LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gaat de hypotheekrente aftrek aan zijn succes ten onder ?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Michael10
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2007 12:07

Gaat de hypotheekrente aftrek aan zijn succes ten onder ?

Ongelezen bericht door Michael10 »

Het is jammer te constateren dat alleen gesproken wordt over de hypotheekrente aftrek in zijn totaal vorm. Naar mijn mening ligt een (mogelijke) diepere discussie aan ten grondslag. Zonder ingrijpen zal de discussie op de hypotheekrente aftrek blijven bestaan.

Bij aflossingsvrij hypotheken wordt alleen rente betaald en wordt niets afgelost. Een schuld zonder af te lossen en consumenten krijgen geld toe vanuit de schuld (rente aftrek). Overigens zeer populair onder de consumenten. In de afgelopen jaren (10-12 jaar) is deze vorm zo populair geworden dat zij voor een groot deel (onzichtbaar)verantwoordelijk omtrent de hypotheekrente aftrek discussie.
Bovendien is deze hypotheekvorm risicovol, omdat niets wordt afgelost en bijdraagt aan een "gesubsideerde" waardestijging van de woning (meer dan evenredig).

Naar mijn mening kan de aflossingsvrije hypotheek het best afgeschaft worden of maak er geen gebruik meer van. Zo wordt de druk op hypotheekrente aftrek verminderd en de discussie zal minimaal minder scherp worden gevoerd. Met als gevolg dat de hypotheekrente (langer)blijft bestaan.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Gaat de hypotheekrente aftrek aan zijn succes ten onder ?

Ongelezen bericht door Byob »

Vreemde stelling,

Dan zou ook elke andere hypotheekvorm (behalve de liniair en annuitair dalende hypotheken) moeten worden afgeschaft, want bij alle hypotheken blijft de hoofdsom normaalgesproken gelijk.

En wordt er pas na 30 jaar afgelost d.m.v. een stukje kapitaal, of bij geheel aflosvrij niets afgelost.

Wie op het einde van de looptijd nog hypotheek overhoud, zal opnieuw een hypotheek moeten sluiten.

Echter is de rente aftrek maximaal voor 30 jaar, dus die is dan niet meer aftrekbaar.

Ik snap dus niet wat de aflossingsvrije hypotheek hiermee te maken heeft.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Gaat de hypotheekrente aftrek aan zijn succes ten onder ?

Ongelezen bericht door particulier »

Of het gaat om een aflossingvrije hypotheek maakt niet uit. Het gaat om een hypotheek die in Box 1 valt.

Maar om kort te zijn denk ik dat het antwoord 'Ja' moet zijn. Met de hypotheekrente-aftrek moedig je mensen alleen aan om zoveel mogelijk te lenen. Daarnaast treedt er schaarste op door grondspeculatie e.d. Schaarste drijft de prijs op, dus mensen zullen meer gaan lenen hierdoor. Meer lenen betekent meer aftrekken, dus de overheid merkt dat ze veel belastinginkomsten mislopen omdat mensen zoveel hypotheekrente aftrekken. Met name starters en mensen die doorstromen naar een grotere woning i.v.m. kinderen zullen steeds grotere hypotheken nemen.

Vandaar dat er stemmen opgaan om de aftrek maar af te schaffen.

Gesloten