LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door kiz »

FiscaalJurist schreef:Het lijkt mij stug dat de bijzondere bijstand wordt gekoppeld aan het hebebn van een polis van 1 verzekeraar. Het zou zo moeten zijn dat het bedrag aan bijzondere bijstand hetzelfde blijft maar dat je dan door vervallen van collectiviteitskorting en of premieverschil duurder uit bent.
En toch gebeurt het, in meerdere gemeenten. Deze gemeenten sluiten een collectieve ziektekostenpolis af voor bijstandsgerechtigden, en nemen in de voorwaarden voor Bijzondere Bijstand op dat gebruik maken van de collectieve ziektekostenpolis een voorliggende voorziening is alvorens men een beroep op bijzondere bijstand kan doen. Veel gemeenten houden ook de ziektekostenpremie in op de bijstandsuitkering.

Voor de topicstarter:
Bereken het verschil tussen de collectieve polis en de door jou gewenste polis en bekijk of dat verschil het verlies aan Bijzondere Bijstand dekt.
Het is namelijk niet verboden om over te stappen als je een bijstandsuitkering hebt, maar er zitten wat haken en ogen aan.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

een voorliggende voorziening is alvorens men een beroep op bijzondere bijstand kan doen.
Dit klopt wel. Dat betekent dat je voor zaken die door de collectieve zorgverzekering vergoed worden, geen vergoeding via de bijzondere bijstand kunt krijgen. Immers, je kunt je ervoor verzekeren. Als je dat niet doet omdat je een paar euro's goedkoper uit wilt zijn, is dat je eigen keuze. Voor die eigen keuze hoeft de gemeenschap niet op te draaien.

Echter, voor behandelingen die NIET door de collectieve zorgverzekering vergoed worden, kun je vaak weer wel bijzondere bijstand krijgen.

Het zou me niks verbazen dat TS het verhaal van de gemeente niet helemaal goed begrepen heeft. Net zoals hij veel van de reacties die hem niet zinnen niet goed gelezen, laat staan begrepen heeft.

En ja, ik heb in de bijstand gezeten, ik heb in de WW gezeten, ik zit nu in de WAO, dus vertel mij niet wat een klein inkomen is.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

witte angora schreef:
een voorliggende voorziening is alvorens men een beroep op bijzondere bijstand kan doen.
Dit klopt wel. Dat betekent dat je voor zaken die door de collectieve zorgverzekering vergoed worden, geen vergoeding via de bijzondere bijstand kunt krijgen. Immers, je kunt je ervoor verzekeren. Als je dat niet doet omdat je een paar euro's goedkoper uit wilt zijn, is dat je eigen keuze. Voor die eigen keuze hoeft de gemeenschap niet op te draaien.

Echter, voor behandelingen die NIET door de collectieve zorgverzekering vergoed worden, kun je vaak weer wel bijzondere bijstand krijgen.

Het zou me niks verbazen dat TS het verhaal van de gemeente niet helemaal goed begrepen heeft. Net zoals hij veel van de reacties die hem niet zinnen niet goed gelezen, laat staan begrepen heeft.

En ja, ik heb in de bijstand gezeten, ik heb in de WW gezeten, ik zit nu in de WAO, dus vertel mij niet wat een klein inkomen is.
Jij bent geschoold op de Universiteit van het leven :shock:

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Jij bent geschoold op de Universiteit van het leven
Helaas wel.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zie het zelf niet als een denigrerende opmerking, integendeel. Heb de moderator dan ook verzocht het bericht te laten staan. :D

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door G7 »

kiz schreef:
FiscaalJurist schreef:Het lijkt mij stug dat de bijzondere bijstand wordt gekoppeld aan het hebebn van een polis van 1 verzekeraar. Het zou zo moeten zijn dat het bedrag aan bijzondere bijstand hetzelfde blijft maar dat je dan door vervallen van collectiviteitskorting en of premieverschil duurder uit bent.
En toch gebeurt het, in meerdere gemeenten. Deze gemeenten sluiten een collectieve ziektekostenpolis af voor bijstandsgerechtigden, en nemen in de voorwaarden voor Bijzondere Bijstand op dat gebruik maken van de collectieve ziektekostenpolis een voorliggende voorziening is alvorens men een beroep op bijzondere bijstand kan doen. Veel gemeenten houden ook de ziektekostenpremie in op de bijstandsuitkering.

