LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
meulen
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2015 18:56

Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door meulen »

Goedenavond.
Mijn zus heeft op dit moment een krediet lopen. Ik vind het vervelend te zien dat zij voor deze 20.000 euro iedere maand rente moeten betalen. Zelf kan ik gedurende anderhalf jaar 19.000 euro missen (waarna ik het zelf wil gebruiken om iets af te lossen)
Mijn zus wil graag van mijn aanbod gebruik maken om gedurende anderhalf jaar de 19.000 euro van mij te lenen en hiermee haar krediet tijdelijk flink te verlagen.

Wij hebben al een contract opgesteld en gaan deze onderhandse lening aan de belastingdienst opgeven zodat zij de aan ons betaalde rente af mag trekken van de belasting.

Wat wij het liefst zouden doen is: Iedere maand betaalt zij rente maar GEEN aflossing. De totale aflossing voldoet zij over anderhalf jaar door dit uit het krediet op te nemen.
Nu zijn we wat erover aan het uitzoeken op internet en zie ik tot mijn schrik dat zij perse moet aflossen om voor renteaftrek in aanmerking te komen. Klopt dit? Is zij dus verplicht maandelijks een bedrag af te lossen?
Of is er bv de optie om bv halfjaarlijks een klein bedrag af te lossen en het resterende grote bedrag pas over anderhalf jaar?
Is er iemand die hier meer vanaf weet?
(de reden van haar krediet en of het wel of niet slim is om aan familie geld te lenen hebben wij al uitgebreid bediscussieerd dus dit hebben wij voor onszelf al duidelijk)

Hartelijk dank alvast!

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door kokka »

Rente aftrek? Je zus heeft sowieso alleen recht op renteaftrek als het een hypotheek voor de eigen woning is of, in bepaalde gevallen als je je huis met verlies moet verkopen kan je de rente op dit krediet aftrekken.
maar goed, stel nou dat je dat geld over anderhalf jaar zelf nodig hebt, weet je dan zeker dat je zus weer een krediet kan krijgen om jou terug te betalen?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door 16again »

meulen schreef:Wij hebben al een contract opgesteld en gaan deze onderhandse lening aan de belastingdienst opgeven zodat zij de aan ons betaalde rente af mag trekken van de belasting.
Bij mijn weten komt alleen hypotheek rente tegenwoordig in aanmerking als aftrekpost.
Rente op (consumptief) krediet, zoals dit volgens mij is, niet.

Waar je wel rekening mee moet houden:
-Lening moet aantoonbaar lening zijn, anders ziet de belasting dit als schenking, met bijbehorende aanslag
-Je zus moet rente betalen, anders ziet de belasting het genoten rente voordeel als schenking
-Er is een jaarlijkse vrijstelling voor schenking, betaalde rente kun je (tot vrijstelling) terug schenken

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door crazyme »

Je kunt wellicht de aflossing teruglenen ?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door witte angora »

Leuk dat je je zus gedurende die anderhalf jaar rente wil uitsparen. De bezwaren staan hierboven al. Maar als je zus geenszins van plan is om ook maar een stuiver af te lossen, zul je dan echt al je geld weer terug krijgen? Of heeft je zus over anderhalf jaar 2 x 19.000 schuld?

Of was het alleen maar de bedoeling een extra inkomstenbron vanuit de belastingteruggave te genereren, waarna jullie de 'opbrengst' delen? Jij de rente en zij de teruggaaf?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

de reden van haar krediet en of het wel of niet slim is om aan familie geld te lenen hebben wij al uitgebreid bediscussieerd dus dit hebben wij voor onszelf al duidelijk)
gelukkig kent u de regels al van onderhandse leningen.... U moet er inderdaad vanuit gaan dat u dat geld gaat schenken. U kan deze hulp echt alleen aanbieden als u dat geld zelf nergens voor nodig heeft!

financieel gaat niemand erop vooruit, uw zus krijgt alleen uitstel van executie met 1 jaar.... Er moet meer inkomen gezocht worden. En ze moet eerst zelf gaan aflossen voordat u ook maar iets kan doen voor haar.

Is het niet veel beter dat u zus rente EN aflossing gaat betalen vanuit haar eigen middelen en u per maand een stukje aanvulling op haar inkomen doet, desnoods in de vorm van voedsel of waspoeder? Dan kunt u die kosten vastleggen via een schuldbekentenis. Daarmee krijgt uw zus tenminste inzicht in haar eigen schulden en uitgaven.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door 16again »

meulen schreef: Mijn zus wil graag van mijn aanbod gebruik maken om gedurende anderhalf jaar de 19.000 euro van mij te lenen en hiermee haar krediet tijdelijk flink te verlagen.
Als je zus inmiddels negatieve BKR registratie heft, kan ze niet zomaar over een jaar opnieuw krediet afsluiten voor 19.000 , en jij moet dan langer op je geld wachten

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Zoals anderen ook al hebben aangegeven zal het geen echt financieel voordeel met zich meebrengen. Renteafrek mag alleen bij een hypotheek voor eigen huis.

