LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lening op mijn naam, maar niet van mij

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Mijke123
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2016 20:03

Lening op mijn naam, maar niet van mij

Ongelezen bericht door Mijke123 »

Ik ben bezig met het verkrijgen van een hypotheek. Wij werken allebei maar mijn man heeft een 0-urencontract, dat maakte het voor de hypotheekverstrekker al lastiger. We kunnen in principe op 4000 euro na de hypotheek geheel op mijn salaris krijgen (ik weet dat, dat ingewikkelder in elkaar zit dan ik nu zeg maar om de situatie te schetsen). We hebben allebei geen leningen of roodstand op onze betaalrekeningen en beschikken over voldoende eigen middelen om het huis te kopen. Echter nu doet de hypotheekverstrekker moeilijk over een krediet van 1000 euro wat volgens hun op (en van) onze naam zou staan. Wij hebben allebei aangegeven dit krediet niet hebben, de bank blijft echt volhouden dat het wel zo is. We hebben allebei bij het BKR een overzicht opgevraagd om aan te kunnen tonen dat het echt niet van ons. Zelfs met dat overzicht blijft de hypotheekverstrekker volhouden dat het toch van ons is want het komt in hun systeem immers naar boven als zij op onze gegevens zoeken. Ik heb het BKR gevraagd hoe dat kan en zij geven dat in hun zoeksysteem niet op BSN gezocht kan worden dus dat zoekopdrachten ook altijd gegevens van anderen kunnen opleveren met dezelfde naam + geboortedatum of ooit geregistreerd op hetzelfde adres. Daarbij zeiden ze dat als er vragen over waren de kredietverstrekker contact met ze op kon nemen.

Helaas ook dat antwoord was niet voldoende....ze blijven volhouden dat het een krediet van ons is en dat het eerst ingelost moet worden...Maar hoe kunnen we iets inlossen dat niet van ons is? En hoe kom ik er achter wat het nu precies is als het BKR in de overzichten aangeeft dat het niet van één van ons is? Even los van de hypotheek is het dus een krediet dat ons blijft achtervolgen en ik wil daar gewoon van af. Heeft iemand dit al eens meegemaakt en/ of heeft er iemand een tip hoe ik dit nu op kan lossen?

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Lening op mijn naam, maar niet van mij

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Het komt wel eens voor dat bij een BKR toetsing op een vaak voorkomende naam meerdere personen met dezelfde geboortdatum naar boven komen.
Maar daar wordt ook altijd een adres gemeld, dus dat moet uit te zoeken zijn.
Heb dit in mijn praktijk meerdere keren meegemaakt, was altijd vrij simpel op te lossen met de bank.

Daarom vraag ik me af wat de rol van jullie adviseur is, die moet jullie toch voorthelpen in zijn bemiddeling (waar je hem ook voor betaald).


Gezien de hardnekkigheid van de bank, hebben jullie daar soms een betaallimiet van € 1.000,-- op jullie bankrekening of een credit card?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Lening op mijn naam, maar niet van mij

Ongelezen bericht door k2p »

Hihi. Las ik van de week niet iets over BKR terreur wat volgens iedereen behalve TS geen terreur genoemd mocht worden?
viewtopic.php?f=73&t=166729

Schijnbaar is het kúnnen rood staan al een BKR notitie waardig, alhoewel gesteld werd dat dit geen probleem zou moeten geven bij het aangaan van een hypotheek. Ik zou inderdaad eens checken of je niet rood kúnt staan op je betaalrekeningen en/of dat een credit card jou parten speelt.

Ik snap niet dat de verstrekker dit zelf niet aangeeft. Kunnen ze niet aangeven bij welke partij de registratie vandaan komt? Of een of andere referentie die er bij staat, zodat je bij BKR het zelf verder kunt nagaan?
Laatst gewijzigd door k2p op 24 okt 2016 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lening op mijn naam, maar niet van mij

Ongelezen bericht door kweenie »

Heb je van de (toekomstige) geldverstrekker ook meer gegevens gekregen, zoals bij welke bank dit speelt? Dan zou je contact met die bank kunnen opnemen.