Voor de topicstarter:
Bereken het verschil tussen de collectieve polis en de door jou gewenste polis en bekijk of dat verschil het verlies aan Bijzondere Bijstand dekt.
Het is namelijk niet verboden om over te stappen als je een bijstandsuitkering hebt, maar er zitten wat haken en ogen aan.
Klopt helemaal.

Ik ken iemand bij wie dit het geval is. Zodra ze haar uitkering krijgt, is de verzekering er al afgetrokken. Zij moest een CI laten plaatsen en had als ze zelf zorgverzekerd was een gedeelte hiervoor zelf moeten betalen en nu heeft de bijzondere bijstand dat betaald. Dat is b.v. het collectieve ervan! In haar gemeente dus goed geregeld!

Zal er meteen even bij zeggen, dat ze ook nog werkt voor die uitkering, anders krijg je dat geouw h*** weer. Door omstandigheden kan ze niet aan een reguliere baan komen, althans ze wil dat wel, heel graag zelfs, maar het lukt gewoon niet.

Tja.... en een WAO uitkering zal ook geen vetpot zijn, maar altijd nog een zoveelste % van je laatst verdiende loon en een bijstandsuitkering is het zoveellste % van het minimum loon.

Mohammed-coser

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door Mohammed-coser »

Ik zie het zelf niet als een denigrerende opmerking, integendeel. Heb de moderator dan ook verzocht het bericht te laten staan. :D
O dan bied ik mijn excuus aan omdat ik bang was dat u gekwetst zou zijn.

Mohammed-coser

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door Mohammed-coser »

Gewoon die verzekering opzeggen en helemaal niet meer betalen is goedkoper.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

De gebruiker is inactief
Reden: Profieldetails gewijzigd

Mohammed-coser
Raad eens wie er langs kwam? :wink:

Hubertus53
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2010 11:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door Hubertus53 »

Off toppic, voorheen had ik mijn eigen bedrijf en heb al heel wat euro's voor de schatkist betaald. Nu dan door ziekte mijn bedrijf moeten beëindigen, dus geen schulden achter gelaten maar de bloedzuigers hebben me ondertussen leeggezogen en bleef er voor ons niets over. Genoodzaakt om bijstand aan te moeten vragen om dat ik met mijn ziekte Astma, Fibromyalgie en CVS niet meer kan werken. Het is wel echter zo dat mijn huidige verzekeraar geen enkel contract heeft met een kliniek die CVS behandeld en de sociale dienst vergoed dit ook niet. Het enige wat ik geboden krijg hiervoor is een therapie om te leren omgaan met mijn ziekte CVS.
Wat het verder nog betreft met de sociale dienst is, als ik de collectieve verzekering niet neem vervallen voor ons alle rechten van bijzondere bijstand, dus ook voor een koelkas of wat dan ook.
Heb me zeker geïnformeerd naar andere zorgverzekeraars, ik kwam veel betere AV verzekeringen tegen die beter bij ons paste en zelfs goedkoper waren dan mijn huidige verzekering. Maar dit weegt niet op tegen de bijzondere bijstand vergoedingen die wij hard nodig hebben om rond te kunnen komen.
Ook wat het huidige collectief voordeel is euro 7,19 terwijl ik elders zo'n euro 30,00 goedkoper was en een beter aansluitend pakket had.
Wat mijn ziekte CVS betreft kom ik met mijn huidige verzekeraar geen mm. verder en mag ik hier thuis verder beschimmelen.
Kort om, ik geen kant op hoe ik het ook draai en is dit dan de dank na het beëindigen van mijn bedrijf door ziekte.

