LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe polis VGZ 2015

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Nieuwe polis VGZ 2015

Ongelezen bericht door muppet-81 »

In 2015 gaan we van start met 3 verschillende basisverzekeringen, te weten, de budget, natura en restitutie polis.
Nu is het bij meerdere verzekeringen zo dat als je kiest voor de budgetbasisverzekering je voor chronische medicatie en de anticonceptiepil alleen nog maar terecht kunt bij een internetapotheek.
Bij VGZ is het echter zo dat mensen de nieuwe polis voor 2015 ontvangen en sommigen automatisch op de budgetpolis zijn gezet. Dit zou gaan om mensen die over het jaar 2014 alleen een basisverzekering of een laag aanvullend pakket hebben. Mensen gaan dus van een natura polis naar een budgetpolis zonder dat ze dit weten.
Nu zou je kunnen zeggen dat mensen daar zelf op moeten letten (de kleine lettertjes) en ergens is dat ook zo maar de "ouden van dagen" zijn niet meer zo thuis in deze materie dus kan ik me goed voorstellen dat ze dit over het hoofd zien.
Kiest men voor een internetapotheek dan is het prima, maar ik wil alleen mensen waarschuwen dat ze kritisch hun polis moeten bekijken en of men nog wel naar de eigen vertrouwde apotheek om de hoek mag.
Dit is puur als waarschuwing.

stofzuigertje

Re: Nieuwe polis VGZ 2015

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je van 2 naar 3 producten gaat moet je huidige een voorstel doen...

U mag gewoon kiezen en als zij U de verkeerde gaven gewoon lezen en met Digid aanpassen....

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: Nieuwe polis VGZ 2015

Ongelezen bericht door muppet-81 »

@stofzuigertje

Het is mij niet overkomen, ik werk zelf in de zorg en heb dit van patiënten teruggehoord.
Men krijgt inderdaad een nieuw polisblad als zijnde een voorstel maar veel mensen zal op het eerste oog deze wijziging niet opvallen

stofzuigertje

Re: Nieuwe polis VGZ 2015

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als winkelier zou ik zelf eerder iedereen naar hogere polis sturen die duurder is....

Dus eigenlijk vind ik dit nog meevallen, dat ze een goedkopere aanbieden....

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: Nieuwe polis VGZ 2015

Ongelezen bericht door muppet-81 »

Vind je?
Nu sturen ze je naar een internetapotheek wij zij (prijs)afspraken mee hebben, dus inderdaad de premie wordt lager, maar de klantvriendelijkheid en het gemak is ver te zoeken. En door deze sturing in zorgverlener verdienen zij er alleen maar nog meer op.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Nieuwe polis VGZ 2015

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Muppet heeft volgens mij gelijk: als het waar is dat VGZ bestaande verzekerden op de budgetpolis heeft gezet, dan is dit schandelijk en misdadig.

Het verschil tussen de budget (" goede keuze") en het volgende type ( " ruime keuze") is dat bij ongecontracteerde zorgverleners respectievelijk 50% en 80% vergoed wordt.

Opvallend: de basisverzekering " Ruime keuze" is ook al een budgetpolis: want voor 15 soorten operaties is maar een beperkt aantal ziekenhuizen gecontracteerd! Zie " vergelijk en kies" ( dit is de gecontracteerde-zorg-zoeker): http://www.vgz.nl/zorgadvies/vergelijk-en-kies .

En het blijft niet bij ongecontracteerde ziekenhuizen: er zijn ook veel apotheken niet gecontracteerd.
Bijvoorbeeld de BENU apotheken en de Kring-apotheken zijn niet gecontracteerd. Dit betekent dat ca. de helft van de apotheken geen contract heeft en daar zijn ook Dienstapotheken bij. Zie afbeelding van ongecontracteerde apotheken in Utrecht.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Nieuwe polis VGZ 2015

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

muppet-81 schreef:In 2015 gaan we van start met 3 verschillende basisverzekeringen, te weten, de budget, natura en restitutie polis bij VGZ............
Muppet, even voor de duidelijkheid. De zogenaamde natura verzekering van VGZ , die de naam "RUIME KEUZE" heeft is feitelijk ook een budgetpolis. Want ook hierbij geldt maar beperkte keuze van ziekenhuizen voor 15 operaties. Het verschil tussen de GOEDE KEUZE ( zeer zware budget) en de RUIME KEUZE ( volgens mij ook budget) is het percentage vergoeding als toch gebruik wordt gemaakt van ongecontracteerde zorg.

Ik vind dat hier een apart topic voor moet worde geopend met een duidelijke waarschuwing over de zogenaamde naturapolis RUIME KEUZE van VGZ, die feitelijk een budgetpolis is. ( want er zijn veel ongecontracteerde apotheken en ziekenhuizen).

