LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Petra1966
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2011 21:28

Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door Petra1966 »

Mijn brief naar Unive:
L.s.,

Vanmiddag was ik bij de apotheek om mijn recept voor de pil op te halen en wat schets mijn verbazing weer een ander merk pil. Dit is het zoveelste andere merk sinds ik de pil slik. Ik begon in eerste instantie met het merk Mircogynon30 en nu heb ik weer iets anders.
Maar sinds dit jaar betaalt de zorgverzekering mijn pil niet meer dus verbaasd het mij dat jullie nog wel kunnen bepalen welk merk pil ik slik. De pil die ik helemaal zelf betaal.
Als jullie mee zouden betalen aan mijn recept voor de pil zou ik het iets anders vinden. Maar nu vind ik het werkelijk waar nergens op slaan dat jullie je met mijn pil gaan bemoeien.
Dat is hetzelfde als iemand mij in de supermarkt zou zeggen je mag geen Douwe Egberts koffie maar alleen het euroshoppermerk. Ik ben toch degene die het betaald en niet die bemoeial in de supermarkt.
Graag zou ik in het vervolg zelf willen beslissen welk merk pil ik slik.


Ik vind dit zo raar dat dit mag zeker nu ik hem helemaal zelf betaal. Het lijkt wel of ze afspraken hebben met de met de medicijnbranche...

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door tiptoo »

een ander merk ken net zo goed werken en je krijgt die tenslotte via de huisarts voorgeschreven , dus niet zo moeilijk doen dat doet elke verzekering.

Petra1966
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2011 21:28

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door Petra1966 »

Dat is wel zo maar ik heb nu weer een merk met roze letters en pijltjesaan de achterkant de nauwelijks te lezen zijn. Heb er gewoon een vergrootglas bij nodig.
En ik blijf bij het feit ik betaal het zelf dus wil ik het merk ook zelf kunnen bepalen. De verzekering betaalt geen ene cent. Deze pil is dus ook uit het pakket dus waarom zouden zich met medicijnen bemoeien die ze niet eens hoeven te vergoeden.

edwinknight

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door edwinknight »

tiptoo schreef:een ander merk ken net zo goed werken en je krijgt die tenslotte via de huisarts voorgeschreven , dus niet zo moeilijk doen dat doet elke verzekering.

Kan ook net zo goed minder werken, ben je dokter? Heb je ervaring mee?
Mijn eigen vrouw heeft ondervonden hoe een pil van een ander merk je lichaam beinvloed.
Rondje apotheken kwam ze weer bij haar oude vertrouwde merk uit.....en dit zeg ik als mannetje dat als je zelf betaalt je ook zelf je merk kan kiezen?

Petra1966
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2011 21:28

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door Petra1966 »

De apotheker zegt toen ik erwat van zei dat ze dit moeten van Unive. Daar moest ik maar met m'n klacht naartoe.

Biscuit
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 feb 2011 17:11

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door Biscuit »

Dit herken ik, want ik had het laatst ook. Al bijna 20 jaar slik ik dezelfde pil (zelfde merk, zelfde uitvoering, heel lichte versie), maar ineens kreeg ik een paar weken geleden bij de apotheek te horen dat ik die niet meer zou krijgen, omdat die alleen op medisch advies meegegeven wordt (?????). Ik zou een andere pil krijgen. Daar was ik het niet mee eens, maar volgens de gegevens in de PC van de apotheek had de verzekeraar dit ineens aangepast. Heel vreemd! Na veel vieren en vijven kreeg ik toch m'n oude vertrouwde pil mee, want ook de apotheek vond het maar raar. Ben erg benieuwd hoe dat de volgende keer zal gaan als ik m'n nieuwe voorraadje kan ophalen.

Ik ben het trouwens niet eens met degene hierboven, dat een andere pil dezelfde werking heeft. Een zeer goede vriendin van mij heeft namelijk wel een ander merk meegekregen en die had wel degelijk een heel andere werking.

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door buckleup »

Biscuit schreef: Een zeer goede vriendin van mij heeft namelijk wel een ander merk meegekregen en die had wel degelijk een heel andere werking.
Ze werd zwanger?
:lol:

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door muppet-81 »

Beste TS

Jij schrijft dat de pil niet meer wordt vergoed....dat is zo via de basisverzekering ja.
De meeste aanvullende verzekeringen vergoeden hem nog wel en dan komt (in jou geval) Unive om de hoek kijken.
Zei zeggen ik wil hem wel vergoeden maar dan moet je merk X krijgen.
De apotheek weet niet of en welke aanvullende verzekering jij hebt dus het computersysteem geeft automatisch aan dat jij merk X moet krijgen, ongeacht of het nu wel of niet vergoed gaat worden.
Maar zeggen dat je hem zelf moet betalen dus zelf mag beslissen is n dit geval te kort door de bocht.
Dit is misschien in jou geval zo maar zeker niet in alle gevallen.

