LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Menzis/PMA mondhygiëniste niet vergoed

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Enroute
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2011 21:30

Menzis/PMA mondhygiëniste niet vergoed

Ongelezen bericht door Enroute »

Onlangs ben ik bij de mondhygiëniste geweest. Nu krijg ik het bedrag niet vergoed omdat er een zgn. T-code op de rekening staat. Ik weet niet beter dan dat de mondhyg. een controle uitvoert en tandsteen verwijdert. A.d.h.v. de folder van PMA Zorgverzekering heb ik daarom ook gekozen voor Tandverzorgd 2. Daarin staat dat tandsteen verwijderen 2x per jaar 100% vergoed wordt. Ik ben per 1 jan. 2011 via PMA overgestapt naar Menzis, omdat dat mij een goede keuze leek. Al jaren kom ik bij de mondhyg. en dat heb ik altijd vergoed gekregen van de vorige verzekeraars. De klantenservice van Menzis vertelt mij nu dat genoemde handelingen (tandsteen en controle) alléén worden vergoed als die door de tandarts worden verricht, maar veel tandartsen laten dat juist aan hun mondhyg. over, dus wat is het verschil?! Ik vind dat ik misleid ben door de folder van PMA en wil met terugwerkende kracht mijn tandverzekering opzeggen. Ik heb inmiddels twee keer deze klacht ingediend bij Menzis, want men reageert niet. Wie heeft een dergelijke ervaring?

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Menzis/PMA mondhygiëniste niet vergoed

Ongelezen bericht door lostlovey »

Het lijkt er op dat de mondhyg. de verkeerde code heeft opgevoerd. Ik zou het van die kant proberen, vraag of je een nieuwe rekening kunt krijgen met de M-code. Op de site van Menzis staat precies aangegeven welke codes vergoed worden. Bij TV2 zijn het alleen M-codes.
"•Voor tandsteen verwijderen worden de codes M50, M55 en M59 samen gerekend. Van deze codes krijgt u per kalenderjaar maximaal twee behandelingen 100% vergoed."
(http://www.menzis.nl/web/Consumenten/Ve ... ienist.htm)

Enroute
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2011 21:30

Re: Menzis/PMA mondhygiëniste niet vergoed

Ongelezen bericht door Enroute »

Dat is het eerste wat ik gedaan heb, maar de praktijk wil de rekening niet aanpassen. De hele behandeling is samengevat in de T-code en alle rekeningen van de afgelopen jaren bekeken te hebben, blijkt daar altijd deze code op te staan. Ik heb dit ook bij anderen nagevraagd, ook weer dezelfde code op de rekeningen. Maar andere verzekeringen vergoeden dit wel.

shlukhash
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 apr 2011 21:27

Re: Menzis/PMA mondhygiëniste niet vergoed

Ongelezen bericht door shlukhash »

Krijg je uberhaubt wel iets terug met die eigen risico`s van tegenwoordig?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Menzis/PMA mondhygiëniste niet vergoed

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Er wordt bij alle zorgverzekeraars onderscheid gemaakt tussen tandartsen en mondhygiënisten, het zijn toch verschillende beroepen. Hierdoor zijn de vergoedingen voor beiden anders.
De zorg van een mondhygiënist valt onder paradontologie vandaar de T-codering. Lang niet alle pakketten vergoeden deze behandelingen.
De mondhygiënist heeft niet de verkeerde codes gedeclareerd, deze mag bijvoorbeeld de M50 en M55 code niet declareren.
Daardoor kan het zo zijn dat tandsteen verwijderen doot tandarts wel wordt vergoed en door mondhygiënist niet.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Menzis/PMA mondhygiëniste niet vergoed

Ongelezen bericht door vroem »

of er T codes of M codes gedeclareerd worden hangt niet samen met wie het doet maar van wat er met het gebit aan d ehand is... oftewel "'gewoon"" tandsteen verwijderen, of nazorg na een paroprotocol. Als dit altijd al zo gedeclareerd werd denk ik dat het laatste aan de hand is. de tekst :: verkeerde code gebruikt"" slaat dan dus nergens op.
Maar dat is helaas de standaard tekst die ze gebruiken om d e""schuld"" elders te leggen en van de discussie af te zijn. Feit is inderdaad dat T codes niet vergoed worden door Menzis in lagere paketten... en maakt niet uit of MH of tandarts het doet.

