LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Iedere keer weer begeleidingsbrief apotheek

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Ad van Hal
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2017 17:32

Iedere keer weer begeleidingsbrief apotheek

Ongelezen bericht door Ad van Hal »

Goedendag.
Sinds een aantal jaren gebruik ik medicijnen telgen een vertraagde schildklier. In eerste instantie de thyrax , in 2 vormen. Doordat er vorig jaar is aangegeven dat de thyrax niet meer geleverd kan worden door tekorten, moest ik overstappen naar een B merk. Vanwege een andere uitwerking moet ik tot aan heden nog steeds bloed prikken om weer de juiste balans te krijgen. Deze bestel ik voor 3 maanden tegelijk, die ik ga ophalen bij de apotheek. Nu krijg ik via mijn zorgverzekering iedere keer een rekening waarbij ook door de apotheek iedere keer weer de begeleidingsbrief wordt gerekend. Zijn deze kosten terug te vorderen,of zijn er andere manieren om dit (juridisch) aan te pakken.
Laatst gewijzigd door Radar op 20 jun 2017 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Iedere keer weer begeleidingsbrief apotheek

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ad van Hal schreef:Goedendag.
Sinds een aantal jaren gebruik ik medicijnen telgen een vertraagde schildklier. In eerste instantie de thyrax , in 2 vormen. Doordat er vorig jaar is aangegeven dat de thyrax niet meer geleverd kan worden door tekorten, moest ik overstappen naar een B merk. Vanwege een andere uitwerking moet ik tot aan heden nog steeds bloed prikken om weer de juiste balans te krijgen. Deze bestel ik voor 3 maanden tegelijk, die ik ga ophalen bij de apotheek. Nu krijg ik via mijn zorgverzekering iedere keer een rekening waarbij ook door de apotheek iedere keer weer de begeleidingsbrief wordt gerekend. Zijn deze kosten terug te vorderen,of zijn er andere manieren om dit (juridisch) aan te pakken.
Dit is een verplichting en kunt u juridisch niets tegen doen. Vroeger zaten deze kosten verscholen in de verkoopprijs. Met de transparantie die er moest komen wordt dit dus apart gefactureerd.

wim1967
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 mei 2010 00:07

Re: Iedere keer weer begeleidingsbrief apotheek

Ongelezen bericht door wim1967 »

De kosten die gerekend mogen worden zijn de "eerste" uitgifte kosten. Hierbij wordt uitgelegd hoe de medicatie te gebruiken etc. etc. Als het een herhaal recept is, is deze uitleg niet (meer) nodig. Dus zou de apotheek deze kosten niet meer mogen rekenen. Wat ik niet uit uw verhaal lees is of deze kosten voor het eerste uitgifte gesprek zijn en dat deze steeds terug keren elke 3 maanden of dat het alleen de begeleidingsbrief betreft.

Deze begeleidingsbrief krijg ik maar 1x samen met het gesprek hoe de medicatie te gebruiken. Daarna alleen de kosten voor het medicijn.
Ik vermoed dat u dus inderdaad steeds betaald voor die begeleidingsbrief en volgens mij mag men dat niet vragen. Krijgt u werkelijk ook deze brief? Er zijn namelijk gevallen bekend waarbij de brief niet verstrekt wordt maar wel wordt doorberekend. Wees hier dus alert op!

Ik heb deze kosten bij mijn apotheek niet. (Afgezien van het de eerste uitgifte.) Overigens, als u het medicijn een half jaar niet heeft gebruikt en daarna weer de medicatie nodig heeft, krijgt u automatisch weer de kosten voor de 1e keer uitgave.

Informeer eens bij u verzekering of deze kosten welk kloppen. Zij kunnen aangeven of dit inderdaad die wettelijke verplichte (Inzichtelijke) kosten zijn of dat dit onterecht aan u wordt berekend.

Succes

stofzuigertje

Re: Iedere keer weer begeleidingsbrief apotheek

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De brief geld de eerste keer en eventueel als ander merk andere bijwerking of uitleg nodig heeft.
Als je later weer naar de oude terug gaat moeten ze het niet rekenen maar gaan daar wel eens de fout mee in.

Gewoon protesteren bij je eigen apotheek en als die weigerde je zorg verzekeraar......

Gesloten