindt.

B.Henstra
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2011 20:24

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door B.Henstra »

Waarom ik deze discussie nu voer is namelijk het volgende:
Er is in Nederland een huisartsentekort. Er zijn situaties in dorpsomgevingen waar mensen dus moeilijke binnen de straal van 10 tot 15 minuten een huisarts kunnen krijgen. Dit zijn richtlijnen. In de praktijk blijkt dat het voor mensen niet eenvoudig is om een huisarts te krijgen en zijn de richtlijnen vaak niet flexibel.

Ik wil graag in contact komen met mensen die door welke omstandigheden ook net als ik geen huisarts kunnen krijgen.

Graag hoor ik van jullie.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door ciske »

Volgens Menzis zijn er in mijn gebied 20 huisartsen die mij kunnen aannemen, maar als puntje bij paaltje komt verwijzen zij naar de dichtstbijzijnde die mijn dossier te complex vindt
Ik denk dat gewoon jij persoonlijk eens wat meer moet gaan doen, laat je van je goede kant zien, dan maak je het misschien makkelijker ( al lijkt me dat moeilijk voor de betreffende arts) en ga eens in plaats van hier op het forum neerzetten dat je geen huisarts ken krijgen eens praten met een arts wie weet komt er nog iets voor je uit.

lijkt mij nuttiger dan proberen je gelijk te krijgen want als van de 20 artsen geen een jouw wilt dan is er toch wel heel veel mis.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Emmy75 schreef:Is het toevallig een van deze zaken ?
http://jure.nl/bp7317


Een quote uit de tekst:
...
De beoordeling
De feiten
1. [appellant] woont in [woonplaats] en heeft met Menzis een zorgverzekering afgesloten. Zowel de drie in de directe nabijheid van [woonplaats] gevestigde huisartsen als de huisartsen in de verdere omgeving van [woonplaats] hebben geweigerd [appellant] als patiënt in hun praktijk op te nemen. Hij is een lastige patiënt die door huisartsen en hun medewerkers als agressief en intimiderend wordt ervaren.
....

Hier heb je geen antwoordt op gegeven B.Henstra en verder ben ik het met Ciske eens, ga eens een persoonlijk gesprek aan met een huisarts ipv rond bellen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door ciske »

Hier heb je geen antwoordt op gegeven B.Henstra en verder ben ik het met Ciske eens, ga eens een persoonlijk gesprek aan met een huisarts ipv rond bellen
precies choco , B. Henstra trek de stoute schoenen aan , ga met iemand erbij omdat je niet kan zien naar een huisarts geen afspraak maken gewoon eens een babbeltje proberen te maken.

oh ja en je rustig houden , nee heb je , ja kan je krijgen. succes.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

komt van deze link

http://www.kiesbeter.nl/patienteninform ... eranderen/

De huisarts mag weigeren u aan te nemen

Uw wens om van huisarts te veranderen kan op praktische problemen stuiten. De huisarts van uw keuze mag weigeren u als nieuwe patiënt aan te nemen wanneer:
u te ver weg woont;
zijn praktijk vol is;
hij u kortgeleden nog hulp heeft verleend als waarnemer van uw oude huisarts.

Wanneer hij u om een andere reden weigert, doet u er goed aan contact op te nemen met een Zorgbelangorganisatie. U kunt daar navragen of de huisarts juist handelt.