Wel grappig: de NZA wil juist af van dat verschil, het gaat er wat hun betreft niet om wie het doet, maar wat er gedaan wordt (zie discussie over orthotarieven). De verzekeraars gaan juist steeds meer dat onderscheid wel maken...

Veel vrijgevestigd MH moeten een kontrakt met menzis sluiten, dan kunnen ze een uurtarief rekenen, en doet dit onderscheid er ineens niet meer toe.. snapt u het nog? ik (als tandarts) niet meer...

Casziej
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2011 14:40

Re: Menzis/PMA mondhygiëniste niet vergoed

Ongelezen bericht door Casziej »

De laatste post klopt zo'n beetje:

T-code's worden gebruikt bij Paradontologische behandelingen. De vraag is dus of de behandeling betrekking had tot een paradontologische behandeling, of dat dit gewoon onder de ''random'' M-code's valt. (Gewoon wat tandsteen verwijderen zonder verdere betrekking op een paradontologische behandeling)

Mocht het laatste het geval zijn; hebben zij dus de verkeerde code gedeclareerd.
Mocht de behandeling toch betrekking hebben op paradontologie; dan hebben zij wel goed gedeclareerd.

Enroute
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2011 21:30

Re: Menzis/PMA mondhygiëniste niet vergoed

Ongelezen bericht door Enroute »

Wat moet je dan precies verstaan onder Parodontologie? Er is nl. alleen tandsteen verwijderd.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Menzis/PMA mondhygiëniste niet vergoed

Ongelezen bericht door manondoris »

ik ben ook bij menzis verzekerd en ik zit in tandverzorgd 1 en ik krijg 1x per kalenderjaar de mondhygieniste 75% vergoed.

Casziej
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2011 14:40

Re: Menzis/PMA mondhygiëniste niet vergoed

Ongelezen bericht door Casziej »

Enroute schreef:Wat moet je dan precies verstaan onder Parodontologie? Er is nl. alleen tandsteen verwijderd.
Hoop dat je hier wat aan heb:

Behandeling
In de parodontologie legt men zich toe op het behandelen van ontstoken tandvlees (gingivitis) en andere weefsels rond de tand (parodontitis) en het corrigeren van defecten na genezing hiervan.

De behandeling kan onder andere bestaan uit:

scaling & rootplaning (curettage): tandsteen verwijderen onder het tandvlees in de tandvleeszakken (pockets) botcorrecties: in geval van problemen rond de tanden
gingivectomie: verwijderen van stuk tandvlees omwille van bijvoorbeeld de kans op ontsteking of omdat er onregelmatige overgroei is
flappen: chirurgisch middel om beter te kunnen scalen & rootplanen of om entmaterialen in te steken
entmaterialen voor furcatieletsels: waar twee of meer wortels samenkomen, kan bot soms afgebroken worden door plaque, vulmaterialen zoals kalfsbot vullen dit op
recessiebehandeling: teruggetrokken tandvlees kan behandeld worden met bindweefselenten, gesteelde flaptechnieken, of vrije mucosa-enten
kroonverlenging.
Parodontale behandeling geschiedt volgens het paro-protocol, een vast behandelprotocol.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Menzis/PMA mondhygiëniste niet vergoed

Ongelezen bericht door vroem »

voor d epatient volet een nazorgconsult of tandsteenverwijderen hetzelfde aan. Het heeft echter wel implicaties in welke fase van het behandeltraject van een paroprotocol men zit. Er word bij een nazorgconsult toch naar andere dingen gekeken dan alleen tst verwijderen, de patient zal dat echter niet merken.

Of er een paroprotocol gevolgd word weet u zelf het beste, oftewel ooit pocketstatus gemaakt, initiele behandeling, aantal maanden later weer status en opsterten nazorgtraject. Hoe lang dat nodig is hangt af van ernst van de situatie, en nog een aantal andere factoren.

Gesloten