LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] woonfonds/leven hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
ed1967
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 mar 2007 14:40

woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door ed1967 »

Ik heb bij het woonfonds een levenhypotheek en de verzekering lopen bij Reaal. 2 jaar geleden heb ik de rente op de hypotheek variabel laten zetten. Ik verwacht dat de rente gaat stijgen dus op 13 mei voor 10 jaar vast laten zetten. Op de site van woonfonds stond voor 10 jaar vast voor 3.59% nu 3.54% (voordeel lijn) Vandaag een brief in de bus 10 jaar voor 3.99% (comfort lijn). Ik kan nergens vinden dat een leven hypotheek onder de comfort lijn valt. Was er vanuit gegaan dat deze onder de voordeel lijn viel scheelt toch 0.4%. Kan ik hier nog onderuit ondanks dat ik al getekend heb? Ook in de brief waar ik een kruisje zette bij 10 jaar stond geen rentepercentage.

Gr.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door vroem »

Als wat bij het kruisje stond niet conform is wat nu in de bevestiging staat heeft u een punt. Wat dat alleen weer overstijgt is wat in de oorspronkelijke. Stukken staat van moment van aangaan hypotheek. Daar moet in staan waar hij onder valt, of er moet bij wijziging producten tussentijds een bevestiging van zijn waar hij onder gaat vallen. Al met al lastig een pasklaar antwoord op te geven zonder inhoud overeenkomst en wijzigingen te kennen.
Levenhypotheken vallen dacht ik wel in een hogere risicoklasse, wat een hogere rente kan verklaren. Echter daar had men bij de aanbieding dan wel duidelijk over koeten zijn. Betreft waarschijnlijk een opslag percentage bovenop de basisrente..

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Verschil tussen de voordeellijn en comfortlijn zit niet in de hypotheekvorm, maar in de overige voorwaarden. De voordeellijn heeft wat uitgeklede voorwaarden. Bijvoorbeeld dat de offerte beperkt geldig is, een daling in rente tussen offerte en definitieve overeenkomst wordt niet meegenomen, je kunt minder per jaar aflossen en ga zo maar door. Als je niet bewust voor die slechtere voorwaarden hebt gekozen, zul je de gewone comfortlijn hebben.

ed1967
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 mar 2007 14:40

Re: woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door ed1967 »

Hoi Vroem en Kweenie,

Ik het formulier stond alleen het aantal jaren waarvoor je het vast kon zetten, dus geen rentepercentages. Had wel een email gekregen met 2 verschillende lijnen (comfort en voordeellijn) hierbij stonden de rentestanden.
Heb de hypotheek in 1995 afgesloten toen hete het TRAM hypotheek toen 6.05%. Hierbij kon je eenmaal je rente oversluiten zonder boeterente, heb dat toen gedaan in 2005.
In 2012 heb variabele rente aangevraagd, hoefde geen boeterente te betalen en het werd kwartaal variabel 3.6%, toen hete dit Woonfonds Profi Rente. Dit kon telkens na 3 maanden worden herzien.
De laatste keer betaalde ik 2.9%.
De WOZ waarde is 3,5 keer zo hoog als de hypotheek dus zij hebben weinig tot geen risico. Ik had hun nog gebeld op 14 mei jl, rente ging nog een 0.05% naar beneden, want had de brief 13 mei verstuurd. U heeft geluk want de brief kwam 14 mei binnen en dan het rentepercentage van binnenkomst brief. Er zit geen risico opslag bij uw hypotheek meneer. Maar er is geen moment gesproken over Comfort of Voordeellijn.
Ga ze toch bellen dinsdag want kan in de papieren niks vinden dat mijn hypotheek valt onder de Comfortlijn.
Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Woonfonds
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2012 10:56

Re: woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door Woonfonds »

Beste Ed1967,

Wij willen vanuit Woonfonds graag antwoord geven op uw vragen.
Stuur ons een e-mail met uw contactgegevens en wij nemen contact met u op.
U kunt ons mailen via het mailadres [email protected].
Uiteraard kunt u ons ook zelf bellen via het telefoonnummer 013-461 20 25.

