LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vraag aangaande boete - zorgverzekering

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

vraag aangaande boete - zorgverzekering

Ongelezen bericht door Fiore »

mijn partner komt uit het buitenland, en heeft voordat hij zijn thuisland verliet een all-round verzekering met dekking in buitenland afgesloten. Dit omdat je bij aanvraag voor verblijfsvergunning in Nederland verzekerd moet zijn, en het is sowieso wel verstandig natuurlijk.

Inmiddels is hij hier een tijd, en toe aan tweede verlenging verblijfsvergunning, maar nu krijgen wij van de IND als antwoord op de aanvraag dat hij in het bezit moet zijn van een Nederlandse zorgverzekering. Het jaar daarvoor was de aanvraag gewoon geaccepteerd en verstrekt.
Nu doen wij dus een aanvraag voor een zorgverzekering en krijgen we een brief dat hij wordt geaccepteerd, maar premie + 30% boete moet betalen vanaf 1 Jan 2006 toen de zorgplicht inging.
Nou dat was dan ook niet erg duidelijk. Op de site van de IND staat: moet in bezit zijn van een zorgverzekering met dekking in Nederland, nergens staat dat dit bij een Nederlandse zorgverzekeraar moet zijn. Als de IND dit de eerste keer direct had aangegeven had dat een jaar boete gescheeld.
Wij hebben contact opgenomen met CVZ en zorgverzekeraar maar zij zeggen gewoon dat dat de wet is en zij daartoe verplicht zijn. Maar mijn partner liep niet onverzekerd rond!
Dit wordt een dure grap :(
kan dit nu zomaar?

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: vraag aangaande boete - zorgverzekering

Ongelezen bericht door Byob »

Hmm...

Zou het zo kunnen zijn dat ze die dekking eisen ten tijde van het afhandelen van de verblijfsvergunning, en dat er na het verstrekken ervan wel verzekeringsplicht is?

Dit staat bij de veel gestelde vragen op CVZ:
Mijn vriend(in) komt naar Nederland om bij mij te wonen. Kan hij/zij bij een zorgverzekeraar worden ingeschreven?

Dat is afhankelijk van het antwoord op de vraag of uw vriend(in) als ingezetene van Nederland kan worden beschouwd. De beoordeling van het ingezetenschap gebeurt door de zorgverzekeraar bij wie uw vriend(in) zich wil inschrijven. Als uw vriend(in) niet de Nederlandse nationaliteit heeft, dat moet hij/zij in ieder geval een verblijfsvergunning hebben.
LET OP: een 'Voorlopige machtiging tot verblijf' (vmtv) is géén verblijfsvergunning
Ik begrijp trouwens wel een beetje uit het verhaal dat uw partner voor
01-01-2006 hier is gekomen, en misschien ook wel de verblijfsvergunning heeft gehad.... Hoe het ten tijde van de ziekenfonds was weet ik eigenlijk niet.

En ja die boete opleggen kan "zomaar". Als het inderdaad waar is dat er verzekeringsplicht was vanaf 01-01-2006 voor uw partner.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: vraag aangaande boete - zorgverzekering

Ongelezen bericht door Fiore »

bedankt voor de reactie

ja mijn partner was al in NL voor 1 jan 2006. Hij heeft in de loop van 2006 een nieuwe verblijfsvergunning aangevraagd, nog steeds met zijn buitenlandse zorgverzekering en die aanvraag is toen geaccepteerd en gehonoreerd. Nu is het weer tijd om te verlengen en nu wordt die verzekering niet meer geaccepteerd, wat heet, er komt nu een heel verhaal bij over een verplichte NL verzekering vanaf het begin.
Ja dat is dan echt niet duidelijk hoor, waarom is dat dan niet meteen de eerste keer gezegd, toen mocht het blijkbaar wel (en was ook al na ingang van de zorgplicht)

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: vraag aangaande boete - zorgverzekering

Ongelezen bericht door Byob »

Ik heb zelf het idee dat veel instanties in het begin de regels ook niet duidelijk hadden.

Als er bewijs van is dat er toen, bijvoorbeeld in de aanvraag van de verblijfsvergunning iets stond over het wel of niet verzekeren van de ziektekosten, zou u misschien nog kunnen proberen daar de extra kosten te verhalen?

Maar dat zal niet erg makkelijk zijn denk ik :?

Dit komt trouwens uit de begrippenlijst van de IND, en is eigen niet erg duidelijk in wanneer iemand zich verplicht dient te verzekeren:
Ziektekostenverzekering
De houder van een verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd dient zich voldoende te verzekeren tegen ziektekosten (met inbegrip van de kosten verbonden aan opname en verpleging in een sanatorium of psychiatrische inrichting). Wanneer de vreemdeling verlenging van zijn verblijfsvergunning aanvraagt zal de IND controleren of aan dit voorschrift wordt voldaan. Indien niet aan het voorschrift wordt voldaan kan de verlengingsaanvraag worden afgewezen, of de eerder toegekende verblijfsvergunning worden ingetrokken. Bij de eerste aanvraag voor een verblijfsvergunning hoeft de vreemdeling namelijk nog niet aan te tonen dat hij voldoende is verzekerd tegen ziektekosten. Wel is het altijd aan te raden om (vanaf binnenkomst in Nederland) verzekerd te zijn tegen ziektekosten.
Laatst gewijzigd door Byob op 19 sep 2007 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: vraag aangaande boete - zorgverzekering

Ongelezen bericht door Fiore »

lol nee dat denk ik ook niet.. geld halen bij de IND.. !

maar wij gaan in ieder geval wel een bezwaarschrift indienen

Gesloten