LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van bankspaar- naar annuïteitenhypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Van bankspaar- naar annuïteitenhypotheek

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

vroem schreef:een aflossingsvrije hypotheek kan je dacht ik niet annuitair aflossen? Leg eens uit hoe je dat kan doen?

Door maandelijks een deel van de hypotheekschuld af te lossen volgens een annuitair schema:

annuïteit = (maandrente / (1 - ((1 + maandrente) ^ -aantal periodes))) * hypotheekbedrag

^ = "tot de macht"

Bij een annuitaire hypotheek is dat contractueel verplicht en vastgelegd en resulteert op korting op de hypotheekrente (-0,2% bij de ING bank(). Bij een aflossingsvrije hypotheek is dat facultatief en daarvoor betaal je een hogere hypotheekrente.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Van bankspaar- naar annuïteitenhypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
vroem schreef:een aflossingsvrije hypotheek kan je dacht ik niet annuitair aflossen? Leg eens uit hoe je dat kan doen?

Door maandelijks een deel van de hypotheekschuld af te lossen volgens een annuitair schema:

annuïteit = (maandrente / (1 - ((1 + maandrente) ^ -aantal periodes))) * hypotheekbedrag

^ = "tot de macht"

Bij een annuitaire hypotheek is dat contractueel verplicht en vastgelegd en resulteert op korting op de hypotheekrente (-0,2% bij de ING bank(). Bij een aflossingsvrije hypotheek is dat facultatief en daarvoor betaal je een hogere hypotheekrente.
Alleen is vrijheid en aflossen wanneer jij dat wilt ook wel eens wat waard ipv continu aankomen met de "laagste rente".
Daarbij hebben mensen ook wel eens vaak "een deel aflossingsvrij" maar bedoelen ze eigenlijk dat de KEW niet de volledige lading dekt, resulteert uiteraard ook in een hoger tarief tov annuïtair, maar heb je het wel over bijv een kleiner deel van de totale hoofdsom.
Zelf heb ik ook iets dergelijks en met het "aflossingsvrije deel" ben ik halverwege looptijd al bijna klaar.....ipv 30 jaar rente gaan betalen met vaste aflos tegen 0,2% lagere rente.

Ga je in de supermarkt ook continu voor het goedkoopste of pak je ook eens gewoon iets wat je lekkerder vind?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Van bankspaar- naar annuïteitenhypotheek

Ongelezen bericht door vroem »

dan gebruik, je de term annuitair anders dan in de aflossingswijze van een annuiteire hypotheek. met jaarlijkse aflossingen op een aflossingsvrije werk het zoals een lineaire hypotheek werkt.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Van bankspaar- naar annuïteitenhypotheek

Ongelezen bericht door jonis »

vroem schreef:dan gebruik, je de term annuitair anders dan in de aflossingswijze van een annuiteire hypotheek. met jaarlijkse aflossingen op een aflossingsvrije werk het zoals een lineaire hypotheek werkt.
20KM bij mij verderop heet maandelijks aflossen...mensualiteit ..ipv annuitair aflossen en dan over maandelijkse verplichtingen hebben; maar ja Ollanders en taal.... :roll:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Van bankspaar- naar annuïteitenhypotheek

Ongelezen bericht door vroem »

volgens mij kan je een aflossingsvrije som alleen lineair aflossen: rentesom staat direct in verband met openstaande bedrag. Bij een annuïteit is de rente uitgesmeerd over de looptijd die vooraf bepaald is en waarin het uitsmeren van de rente en aflossing berekend is aan de hand van die looptijd. Maar goed er zijn wel meer zaken waar ik geen verstand van heb. Bij een annuïteit is de totaalsom toch opgebouwd uit een deel rente en een deel aflossing, waarbij in het begin meer rente dan aflossing, aan het eind andersom. Bij een lineaire betaal je af, en daalt de rente gelijk mee. Dus maandelijkse totaalsom daalt lineair mee met daling restschuld. en daarmee dus de maandlasten. Bruto maandlasten bij een annuïteit liggen vast. Ja daar kan natuurlijk extra op afgelost worden. Net zoals aflossingsvrij afgelost mag worden. Maar niet moet.
Laatst gewijzigd door vroem op 21 sep 2017 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Van bankspaar- naar annuïteitenhypotheek

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

vroem schreef:dan gebruik, je de term annuitair anders dan in de aflossingswijze van een annuiteire hypotheek. met jaarlijkse aflossingen op een aflossingsvrije werk het zoals een lineaire hypotheek werkt.
Die mag u mij eens uitleggen.....

