LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overeenkomsthouder bij twee zorgverzekeraars

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Groninger1234
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014 20:18

Overeenkomsthouder bij twee zorgverzekeraars

Ongelezen bericht door Groninger1234 »

Graag zou ik willen weten of het mogelijk is, dan wel toegestaan, dat een persoon een zorgverzekering heeft bij Zilverenkruis Achmea en tegelijkertijd overeenkomsthouder is van een zorgverzekering bij Aevitae.

De situatie is als volgt:
In 2011 ben ik vanuit België gaan samenwonen bij mijn relatie in Nederland en heb mij als meeverzekerde gevoegd bij haar zorgverzekeraar Zilveren kruis Achmea.
In Januari 2012 wilde mijn relatie overstappen naar Aevitae, wat niet werd toegestaan vanwege een premieachterstand bij haar huidige zorgverzekeraar.
Op een voor mij volstrekt onduidelijke wijze is er per 01 Januari 2012 door mijn relatie toch een overeenkomst getekend bij Aevitae, waarbij zij zelf verzekerd bleef bij Zilveren kruis, overeenkomsthouder werd bij Aevitae, en ik als verzekerde kwam te staan op de zorgpolis bij Aevitae.

In Februari 2013 is de relatie beëindigd en sindsdien bestaat er heel veel misverstanden omtrent mijn zorgverzekering.

Vandaar mijn vraag hoe het mogelijk is dat iemand verzekerd is bij één maatschappij en overeenkomsthouder wordt bij een andere maatschappij?

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Overeenkomsthouder bij twee zorgverzekeraars

Ongelezen bericht door dhc »

Volgens mij mag dat helemaal niet.

Groninger1234
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014 20:18

Re: Overeenkomsthouder bij twee zorgverzekeraars

Ongelezen bericht door Groninger1234 »

dhc schreef:Volgens mij mag dat helemaal niet.
Dat denk ik dus ook, maar hoe zit dat wettelijk?
Is deze verzekering onrechtmatig tot stand gekomen?
En wiens fout is dit? De verzekeraar of degene die de overeenkomst aangaat?
En als het onrechtmatig is, ben ik dan wel verzekerd geweest?
En wie is er in dit geval verantwoordelijk voor het al dan niet afdragen van de premie?

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Overeenkomsthouder bij twee zorgverzekeraars

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Volgens mij mag dit wel. Iemand kan verzekeringnemer=overeenkomsthouder zijn voor iemand anders. De verzekerde, jij dus, moet wel post ontvangen van Aevitae, want de verzekerde heeft ook een belang daarin.

Nu komt het mooiste: u kunt, als verzekerde, maar met iemand anders die verzekeringnemer is, u zelf verzekeren bij een andere zorgverzekeraar ( dus nu, midden in het jaar). Vervolgens zegt uw ex-vriendin, de verzekeringnemer bij Aevitae op, onderoverlegging van het bewijs dat u zich elders verzekerd heeft. De precieze termijnen, zò , dat er geen dubbele premie betaald wordt, weet ik niet exact. Maar het is het handigste om bijvoorbeeld uw nieuwe verzekering per 1 juni te laten ingaan en dat voor 1 mei geregeld te hebben. Dan zal dat wrsch. naadloos aansluiten.
Deze informatie is te vinden in de polisvoorwaarden. Ergens bij " beeindiging" moet dit te lezen zijn. Let op de termen " verzekerde" en " verzekeringnemer". In NL heet een overeenkomsthouder een " verzekeringnemer".

PS de manier waarop de overeenkomst afgesloten is verdient geen schoonheidsprijs. Ik zou u dan ook Aevitae en ook Zilveren Kruis willen afraden.

Groninger1234
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014 20:18

Re: Overeenkomsthouder bij twee zorgverzekeraars

Ongelezen bericht door Groninger1234 »

@ Mathilde D
Allereerst bedankt voor je reactie.
Ik vrees echter dat de situatie ingewikkelder is dan het in eerste instantie lijkt.