Maar het kan ook zijn (wat een vraag, een antwoord ook aangeeft) dat het toch om een standaard roodstand mogelijkheid gaat. Veel mensen hebben bij het openen van de rekening die mogelijkheid standaard op de betaalrekening gekregen. Dus ook al sta je nooit rood, het kan zijn dat je wel die mogelijkheid hebt. En dat telt ook mee.

Mijke123
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2016 20:03

Re: Lening op mijn naam, maar niet van mij

Ongelezen bericht door Mijke123 »

Wij hadden inderdaad de mogelijkheid om rood te kunnen staan op onze betaalrekeningen maar dat hebben we stopgezet toen we serieus naar huizen gingen kijken. We maakten er immers ook geen gebruik van. Verder hebben we beiden geen creditcard of koop of afbetaling dingen of wat dan ook. We hebben nergens krediet en maken ook geen gebruik van het krediet. De bank (Argenta in ons geval) geeft verder geen informatie behalve dat het krediet van een van ons is. Op het BKR rapport stond inderdaad de kredietmogelijkheid op onze betaalrekeningen vermeld maar verder niets. Met een bevestiging van de bank dat, dat is stopgezet was dat geen issue. Maar het is toch gek dat de bank zegt dat het van ons is en dat ook blijft volhouden terwijl het BKR zegt dat het niet zo is?

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Lening op mijn naam, maar niet van mij

Ongelezen bericht door BL2 »

Mijke123 schreef:Ik ben bezig met het verkrijgen van een hypotheek. Wij werken allebei maar mijn man heeft een 0-urencontract, dat maakte het voor de hypotheekverstrekker al lastiger. We kunnen in principe op 4000 euro na de hypotheek geheel op mijn salaris krijgen (ik weet dat, dat ingewikkelder in elkaar zit dan ik nu zeg maar om de situatie te schetsen). We hebben allebei geen leningen of roodstand op onze betaalrekeningen en beschikken over voldoende eigen middelen om het huis te kopen. Echter nu doet de hypotheekverstrekker moeilijk over een krediet van 1000 euro wat volgens hun op (en van) onze naam zou staan. Wij hebben allebei aangegeven dit krediet niet hebben, de bank blijft echt volhouden dat het wel zo is. We hebben allebei bij het BKR een overzicht opgevraagd om aan te kunnen tonen dat het echt niet van ons. Zelfs met dat overzicht blijft de hypotheekverstrekker volhouden dat het toch van ons is want het komt in hun systeem immers naar boven als zij op onze gegevens zoeken. Ik heb het BKR gevraagd hoe dat kan en zij geven dat in hun zoeksysteem niet op BSN gezocht kan worden dus dat zoekopdrachten ook altijd gegevens van anderen kunnen opleveren met dezelfde naam + geboortedatum of ooit geregistreerd op hetzelfde adres. Daarbij zeiden ze dat als er vragen over waren de kredietverstrekker contact met ze op kon nemen.

Helaas ook dat antwoord was niet voldoende....ze blijven volhouden dat het een krediet van ons is en dat het eerst ingelost moet worden...Maar hoe kunnen we iets inlossen dat niet van ons is? En hoe kom ik er achter wat het nu precies is als het BKR in de overzichten aangeeft dat het niet van één van ons is? Even los van de hypotheek is het dus een krediet dat ons blijft achtervolgen en ik wil daar gewoon van af. Heeft iemand dit al eens meegemaakt en/ of heeft er iemand een tip hoe ik dit nu op kan lossen?
De link met de "BKR terreur" ontgaat me even, immers BKR geeft aan dat er helemaal registratie is.
De zgn gevonden registratie komt rechtstreeks van de hyphotheek vertrekker.
Zou daar maar eens navragen wat nu de bron is van deze registratie. Dan kan je gericht zoeken, mede omdat zelfs niet bekend is wie (je partner of jij) de oorzaak is.......
Dat komt toch wat vreemd over.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Lening op mijn naam, maar niet van mij