Is het niet verstandiger dat uw zus gewoon probeert het krediet af te lossen en wanneer schuldvrij zelf geld bij elkaar spaart? U heeft zelf aan geen enkele kant garantie en al met al klinkt het als een slecht plan (ook als dit niet uw zus maar iemand anders betrof).
Laatst gewijzigd door Radar op 21 jul 2015 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaalde offtopic berichten verwijderd

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door 16again »

Julie4444 schreef:Zoals anderen ook al hebben aangegeven zal het geen echt financieel voordeel met zich meebrengen.
Er valt wel degelijk voordeel te halen.
Misschien wordt nu tegen wel 12% geleend, en betaalt zus zich blauw aan rente zonder iets af te lossen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door moederslink »

meulen schreef:Goedenavond.
Mijn zus heeft op dit moment een krediet lopen. Ik vind het vervelend te zien dat zij voor deze 20.000 euro iedere maand rente moeten betalen. Zelf kan ik gedurende anderhalf jaar 19.000 euro missen (waarna ik het zelf wil gebruiken om iets af te lossen)
Mijn zus wil graag van mijn aanbod gebruik maken om gedurende anderhalf jaar de 19.000 euro van mij te lenen en hiermee haar krediet tijdelijk flink te verlagen.

Wij hebben al een contract opgesteld en gaan deze onderhandse lening aan de belastingdienst opgeven zodat zij de aan ons betaalde rente af mag trekken van de belasting.

Wat wij het liefst zouden doen is: Iedere maand betaalt zij rente maar GEEN aflossing. De totale aflossing voldoet zij over anderhalf jaar door dit uit het krediet op te nemen.
Nu zijn we wat erover aan het uitzoeken op internet en zie ik tot mijn schrik dat zij perse moet aflossen om voor renteaftrek in aanmerking te komen. Klopt dit? Is zij dus verplicht maandelijks een bedrag af te lossen?
Of is er bv de optie om bv halfjaarlijks een klein bedrag af te lossen en het resterende grote bedrag pas over anderhalf jaar?
Is er iemand die hier meer vanaf weet?
(de reden van haar krediet en of het wel of niet slim is om aan familie geld te lenen hebben wij al uitgebreid bediscussieerd dus dit hebben wij voor onszelf al duidelijk)

Hartelijk dank alvast!
Toen uw zus dit krediet afsloot wist zij dat ze zich blauw ging betalen aan rente, dat is met ieder krediet nu eenmaal zo.
U heeft alles met uw zus al bediscussieerd en duidelijk.
U maakt er allebei nu een wel zeer ingewikkelde constructie van. Plus niemand weet hoe de vlag er over 1 1/2 jaar voor staat.
Zowel uw eigen financiële situatie als die van uw zus kan dan compleet anders zijn! Weest u zich daarvan bewust.
Mijn advies zou zijn, niet lenen aan uw zus , zij kan zelf wat meer aflossen door , als dat kan , bv zelf meer inkomen te genereren , maar u kunt haar wel helpen door haar maandelijks wat te sponsoren in de vorm van bv flink wat boodschappen en hiervan desnoods de bonnetjes te bewaren.
Dan kunt u beiden over anderhalf jaar bekijken of zij u dit teruggeeft ofwel het een goede daad van u naar zuslief blijkt te zijn geweest.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

16again schreef:
Julie4444 schreef:Zoals anderen ook al hebben aangegeven zal het geen echt financieel voordeel met zich meebrengen.
Er valt wel degelijk voordeel te halen.
Misschien wordt nu tegen wel 12% geleend, en betaalt zus zich blauw aan rente zonder iets af te lossen.
Volgens de OP zal de zus van TS het krediet alleen maar tijdelijk verlagen en aanhouden. Dan blijf je toch betalen. Als je voordeliger uit wil zijn moet je je krediet aflossen en beëindigen. Sparen is altijd goedkoper dan een krediet waarover je zoveel rente moet betalen behouden.

Voor TS zal het financieel mogelijk veel slechter uitpakken, want als de zus het niet wil of kan afbetalen is TS gewoon het geld kwijt.

Daarnaast is niet tevoorspellen of TS het geld nodig zal hebben binnen die tijd, en of de zus het dan überhaupt al kan terugbetalen. Het is een risico met n.m.m. weinig mogelijke winst en veel mogelijk verlies.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door 16again »

Julie4444 schreef: Volgens de OP zal de zus van TS het krediet alleen maar tijdelijk verlagen en aanhouden. Dan blijf je toch betalen.
Wat daar mee bedoelt wordt, is dat TS het geld maar anderhalf jaar kan missen.