In 2011 ben ik vanuit België gaan samenwonen met mijn toenmalige vriendin in Nederland, en heb mij als verzekerde toegevoegd bij de zorgverzekeraar Zilveren kruis waar mijn vriendin op dat moment verzekeringnemer=overeenkomsthouder was.
In Januari 2012 heeft mijn vriendin willen overstappen naar Zorgverzekeraar Aevitae, wat niet werd toegestaan vanwege een premiebetalingsachterstand bij Zilveren kruis. ( zo is later gebleken )
Hoe het volgende tot stand is gekomen is voor mij een groot vraagteken omdat ik door geslotenheid van zaken enerzijds en relationele problemen anderzijds geen inzichten had en ook niet meer kreeg in financiële zaken.
Op één of andere manier, zonder mijn medeweten, is mijn vriendin in Januari 2012 toch overeenkomsthouder geworden bij Aevitae, zonder verzekeringnemer te zijn EN met behoud van haar eigen verzekering bij Zilveren kruis. Waarbij ikzelf op de nieuwe polis bij Aevitae als verzekerde stond geregistreerd.
In Februari 2013 is mijn relatie beëindigd en ben ik dit soort zaken gaan uitzoeken.
Naar aanleiding van bovenstaande ben ik in Mei 2013 contact op gaan nemen met Aevitae. Mede omdat ik geen post ontving over zorgpolis en betalingen.
In overleg met Aevitae is per Mei 2013 een wijziging gegevens overeenkomsthouder en financiële gegevens overeengekomen die vanaf dat moment op mijn naam stonden. Dus als verzekeringnemer, en ben ook zelf de financiële verplichtingen aangegaan. Aeviae heeft mij op dat moment niet ingelicht over eventuele premieachterstanden. In augustus 2013 kwam de aap uit de spreekwoordelijke mouw. Ik werd aangemeld bij het CVZ vanwege premiebetalingsachterstanden van Januari 2012 tot Mei 2013.
Dan mijn vraag:
In hoeverre ben ik nu verantwoordelijk voor het niet betalen van premies van voor de wijziging overeenkomsthouder (niet wegnemend dat er betaald moet worden) .
En in hoeverre maakt Aevitea fouten door op deze manier te werken.
Let wel ik heb verplichtingen , maar het zit me niet lekker dat dit zomaar kan zonder de aangewezen persoon ter verantwoording te roepen, temeer daar Aevitae zelf volgens mij de fout maakt mijn toenmalige vriendin als overeenkomsthouder te accepteren daar zij al problemen had met het zilveren kruis en daar eveneens overeenkomsthouder/verzekeringnemer was.

Ik ben al met het klachtenmanagement van Aevitae in "gesprek" over deze zaak, dit tussen aanhalingstekens daar zij zeer moeilijk communiceren , zeg maar rustig, NIET.

Mijn eerste vraag blijft dus eigenlijk staan. In hoeverre is het mogelijk, dan wel wettelijk, dat Zorgverzekeraars dit soort "misstanden" toestaan en welke stappen/argumenten zou ik kunnen ondernemen/aandragen?

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Overeenkomsthouder bij twee zorgverzekeraars

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Jammer , dat wordt te moeilijk voor mij.
Ik begrijp nog niet het verschil tussen" overeenkomsthouder" en verzekeringnemer. Is daar verschil tussen?
Ik weet wel dat in een situatie verzekerde met een andere verzekeringnemer informatie over betalingsachterstanden ook naar de verzekerde moeten worden gestuurd. Volgens mij is dit te vinden in de polisvoorwaarden. Veel polisvoorwaarden van de basisverzekering zijn ongeveer gelijk, omdat het een wettelijke verzekering is. Dus als u deze voorwaarden niet gemakkelijk kunt vinden, kunt u ook andere polisvoorwaarden hierop nazoeken. Het niet ontvangen van informatie over premieachterstand en aanmelding bij het CVZ moet ook de verzekerde bereiken.

