LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Renteaftrek bij ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
het midden
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2011 14:07

Renteaftrek bij ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door het midden »

Ik en mijn partner gaan uit elkaar. We zijn beide voor 50% eigenaar van de woning en beide hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele (aflossingsvrije) schuld. Ik blijf in de woning wonen en neem de schuld volledig op me. Er vindt ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid plaats voor mijn partner, zonder compensatie van over- of onderwaarde. De hypotheek blijft geheel in huidige vorm bestaan.

Mag ik nu de volledige hypotheekrente blijven aftrekken, of ziet de belastingdienst dit als een nieuwe lening op mijn naam en moet ik die minimaal annuitair gaan aflossen?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Renteaftrek bij ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door kokka »

ik zou de belastingdienst bellen

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Renteaftrek bij ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door Jantje7 »

In de aangifte staat direct de vraag of u als enige eigenaar van de woning bent. Hierop zal u nee moeten antwoorden. Dus ook de rente is maar voor de helft aftrekbaar voor u. Verder vind ik vreemd dat uw ex wordt ontslagen van de hoofdelijke aansprakelijkheid zonder dat de hypotheek en het eigendom van de woning geheel op uw naam staat.

Jantje

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Renteaftrek bij ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Ik zou eerst maar eens een gesprek met een hypotheekadviseur hebben.
Als je ex afstand doet van haar helft van het huis (dat lees ik niet, maar lijkt me wel logisch), betekent dat jij voor haar deel van de financiering onder de nieuwe hypotheekregels valt, dus volgens deze regels annuïtair of lineair moet aflossen.

De hypotheekrente is volledig bij jou aftrekbaar.

Gesloten