LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Alphavista »

Waarom laat dit kabinet de mensen met een chronische ziekte of een handicap zo hard vallen door de WTCG voor 100% op te heffen en waarom worden zielige middeninkomens van € 75.000,= ontzien?

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Is dit al bevestigd dan??

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Ik kan dus nergens iets terug vinden dat de WTCG is afgeschaft. Krijgt u geen WTCG meer en uit u hier uw frustratie of zoek ik niet goed?? Zou dan graag een link zien naar het nieuwsbericht.

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Alphavista »

Ja dat wordt gewoon in 1 keer opgeheven door dit walgelijke, vervloekte kabinet. € 350,= eigen risico, geen tegemoetkoming.

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Alphavista »

De Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) is een Nederlandse wet die vastgesteld in 2009. De wet regelt voor chronisch zieken en gehandicapten een tegemoetkoming als men extra kosten heeft door de ziekte of handicap. Ook is er financiële compensatie voor ouderen en arbeidsongeschikten. De tegemoetkoming bestaat uit een algemene tegemoetkoming, een korting in de bijdrage afhankelijk van het inkomen en belastingaftrek.
De regeling is in de plaats gekomen van de fiscale regeling buitengewone uitgaven en wordt uitgevoerd door het Centraal Administratie Kantoor CAK.
Volgens het Regeerakkoord 2012 wordt de Wtcg vóór 2014 afgeschaft.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Inkomensafhankelijk, logisch toch!! Iemand met een goed salaris kan zijn eigen zorgkosten wel dragen, hoor. Daarvoor is de WTCG een aanvulling op de spaarvarken!!

Nogmaals, heb je een link naar dat nieuws??

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door manondoris »

De Wtcg wordt vóór 1-1-2014 in zijn geheel afgeschaft. Dit betekent dat in 2014 (met een kleine doorloop naar 2015) de laatste uitbetalingen van Wtcg-forfaits plaatsvinden voor rechten die in jaren t/m 2013 zijn opgebouwd. Ook de Wtcg-korting op de eigen bijdrage AWBZ/Wmo voor extramurale gevallen vervalt (voor intramurale gevallen, zie de maatregel verhogen intramurale eigen bijdrage AWBZ). Per 2015 wordt de taak naar gemeenten overgeheveld.
en dit jaar word nog uitgekeerd naar inkomen ,voor paren rond de 35000 en alleen 25000 !! alles word toch afgeschaft :(

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Alphavista »

Pff google zelf even...

Uit het regeerakkoord:

Voor het leveren van maatwerk door gemeenten aan chronisch zieken en gehandicapten
die in de knel kunnen komen door meerkosten komt structureel ruim 760 mln.
beschikbaar. Dit budget wordt vrijgemaakt uit het afschaffen van de Wtcg, de fiscale
regeling voor aftrek van specifieke zorgkosten, de daarmee samenhangende
Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten (TSZ) en de CER.

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Alphavista »

58. Wtcg afschaffen
De Wtcg wordt vóór 1-1-2014 in zijn geheel afgeschaft. Dit betekent dat in 2014 (met
een kleine doorloop naar 2015) de laatste uitbetalingen van Wtcg-forfaits plaatsvinden
voor rechten die in jaren t/m 2013 zijn opgebouwd. Ook de Wtcg-korting op de eigen
bijdrage AWBZ/Wmo voor extramurale gevallen vervalt (voor intramurale gevallen, zie
de maatregel verhogen intramurale eigen bijdrage AWBZ). Per 2015 wordt de taak naar
gemeenten overgeheveld. Het afschaffen van de Wtcg levert structureel 649 mln. op.
Hierin is ook de structurele doorwerking van de doelgroepverkleining door de maatregel
rond fysiotherapie opgenomen. Bijna tweederde van dit besparingsbedrag wordt aan het
budget voor maatwerk gemeenten toegevoegd.

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Alphavista »

Ze zeggen dat je bij gemeente mag aankloppen, maar dat is een wassen neus, we krijgen niks meer en moeten meer gaan betalen.

Soms droom ik van de bijstand, dan hoef je helemaal geen eigen risico te betalen hier en krijg je van alle kanten hulp.

Als je af en toe een baantje vindt en 100/200 meer per maand hebt, bekijk je het maar.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Oooow, het CAK wordt dus opgeheven en de gemeente gaat het uitvoeren. Oud nieuws dus eigenlijk. ;)

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Alphavista »

Oud nieuws waar ik al maanden stress van heb.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar hoe zit het dan met die tegemoetkoming die je van de UWV krijgt? Die 340 euro in september? Blijft dat wel, of wordt dat ook afgeschaft? Dan moet ik inderdaad maar zien dat ik in de bijstand kom...

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Tegwmoetkoming UWV staat los van die van het CAK. CAK is voor chronisch zieken en gehandicapten, UWV is voor (gedeeltelijk) arbeidsongeschikten. ;) (even kort uitgelegd dan he, zullen best nog wat eisne aan verbonden zijn).

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door witte angora »

Ok dan, maar dat is toch ook ontstaan in 2009, toen veel zorgkosten fiscaal niet meer aftrekbaar werden.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Dat zou ik eigenlijk niet weten. Weet alleen dat het niet met elkaar samenhangt. Mijn zoons krijgen bijvoorbeeld allebei van CAK, maar niet van UWV. Mijn man krijg weer wel van UWV, maar niet van CAK. Het hele CAK en zorgkantoren wordt opgeheven en alle taken gaan naar de gemeente. UWV blijft (weliswaar in afgeslankte vorm) gewoon bestaan.

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Alphavista »

vogels schreef:
Alphavista schreef:Oud nieuws waar ik al maanden stress van heb.
Hoezo? Je krijgt straks van de gemeente als je er recht op hebt.
Geloof mij nou, je hebt er alleen recht op als op op bijstandsniveau zit en niet meer.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Die hebben 't toch ook het hardste nodig?? En dan komt er echt wel een regeling dat je daarboven ook nog WTCG krijgt, alleen minder. ;)

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door witte angora »

Bijstandsnivo + maximaal 10% waarschijnlijk.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opheffing Wet tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapt

Ongelezen bericht door witte angora »

vogels schreef:
witte angora schreef:Ok dan, maar dat is toch ook ontstaan in 2009, toen veel zorgkosten fiscaal niet meer aftrekbaar werden.
Dat klopt. Kan dus best zijn dat die uitkering ook stopt.
Fijn. Dus de grootste bezuiniging is in het verleden al door chronisch zieken en arbeidsongeschikten geleverd, en nu wordt het werk nog even afgemaakt.

Aangezien ik 115% van het bijstandsnivo voor een alleenstaande heb, kom ik dus niet in aanmerking als het via de gemeente gaat. Zoals ik voor zoveel dingen niet in aanmerking kom, en daardoor minder te besteden heb als iemand in de bijstand. Is op zich niet zo'n ramp, de overheid kan niet met alles rekening houden, maar dit kost me gemiddeld dus nog eens bijna 30 euro.

Gesloten