De vraag is nu of Aevitae niet ontvangen premies mag verhalen op de verzekerde, terwijl er eigenlijk een contract met iemand anders, de verzekeringnemer was ?

Groninger1234
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014 20:18

Re: Overeenkomsthouder bij twee zorgverzekeraars

Ongelezen bericht door Groninger1234 »

@Mathilde D
Ik begrijp nog niet het verschil tussen" overeenkomsthouder" en verzekeringnemer. Is daar verschil tussen?
Ik denk dat je hier de kern van het probleem aanhaalt.
Kan iemand overeenkomsthouder van een tweede zorgverzekering worden zonder geregistreerd te staan als verzekeringnemer op de Aevitae polis en met een betalingsachterstand op de Zilveren kruis polis.

Ik besef de complexiteit van dit verhaal. Het is daarom ook zo moeilijk uit te leggen :(
Ik zal proberen puntsgewijs de problematiek te verwoorden en hoop dat er daarmee wat duidelijkheid ontstaat.

1. Kan en mag een persoon met een betalingsachterstand bij de ene zorgverzekeraar, overeenkomsthouder worden bij een andere zorgverzekeraar.

2.Alle informatie en berichten over betalingsachterstanden zijn in het verleden verstuurd naar de overeenkomsthouder. Aanmaningen en zo verder, die voor mij, de verzekerde, verborgen werden gehouden. Evenzo het al dan niet betalen van de premie. Wie is er dan verantwoordelijk voor de incasso's die daar op volgden.

3. In de regel volgt er een CVZ aanmelding na 6 Maanden premiebetalingsachterstand toch? Hoe kan het dan dat er in dit geval 20 Maanden is overheen gegaan tot die aanmelding. Exact 3 Maanden nadat de polis op mijn eigen naam is komen te staan, en zonder mij in eerste instantie in kennis te stellen VAN die achterstand

Kortom, ik word nu al geruime tijd belaagd met aanmaningen voor de achterstallige premies via een incassobureau. Aanmaningen die welliswaar in mijn brievenbus vallen, maar nog steeds geadresseerd zijn aan mijn ex-relatie. EN ben ik in een wanbetalersregeling geduwd vanwege het uitblijven VAN die betalingen.

Waarbij Aevitae, ondanks verwoede pogingen van mijn kant dit probleem intern op te lossen, niet thuis geeft.
In een uiterste poging iets meer te weten te komen heb ik dit bericht geschreven. In de hoop een beetje duidelijkheid te krijgen. Ik hoop dat ook dat er wellicht lezers zijn die me verder kunnen helpen aan wat informatie of regelgeving.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Overeenkomsthouder bij twee zorgverzekeraars

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Kan iemand overeenkomsthouder van een tweede zorgverzekering worden zonder geregistreerd te staan als verzekeringnemer op de Aevitae polis en met een betalingsachterstand op de Zilveren kruis polis.
- nog steeds begrijp ik het verschil niet tussen die twee namen. Is er verschil? Wordt de term " overeenkomsthouder" door de NL zorgverzekering gebruikt?

- het is onlogisch dat iemand verzekeringnemer kan worden met een betalingsachterstand, terwijl diezelfde persoon wordt geweigerd als verzekerde ( want dat is bij de aanmelding bij Aevitae gebeurd).
Maar misschien zit de regeling ( niet kunnen overstappen bij een betalingsachterstand) zo wel in elkaar: dat er alleen een controle is op (nieuwe) verzekerde en betalingsachterstand. U was een nieuwe verzekerde, u had geen betalingsachterstand, DUS werd u ingeschreven. Dus hoewel het onlogisch is, is het misschien niet uitgesloten en kan u geen rechten daaraan ontlenen. Ik heb het idee dat u denkt dat de overeenkomst onrechtmatig tot stand is gekomen. Ik denk van niet. Onder de ZVW zijn zorgverzekeraars namelijk verplicht om iedere aanmelding voor de basisverzekering te accepteren. ( tenzij de aangemelde VERZEKERDE een betalingsachterstand heeft).

