LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Financiering bouwgrond en wachten met bouw

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
PietPlectrum
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2017 07:19

Re: Financiering bouwgrond en wachten met bouw

Ongelezen bericht door PietPlectrum »

Dank voor de reactie(s), ik was alleen niet op zoek naar een mening over de volgorde maar of iemand een financierder weet.

Ik geloof dat ik kan concluderen dat niemand ervaring heeft met de financiering van alleen een bouwkavel. Volgende week een afspraak met de financieel adviseur en dan gaan we het horen.

Als deze ook aangeeft dat het niet kan, ben ik het eens over dat de volgorde niet goed is, alhoewel ik dat vanuit een hypotecair oogpunt niet begrijp. (Onderliggende waarde is onderliggende waarde).

Ik zal het resultaat er nog even bij zetten volgende week.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Financiering bouwgrond en wachten met bouw

Ongelezen bericht door kweenie »

Heel verstandig om een afspraak te maken met een goede adviseur. Het hangt sterk af van je persoonlijke situatie en van het kavel of er (gedeeltelijke) financiering mogelijk is. Als je een behoorlijk inkomen hebt en ook een (groot) deel zelf zou kunnen betalen, dan zullen er waarschijnlijk wel mogelijkheden zijn. Maar voor een 'los' kavel zonder concreet bouwplan zul je geen gewone hypotheek kunnen krijgen. Die zijn immers gericht op het (aftrekbaar) financieren van een woonhuis. En houd er dus ook rekening mee dat je waarschijnlijk de eerste tijd geen renteaftrek zult hebben, als je nog geen concrete bouwplannen hebt.

En wat betreft je opmerking 'onderliggende waarde is onderliggende waarde', geldt dat voor een kavel plus huis dit juist vaak niet het geval is. De waarde van kavel plus huis samen is vaak juist erg afwijkend van de losse waarde van kavel plus de bouwkosten van de woning. En de waarde hangt ook sterk af van de beperkende regels en de plannen van de gemeente en provincie. Als er nog geen huis staat, dan is het voor de gemeente en provincie erg makkelijk om in de buurt wat plannen te wijzigen. Misschien toch een industrieterrein in de buurt? Of een 'handige' autoweg vlak voor de deur? En misschien dat dat 'unieke en vrij gelegen' kavel ineens omringd gaat worden door andere bouwkavels?

stofzuigertje

Re: Financiering bouwgrond en wachten met bouw

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik een huis of kavel naast deze ga kopen wil ik vooraf weten wat daar komt.
Het word toch mijn uitzicht en daarom moet binnen redelijke termijn ook iets ingediend worden bij de gemeente.

Een standaard Catalogus huisje mag, en later opnieuw een andere indienen.
Alleen de Hypotheekbank zal dit meestal niet accepteren maar als je de grond zelf met eigen geld betaalde....
En daar zit blijkbaar het probleem.

Met eigen geld kopen en rustig wachten mag maar de banken willen zekerheid dat er iets komt.
Verder is de huidige situatie van gestegen prijzen en snellere verkoop geen garantie dat jou huis ook snel voor goede prijs weg gaat.
Verder kan de markt ook weer instorten, ook plaatselijk invloeden, zoals een groot bedrijf wat sluit kan de huizenprijs beïnvloeden,

Ooit had min dochter geluk dat de door mijn dochter aangeboden kavels er juist een bedrijf bij kwam en daardoor snel hogere prijzen kreeg geboden na
jarenlang nauwelijks interesse en sterk gedaalde prijzen omsloegen.
Ik had hier zelf niets mee te maken en had haar juist geadviseerd, niet doen, lukt niet!

Rika22
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 okt 2009 00:08

Re: Financiering bouwgrond en wachten met bouw

Ongelezen bericht door Rika22 »

Jaren geleden had ik dezelfde situatie en als ik het me goed herinner was de oplossing als volgt:
Met de overwaarde van je huidige huis (die moet je wel ruim hebben) werd een extra KREDIEThypotheek gevestigd (deze hypotheek is flexibel qua opname en terugbetalen zolang je het inschrijvingsbedrag niet overstrijdt) op zowel je huidige huis als je bouwgrond, incl. de toekomstige opstallen. De inschrijving wordt dus al hoger (grond en bouwkosten minus eigen geld) dan je voor alleen de aankoop van de grond nodig hebt maar er werd uit het hypotheekdepot alleen voor de grond betaald, de rest bleef staan voor de bouw en kostte geen rente omdat de debet en creditrente tegen elkaar weg vielen. Je hoeft ook maar één keer naar de notaris. Bij verkoop van je huis vervalt de oude hypotheek en kun je met de overwaarde je opgenomen hypotheek terug betalen en wordt je oude woning doorgehaald bij deze nieuwe hypotheek akte, anders kun je niet verkopen. Ondertussen zul je wel verder zijn met je plannen en kun je die aan de bank laten zien incl. de bouwvergunning, ofschoon dit laatste soms erg lang kan duren. Advies: vraag je financier(s) om een creatieve inbreng zoals de onze destijds.
Tenslotte nog een tip. Om tussentijds niet te hoeven verhuizen hebben wij ons huis voor een aantrekkelijke prijs voor de koper verkocht onder voorwaarde dat wij er na de verkoopdatum nog konden blijven wonen tot ons nieuwe huis gereed was. Dat was een maand op 9 in ons geval. Desnoods maak je er een huurcontract voor in orde waarin een duidelijke afloopdatum staat. Voordeel geen 3-dubbele lasten tijdens de bouw.
Succes met de bouw!

rob.weterkamp
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2017 16:52

Re: Financiering bouwgrond en wachten met bouw

Ongelezen bericht door rob.weterkamp »

hallo piet
ben je hier al verder mee?
ik zoek ook een oplossing voor hetzelfde probleem
vg
robert

Gesloten