Met vriendelijke groet,

Woonfonds

ed1967
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 mar 2007 14:40

Re: woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door ed1967 »

Geachte medewerker Woonfonds,

Op 11-6-2014 een email gestuurd, in de tussentijd ook nog gebeld en nu 14 dagen later nog steeds geen antwoord begint wel genant te worden.
Gegevens zijn bij jullie bekend!!!

Gr.
Ed1967

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Gewoon bellen met de klachtenmanager (voor zover je dat nog niet gedaan hebt) https://www.woonfonds.nl/over_woonfonds/klachten.html

De Voordeellijn hypotheek is een nieuwere variant, met mindere voorwaarden, die bestond nog niet toen je je hypotheek opnam. Hetzelfde zie je bij andere maatschappijen/banken, in de loop der tijden werden voorwaarden uitgekleed in ruil voor een rentekorting. Vraag daarom bij woonfonds wat de verschillen zijn en onder welke voorwaarden je eventueel kunt switchen.

epvisser
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2015 12:26

Re: woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door epvisser »

verwijderd
Laatst gewijzigd door epvisser op 03 jul 2015 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik bestrijd dat ik "een Comfortlijn-hypotheek heb". Nooit ben ik op een of andere manier akkoord gegaan met een wijziging in de voorwaarden, nooit is mij een wijzigingsvoorstel voorgelegd. Dat betekent dat de voorwaarden uit de toenmalige brochure nog gewoon van kracht zijn.
Datzelfde kun je zeggen over de basis-hypotheek...

De vraag hierbij is vooral wat de 'standaard' is en wat de nieuwe variant. Daarbij geldt in 9 op de 10 gevallen dat de aanbieders het aanbod hebben uitgebreid met de basis-variant en dat de oude variant dus hernoemd is naar bijvoorbeeld comfortlijn. En dat je verlenging dus ook op tarieven van de comfort gebaseerd zouden moeten/horen te zijn.

Maar als je kunt aantonen dat je oude voorwaarden meer overeenkomst hebben met budget dan met comfort, dan heb je natuurlijk een goed argument.

denmar
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 feb 2006 10:38

Re: woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door denmar »

Ik herken dit probleem met woonfonds, zit in hetzelfde schuitje,
ik heb een aflossingsvrije hypotheek van een bedrag dat 1/3 is van de waarde van mijn huis met een conform hypotheek, ik betaal daarvoor 0.4% meer rente als dat ik een voordeelhypotheek zou hebben, woonfonds benaderd om dit om te zetten, dit is tenslotte alleen maar een administrative handeling in mijn ogen maar niet dus, dit moet via een nieuwe hypotheek via de notaris enz, ik vindt dit echt belachelijk, contact gezocht met veh maar die geloven het ook wel, daarom vindt ik woonfonds een ouderwetse hypotheekverstrekker die zo flexibel is als beton, zo vast houden aan ouderwetse regels en maar incasseren,
let wel, bij het afsluiten van deze hypotheek was de voordeelhypotheek er niet dus deze keuze had ik toen dus ook niet, oversluiten naar een ander schiet ik ook niets mee op omdat de rente dan niet meer aftrekbaar is.Ook ik kom uit het tijdperk van de tram rente en ik ga alles nog eens even opzoeken en dan maar weer naar woonfonds en veh want ik wil niet bedonderd worden, mooi iets voor veh want die betaal ik ook al 26 jaar, kunnen ze eens wat terug doen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt toch een contract getekend? Het zou raar zijn als je tussendoor, als het jou uitkomt, zomaar kostenloos, naar een voor jou gunstiger hypotheek zou kunnen overstappen.