TIP: bel SKGZ op in Zeist om telefonisch advies. http://www.skgz.nl/contact.php . Vraag de juridisch medewerker te spreken. Die man weet veel. Ook is er op de site van SKGZ PRO informatie te vinden over uitspraken die gedaan zijn in geschillen. ( zowel bij de ombudsman als bij de exhte rechter) misschien zijn daar soortgelijke gevallen gevonden? http://www.kpzv.nl. Hierop heb ik gezocht met de termen verzekerde, verzekeringnemer, cvz, aanmelding. Dit is een uitspraak die verwantschap heeft
: https://secure2.c3group.nl/DMS/html/dms ... id/7927/h/
Uitgebreider zoeken, icm met aevitae misschien, levert misschien nog meer info op.

Extra tip: kijk zelf de polisvoorwaarden na. Welke heeft u : VGZ, ASR of Avero? Aevitae is niet een op zich zelf staande zorgverzekering. De basisverzekering wordt ondergebracht bij drie verschillende verzekeraars. Via googlen kan ik de term " overeenkomsthouder " wel vinden bij Aevitae, maar alleen bij de autoverzekering.
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 03 mei 2014 09:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Overeenkomsthouder bij twee zorgverzekeraars

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Belangrijk!

Ik heb gezocht in de polisvoorwaarden Aevitae-ASR. http://www.aevitae.com/consumenten/prod ... arden-2014

Ik heb de volgende tekst gevonden:
Het kan ook zijn dat verzekeringnemer een ander heeft verzekerd voor een zorgverzekering bij de zorgverzekeraar. In dat geval neemt Aevitae in het aanbod voor een betalingsregeling ook een bereidverklaring tot opzegging van deze verzekering op met ingang van de dag waarop de betalingsregeling
ingaat, op voorwaarde dat:
• de verzekerde zich uiterlijk met ingang van dezelfde dag op grond van een andere zorgverzekering heeft verzekerd;
• en de verzekerde de machtiging of opdracht tot betaling zoals omschreven onder punt e.1 van dit artikel heeft afgegeven indien de
nieuwe zorgverzekering ook bij Aevitae is gesloten.
Aevitae stuurt deze verzekerde een kopie van alle in dit artikel genoemde stukken op hetzelfde moment dat de stukken aan de verzekeringnemer worden gestuurd.
f1 Als de verzekeringnemer een betalingsachterstand heeft van vier maandpremies, delen wij verzekeringnemer mee dat Aevitae verzekeringnemer bij het CVZ zal aanmelden zoals opgenomen in punt g. van dit artikel. Als de zorgverzekering voor een ander is gesloten, zullen wij deze verzekerde informeren.
(artikel 12 premiebetaling en betalingsachterstand pagina 10)

Aevitae is volgens mij niet betrouwbaar. Probeer daar weg te komen.

Groninger1234
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014 20:18

Re: Overeenkomsthouder bij twee zorgverzekeraars

Ongelezen bericht door Groninger1234 »

@Mathilde D

Dank je wel voor je reacties en zoekwerk. Hier kan ik misschien wel iets mee om meer informatie te krijgen.
Wat ik een beetje uit de strekking van je reactie kan halen is dat ik in Mei 2013, als verzekerde, gewoon had weg gekund bij Aevitae. Dan was alles opgelost geweest zoals het hoort.
Wellicht had ik dat zelf moeten en kunnen weten, maar Aevitae heeft mij destijds niet op die mogelijkheid gewezen. Sterker nog, Aevitae heeft mij in Mei 2013 met terug werkende kracht naar 01 Januari 2012, overeenkomsthouder gemaakt van een zorgpolis waar, wat later bleek, op dat moment al een grote betalingsachterstand op stond waardoor nu alle ellende op mijn dak komt.
Mij is dus gewoon een hoge schuld en CVZ aanmelding in de schoenen geschoven. Lekker makkelijk voor mijn ex-relatie die daardoor buiten schot blijft, en een prima oplossing voor Aevitae maar ik zit met de ellende.
Natuurlijk heb ik als verzekerde ook mijn verplichtingen en een deel van deze kwestie is mij zeker ook te verwijten, maar als je in een relatie verkeer waar je geen enkel inzicht krijgt in de financiële huishouding, wat kan je dan anders dan weg gaan uit die relatie en proberen dingen op te lossen. Maar hiermee zit ik muurvast.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Overeenkomsthouder bij twee zorgverzekeraars