Zorgbelang


Zorgbelangorganisaties (voorheen RPCP) zetten zich op regionaal of provinciaal niveau in voor de positie van de consument en patiënt binnen de zorg. Zij doen
dat namens alle burgers. Daarnaast kunt u bij hen terecht voor hulp bij klachten over de gezondheidszorg en informatie over het regionale zorgaanbod. Door hun werkzaamheden wordt bewerkstelligd dat mensen, ondanks ziekte, ouderdom of handicap, goede keuzes kunnen maken over noodzakelijke zorg. Het takenpakket van een Zorgbelangorganisatie bestaat uit de volgende onderdelen:
Belangenbehartiging en beïnvloeding van zorg- en welzijnsbeleid.
Het geven van informatie en voorlichting aan burgers over de zorg en het zorgaanbod in de regio.
Het bieden van ondersteuning bij klachtmeldingen en het registreren van klachten.
Bevordering van de kwaliteit van zorg door het doen van onderzoek en het maken van verbeterafspraken.
Ondersteunen van lidorganisaties bij verschillende activiteiten, zoals bijvoorbeeld het organiseren van bijeenkomsten en cursussen.

In de meeste regio’s is een Zorgbelangorganisatie gevestigd. Zoek een Zorgbelangorganisatie bij u in de regio.



U moet wel een huisarts vinden die plaats heeft in zijn of haar praktijk en die niet te ver van u vandaan woont. De huisarts moet namelijk ook in acute situaties snel bij u kunnen zijn, dus de afstand tot uw huis mag niet te groot zijn. Als vuistregel geldt hiervoor een reistijd van hooguit 15 minuten.

Vergeet u niet uit te schrijven bij uw ‘oude’ huisarts en uw medisch dossier door te laten sturen naar de nieuwe praktijk


succes

B.Henstra
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2011 20:24

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door B.Henstra »

hallo cambumba of wie je ook mag zijn!

wil jij zeggen dat ik lieg over wat ik heb meegemaakt al mijn gegevens worden gemanupuleerd ik ben misleid en mishandeld door doctoren dwz er zijn mishandelingen gepleegd door doctoren
zelfs gegevens verdwijnen uit mijn medisch dossier de ggz is door mijn ha op mijn dak gestuurd ik heb daardoor ten onrechte een half jaar in een psych inr gezeten
ik kan de vieze was wel buiten gaan hangen als ik wil, maar dan zit ik hier over een maand nog te typen
kan cambumba mij ook vertellen aan welke afspraken ik mij moet houden?
menzis besodemietert mij aan de lopende band
deze licht de rechter niet juist in, de rechter neemt dit klakkeloos aan,
menzis komt zijn eigen afspr naar mij toe niet na en misleid de rechter
immer is het zo dat de rechter mij voor huisartsenzorg mij naar de dokterspost stuurt, deze kan echter alleen maar spoedeisende hulp geven bewijs heb ik hier meerdere malen van ook suggereerd menszis dat ik uit 20 huisartsen kan kiezen die mij kunnen nemen
3 instanties waaronder menzis zelf zegd dat ik maar 1 praktijk terecht kan bij van de sluis en lenteling st nicolaasga
welke afspraken!!!????

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door ciske »

de ggz is door mijn ha op mijn dak gestuurd ik heb daardoor ten onrechte een half jaar in een psych inr gezeten

dat kan helemaal niet , zoiets gebeurd alleen met een rechtelijke machtiging en die kan je huisarts of ggz helemaal niet uitschrijven.

en je kan wel iedereen de schuld hier geven , het probleem ben jijzelf!

en misleid, mishandeld , je moet toch niet meer er bij verzinnen hoor, hoe komt een normaal mens er op dat een arts iemand mishandeld??

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Gemanipuleerd, mishandeld, misleid door een arts(en) en je hebt daar geen klacht tegen ingediend ?

Hoe kan je in hemelsnaam een half jaar onterecht worden opgenomen bij de GGZ ?
GGZ heeft toch psychiaters/psychologen in dienst zodat ze toch konden zien dat je niets mankeerde, want je zat er tenslotte onterecht.

B.Henstra
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2011 20:24

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door B.Henstra »

Op de reacties het volgende:

Zelfs mensen die nooit met mij te maken hebben gehad menen te weten dat ik wel een heel naar persoon moet zijn (geweest) om uiteindelijk in deze situatie te kunnen belanden.

