LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overstappen is al lastig zat

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
basamersfoort
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jul 2012 21:43

Overstappen is al lastig zat

Ongelezen bericht door basamersfoort »

Overstappen is al lastig zat vanwege alle veranderingen die het met zich mee brengt. Daarnaast een eigen pakket samenstellen is nog veel moeilijker. Iedereen wilt een zo goedkoop mogelijk pakket, maar wel met de juiste vergoedingen erbij.

Ik ben nu verzekerd bij DSW met een aanvullende verzekering standaard. Wie heeft ervaring met een soort gelijk pakket maar dan goedkoper?

Ik heb al diverse sites bezocht, maar het word er niet duidelijker op, en Independer lees ik nu ook vaak negatieve verhalen over.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Overstappen is al lastig zat

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

volgens mij is dsw al een van de goedkoopste...

heb je al bij ditzo gekeken?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Overstappen is al lastig zat

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wat is er lastig aan? Je hoeft alleen maar alle polissen naast elkaar te leggen. Het is veel werk, maar niet moeilijk.

Om werk te besparen kijk je natuurlijk alleen naar polissen die goedkoper zijn dan die je nu hebt. Aangezien DSW al 1 van de voordeligste is, zullen er niet veel polissen zijn die je hoeft te vergelijken.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Overstappen is al lastig zat

Ongelezen bericht door grun »

basamersfoort schreef:Ik ben nu verzekerd bij DSW met een aanvullende verzekering standaard. Wie heeft ervaring met een soort gelijk pakket maar dan goedkoper?
Wat de anderen ook al zeggen: DSW is een van de goedkoopste verzekeraars, dus voor de prijs hoef je het niet te doen.

Ik zag trouwens dat de aanvullende verzekering standaard van DSW een totaalpakket is waar ook een gedeelte voor de tandarts bij in zit. Dat zie je niet zo heel vaak, meestal is het een aanvullende verzekering voor bijvoorbeeld fysio en ggz, met daarnaast aparte tandartsverzekeringen.

Je zou misschien eens naar de Salland kunnen kijken en dan naar hun basisverzekering, aangevuld met Plus en de goedkoopste tandverzekering. Dan zit je voor alledrie samen op 119,50 en dat is 1,75 euro goedkoper dan de 121,25 die je bij DSW betaalt. Moet je hem wel via Independer afsluiten om te profiteren van een soort collectiviteitskorting. De prijs/kwaliteitverhouding van de Salland is ook iets hoger dan DSW, net als de klantwaardering, al zijn de verschillen niet groot. De keuzevrijheid van de zorgverleners lijkt ook iets groter te zijn bij de Salland. De details vind je hieronder.
https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... tails.aspx

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Overstappen is al lastig zat

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

basamersfoort schreef:Ik heb al diverse sites bezocht, maar het word er niet duidelijker op, en Independer lees ik nu ook vaak negatieve verhalen over.
heb je al http://www.kiesbeter.nl/zorgverzekeringen bezocht? Klik op" start poliszoeker", kies als selectiecriterium bijv. 9 behandelingen fysio en geringe vergoeding voor tandarts. Dan komen er een aantal zorgverzekeringen uit, waaronder de jouwe. Van de lijst kun je er telkens 3 vergelijken. Maar dit is inderdaad echt moeilijk. De reden is dat bij DSW de tandarts wordt vergoed op basis van behandelcodes. Je doet er het beste aan om jouw tandartskosten en codes op te zoeken, en te kijken of de andere verzekeraars, die goedkoper zijn dan DSW, deze kosten zouden hebben vergoed. Je kan op Kiesbeter ook de zorgverzekeraars sorteren op basis van het maximale eigen risico. Omdat ze verschillende kortingen geven krijg je daaruit een andere lijstvolgorde.

Maar ik moet toegeven, ik heb het geprobeerd maar ik kwam er ook niet uit. Ik raad je aan om overigens toch nog eens kritisch te kijken naar het restitutiekarakter van DSW. Ook als in de polisvoorwaarden staat dat ze een restitutieverzekering zijn, kan het voorkomen dat ze bij ongecontracteerde zorgverleners ( veel) minder vergoeden dan de hoogte van de factuur. Controleer ook of alle gewenste zorgverleners ( ziekenhuizen, huisartsen, apotheken, fysiotherapeuten) gecontracteerd zijn.

Verder is het prettig om een betrouwbare verzekering te hebben. Een verzekeraar die snel de telefoon opneemt, een deskundige klantenservide heeft, voor moeilijkere vragen doorverbindt en die je op verzoek de echte polisvoorwaarden toestuurt. Neem de proef eens op de som. Ik raad je VGZ en Menzis af. Over beide zorgverzekeraars komen relatief veel klachten. Via kiesbeter zijn ook de telefoonnumers van alle zoegverzekeraars te vinden. ( klik op het tabblad over de zorgverzekeraar, nadat je de vergelijking gemaakt hebt, of kies vanaf het begin in plaats van " start poliszoeker" voor " polissen per verzekeraar" ).

