LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afsluiten aanvullende verzekering zonder basisverzekering

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
fitchx
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2014 20:20

Afsluiten aanvullende verzekering zonder basisverzekering

Ongelezen bericht door fitchx »

Heeft iemand hier meer ervaring met het afsluiten van een aanvullende verzekering bij een andere verzekeraar (A) dan waar de basisverzekering loopt, verzekeraar (B)?

Ik ben hier nu zo'n 4 weken mee bezig en of de verzekeraar (A) snapt zelf niet hoe dit moet, of men probeert mij door verwarring en chaos zover te krijgen dat ik er vanaf zie. Hoe dan ook, ik begin mij er nu behoorlijk aan te irriteren.

Wat is het verhaal hier?

Verzekeraar (A) geeft op de website aan dat het mogelijk is om een aanvullende verzekering los af te sluiten, zonder basisverzekering. De website biedt echter geen mogelijkheid om dit te doen. Ik heb vervolgens de klantenservice gebeld (eind december) en een vriendelijke mevrouw bevestigde dat dit op de website niet mogelijk is. Zij gaf het advies om de aanvraag via het emailcontactformulier te doen. Dit heb ik gedaan, en hoorde vervolgens niets. Tenminste, niet van deze verzekeraar (A).

Op 13 januari kreeg ik een email van mijn huidige verzekeraar (B) waar in mij werd medegedeeld dat mijn (basis)verzekering was beëindigd. Na een telefoontje naar de klantenservice bleek dat verzekeraar (A) een signaal naar verzekeraar (B) had gestuurd om deze te beëindigen. Vervolgens heb ik met de klantenservice van verzekeraar (B) gebeld die mij wist te vertellen dat ik wel de aanvullende verzekering had, maar geen basisverzekering; er was alleen foutief een bericht naar verzekeraar (B) gestuurd. Verzekeraar (A) heeft het foutieve bericht verwijderd uit het systeem waarna verzekeraar (B) mijn basisverzekering weer kon activeren. Een paar dagen hierna kreeg ik de polis van mijn nieuwe aanvullende verzekering in de brievenbus.

Op dit moment dacht ik: goed, er kan wat mis gaan, maar alles is nu rechtgezet en alles voor elkaar.
Helaas was dit niet het geval. :(

Het volgende weekend kreeg ik van verzekeraar (A) te horen dat mijn verzekering geannuleerd was.
Meteen de maandag ochtend gebeld naar de klantenservice, en deze kon mij bevestigen dat dit inderdaad het geval was; echter geen reden. De klantenservice heeft vervolgens naar de klantenadministratie een mail gestuurd om de polis weer te activeren.

Twee dagen later kreeg ik via de post een brief met het verzoek van verzekeraar (A) of ik een bewijs van beëindiging van mijn huidige verzekering kan opsturen. Dus, nog een keer met de klantenservice gebeld. De medewerker ging het weer navragen bij de afdeling klantenadministratie en kwam met het volgende antwoord:

Deze aanvullende verzekering kan niet afgesloten worden zonder basisverzekering!!

Dit terwijl dit wel op de site staat, dit door de klantenservice bevestigd is en ik al een polisblad binnen heb!

:evil: :evil: :evil:

Ik noem de verzekeraar (A) (nog) niet bij naam, want de aanvraag van de verzekering zou nog/weer moeten lopen.

Wel ben ik heel benieuwd of er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben en of hier problemen mee zijn geweest.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Afsluiten aanvullende verzekering zonder basisverzekering

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Interessant verhaal.
Ik heb geen ervaring. Wel heb ik meegemaakt dat ik een losse aanvullende verzekering had bij de Friesland. Na 1 jaar werd de premie 50% hoger als je geen basisverzekering had. Dus opgezegd en de moed opgegeven.
Een verzekeraar mag doen wat hij wil bij de aanvullende verzekering. Dat houdt in dat ook al staat het op de website, ze toch anders mogen beslissen. U moet ook onderscheid maken tussen: een aparte aanvullende verzekering elders nemen en switchen van basisverzekering maar de aanvullende verzekering behouden bij de vorige verzekeraar. Ik denk dat een verzekeraar deze gevallen anders behandelt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Afsluiten aanvullende verzekering zonder basisverzekering

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als bijna niemand dit doet (want in de praktijk is het handiger om 1 verzekeraar voor alles te hebben) kan ik me voorstellen dat verzekeraars er moeite mee hebben. Het is geen dagelijkse business, en een proces verzinnen voor iets wat toch niet voorkomt is het exclusieve domein voor de overheid en vakbonden.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Afsluiten aanvullende verzekering zonder basisverzekering

Ongelezen bericht door CSM »

Fitchx, na het lezen van uw ervaringen met verzekeraar A begrijp ik niet dat u daar nog klant van wilt zijn. Men heeft de zaken niet op orde, en dat belooft niet veel goeds voor de toekomst.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Afsluiten aanvullende verzekering zonder basisverzekering

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Mijn eerste reactie zou zijn: houd basisverzekering en aanvullende verzekering bij de zelfde maatschappij aan. Als er ooit twijfel ontstaat over onder welke verzekering een bepaald voorval valt, is er dan in ieder geval geen sprake van twee verzekeraars die tegen je zeggen "nee, je moet bij de ander zijn".

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Afsluiten aanvullende verzekering zonder basisverzekering

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Maar er zijn natuurlijk best situaties waarbij dit helemaal geen probleem is. Bijvoorbeeld een tandartsverzekering. Bij fysiotherapie is er wel een probleem bij chronische fysio: eerste 20 aanvullend, daarna basisverzekering. Dus de basisverzekering moet een seintje krijgen, ik denk van de fysio, dat de eerste 20 behandelingen al zelf betaald zijn. Ik denk dat dit mogelijk moet zijn, want ook als iemand niet aanvullend verzekerd is, gaat dit zo.
Ik weet niet wat er nog voor andere situaties mogelijk zijn? Ik denk niet zoveel, aangezien er een duidelijke scheiding is tussen basis en aanvullende.

Gesloten