@ Vogels....zoals je ziet is het dus geen k*t smoes...

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door tiptoo »

buckleup schreef:
Biscuit schreef: Een zeer goede vriendin van mij heeft namelijk wel een ander merk meegekregen en die had wel degelijk een heel andere werking.
Ze werd zwanger?
:lol:
:lol: :lol:

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door DJM »

tiptoo schreef:een ander merk ken net zo goed werken en je krijgt die tenslotte via de huisarts voorgeschreven , dus niet zo moeilijk doen dat doet elke verzekering.

Domme opmerking.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door tiptoo »

DJM schreef:

Domme opmerking.
:lol: jouw antwoord is slim :mrgreen: :lol:

Daantje1977
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2010 23:42

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door Daantje1977 »

Microgynon 30 heeft een andere naam gekregen, namelijk Ethinylestradiol/Levonorgestrel .Ik heb dezelfde pil en toen ik de pil ging halen bij de apotheek kreeg ik ook een ander soort, althans dat dacht ik.
Het blijkt dus dat ze gewoon een andere naam op het doosje hebben gezet dus het is gewoon nog dezelfde pil dus misschien ook in jouw geval?????

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door muppet-81 »

@Daantje

Dat klopt niet wat je zegt, Microgynon 30 heet nog steeds zo en is ook nog steeds in de handel.
Het is wel zo dat het generieke middel bij de meeste verzekeringen preferent is zoals bij bijvoorveeld UVIT.
Maar het bestaat nog wel degelijk.

Daantje1977
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2010 23:42

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door Daantje1977 »

@muppet

Je heb gelijk, ben even verder gaan zoeken op internet en ik ben dus flink belazerd door de apotheek, ze hebben me gewoon voorgelogen.
Die Ethinylestradiol/Levonorgestrel is goedkoper dus leveren ze die maar.
Ze hebben mij gezegd dat het alleen een andere naam heeft gekregen maar dat het wel dezelfde pil is.
Dus Microgynon 30 bestaat inderdaad nog gewoon.

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door muppet-81 »

Daantje het heeft waarschijnlijk te maken met het preferentie beleid dat je deze hebt gekregen.
Weet niet waar je verzekerd bent maar geheid dat dat de reden van wissel is.
Niet altijd gelijk de apotheek de schuld geven aub zei voeren ook alleen maar de regels van de overheid en zorgverzekeraars uit.

Daantje1977
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2010 23:42

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door Daantje1977 »

muppet-81 schreef:Daantje het heeft waarschijnlijk te maken met het preferentie beleid dat je deze hebt gekregen.
Weet niet waar je verzekerd bent maar geheid dat dat de reden van wissel is.
Niet altijd gelijk de apotheek de schuld geven aub zei voeren ook alleen maar de regels van de overheid en zorgverzekeraars uit.
Ik heb een aanvullende top verzekering bij DSW en een eigen risico van 170 euro.
Ik geef de apotheek niet de schuld maar ze hebben wel gelogen tegen mij toen ik vroeg wat voor pil het was en dan zeggen ze dat alleen de naam is veranderd en dat het gewoon nog dezelfde pil is al Microgynon 30.
Ik heb er verder geen last van hoor, ik hou er alleen niet van als ik voorgelogen wordt en daardoor heb ik verkeerde info gegeven hier op het forum.

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door muppet-81 »

@Vogels

Dan wel de merknaam En Medische noodzaak anders moet de apotheek nog steeds het preferente middel afleveren

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door tennis »

Microgynon is de merknaam, Ethinylestradiol/Levonorgestrel is de werkzame stof.
Dit moest toch een apothekersassistente weten, of niet?

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door muppet-81 »

Dan doet de apotheek het niet volgens de regels en mocht jou verzekering toevallig vragen om een recept ter controle dan is er een probleem.
Maar goed dat hoor je dan wel

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Unive bepaalt het merk van de pil die ik zelf betaal

Ongelezen bericht door tennis »

vogels schreef:Wat de arts voorschrijft (in mijn geval een bepaald merk) dient de apotheker te leveren, zo simpel is dat.
Natuurlijk, het zou niet gekker worden als de apotheek beslist, wat ik moet slikken, dit bepaald de arts en niemand anders, want hij kent mijn ziektebeeld en niet de apotheek!!

Gesloten