Ja ik heb ook armoede gezien en heb geruime tijd vertoeft in diverse derde wereld landen, India,Srilanka maar ook de oost blok landen en Amerika zijn mij niet onbekend. Ja we leven hier nog altijd beter dan daar ginds maar wordt het hier hoog tijd dat er eens goed gesleuteld wordt aan het gedrag van de beter bedeelden. Het zich niet willen inleven in de problematiek van een ander maar wel zonder goed geïnformeerd te zijn oordelen als een alles wetende, vreselijk deze mensen.
Het is hun zeker in de bol geslagen met hun carrière, ik besef maar al te goed, wat je in vele jaren hebt opgebouwd je in een luttele seconde kunt verliezen. Hier wordt teveel gedacht van gelukkig ik niet en het treft mij niet, nu zie ik mensen die zich jaren krom hebben gewerkt voor hun huis in een klap alles kwijt zijn en met een behoorlijke rest schuld blijven zitten ook nog. Maar ja allemaal hun eigen schuld en dat gebeurt mij niet.

Ook dat ik me er nu alleen maar mijn financiële voordeel wil doen klopt niet, het gaat mij om het machtsvertoon en ook wij willen geen schulden gaan opbouwen omdat mijn recht op bijzonder bijstand zou gaan vervallen.
Maar waar het me zeker om te doen is dat ik een eerlijke kans krijg om te kunnen genezen van mijn ziekten en het me mogelijk is om gebruik te kunnen maken van die zorg die hier voor nodig is. Misschien heb ik geluk en kan dan weer gaan werken, zijn we allemaal blij.

De groeten,

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

witte angora schreef:Ik zie het zelf niet als een denigrerende opmerking, integendeel. Heb de moderator dan ook verzocht het bericht te laten staan. :D
Het was ook zeker niet denigerend bedoeld. Ik vind je positeve houding en zinnige bijdrages juist top. En je vervalt niet in zelfbeklaag wat velen helaas weldoen. Chapeau

Hubertus53
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2010 11:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door Hubertus53 »

vogels schreef:
als ik de collectieve verzekering niet neem vervallen voor ons alle rechten van bijzondere bijstand, dus ook voor een koelkast of wat dan ook.
Hubertus, dat is echt niet zo! Koelkast enz. hebben helemaal niks met wel/geen collectieve zorgverzekering te maken! Je recht op bijz. bijstand vervalt alleen op medische zaken die anders uit het collectieve pakket vergoed zouden worden. Dat begrijp je echt verkeerd.

Heb je soms een schrijven gekregen van de soc. dienst over de coll. zorgverzekering, waarin staat dat je recht op bijz. bijstand vervalt als je niet mee doet aan het collectief?
"Vogel", dit werd me persoonlijk door mijn contactpersoon mede gedeeld en nu heb ik het ten einde raad de wethouder voorgelegd en reageert hij niet eens.

Nee ik heb het goed vernomen "Vogel", heb nu weer een nieuwe contactpersoon en ook deze bevestigde mij deze regel. Maar je hebt toch ook gelezen dat ik zelfs goedkoper en nog een beter aansluitend verzekerings pakket kan krijgen. Hier wordt de gemeente toch ook beter van, en waarom krijg ik dan geen bijzondere bijstand om de behandeling te kunnen starten bij een CVS kliniek? Nee hier is meer aan de hand omdat men nu ondanks aandringen helemaal niet meer reageerd.

Straks ja zullen ze zich wel weer melden als het te laat is met de een of andere smoes, maar dit hoord ja tegenwoordig bij de vaardigheden waar ze zeker over moeten beschikken.

De groeten,

Hubertus53
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2010 11:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door Hubertus53 »

vogels schreef:Als ik bijv. even bij gemeente Den Haag kijk, zijn er daar veel regelingen voor mensen met een laag inkomen http://www.denhaagopmaat.nl/pagina/Bijz ... nd/530294/

Nergens wordt gesproken over vervallen rechten. Zie dat je in D.H. zelfs geen eigen risico hoeft te betalen bij coll. verz., dat levert voor 2 personen volgend jaar toch 340,- p.j. op.
"Vogel", Bij ons is het wat betreft jaar in jaar uit het verplicht eigen risico dubbel op, zowel mijn vrouw als ik betalen elk jaar het volle bedrag. Toen ik voor dit bijzondere bijstand aanvroeg werd deze al bij voorbaad afgewezen door mijn contact persoon. Het enige wat we toen hebben kunnen regelen is dat we bij De Frieslandzorgverzekeraar het verplichte eigen risico gespreid te kunnen betalen.
Toen ik hier kwam wonen was ik bij Iza Cura verzekerd en deden ze hier al moeilijk bij en werd mij al meteen gewezen op, dat ik me voor het komende jaar bij hun collectief moest aansluiten. Daar ik anders geen bijzondere bijstand kon aanvragen.