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Nieuwe polis VGZ 2015

Ongelezen bericht door puma73 »

Mathilde D. schreef:
muppet-81 schreef:In 2015 gaan we van start met 3 verschillende basisverzekeringen, te weten, de budget, natura en restitutie polis bij VGZ............
Muppet, even voor de duidelijkheid. De zogenaamde natura verzekering van VGZ , die de naam "RUIME KEUZE" heeft is feitelijk ook een budgetpolis. Want ook hierbij geldt maar beperkte keuze van ziekenhuizen voor 15 operaties. Het verschil tussen de GOEDE KEUZE ( zeer zware budget) en de RUIME KEUZE ( volgens mij ook budget) is het percentage vergoeding als toch gebruik wordt gemaakt van ongecontracteerde zorg.

Ik vind dat hier een apart topic voor moet worde geopend met een duidelijke waarschuwing over de zogenaamde naturapolis RUIME KEUZE van VGZ, die feitelijk een budgetpolis is. ( want er zijn veel ongecontracteerde apotheken en ziekenhuizen).
We weten dat jij bepaalde ziektekostenverzekeraars slecht vindt, een apart topic hierover is echter complete onzin. Jij maakt die ziektekostenverzekeraars nu al zwart genoeg.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Nieuwe polis VGZ 2015

Ongelezen bericht door vroem »

ik vind het een goede zaak dat de handelswijze van de verzekeraars aan de kaak gesteld blijft worden.
Gang van zaken met steeds lastiger leesbare en begrijpbare polisvoorwaarden is ook iets.
Ik ben zorgverlener, en maak steeds vaker mee dat verzekeraars zich niet aan de voorwaarden houden, of de formulering dusdanig krom in de polis zetten dat ze er eigenlijk meer kanten mee op kunnen dan je zou denken.

En dan weet ik als zorgverlener de wegen om op gegronde manier bezwaar te maken. Als gewone patiënt die die wegen niet kent trek je dan aan het kortste eind of je moet langs de SKGZ waar heel vaak simpelweg geen tijd voor is, en mensen )omdat ze al ziek zijn en klachten hebben) geen zin en tijd en energie meer voor hebben. Als dat de manier is waarop op zorgkosten bespaard moet worden, om van te kotsen...

dus vooral lekker kritisch blijven. Het aanbod in verschillende polissen is inmiddels te belachelijk voor woorden...verzekeraars weten het zelf niet eens meer denk ik.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwe polis VGZ 2015

Ongelezen bericht door 16again »

stofzuigertje schreef:Als winkelier zou ik zelf eerder iedereen naar hogere polis sturen die duurder is....

Dus eigenlijk vind ik dit nog meevallen, dat ze een goedkopere aanbieden....
Wellicht stuurt de winkelier iedereen naar de polis, waar het meest aan verdiend wordt.
Dat hoeft niet de duurste te zijn!

Duurdere polis kent wellicht ook hogere vergoedingen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Nieuwe polis VGZ 2015

Ongelezen bericht door GJvdZ »

VGZ is zo'n beetje de grootste. Niet zo gek dat daar veel de meeste klachten over zijn. Als er geen klachten over een bedrijf zijn te vinden hebben ze geen klanten.

plebpleb
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 apr 2010 17:19

Re: Nieuwe polis VGZ 2015

Ongelezen bericht door plebpleb »

Vgz bepaalt maar welke medicijnen je mag nemen/gebuiken...
Wist niet dat BENU apotheek geen contract heeft/had bij VGZ...Staat nergens vermeld in de polis....
Daarom steeds verandering van medicijnen met heel veel bijwerkingen...
Moet eerst die goedkope (niet volgens recept gebruiken) wil ik de originele wel vergoed kon/kan krijgen....
Volgend jaar geen VGZ meer en schakel over naar 'n andere zorgverzekeraar....

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Nieuwe polis VGZ 2015

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

plebpleb schreef:Vgz bepaalt maar welke medicijnen je mag nemen/gebuiken...
Wist niet dat BENU apotheek geen contract heeft/had bij VGZ...Staat nergens vermeld in de polis....
Daarom steeds verandering van medicijnen met heel veel bijwerkingen...
Moet eerst die goedkope (niet volgens recept gebruiken) wil ik de originele wel vergoed kon/kan krijgen....
Volgend jaar geen VGZ meer en schakel over naar 'n andere zorgverzekeraar....
.Er blijken wel enkele BENU apotheken gecontracteerd te zijn. Toen ik een BENU apotheek zag die niet gecontracteerd was trok ik de foute conclusie dat dit voor alle BENU apotheken zou gelden. Het is moeilijk te beoordelen, maar ik krijg de indruk dat een groot deel van deze apotheken geen contract heeft. Ook kan het een fout zijn in de applicatie van VGZ. Bijgaand twee schermafbeeldingen. Ik heb gezocht op BENU in de omgevong van Utrecht.

Gesloten