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Wellicht had ik dat zelf moeten en kunnen weten, maar Aevitae heeft mij destijds niet op die mogelijkheid gewezen. Sterker nog, Aevitae heeft mij in Mei 2013 met terug werkende kracht naar 01 Januari 2012, overeenkomsthouder gemaakt van een zorgpolis waar, wat later bleek, op dat moment al een grote betalingsachterstand op stond waardoor nu alle ellende op mijn dak komt.
Misschien dat dit nu precies juridisch niet in de haak is. " het met terugwerkende kracht wijzigen van een overeenkomst, waarbij een van de partijen niet bekend is met de gevolgen".

Ik KAN me voorstellen dat dit niet mag. Maar ik weet dit niet. Hiervoor is algemene juridische kennis , verzekeringsrecht/ overeenkomsten recht nodig. Misschien het Juridisch Loket?

Groninger1234
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014 20:18

Re: Overeenkomsthouder bij twee zorgverzekeraars

Ongelezen bericht door Groninger1234 »

@Mathilde

Het heeft even geduurd, maar wederom bedankt voor je reactie.
Ik heb ondertussen niet stil gezeten. Heb via de link die je me hebt gegeven email contact gezocht met het SKGZ en ook aan hun de kwestie voorgelegd.
Volgens de algemene voorwaarden en de Zorgverzekeringswet moet ik mijn zorgverzekeraar 4 weken de gelegenheid geven te reageren, gerekend vanaf 16 April. De datum dat ik officieel een klacht heb ingediend. Daardoor moet ik nog even wachten met het invullen van een klachtformulier.

Als dat nog nodig is tenminste, want intussen is er een klein lichtpuntje.
Aevitae heeft mij op 23 April in een privé bericht op Facebook, naar aanleiding van een bericht die ik op hun pagina hebt gezet, beloofd mijn klacht met voorrang op te pakken. En hoewel ik tot nu toe geen persoonlijk contact met hen krijg, lijkt er op de achtergrond wel iets te gebeuren.
Zo kreeg ik vandaag een brief van het Zorginstituut Nederland met de mededeling:
Uw Zorgverzekeraar heeft Zorginstituut Nederland meegedeeld dat deze u ten onrechte heeft aangemeld als wanbetaler in de zin van de Zorgverzekeringswet.
Dit betekent dat uw aanmelding als wanbetaler ongedaan gemaakt wordt.
Ik vind het 'vreemd' dat Aevitae naar mij toe niet in contact treed, maar het lijkt er op dat er actie gaande is.

Misschien loop ik vooruit op de zaak, maar zoals ik deze actie zie:
Het ongedaan maken van de wanbetalersregeling, houdt voor mij in dat er geen achterstand (meer) is.
En als er geen achterstand meer is houdt dat in dat er een contractuele wijziging heeft plaats gevonden.
Hoe het ook zei, ik ben blij met deze eerste stap, maar blijf er bovenop zitten :)

Heel erg bedankt voor je hulp, tips, links en reacties.

mvg,
Joost

Groninger1234
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014 20:18

Re: Overeenkomsthouder bij twee zorgverzekeraars

Ongelezen bericht door Groninger1234 »

Godallemachtig.