Daarom probeer ik, naast het bereiken van lotgenoten, via dit kanaal mijn kant van het verhaal te laten horen, om de eenzijdige berichtgeving omtrent mijn persoon in een ander licht te kunnen stellen.

Graag geen (goed bedoelde) onzin reacties meer. Ik wil mensen bijeen zien te krijgen die, net als ik, door welke omstandigheden ook geen huisarts kunnen krijgen.

Wellicht dat jullie mij hierbij zouden kunnen helpen?

Bouke

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door ciske »

Ik geloof dat er al genoeg is gezegd , wat jij dan als onzin omschrijft .

wat verwacht je nou nog meer dan? al uit je post is duidelijk dat je niet ziet dat je zelf verantwoordelijk bent.

In een vorige post heb ik al eens gezegd tegen je ,van ga eens met een arts praten , maar dan zonder agressie.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door sephora30 »

B.Henstra schreef:Op de reacties het volgende:

Zelfs mensen die nooit met mij te maken hebben gehad menen te weten dat ik wel een heel naar persoon moet zijn (geweest) om uiteindelijk in deze situatie te kunnen belanden.
Dit weet ik na het lezen van jou berichten haast wel zeker. Niet dat je altijd een naar persoon bent, maar wel dat het probleem bij jou ligt.
Er zijn teveel mensen bij betrokken, en die zouden allemaal schuld hebben??

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

B.Henstra schreef:Op de reacties het volgende:

Zelfs mensen die nooit met mij te maken hebben gehad menen te weten dat ik wel een heel naar persoon moet zijn (geweest) om uiteindelijk in deze situatie te kunnen belanden.

Bouke
Jij schrijft, mensen mogen er niet op reageren ?
Je reageert niet eens op de vragen die je gesteld worden.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Zal ik dan maar ook even reageren? :mrgreen:
Dan krijg ik tenminste ook nog ergens van de schuld vandaag :!: :lol:

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door Creatura »

Uit de uitspraak van de Rechtbank te Leeuwarden:
Dat neemt niet weg dat uit de door haar overgelegde producties blijkt dat Menzis zich ondanks de schofferende, zelfs bedreigende houding van [appellant] tot het uiterste voor hem heeft ingespannen. Die inspanningen hebben er zelfs toe geleid dat hij voor niet-spoedeisende hulp bij de dokterswacht terecht kan.
aldus de rechter in het vonnis.
Dat staat nogal in contrast met het verhaal wat hier wordt opgehangen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Creatura schreef:Uit de uitspraak van de Rechtbank te Leeuwarden:
Dat neemt niet weg dat uit de door haar overgelegde producties blijkt dat Menzis zich ondanks de schofferende, zelfs bedreigende houding van [appellant] tot het uiterste voor hem heeft ingespannen. Die inspanningen hebben er zelfs toe geleid dat hij voor niet-spoedeisende hulp bij de dokterswacht terecht kan.
aldus de rechter in het vonnis.
Dat staat nogal in contrast met het verhaal wat hier wordt opgehangen.
Gaat dit over TS ?

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door Creatura »

Chocomelk schreef: Gaat dit over TS ?
Als ik de inhoud van zijn berichten vergelijk met de uitspraak ben ik voor 99% zeker. Die 1% zou zijn tweelingbroer kunnen zijn.....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ben benieuwd of TS wel op jou bericht reageert dan, geloven
doe ik het niet.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door ciske »

Creatura schreef:
Als ik de inhoud van zijn berichten vergelijk met de uitspraak ben ik voor 99% zeker. Die 1% zou zijn tweelingbroer kunnen zijn.....
zolang het geen 100% is valt dit onder laster.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door trudy81 »

zolang het geen 100% is valt dit onder laster.
Dan houden we het erop dat hypothetisch de zaken overeen lijken te komen met een zekerheid die waarschijnlijkheid impliceert.

Trudy

Gesloten