Overigens is het onzin dat je bij een overstap naar een andere aanbieder de aftrek kwijt zou raken.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:Je hebt toch een contract getekend? Het zou raar zijn als je tussendoor, als het jou uitkomt, zomaar kostenloos, naar een voor jou gunstiger hypotheek zou kunnen overstappen.
Volgens mij wil epvisser helemaal niet overstappen, maar alleen gebruik maken van de mogelijkheden die de afgesloten hypotheek oorspronkelijk bevatte

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Die mogelijkheid bevatte de oorspronkelijke hypotheek helemaal niet. Dat is het hele eieren eten.

denmar
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 feb 2006 10:38

Re: woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door denmar »

kweenie schreef:Je hebt toch een contract getekend? Het zou raar zijn als je tussendoor, als het jou uitkomt, zomaar kostenloos, naar een voor jou gunstiger hypotheek zou kunnen overstappen.

Overigens is het onzin dat je bij een overstap naar een andere aanbieder de aftrek kwijt zou raken.
Bij het afsluiten van de hypotheek was het er eentje met de z.g.n. tramrente, dus geen voordeel en geen conformline.
Als ik overstap naar een andere Aflossingsvrije hypotheek ben ik wel degelijk de renteaftrek kwijt omdat dat veranderd is. Na weer kijken op de site van woonfonds zie ik ineens dat de rente gelijk is bij een voordeel en conformline hypotheek met het tarief van 3 maanden aflossingsvrij dus ik kan dit nu even niet volgen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom zou je de renteaftrek dan kwijt raken? Dat is alleen zo als je een hogere hypotheek zou nemen en ook dan alleen nog voor het deel dat je extra leent.

epvisser
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2015 12:26

Re: woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door epvisser »

verwijderd
Laatst gewijzigd door epvisser op 03 jul 2015 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

denmar
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 feb 2006 10:38

Re: woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door denmar »

denmar schreef:
kweenie schreef:Je hebt toch een contract getekend? Het zou raar zijn als je tussendoor, als het jou uitkomt, zomaar kostenloos, naar een voor jou gunstiger hypotheek zou kunnen overstappen.

Overigens is het onzin dat je bij een overstap naar een andere aanbieder de aftrek kwijt zou raken.
Bij het afsluiten van de hypotheek was het er eentje met de z.g.n. tramrente, dus geen voordeel en geen conformline.
Als ik overstap naar een andere Aflossingsvrije hypotheek ben ik wel degelijk de renteaftrek kwijt omdat dat veranderd is. Na weer kijken op de site van woonfonds zie ik ineens dat de rente gelijk is bij een voordeel en conformline hypotheek met het tarief van 3 maanden aflossingsvrij dus ik kan dit nu even niet volgen.
Beste, ik heb een aflossingsvrije hypotheek variabel van 3 maanden vast en zoals je kunt lezen hier is het tarief hiervan nu ineens hetzelfde m.w.b. de voordeelhypotheek en de conformline die ik dus heb, hoe dat kan is me een raadsel, misschien omdat ik het hebt neergelegd bij de veh? ik weet dat dus niet en als dat zo blijft kan ik ook niet klagen, wat mag je wel verwachten van achmea? ja dat je bedonderd wordt, zie spaarbeleg, zie oranje investeringsfonds enz. enz.

epvisser
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2015 12:26

Re: woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door epvisser »

Verwijderd
Laatst gewijzigd door epvisser op 03 jul 2015 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