Belangrijke aanvulling: DSW geeft geen collectiviteitskorting, maar bij veel andere verzekeraars kun je wel collectiviteits korting krijgen via consumentenorganisaties, anwb, eigen huis, fnv, anbo etc.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Overstappen is al lastig zat

Ongelezen bericht door puma73 »

@arnold1212,

uit de gedragsregels
Het is niet toegestaan advertenties te plaatsen op het forum of allerlei commerciële of non-commerciële bedrijven te promoten al dan niet door gebruik te maken van hyperlinks naar websites.
http://www.trosradar.nl/sites/forum/gedragsregels/

U heeft blijkbaar als hobby om deze website in al uw berichten te promoten. Al uw berichten zijn gemeld als spam en reclame.

basamersfoort
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jul 2012 21:43

Re: Overstappen is al lastig zat

Ongelezen bericht door basamersfoort »

Dankjulliewel voor de berichten. Het is inderdaad een werk, en moeilijk om alles naast elkaar neer te leggen.

Klopt, DSW geeft geen collectiviteitskortingen, had ik al naar gevraagd. Wellicht is dit dan ook een verbeterpunt voor hun maar dat terzijde.

Klopt, ze zijn één van de goedkoopste, het kan wel goedkoper via een 'onafhankelijke' site. Independer, maar hier geloof ik niet meer in sinds Achmea dit heeft overgenomen.

Het is inderdaad zo dat DSW weinig vergoed, en als ze vergoeden zit daar ook vaak een maar aanvast. Zo had ik dat met mijn bril. Ik moet aan 6 dioptrie of meer voldoen om in aanmerking te komen voor een vergoeding.

Wel hebben zij een goed aanvullend pakket. Daar zit naast een tandarts, waar je vaak maar 80% vergoed krijgt, ook fysio in en wel maar liefst 18 of 21 behandelingen. Dit vind ik nogal veel, maar komt wel goed uit.

Je kan ook kiezen voor extra kortingen of kado's bij andere maar dit vind ik geen opties!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Overstappen is al lastig zat

Ongelezen bericht door GJvdZ »

basamersfoort schreef:Het is inderdaad een werk, en moeilijk om alles naast elkaar neer te leggen.
Hoogstens moeizaam, maar niet moeilijk.

rvooste
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 dec 2012 11:56

Re: Overstappen is al lastig zat

Ongelezen bericht door rvooste »

GJvdZ schreef:Wat is er lastig aan? Je hoeft alleen maar alle polissen naast elkaar te leggen. Het is veel werk, maar niet moeilijk.

Om werk te besparen kijk je natuurlijk alleen naar polissen die goedkoper zijn dan die je nu hebt. Aangezien DSW al 1 van de voordeligste is, zullen er niet veel polissen zijn die je hoeft te vergelijken.
Beste GJvdZ als jij alleen polissen naast elkaar legt zal het je niet lukken om de beste of goedkoopste zorgverzekering te vinden. Als je een restitutie verzekering afsluit, kan het goed zijn dat je bij niet gecontracteerde zorgverleners (veel) minder vergoed krijgt van je zorgverzekering dan dat de zorgverlener vraagt. Welke dan wel gecontracteerde zijn weten de verzekeraars niet. Velen zijn nog volop aan het onderhandelen en de VGZ moet zijn contracten nog uitsturen (en die kopen in namens meerdere zorgverzekeraars). Vertrouw hierbij niet op de zorgzoekers die ze hebben want dat is de informatie van 2012, ook al willen ze je anders laten geloven. Eigenlijk zit je klem. Neem je namelijk een natura polis dan is het nog maar de vraag of jouw zorgverlener een contract met de zorgverzekeraar van jouw keus afsluit. En dan zit je alsnog met een verschil dat je zelf mag betalen, en die valt niet onder het eigen risico. Vraag me eerlijk gezegd überhaupt af wat dan de zin van een restitutie polis is. Dus je moet ook even al jouw zorgverleners afbellen om te vragen met welke zorgverzekeraars ze een contract af gaan sluiten en welke vergoeding ze hanteren als ze rechtstreeks aan jou declareren.

Misschien vind jij dit niet lastig maar ik heb het opgegeven, een zorgverzekering afsluiten op dit moment is eigenlijk onmogelijk.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Overstappen is al lastig zat

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

@rvooste
....Neem je namelijk een natura polis dan is het nog maar de vraag of jouw zorgverlener een contract met de zorgverzekeraar van jouw keus afsluit. En dan zit je alsnog met een verschil dat je zelf mag betalen, en die valt niet onder het eigen risico. Vraag me eerlijk gezegd überhaupt af wat dan de zin van een restitutie polis is. ....
Ik begrijp uw reactie niet. Volgens mij haalt u natura en restitutie door elkaar. Een restitutieverzekering betaalt ook uit als u niet gebruik maakt van gecontracteerde zorg. Uitgezonderd daarvan zijn meestal de zogenaamde " hulpmiddelen".
Een goed voorbeeld is Menzis. Menzis heeft de naturaverzekering ( de zorgverzorgd) en een restitutievariant( de zorgzo). Als u dan met de natura-verzekering gebruik maakt van een niet gecontracteerd ziekenhuis, bijvoorbeeld de Maartensklinieken in Nijmegen, dan krijgt u slechts 60 % vergoed. Bij de restitutievariant krijgt u het marktconforme tarief.