Denk je dat alles in orde is.
De fouten die ze hebben gemaakt zijn toegegeven. Heel veel excuses en spijtbetuigingen.
De wanbetalersregeling is onterecht verklaard en teniet gedaan. Heb een nieuwe polis gekregen met een eigen polisnummer. Na heel veel bellen met het CJIB en Zorginstituut heb ik eindelijk het onterecht betaalde bestuursrechtelijke premie terug gekregen. Ik betaal vanaf het ingaan van de nieuwe polis, ook weer netjes mijn maandelijkse premies via IC.
Krijg ik gisteren een brief van Aevitae in de bus met de melding dat ik een premieschuld heb van 2 maanden en kan ik niet meer inloggen op "mijn Aevitae" vanwege een aanmelding bij het CVZ.

Nu moet je toch echt ophouden AEVITAE. Stelletje prutsers!!!!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Overeenkomsthouder bij twee zorgverzekeraars

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Groninger1234 schreef:
Nu moet je toch echt ophouden AEVITAE. Stelletje prutsers!!!!
Lastig hoor, die mensen die fouten mogen maken. Iedereen die een fout maakt zou gewoon op staande voet ontslagen moeten worden. Zal ze leren, die kutwerknemers.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Overeenkomsthouder bij twee zorgverzekeraars

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Maar een aanmelding bij CVZ/ZIN mag toch pas na twee waarschuwingen, resp. bij twee maanden en 4 maanden achterstand en de aanmelding zelf is pas bij 6 maanden achterstand?

Zie website Rijksoverheid. ( http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... etaal.html ) :
"Aanmelden als wanbetaler
Uw zorgverzekeraar meldt u na 6 maanden betalingsachterstand aan als wanbetaler bij het Zorginstituut Nederland. Vanaf dat moment betaalt u geen zorgpremie meer aan uw zorgverzekeraar. U blijft wel verzekerd voor de basisverzekering bij uw eigen zorgverzekeraar. Heeft u ook een aanvullende verzekering? Dan kan de zorgverzekeraar die beëindigen.



Welke verzekeraar zit bij u achter Aevitae? Dit moet in de polisvoorwaarden terug te vinden zijn. Als dit VGZ is dan luiden de polisvoorwaarden betreffende het CVZ:(3.6.7 en 3.6.8)


a Als u als verzekeringnemer een betalingsachterstand hebt van 4 maandpremies, delen wij u mee dat wij u bij het College voor
zorgverzekeringen (CVZ) zullen aanmelden zoals opgenomen in artikel 3.6.8. Als de zorgverzekering voor een ander is gesloten,
zullen wij deze verzekerde informeren.
b U of de verzekerde kunt ons uiterlijk binnen 4 weken laten weten het bestaan of de hoogte van de schuld te betwisten. Als wij uw
betwisting tijdig hebben ontvangen, zullen wij een onderzoek instellen. Als wij u meedelen dat wij ons standpunt handhaven, kunt u binnen 4 weken een geschil hierover aan de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) of aan de burgerlijke rechter voorleggen.
c Als de betalingsregeling zoals opgenomen in artikel 3.6.6 ingaat nadat er een betalingsachterstand van 4 maandpremies is ontstaan sturen wij u geen mededeling zoals vermeld onder a zolang u de nieuwe premies voldoet.
Als u als verzekeringnemer een betalingsachterstand hebt van 6 of meer maandpremies, melden wij u aan bij het CVZ. Na de aanmeldingsbevestiging van het CVZ, bent u verplicht een bestuursrechtelijke premie van 130% van de gemiddelde marktpremie aan het CVZ te betalen. Het CVZ int deze premie totdat u alle verschuldigde bedragen inclusief rente- en incassokosten hebt betaald.
Wij melden u niet aan bij het CVZ als:
a u de premieachterstand tijdig hebt betwist en wij ons standpunt nog niet aan u hebben meegedeeld;
b u binnen 4 weken nadat wij u hebben meegedeeld ons standpunt te handhaven en de premieschuld te zullen melden aan het CVZ,
het geschil hebt voorgelegd aan de SKGZ of burgerlijke rechter en zolang er op het geschil niet onherroepelijk is beslist;
c als u zich hebt aangemeld bij een professionele schuldhulpverlener en aantoont dat u een schriftelijke overeenkomst tot stabilisatie
van uw schulden hebt gesloten.
Onderdeel van de melding bij het CVZ vormt onze verklaring dat wij artikel 18b en het tweede lid van artikel 18c Zorgverzekeringswet in acht hebben genomen.
Wij stellen u en het CVZ meteen op de hoogte van de datum waarop:

Groninger1234
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014 20:18

Re: Overeenkomsthouder bij twee zorgverzekeraars

Ongelezen bericht door Groninger1234 »

@Mathilde

Avéro Achmea is de maatschappij achter Aevitae en ik heb en weet de polisvoorwaarden. Er is ook geen enkele sprake van een betalingsachterstand.
De ellende is allemaal begonnen toen Aevitae een wijziging overeenkomsthouder heeft gedaan op een bestaande verzekeringspolis waar niets van klopte en een hoge betalingsachterstand op stond op het moment van wijzigen.
Het heeft me uiteindelijk vele maanden en een hoop moeite gekost dat aan Aevitae duidelijk te maken. De fouten uit het verleden zijn toegegeven. De aanmelding bij het zorginstituut is teniet gedaan, ik heb per ingangsdatum Mei 2013 een nieuw polisnummer gekregen waarbij de opeisbare premievordering over de periode Mei 2013 tot Mei 2014 is geblokkeerd tot 01 September 2014. Dit omdat de eindberekening teruggave bestuursrechtelijke premie nu eenmaal lang op zich laat wachten.
De maandpremies van de nieuwe polis heb ik netjes betaald.
Alles in orde zou je zeggen. Niets is minder waar.
Aevitae krijgt het maar niet voor elkaar hun afdeling Finance en polisbeheer wakker te schudden. Men blijft aanrommelen. Dit blijkt uit het feit dat ik deze week een brief kreeg met de mededeling dat er een premieachterstand is van 2 maanden. Die achterstand IS er niet. Ook de melding die ik krijg bij het inloggen op mijn Aevitae account klopt dus niet. Mocht er al sprake zijn van een aanmelding, mag dat pas na 6 maanden.

Je mag dus concluderen dat Aevitae gewoon maar wat aanrommelt en het hele verhaal weer van voor af aan begint.

Mijn verhaal is ook op de facebooksite van Aevitae te lezen, behoudens de mailwisselingen die ik heb gehad met het klachtenmanagement.
https://www.facebook.com/Aevitae/reviews

Wellicht wordt het dan wat duidelijker. Hoewel duidelijk.........ik denk dat niemand hier nog iets van snapt. Ook Aevitae niet. Niets gaat volgens het boekje in deze kwestie en al helemaal niet volgens de polisvoorwaarden.

@GJvdZ
Fouten maken is niet erg, zolang je maar van je fouten leer. En dat is hier niet het geval. Ik ben nu 1,5 Jaar, bijna dagelijks bezig met deze kwestie. Wat denk je wat voor impact dat heeft op mij. Mentaal, maar ook financieel. Onterecht een schuld in je schoenen geschoven krijgen. Onterecht maandelijks 130% bestuursrechtelijke premie moeten betalen. En ook al is dat nu teniet gedaan en krijg ik dat terug, voor iemand met een minimum inkomen is 30% meer zorgpremie een grote maandelijkse belasting. En dat alles door een reeks aan fouten van een zorgverzekeraar. En juist op het moment als je het idee hebt dat het eindelijk in orde is, begint de hele kwestie weer opnieuw. Dan mag je denk ik wel even je frustratie uiten.

Groninger1234
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2014 20:18

Re: Overeenkomsthouder bij twee zorgverzekeraars

Ongelezen bericht door Groninger1234 »

Nog altijd geen enkele reactie van Aevitae. Ik heb het nu wel een beetje gehad met ze.

Het SKGZ aangeschreven en die heeft een dossier geopend. Hopelijk biedt dat uitkomst en duidelijkheid.

Gesloten