epvisser schreef:Ik heb kwartaalvariabele rente volgens de WAF constructie. Dat betekent dat ik na elk kwartaal de overstap kan maken naar TRAM voor een langere rentevaste periode. Dit gaat kosteloos, afgezien van de eenmalige administratiekosten van 50 (!) gulden.
Dit kan bij iedere aanbieder als je de rente voor een kwartaal hebt vast staan. Daarin is Woonfonds of deze waf-tram hypotheek dus geen uizondering. Is ook gelijk bij voordeel en comfort.
epvisser schreef: Bovendien betekent de WAF-constructie dat je na een rentestijging nog 5 werkdagen bedenktijd hebt om de rente alsnog voor het oude tarief vast te zetten.
Lijkt een voorwaarde die eerder bij 'comfort'-hypotheken past: je krijgt enige extra vrijheid/keus/voordeel als de rente verandert. Bij voordeel zeggen ze: helaas, je doet het er maar mee. Lijkt dus een indicatie dat de waf-tram eerder een comfort-hypotheek zou zijn dan voordeel.
epvisser schreef: als je TRAM hebt ... dan kun je kosteloos (afgezien weer van de 50 gulden) van de rentemiddeling gebruik maken. Dat gaat helemaal eerlijk en recht-toe-recht-aan. Er wordt dan gekeken hoeveel jaar je nog te gaan had volgens de oude rente en hoeveel jaar er bij komt volgens de nieuwe rente. Hierover wordt dan een volkomen eerlijke en transparante rentemiddeling gedaan.
Dat kan ook bij de comfort- en voordeel. Net als bij de waf-tram wordt bij rentemiddeling het verschil in rente over de hele nieuwe looptijd uitgesmeerd. (Dat is immers het hele idee van rentemiddeling...)
epvisser schreef: De huidige keuzes Voordeel en Comfort zijn beide VEEL ongunstiger. Het zogenaamde "comfort" (waarvoor ze bij 10 jaar rentevast 0,4% extra rente rekenen) is wat mij betreft helemaal geen comfort, en het zogenaamde "voordeel" is zeer beperkt. Als je een vergelijking met andere banken maakt, dan zie je dat Woonfonds met de voordeellijn pas op de 21-ste plaats komt!!! (gegevens: HomeFinance.nl, keuze: 10 jaar vast, annuïteit, NHG). De Comfortlijn komt nog veel slechter uit de bus, deze staat op de op 4-na duurste plaats in het rijtje.
Het is bij iedere aanbieder zo dat het verschil tussen comfort en voordeel vooral speelt bij het aangaan van een nieuwe hypotheek. En dat de kosten voor de voordelen van comfort over de hele looptijd door ze terugverdiend moeten worden. Dat je dus nooit zomaar van comfort naar voordeel kunt overstappen. Anders zou iedereen immers beginnen met comfort en een variabele rente en vervolgens na 3 maanden overstappen op budget...
epvisser schreef: Wat betreft het zogenaamde "Comfort": nog steeds bieden ze rentemiddeling, maar ze vragen daarvoor een flinke boete (vaag aangegeven als "contante waarde regeling", als je zoekt naar wat de precieze berekeningsformule hierachter is, dan vind je die nergens). Je krijgt de keuze om deze boete eenmalig te betalen, of om deze in je maandbedrag te verrekenen
Dat die boete over de hele nieuwe looptijd wordt berekend is het hele principe achter de rentemiddeling, ook al bij de waf-tram. Even simpel gezegd, als je de rente nog 5 jaar vast had tegen 6% en de huidige 10-jaarsrente is 4%, dan wordt de nieuwe rente na middeling ongeveer 5%. Niets engs, spannends of achterdochtigs aan.

De berekeningswijze staat trouwens gewoon in de voorwaarde. Inclusief een voorbeeldberekening...

Zoals ik het zie is er dus weinig spannends aan de 'nieuwe' voorwaarden. Enige wat nog open zou staan is de vraag of je hypotheek eerder een voordeel- of eerder een comfort hypotheek zou zijn. Daarvoor zou je de voorwaarden van 'jouw' hypotheek moeten vergelijken met de verschillen tussen de comfort en de voordeel. Vooral hoe in het begin zou worden omgegaan met een verandering in de rente tussen offerte en passeern is daarbij van belang. Zou die 'meedalen' als de rente zou dalen, dan is je hypotheek toch echt meer een comfort-hypotheek.

epvisser
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2015 12:26

Re: woonfonds/leven hypotheek

Ongelezen bericht door epvisser »

verwijderd
Laatst gewijzigd door epvisser op 03 jul 2015 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten