LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Menzis & Apotheek Budel

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Menzis & Apotheek Budel

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

vogels schreef:Ik heb deze 'ingang' genomen: http://www.menzis.nl/web/Consumenten/Ov ... ieders.htm
Dit blijkt een algemene opmerking te zijn over niet-gecontracteerde zorgverleners, niet specifiek voor apotheken. Dus je moet bij Menzis heel goed in de polisvoorwaarden zoeken welk percentage zij (nog) vergoeden bij niet gecontracteerd. Ik vind overigens de 60%, die voor ongecontracteerde huisartsen geldt, onacceptabel laag. De regel is namelijk dat een lagere vergoeding geen onaanvaardbare barriere vormt om een ongecontracteerde hulpverlener in te schakelen. En dat is wel het geval als het verschil zo groot is.
Wat vinden jullie hiervan? Nu is het de apotheek, morgen is het de huisarts die niet meer gecontracteerd is. het verschil is onredelijk groot.

Ik zou graag een suggestie doen aan Menzis. Ik wil vragen om de teksten op de website te voorzien van een datum , plus de datum laatste wijziging. Zo kan iedereen zien of de tekst voor of na 1 januari is aangepast.

Ook zou ik graag een antwoord hebben van Menzis op de vraag of een verzekerde gedurende het lopende jaar nog kan overstappen op een restitutiepolis ( gezien het feit dat er dingen veranderd zijn na 1 januari, immers de verzekerde mag op grond van de regels zelfs opzeggen binnen een maand na de wijziging, zoals het niet contracteren van de Maartensklinieken en de apotheek in Budel).

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Menzis & Apotheek Budel

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Menzis schreef:Beste Mathilde D.
Ik begrijp de verwarring en heb dan ook je vragen intern voorgelegd. Ik kom er zodra ik antwoord heb bij je op terug.
Vriendelijke groeten, Leontine Seuren, Menzis team Webcare
Oftewel het zit zo ingewikkeld in elkaar bij Menzis dat het niet te begrijpen is voor alle medewerkers. Het probleem hiermee is dus dat mensen op de werkvloer die beslissingen nemen over wat wel en niet te vergoeden en tegen welk percentage het soms ook niet begrijpen. Dan is het niet gek dat er dit soort discussies ontstaan op fora.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Menzis & Apotheek Budel

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Mathilde D. schreef: Ik vind overigens de 60%, die voor ongecontracteerde huisartsen geldt, onacceptabel laag. De regel is namelijk dat een lagere vergoeding geen onaanvaardbare barriere vormt om een ongecontracteerde hulpverlener in te schakelen. En dat is wel het geval als het verschil zo groot is.
Wat vinden jullie hiervan? Nu is het de apotheek, morgen is het de huisarts die niet meer gecontracteerd is. het verschil is onredelijk groot.
Dat is inderdaad te asociaal voor woorden, en inderdaad nu is het de apotheek dan de huisarts, dan de tandarts, dan dit, dan dat, en wat volgt er nog allemaal.
Maar toch telkens meer moeten betalen aan zorgverzekering. :shock:

Menzis
Berichten: 94
Lid geworden op: 11 mei 2009 21:09
Contacteer:

Re: Menzis & Apotheek Budel

Ongelezen bericht door Menzis »

Het bericht dat 80% vergoed wordt van het tarief betreft declaraties waarvan de aflevering in 2011 is geweest. Deze tekst is bewust nog vermeld op onze website omdat met name in de eerste maanden van 2012 nog nota’s over 2011 bij ons binnen kunnen komen.
De kortingspercentages/tarieven over 2012 worden nu op onze websites gepubliceerd. Hier heeft Menzis mee gewacht, omdat de contractonderhandelingen in de eerste maanden van 2012 nog volop in gang waren.
Er zijn twee soorten kortingen die een rol spelen bij niet gecontracteerde farmaceutische zorg vanaf 1 januari 2012:
- 10% korting op de prijs van het geneesmiddel met een maximum bedrag van € 10 per receptregel.
- Een maximum vergoedingsbedrag voor de diensten die de apotheek levert. Een prijsoverzicht zal een dezer dagen op onze website getoond worden.
Met de meeste apotheken hebben wij nu een overeenkomst gesloten. Menzis inventariseert of er in alle gebieden er voldoende zorg is gecontracteerd voordat de kortingspercentage- en tarieven daadwerkelijk gehanteerd gaan worden.

We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Marcia Berfelo
Menzis Webcare

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Menzis & Apotheek Budel

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

maar even jullie zijn nog met de contracten bezig???voor 2012?de consument wordt wat voorgehouden,maar omdat jullie nog niet zover zijn(wat er niet bij vermeld wordt als je een verzekering afsluit)krijgen wij de rekening gepresenteerd?
en oh ja het wordt nog bewust gedaan ook????


is dat nou eerlijk?????lijkt me niet.....contract breuk,komt niet na wat jullie beloven,meer kan ik er niet van maken...

net als die leuke brief die we kregen...dat er bepaalde ziekenhuizen ineens niet meer onder menzis vallen...leuk voor de mensen die op een prothese operatie wachten en net na jullie gestelde datum geholpen moeten worden...
oh ja vergeet ik....dan krijg je 50% vergoed,nou top hoor....
klanten verlies menzis zo en zo....hier is er eentje...

en nee ik hoef niet te bellen voor uitleg,die verhalen ken ik nou wel....
het is en blijft een m.ff.a praktijk....niet meer en minder..

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Menzis & Apotheek Budel

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

menzis:- 10% korting op de prijs van het geneesmiddel met een maximum bedrag van € 10 per receptregel.
Ik zou graag willen weten of dit de prijs van het geneesmiddel is, zoals gepubliceerd op de site van het CVZ(http://www.medicijnkosten.nl/), of dat dit de prijs is van het geneesmiddel met daarbij opgeteld de afleverkosten apotheek ( ca. 12 euro eerste aflevering, 6 euro volgende aflevering).
- Een maximum vergoedingsbedrag voor de diensten die de apotheek levert. Een prijsoverzicht zal een dezer dagen op onze website getoond worden.
Dat is toch veel te laat!
Het bericht dat 80% vergoed wordt van het tarief betreft declaraties waarvan de aflevering in 2011 is geweest.
Zo is Menzis dus: de informatie op de website is dus fout, want daar staat niet bij dat het voor 2011 geldt.

Menzis
Berichten: 94
Lid geworden op: 11 mei 2009 21:09
Contacteer:

Re: Menzis & Apotheek Budel

Ongelezen bericht door Menzis »

@Mathilde D.

Ik zal je vragen meteen weer intern voorleggen. We komen er z.s.m. op terug. Hou er rekening mee dat het wel na het weekend wordt.

Vriendelijke groeten,
Leontine Seuren, Menzis team Webcare.

Menzis
Berichten: 94
Lid geworden op: 11 mei 2009 21:09
Contacteer:

Re: Menzis & Apotheek Budel

Ongelezen bericht door Menzis »

@Mathilde D. Zoals beloofd de reacties op je vragen van 23 maart.

Citaat1
menzis:- 10% korting op de prijs van het geneesmiddel met een maximum bedrag van € 10 per receptregel.

Antwoord bij citaat 1: korting op de prijs van het geneesmiddel zoals deze in de Z-index staat (staat ook omschreven in onze Verzekeringsvoorwaarden). De geneesmiddelenprijzen zijn inzichtelijk bij de apotheek die geen contract heeft met de zorgverzekeraar van de patient. Dit is een verplichting die de NZa aan apotheken heeft opgelegd. Heeft uw apotheek geen contract met Menzis, dan moet de apotheek u inzicht geven welke prijzen hij hanteert.

Citaat2
- Een maximum vergoedingsbedrag voor de diensten die de apotheek levert. Een prijsoverzicht zal een dezer dagen op onze website getoond worden.

Antwoord bij citaat 2: De restitutietarieven zijn afgeleid van de gecontracteerde tarieven. Dit laatste is een belangrijk onderdeel geweest voor het tot stand komen van een contract met een zorgaanbieder vanwege het feit dat vanaf 2012 er sprake is van vrije tarieven. Pas op het moment dat Menzis met de meeste apotheken een contract heeft kunnen afsluiten tegen marktconforme tarieven, kon worden bepaald wat onze restitutietarieven gingen worden.

Citaat3
Het bericht dat 80% vergoed wordt van het tarief betreft declaraties waarvan de aflevering in 2011 is geweest.

Opmerking bij citaat 3: had wellicht erbij vermeld kunnen worden.

Vriendelijke Groeten,
Leontine Seuren, Menzis team Webcare

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Menzis & Apotheek Budel

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Menzis schreef:@Mathilde D. Zoals beloofd de reacties op je vragen van 23 maart.
Citaat1
menzis:- 10% korting op de prijs van het geneesmiddel met een maximum bedrag van € 10 per receptregel.
Antwoord bij citaat 1: korting op de prijs van het geneesmiddel zoals deze in de Z-index staat (staat ook omschreven in onze Verzekeringsvoorwaarden). De geneesmiddelenprijzen zijn inzichtelijk bij de apotheek die geen contract heeft met de zorgverzekeraar van de patient. Dit is een verplichting die de NZa aan apotheken heeft opgelegd. Heeft uw apotheek geen contract met Menzis, dan moet de apotheek u inzicht geven welke prijzen hij...
Reactie Mathilde: ( ik citeer uit de polisvoorwaarden)
middelen die maandelijks door het bedrijf Z-index wordt uitgegeven). Op deze prijs wordt een korting in rekening gebracht. Deze bedraagt 10%. De korting bedraagt maximaal € 10 per receptregel. Voor de zorgkosten geldt een maximum vergoedingsbedrag. U kunt deze bedragen vinden op de website.
Ik wilde graag weten of de vergoeding van een geneesmiddel enkel de z-index prijs is min die 10%, of dat het de prijs is van het geneesmiddel zoals dat over de toonbank gaat( dit is inclusief die afleverkosten) eveneens min 10%.Voor oxazepam 30 stuks bijvoorbeeld zou de vergoeding van enkel de prijs van de Z-index slechts een vergoeding opleveren van 0,9 x €0,48= €0,44. Het belangrijkste bij een groot aantal gewone geneesmiddelen is dus de vergoeding voor het aflevertarief apotheek. Volgens de geciteerde polisvoorwaarden staat die lijst van de zorgkosten op de website, en daar ben ik nu wel benieuwd naar.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Menzis & Apotheek Budel

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

mathilde:Ook zou ik graag een antwoord hebben van Menzis op de vraag of een verzekerde gedurende het lopende jaar nog kan overstappen op een restitutiepolis ( gezien het feit dat er dingen veranderd zijn na 1 januari, immers de verzekerde mag op grond van de regels zelfs opzeggen binnen een maand na de wijziging, zoals het niet contracteren van de Maartensklinieken en de apotheek in Budel).
Menzis heeft nog niet gereageerd op bovenstaande vraag.. Er zijn ook in het kader van de niet-gecontracteerde ziekenhuizen veel verzekerden die pas na 1 januari 2012 gehoord hebben dat bepaalde ziekenhuizen niet meer gecontracteerd zijn. Wat is het antwoord van Menzis? Volgens mij mogen deze verzekerden de zorgverzekering zonder meer opzeggen ( weliswaar binnen een maand) , maar de andere optie, opplussen naar een restitutieverzekering met terugwerkende kracht? Daar hebben deze mensen op zijn minst recht op, omdat Menzis de mededeling over de niet-contractering van oa. de Maartsenklinieken pas eind februari deed ( zie andere draad over Maartensklinieken en Menzis)

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Menzis & Apotheek Budel

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

vind vaak dat je je ergens in (te )vastbijt,maar dit vind ik wel heel goed van je moet ik zeggen....
mag ook wel eens gezegd worden dan alleen maar zeuren op je! :wink:

Menzis
Berichten: 94
Lid geworden op: 11 mei 2009 21:09
Contacteer:

Re: Menzis & Apotheek Budel

Ongelezen bericht door Menzis »

@Mathilde D,

We zijn verheugd u te kunnen meedelen dat Menzis overeenstemming heeft weten te bereiken met apotheek Budel aangaande het contract farmacie. Concreet voor u betekent dit dat uw apotheek de kosten van uw medicijnen rechtstreeks bij Menzis declareert en u dus niet aan de balie hoeft af te rekenen. Wij hopen hiermee uw ongerustheid te hebben weggehaald.

Met vriendelijke groet,

Linda Broekema
Webcareteam Menzis

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Menzis & Apotheek Budel

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou nou :D en de rest?

Menzis
Berichten: 94
Lid geworden op: 11 mei 2009 21:09
Contacteer:

Re: Menzis & Apotheek Budel

Ongelezen bericht door Menzis »

@Mathilde D
De Sint Maartenskliniek in Nijmegen heeft zelf aangegeven dat ze zich willen concentreren op moeilijke ingrepen (derdelijns). Ze hebben dus bewust een keuze gemaakt genoemde behandelingen niet uit te willen voeren. Patiënten die een derdelijnsbehandeling moeten ondergaan, worden juist wel door ons doorgestuurd naar de Sint Maartenskliniek en deze behandelingen worden ook gewoon vergoed.

Met vriendelijke groet,

Linda Broekema
Webcareteam Menzis

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Menzis & Apotheek Budel

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Menzis, ik geef het op om te proberen hier vragen te stellen. ik kan u vertellen dat ik inmiddels contact heb opgenomen met de Maartsenklinieken om uw eigenaardige verhaal van de andere kant te horen. Ik vermoed dat uw tarieven gewoon te laag waren, allicht dat ze dan niet willen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Menzis & Apotheek Budel

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@mathilde

ze heeft het nu ook alleen over de st maartenskliniek maar er zijn meerdere ziekenhuizen wat ik geschreven heb.
raar dat die ineens allemaal niet meer willen,zal best een oorzaak hebben,wat jij zegt

Gesloten