Waar wij wonen is de gemeente Ferwerderadiel maar waar werkt u, voor een zorgverzekeraar. Ik heb sterk de indruk gekregen dat op dit forum meerdere mensen aanwezig zijn en wel misschien in opdracht door de zorgverzekeraar.

De groeten,

Hubertus53
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2010 11:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door Hubertus53 »

vogels schreef:Nou, vooruit dat maar weer, schrijf hierover eens (of dien een klacht in) naar http://www.sozawe-nw-fryslan.nl/
Uw woorden: Ik was bereid je (proberen) te helpen, maar als we met deze achterdocht gaan beginnen: bekijk het dan maar.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Was u gekwetst door mijn achterdocht, wie zou dit toch hebben opgebouwd!

Vooralsnog ben ik gewend om mijn eigen zaken te regelen, informatie is natuurlijk altijd welkom.
Ik heb heus niet stil gezeten en heb al lang een juridisch onderzoek ingesteld, het wachten is alleen zeer vervelend eer je een antwoord krijgt.
Derhalve heb ik de vraag op dit forum geplaatst in de hoop dat er hier ook mensen waren met de zelfde ervaring die wij hebben en zodoende te leren wat we kunnen verwachten.

Maar toch bedankt voor de genomen moeite,
De groeten,

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Hubertus53 schreef:
vogels schreef:Nou, vooruit dat maar weer, schrijf hierover eens (of dien een klacht in) naar http://www.sozawe-nw-fryslan.nl/
Uw woorden: Ik was bereid je (proberen) te helpen, maar als we met deze achterdocht gaan beginnen: bekijk het dan maar.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Was u gekwetst door mijn achterdocht, wie zou dit toch hebben opgebouwd!

Vooralsnog ben ik gewend om mijn eigen zaken te regelen, informatie is natuurlijk altijd welkom.
Ik heb heus niet stil gezeten en heb al lang een juridisch onderzoek ingesteld, het wachten is alleen zeer vervelend eer je een antwoord krijgt.
Derhalve heb ik de vraag op dit forum geplaatst in de hoop dat er hier ook mensen waren met de zelfde ervaring die wij hebben en zodoende te leren wat we kunnen verwachten.

Maar toch bedankt voor de genomen moeite,
De groeten,
Ik vind uw reactie zeer arrogant. Vogels probeert u te helpen en u smijt het terug in zijn gezicht. Dit is een open forum en de meesten, zeker vogels proberen oprecht te helpen. Als u alleen reacties wilt van mensen in de bijstand kunt u beter het forum van schulden TK gebruiken.

Hubertus53
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2010 11:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door Hubertus53 »

FiscaalJurist schreef:
Hubertus53 schreef:
vogels schreef:Nou, vooruit dat maar weer, schrijf hierover eens (of dien een klacht in) naar http://www.sozawe-nw-fryslan.nl/
Uw woorden: Ik was bereid je (proberen) te helpen, maar als we met deze achterdocht gaan beginnen: bekijk het dan maar.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Was u gekwetst door mijn achterdocht, wie zou dit toch hebben opgebouwd!

Vooralsnog ben ik gewend om mijn eigen zaken te regelen, informatie is natuurlijk altijd welkom.
Ik heb heus niet stil gezeten en heb al lang een juridisch onderzoek ingesteld, het wachten is alleen zeer vervelend eer je een antwoord krijgt.
Derhalve heb ik de vraag op dit forum geplaatst in de hoop dat er hier ook mensen waren met de zelfde ervaring die wij hebben en zodoende te leren wat we kunnen verwachten.

