LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek nemen op apart adres als geregistreerd partner

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Ronaldoreal
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jun 2018 21:38

Hypotheek nemen op apart adres als geregistreerd partner

Ongelezen bericht door Ronaldoreal »

Hallo,

Ik heb een koopwoning waarvan de hypotheek op mijn naam staat. Ik ben geregistreerd partner. Mijn partner wil een huis kopen daar waar ze werkt en op basis van haar inkomen alleen een hypotheek nemen. Ik ga niet meetekenen. Kan dit? Gaat de bank zeggen; ho gaat niet want u bent geregistreerd partner dus heeft u ook een schuld op het huis van uw man. Wij gaan die schuld meenemen in onze berekeningen/overwegingen.

BL2
Berichten: 4838
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hypotheek nemen op apart adres als geregistreerd partner

Ongelezen bericht door BL2 »

Het beste antwoord krijgen jullie natuurlijk van de hypotheek verstrekker zelf.
Hebben jullie die al gevraagd ?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hypotheek nemen op apart adres als geregistreerd partner

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u met uw partner een geregistreerd partnerschap bent aangegaan, voor 1 januari 2018 , zijn uw schulden en bezittingen ook de schulden en de bezittingen van uw partner.
Ook al staat de huidige hypotheek alleen op uw naam, is uw partner hoofdelijk aansprakelijk.

Uiteraard wordt de huidige schuld meegenomen om te kijken of die nieuwe hypotheek aangegaan kan worden.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hypotheek nemen op apart adres als geregistreerd partner

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:Als u met uw partner een geregistreerd partnerschap bent aangegaan, voor 1 januari 2018 , zijn uw schulden en bezittingen ook de schulden en de bezittingen van uw partner.
Ook al staat de huidige hypotheek alleen op uw naam, is uw partner hoofdelijk aansprakelijk.

Uiteraard wordt de huidige schuld meegenomen om te kijken of die nieuwe hypotheek aangegaan kan worden.
Dat ligt er maar net aan onder welke voorwaarden dit geregistreerd partnerschap is afgesloten.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hypotheek nemen op apart adres als geregistreerd partner

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts schrijft niet dat er partnerschapsvoorwaarden zijn opgemaakt.

Ronaldoreal
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jun 2018 21:38

Re: Hypotheek nemen op apart adres als geregistreerd partner

Ongelezen bericht door Ronaldoreal »

Ok dank voor de antwoorden. Iets van voorwaarden hebben we niet vastgelegd. Gaat erom dat ik op het moment geen vast contract heb dus mijn inkomen wordt niet meegenomen. Zij kan 1 huis wel kopen qua lasten maar niet de schuld van mij erbij. En als we geregeistreerd partnerschap laten ontbinden. Wat moet ik dan betalen qua zgn schenking/belasting?

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hypotheek nemen op apart adres als geregistreerd partner

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ronaldoreal schreef:Ok dank voor de antwoorden. Iets van voorwaarden hebben we niet vastgelegd. Gaat erom dat ik op het moment geen vast contract heb dus mijn inkomen wordt niet meegenomen. Zij kan 1 huis wel kopen qua lasten maar niet de schuld van mij erbij. En als we geregeistreerd partnerschap laten ontbinden. Wat moet ik dan betalen qua zgn schenking/belasting?
Dan moet je alles gaan splitsen net als bij een scheiding. Dus ook dan gaat de schuld door de helft en schiet ze er niets mee op.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hypotheek nemen op apart adres als geregistreerd partner

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat bedoelt u met zgn schenking/belasting?

Maar als u het geregistreerd partnerschap laat ontbinden, blijft uw partner nog wel hoofdelijk aansprakelijk voor de lopende hypotheek.

En u krijgt wellicht grote problemen met uw eigen hypotheek, nu u geen vast contract hebt.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Hypotheek nemen op apart adres als geregistreerd partner

Ongelezen bericht door Revoked »

angel1978 schreef:
Lady1234 schreef:Als u met uw partner een geregistreerd partnerschap bent aangegaan, voor 1 januari 2018 , zijn uw schulden en bezittingen ook de schulden en de bezittingen van uw partner.
Ook al staat de huidige hypotheek alleen op uw naam, is uw partner hoofdelijk aansprakelijk.

Uiteraard wordt de huidige schuld meegenomen om te kijken of die nieuwe hypotheek aangegaan kan worden.
Dat ligt er maar net aan onder welke voorwaarden dit geregistreerd partnerschap is afgesloten.
Nee. Waarom zouden ze geregistreerd partner zijn? Vanwege de hypotheek.
Als de een ineens belachelijk veel meer gaat verdienen, dan zou het kunnen.
Verder: een hypotheek verstrekker kan u er meer over vertellen. Dit forum niet.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Hypotheek nemen op apart adres als geregistreerd partner

Ongelezen bericht door john18 »

Revoked schreef: Nee. Waarom zouden ze geregistreerd partner zijn?
Lees de titel topic
Hypotheek nemen op apart adres als geregistreerd partner
En OP
Ik ben geregistreerd partner

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Hypotheek nemen op apart adres als geregistreerd partner

Ongelezen bericht door john18 »

Revoked schreef:
john18 schreef:
Revoked schreef: Nee. Waarom zouden ze geregistreerd partner zijn?
Lees de titel topic
Hypotheek nemen op apart adres als geregistreerd partner
En OP
Ik ben geregistreerd partner
Lees de vraag.

Jij reageert op angel1978 En ja het maakt wel uit hoe jij je geregistreerd partnerschap hebt. Jij kunt aangeven b.v. dat de huis/hypotheek/schuld compleet van de partner is. Er zijn daar verschillende aanleidingen om dat te doen. Denk aan b.v. erfenis die je in het huis hebt gestoken.

De specifieke moet hij bij een hypotheek adviseur/bank stellen. Misschien is er een deskundige op dit forumaanwezig die het kan zeggen. {als die niet zijn geband}

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hypotheek nemen op apart adres als geregistreerd partner

Ongelezen bericht door kuklos »

BL2 schreef:Het beste antwoord krijgen jullie natuurlijk van de hypotheek verstrekker zelf.
Hebben jullie die al gevraagd ?
DIT. DIT moet je doen. Vraag het aan de hypotheekverstrekker. Hier informatie proberen in te winnen is goed, maar morgen, naar de hypotheekverstrekker en hen deze vraag stellen.

Gesloten