LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis met erfpacht verkopen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
sjefcl
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2017 12:56

Huis met erfpacht verkopen

Ongelezen bericht door sjefcl »

Ongeveer 6 jaar geleden kocht onze zoon zijn huis op basis van erfpacht. Deze woning was al in hun bezit, maar door het uit elkaar gaan kon hij destijds niet genoeg hypotheek krijgen voor het geheel. De hypotheker gaf het advies om het huis op basis van erfpacht te kopen om zodoende toch de benodigde hypotheek te kunnen krijgen. Erfpacht zou ook in de regio Limburg steeds meer in opkomst zijn en er werd van uit gegaan dat de grond na 10 jaar terug te kopen zou zijn. Nu 7 jaar later willen zij het huis verkopen, maar blijkt het in deze regio door de erfpacht onverkoopbaar te zijn, aangezien men tegenwoordig met een relatief klein salaris een hoge hypotheek kan krijgen.
De erfverpachter blijft vast te houden aan het standpunt dat pas over 3 jaar de erfpacht afgekocht kan worden. Dat houdt dus in dat ze niet zouden kunnen gaan verhuizen.

Erfpacht was toch bedoeld om mensen tegemoet te komen, maar nu werkt het alleen maar tegen hen. Is er dan geen enkele mogelijkheid om alsnog vroegtijdig van deze last af te komen?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Huis met erfpacht verkopen

Ongelezen bericht door vroem »

misschien even accepteren dat er destijds onder druk van de realiteit bepaalde keuzes gemaakt zijn en dat gewoon uitzitten? Ik neem aan dat het voor een periode van 10 jaar is aangegaan? wellicht is de verpachter bereid eerder zaken te doen maar daar zal dan een prijskaartje aan hangen. En als ie nee zegt, is het dus nee.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huis met erfpacht verkopen

Ongelezen bericht door sjohie »

sjefcl schreef:Ongeveer 6 jaar geleden kocht onze zoon zijn huis op basis van erfpacht. Deze woning was al in hun bezit, maar door het uit elkaar gaan kon hij destijds niet genoeg hypotheek krijgen voor het geheel. De hypotheker gaf het advies om het huis op basis van erfpacht te kopen om zodoende toch de benodigde hypotheek te kunnen krijgen. Erfpacht zou ook in de regio Limburg steeds meer in opkomst zijn en er werd van uit gegaan dat de grond na 10 jaar terug te kopen zou zijn. Nu 7 jaar later willen zij het huis verkopen, maar blijkt het in deze regio door de erfpacht onverkoopbaar te zijn, aangezien men tegenwoordig met een relatief klein salaris een hoge hypotheek kan krijgen.
De erfverpachter blijft vast te houden aan het standpunt dat pas over 3 jaar de erfpacht afgekocht kan worden. Dat houdt dus in dat ze niet zouden kunnen gaan verhuizen.

Erfpacht was toch bedoeld om mensen tegemoet te komen, maar nu werkt het alleen maar tegen hen. Is er dan geen enkele mogelijkheid om alsnog vroegtijdig van deze last af te komen?
Als de voorwaarden van het erfpacht (<01-01-2013) voldoen aan de criteria voor financierbaarheid van de Nederlandse Vereniging van Banken, zou een aspirant koper dit moeten kunnen financieren, maar dat hangt dus oa af van de voorwaarden. Gezien de krapte op de woningmarkt, zou het niet meer het obstakel moeten zijn wat het eerder wel was.

Aan de andere kant, deze constructie bood mensen midden in de crisis de mogelijkheid om een bepaald huis wél te kopen, dus het heeft, naja tenminste hád, een voordeel voor uw zoon toentertijd. Daarmee is uw zoon toentertijd geholpen, of tegemoet gekomen zoals u het zelf noemt.

Persoonlijk, vind ik het dan niet echt chique om nu af te gaan geven op een partij die 7 jaar geleden de helpende hand bood.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Huis met erfpacht verkopen

Ongelezen bericht door jonis »

sjohie schreef:
Als de voorwaarden van het erfpacht (<01-01-2013) voldoen aan de criteria voor financierbaarheid van de Nederlandse Vereniging van Banken, zou een aspirant koper dit moeten kunnen financieren, maar dat hangt dus oa af van de voorwaarden. Gezien de krapte op de woningmarkt, zou het niet meer het obstakel moeten zijn wat het eerder wel was.

Aan de andere kant, deze constructie bood mensen midden in de crisis de mogelijkheid om een bepaald huis wél te kopen, dus het heeft, naja tenminste hád, een voordeel voor uw zoon toentertijd. Daarmee is uw zoon toentertijd geholpen, of tegemoet gekomen zoals u het zelf noemt.

Persoonlijk, vind ik het dan niet echt chique om nu af te gaan geven op een partij die 7 jaar geleden de helpende hand bood.
Er wordt niet af gegeven op de helpende hand, er wordt simpelweg geconstateerd dat je dus vast zit aan een onverkoopbaar huis met deze constructie in Limburg als de erfverpachter daar aan blijft vasthouden.
En dan denk ik itt jou dat ik geen krapte zie in de woningmarkt in de regio Limburg; het trekt wel aan, echter gewoon volop aanbod en met huidige rente gewoon nog steeds betaalbare prijzen. Mensen lopen zeker verder als ze van erfpacht horen; dat had ik tot nu toe alleen van boven de rivieren gehoord, ik had in elk geval er nog nooit in mijn regio gehoord, daarbij zou ik nog verder lopen als ik hoor van "huurketel".

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Huis met erfpacht verkopen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

simpele oplossing, afkopen!!!

Gesloten