rvooste
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 dec 2012 11:56

Re: Overstappen is al lastig zat

Ongelezen bericht door rvooste »

Beste Matilde, Ik denk dat jij inderdaad mijn reactie niet goed begrepen hebt. Ik haal ze namelijk niet door elkaar. Maar het is ook verdomd lastig te begrijpen hoe dit in elkaar is gezet en uitgewerkt.

huisvrouwtjuh

Re: Overstappen is al lastig zat

Ongelezen bericht door huisvrouwtjuh »

Weet je wat nóg lastiger is als de juiste overstap maken?
Een overstap ongedáán maken. Terwijl er nog wel tijd voor was om dit te doen.
Ik krijg zo een rekening in mijn maag gesplitst van Aetivae, of ik dan maar even 1799,76 euro wil betalen.
Want ik wil immers toch maar geen klant van ze worden. En dat vlak vóór de jaarwisseling.
Ben wel blij dat ik Aetivae áángetekend heb opgezegd. Ik betaal gewoon FBTO, en span een rechtzaakje aan. Zie er geen andere oplossing voor. Goed oppassen dus vóór je de beslissing neemt om over te stappen want het is niet waar wat de reclames doen geloven,.. dat je "rond kunt shoppen" voor de meest passende verzekeraar.
:cry:

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Overstappen is al lastig zat

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Mathilde D. schreef:[ Ik raad je VGZ en Menzis af. Over beide zorgverzekeraars komen relatief veel klachten. .
Kijk, daar zijn die vergelijkingssites nu voor. Het is aardig dat je twee verzekeraars 'afraadt' maar op welke autoriteit doe je dat? Ik ben toevallig al 35 jaar klant bij Menzis (en haar voorgangers) en ik heb nooit klachten. Ze hebben mij zelfs eens op een dag tussen Kerstmis en Oudjaar (net als vandaag dus) geholpen door supersnel een belangrijke operatie goed te keuren. Als ik een vraag aan ze heb, krijg ik altijd binnen 2 dagen een reactie. Als ik voor een operatie moet (helaas moet dat af en toe), vraag ik gewoon eerst welke zorgaanbieders ze op dat gebied gecontracteerd hebben. Nu verkeer ik wel in de gelukkige omstandigheid om vlak bij een heel goed ziekenhuis te wonen, dus kan ik daar altijd terecht.
Verder begrijp ik al dat gedoe over tandarts- en fysiotherapiekosten nooit. Net alsof iedereen tien keer per jaar naar tandarts of fysiotherapeut moet. Zelf geld opzij leggen is vaak voordeliger dan een extra verzekering nemen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Overstappen is al lastig zat

Ongelezen bericht door Emmy75 »

rvooste schreef:Beste Matilde, Ik denk dat jij inderdaad mijn reactie niet goed begrepen hebt. Ik haal ze namelijk niet door elkaar. Maar het is ook verdomd lastig te begrijpen hoe dit in elkaar is gezet en uitgewerkt.
Dan begrijp ik net als Mathilde uw reactie niet helemaal.

U schrijft namelijk:
rvooste schreef:... Als je een restitutie verzekering afsluit, kan het goed zijn dat je bij niet gecontracteerde zorgverleners (veel) minder vergoed krijgt van je zorgverzekering dan dat de zorgverlener vraagt....
Neem je namelijk een natura polis dan is het nog maar de vraag of jouw zorgverlener een contract met de zorgverzekeraar van jouw keus afsluit. En dan zit je alsnog met een verschil dat je zelf mag betalen, en die valt niet onder het eigen risico.
In wezen beschrijft u bij beide varianten het euvel van niet gecontracteerde zorg en het eventueel zelf bij te betalen bedrag.

Het kenmerk van de restitutiepolis is dat men niet zoveel te maken heeft met het wel of niet gecontracteerd zijn van de zorg. Voor een bepaald iets wordt x vergoed of dat nu een gecontracteerde zorginstelling is of niet.

Maar goed u reageerde hiermee op een reactie van GJvdZ welke mijns inziens klopt. GJvdZ schreef namelijk dat het een kwestie van polissen (lees: polisvoorwaarden doorspitten) vergelijken is. De keuze tussen welke soort polis is ook een vraag van doorspitten van de voorwaarden en vergelijken om datgene uit te zoeken wat het best bij de betreffende verzekerde past. Dus ik ben het in grote lijnen wel met hem eens moeilijk is het niet maar verwacht niet in 5 minuutjes even klaar te zijn. Om het echt goed uit te zoeken, zal men aardig wat tijd moeten investeren tenzij alleen de laagste premie belangrijk is en men nooit wat heeft of bepaalde risico's makkelijk zelf kan dragen. Een tabelletje maken met de premie en vergoedingen van de belangrijkste punten en verschillende aanbieders naast elkaar kan erg verhelderend werken. Persoonlijk zet ik dat liever zelf op een rijtje dan een of andere vergelijkingssite te raadplegen.

Gesloten