Ongelezen bericht door berndv »

k2p schreef:Hihi. Las ik van de week niet iets over BKR terreur wat volgens iedereen behalve TS geen terreur genoemd mocht worden?
viewtopic.php?f=73&t=166729

Schijnbaar is het kúnnen rood staan al een BKR notitie waardig, alhoewel gesteld werd dat dit geen probleem zou moeten geven bij het aangaan van een hypotheek. Ik zou inderdaad eens checken of je niet rood kúnt staan op je betaalrekeningen en/of dat een credit card jou parten speelt.

Ik snap niet dat de verstrekker dit zelf niet aangeeft. Kunnen ze niet aangeven bij welke partij de registratie vandaan komt? Of een of andere referentie die er bij staat, zodat je bij BKR het zelf verder kunt nagaan?
zucht.

Daar gaat het hier toch totaal niet over. TS heeft bij bkr opgevraagd of er leningen/kredieten op haar naam bekend zijn en die zijn er niet. Ook nu wordt roodstand tot 1000 euro gemeld(dus gewoon een krediet). Het feit dat kredieten schijnbaar in meerdere databases geregistreerd staan baart mij meer zorgen, helemaal als deze database schijnbaar niet op bsn gekoppeld is. Dan kan je krijgen dat bij personen met een redelijk generieke achternaam opeens te horen krijgen dat er een krediet is.

Een registratie bij het bkr is ook geen enkel probleem, daar roodstand bij de bank (krediet dus) met een paar muisklikken te verwijderen is, en daarmee ook de registratie. Vervelender wordt het als je achterstanden gaat krijgen op de aflossingen, dan krijg je een melding die wel 5 jaar blijft staan en wel beperkend kan werken op een hypotheekaanvraag.

maar goed, voor ts zou ik adviseren om de hypotheekadviseur te laten werken voor zijn geld, en anders toch serieus te gaan kijken naar een adviseur die wel met u meedenkt.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lening op mijn naam, maar niet van mij

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar geeft de hypotheekverstrekker dan niet aan over wat voor krediet het gaat en bij welke bank dat dan zou moeten lopen? Zo zit je klem tussen een paar partijen waar je niks aan kunt doen. Tijd om je hypotheekadviseur een schop onder z'n *** te geven, of zelf een toontje hoger aan te slaan tegen de hypotheekverstrekker. Of laat je, als je écht klem loopt, juridisch adviseren.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Lening op mijn naam, maar niet van mij

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Argenta is niet echt de fijnste partij om discussie mee te voeren, dat moet inderdaad door de adviseur opgelost worden.
Helaas is het wel zo dat in het kader van de hooggeroemde privacywetgeving geen informatie door de bank gegeven mag worden.
Wel vreemd dat Argenta zo star blijft na de zelf opgevraagde BKR toetsingen.

Maar er zijn meer banken, flexibeler en een lagere rente.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Lening op mijn naam, maar niet van mij

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik zou voor een goed gesprek maar eens persoonlijk langs gaan bij Argenta.
En om wat voor lening gaat het dan, wanneer afgesloten, op wie zijn naam enz enz....

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Lening op mijn naam, maar niet van mij

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

BL2 schreef:Ik zou voor een goed gesprek maar eens persoonlijk langs gaan bij Argenta.
En om wat voor lening gaat het dan, wanneer afgesloten, op wie zijn naam enz enz....
Je kunt het proberen, als je ze kunt vinden! Alles wordt geregeld door Quion, de voorwaarden zijn opgesteld door Argenta.
Maar goed, nogmaals, daar is de adviseur voor. Quion/Argenta kan aan hem uitleggen wat er werkelijk speelt.
Je zou zelf ook een poging kunnen wagen door Quion te bellen, het telefoonnummer staat op de offerte.

Gesloten