Maar toch bedankt voor de genomen moeite,
De groeten,
Ik vind uw reactie zeer arrogant. Vogels probeert u te helpen en u smijt het terug in zijn gezicht. Dit is een open forum en de meesten, zeker vogels proberen oprecht te helpen. Als u alleen reacties wilt van mensen in de bijstand kunt u beter het forum van schulden TK gebruiken.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
FiscaalJurist
"Vogels"schrijft, Ik wel! Wat hij/zij wil, is zelf goedkoper uit zijn en de gemeenschap (lees: de werkende belastingbetaler) duurder! Wat mij betreft: de pot op!

Wat vind u dan van zijn woorden FiscaalJurist, noemt u deze dan "sociaal" zonder dat hij zich voldoende heeft geïnformeerd in de persoonlijke situatie?
En inderdaad dit is een open forum, voor wie, bepaald u dit of "Vogels"ik denk het niet, die de bal kaats moet deze terug verwachten.

Ook de groeten.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Waar wij wonen is de gemeente Ferwerderadiel maar waar werkt u, voor een zorgverzekeraar. Ik heb sterk de indruk gekregen dat op dit forum meerdere mensen aanwezig zijn en wel misschien in opdracht door de zorgverzekeraar.
Weer het gebruikelijke argument van iemand die geen argumenten meer heeft, maar zich niet neer wil leggen bij de uitspraken die op het forum gedaan zijn.

Daarbij is dit wel zo een ongelooflijke nonsens wat je zit te verkondigen. Je hebt een probleem met de gemeente Ferwederadiel, waarom moeten wij allemaal dan bij een of andere (welke, want dat heb je nog niet eens vermeld) zorgverzekeraar werken.

Weeral laat je zien dat je zelf een probleem hebt inzake het formuleren van je gedachten en het lezen van onze antwoorden. Je bent nog achterdochtig ook.

Geen idee op wat voor toon je de gemeente Ferwerderadeel hebt aangesproken, of welke argumenten je gebruikt hebt, maar het niet reageren verbaast me niks.

Ik denk zelf ook dat het geen enkele zin heeft nog verder te reageren.

Hubertus53
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2010 11:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door Hubertus53 »

:D Hoe zit het nu met het overstappen in mijn situatie.

Stel ik stap over en ik moet kosten gaan maken wat mijn nieuwe zorgverzekeraar niet vergoed maar de zorgverzekeraar die in mijn gemeente een collectief pakket aanbied vergoed deze kosten wel. In dit geval kan ik geen aanspraak meer maken voor een vergoeding van de kosten tav. de bijzondere bijstand .
Voor de rest zoals bvb. de langdurigheids toeslag kan ik gewoon aanvragen.
Waarom de voormalige contact persoon mij zo gebrekkig heeft geïnformeerd door te zeggen dat dit van invloed zou zijn op de bijzondere bijstand in zijn geheel weet ik niet en bij de eerst beste gelegenheid zal ik dit vragen.

Maar goed het belangrijkste hoe het nu zit weet ik nu en hier ging het me om.
Hoe dan ook bedank ik mij voor jullie bereid willend heit om mee te denken, hartelijk dank.

De groeten,
Hubertus53. :wink:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik zit ook in de bijstand met 2 kinderen en ik red het ook.
Ik betaal 82 euro premie per maand en krijg de maximale zorgtoeslag.

Hou op met mekkeren en wees blij dat je uberhaupt een uitkering krijgt en dat we zo`n goede gezondheidszorg hebben.

Jankerd :roll:

Hubertus53
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2010 11:44

Re: Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk

Ongelezen bericht door Hubertus53 »

Ja het was hier al geschreven maar door het aandringen van het juridisch loket kreeg ik uiteindelijk de bevestiging van de gemeente, overigens niet van mijn contact persoon. Verder zit ik nu nog steeds te wachten op een antwoord van de gemeente waar ik al eerder over het hoe en wat schriftelijk had gevraagd. Omdat het veel te lang ging duren ben ik gaan bellen.
Wel vind ik het zeer laag hoe je behandeld wordt, zo van het kastje naar de muur alsof hun het mij een gunst moeten verlenen etc.
Maar inhoudelijk is mij nu wel duidelijk dat het voor ons geen zin heeft om te veranderen van zorgverzekeraar, achteraf zou ik dan hier door best wel eens nadeel van kunnen ondervinden.

Hoe dan ook, bedank en de groeten,
Hubertus53. :wink:

Gesloten