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Van bankspaar- naar annuïteitenhypotheek

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

vroem schreef:volgens mij kan je een aflossingsvrije som alleen lineair aflossen: rentesom staat direct in verband met openstaande bedrag. Bij een annuïteit is de rente uitgesmeerd over de looptijd die vooraf bepaald is en waarin het uitsmeren van de rente en aflossing berekend is aan de hand van die looptijd. Maar goed er zijn wel meer zaken waar ik geen verstand van heb.
Sorry hoor, maar een "aflossingsvrije som(?)" kan je op elke wijze aflossen. Zelfs geheel boetevrij zolang je niet boven een bepaald % komt (10, 15 of 20% hypotheeknemer afhankelijk). Annuitair kom je echt niet boven de 10% op jaarbasis uit.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Van bankspaar- naar annuïteitenhypotheek

Ongelezen bericht door vroem »

sorry, kan het niet anders of duidelijker schrijven dan ik gedaan heb...zie post voor diegene die je geciteerd hebt. ik heb hem wel even uitgebreid.
verder wordt dit het soort spelletje waar ik geen trek in heb.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Van bankspaar- naar annuïteitenhypotheek

Ongelezen bericht door vroem »

Fiesiekus schreef:
vroem schreef:volgens mij kan je een aflossingsvrije som alleen lineair aflossen: rentesom staat direct in verband met openstaande bedrag. Bij een annuïteit is de rente uitgesmeerd over de looptijd die vooraf bepaald is en waarin het uitsmeren van de rente en aflossing berekend is aan de hand van die looptijd. Maar goed er zijn wel meer zaken waar ik geen verstand van heb.
Sorry hoor, maar een "aflossingsvrije som(?)" kan je op elke wijze aflossen. Zelfs geheel boetevrij zolang je niet boven een bepaald % komt (10, 15 of 20% hypotheeknemer afhankelijk). Annuitair kom je echt niet boven de 10% op jaarbasis uit.
waar zeg ik dat dat anders is?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Van bankspaar- naar annuïteitenhypotheek

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

vroem schreef:sorry, kan het niet anders of duidelijker schrijven dan ik gedaan heb...zie post voor diegene die je geciteerd hebt. ik heb hem wel even uitgebreid.
verder wordt dit het soort spelletje waar ik geen trek in heb.
Mijn bericht ging over een aflossingsvrije hypotheekschuld die je volgens een annuitair schema kunt aflossen. Alleen is je rente-% dan vaak iets hoger (+0,2%) t.o.v. van een annuitaire hypotheek waarin het aflossen contractueel is verplicht.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Van bankspaar- naar annuïteitenhypotheek

Ongelezen bericht door vroem »

precies, dat bedoel ik. voor de rest: zie Wikipedia voor de definitie van annuïteit, en de verschillende wijzen waarop het woord gebruikt wordt.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Van bankspaar- naar annuïteitenhypotheek

Ongelezen bericht door Jefdus »

Je kunt een aflossingsvrij bedrag best annuïtair aflossen. Het is alleen wel een stuk rekenwerk om uit te rekenen wat elke maand de aflossing moet zijn om op dezelfde bruto maandlasten over de hele periode te komen. Maar goed, om dat precies goed te krijgen lijkt me meer een puzzel uitdaging dan een praktische noodzaak

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Van bankspaar- naar annuïteitenhypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

volgens mij kan je een aflossingsvrije som alleen lineair aflossen: rentesom staat direct in verband met openstaande bedrag. Bij een annuïteit is de rente uitgesmeerd over de looptijd die vooraf bepaald is en waarin het uitsmeren van de rente en aflossing berekend is aan de hand van die looptijd.
Ook bij annuïteiten staat de rentesom direct in verband met het openstaande bedrag. Dat verandert dus iedere maand. Het 'handige' van annuïteiten is dat de bank het aflossingsbedrag van de volgende maand automatisch aanpast aan de lagere rentesom. Dus voor iedere euro minder rente die je betaalt, los je automatisch een euro meer af.

Dit kun je ook zelf 'handmatig' opzetten met je aflossingsvrije hypotheek. Dan los je in de eerste maand bijvoorbeeld 100 euro af, de maand daarna hoef je misschien 20 ct minder rente te betalen en dan kun je dus 100,20 euro aflossen en ga zo maar door. Daar zijn heel simpele hulpprogramma's voor om voor je uit te rekenen hoeveel de maandelijkse aflossing zou moeten worden om op een bepaald moment de schuld afgelost te hebben. Zo kun je zelf je aflossingsvrije hypotheek aflossen volgens een annuïteitenschema.

Maar veel simpeler is het om bijvoorbeeld een keer per jaar een bedrag af te lossen, bv 1200, en het jaar erop dat bedrag te verhogen met de extra besparing die je hebt gehad (dat het bijvoorbeeld 1250 wordt).

Gesloten