Naar alle goedbedoelde adviezen over lenen aan familie heeft TS uitdrukkelijk niet gevraagd. En zijn dus overbodig.

TS ontvangt op spaarrekening met19.000 bij reken rente van 1% in anderhalf jaar nog geen 300 euro aan rente.
Haar zus betaald over datzelfde bedrag 3000 euro rente. Genoeg voordeel te behalen dus.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

16again schreef:
Julie4444 schreef: Volgens de OP zal de zus van TS het krediet alleen maar tijdelijk verlagen en aanhouden. Dan blijf je toch betalen.
Wat daar mee bedoelt wordt, is dat TS het geld maar anderhalf jaar kan missen.

Naar alle goedbedoelde adviezen over lenen aan familie heft TS uitdrukkelijk niet gevraagd. En zijn dus overbodig.

TS ontvangt op spaarrekening met19.000 bij reken rente van 1% in anderhalf jaar nog geen 300 euro aan rente.
Haar zus betaald over datzelfde bedrag 3000 euro rente. Genoeg voordeel te behalen dus.
Dan ga je er vanuit dat de zus een hoge rente zal blijven betalen, maar dat lijkt ook niet het geval, en als het idee is om dan weer een groter krediet te nemen om de lening aan TS af te betalen schiet de zus hier eigenlijk maar weinig mee op, en dan is het ook nog maar de vraag of ze dat bedrag geleend krijgt.

Ik denk dat een dergelijke actie vragen om problemen is en had heeft niets te maken met of het nu de zus van TS is of iemand anders. Als het nu was om de zus het krediet helemaal te laten stoppen en daarna terug te betalen met rente zou ik hier mogelijk anders over denken, maar de situatie zoals deze nu geschetst is lijkt me onverstandig voor beide partijen.

Dat is mijn mening en daar mag je het best mee oneens zijn, maar ik blijf erbij dat het een stuk goedkoper is om geen schulden te hebben als dit niet strikt noodzakelijk is.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door 16again »

Julie4444 schreef:Dan ga je er vanuit dat de zus een hoge rente zal blijven betalen
Nee.
In getallen voorbeeld ga ik er van uit dat beide zussen onderling niets doen.
Getoonde rente bedragen tonen het mogelijk te behalen voordeel.

TS kan haar zus tijdelijk veel lagere rente bieden dan huidige geldverstrekker, zodat anderhalf jaar vooral afgelost kan worden

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door SJZ »

Nu zijn we wat erover aan het uitzoeken op internet en zie ik tot mijn schrik dat zij perse moet aflossen om voor renteaftrek in aanmerking te komen. Klopt dit? Is zij dus verplicht maandelijks een bedrag af te lossen?
De rente is aftrekbaar als de lening (met schriftelijke bewijsstukken aantoonbaar) aan de eigen woning is besteedt.

ALS dat zo is, dan geldt voor leningen die vanaf 1 januari 2013 zijn aangegaan een aflossingsplicht. De lening moet minimaal in 30 jaar annuïtair worden afgelost. Zie bv. http://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypot ... iteit.html

Dat zal bv. bij 5% rente concreet betekenen dat ze in anderhalf jaar maandelijks ongeveer € 23 af moet lossen ..... is dat al een probleem? Laat dan maar zitten.

Als de lening voor de eigen woning al vóór 2013 is aangegaan is het het oversluiten van een oude lening en hoeft er helemaal niets afgelost te worden, het is het oversluiten van een lening onder de oude regels.

Dus leuk als TS eerst reageert: WAAR is de lening aan besteed?

jes-74
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2015 16:16

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door jes-74 »

gewijzigd
Laatst gewijzigd door jes-74 op 25 aug 2015 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Uit je vraagstelling blijkt wel dat je geen verstand van zaken hebt. Da's niet erg, maar vraag dan een deskundige om de zaken te regelen en om jullie te adviseren. Anders kan het je een hoop ellende opleveren...
Laatst gewijzigd door Radar op 25 aug 2015 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic bijdragen verwijderd

meulen
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2015 18:56

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door meulen »

Enorm excuus voor het niet reageren van mij afgelopen maand! Ik was blij met alle reacties en het meedenken. Reageren kwam er steeds niet van: Niet correct.
Hopelijk reageren enkelen alsnog verder.
Inderdaad gaat mijn zus gewoon maandelijks aflossen, dit wil zij zelf ook graag en inderdaad is het dus een verplichting vd belasting.
Ons idee is dat zij dus tijdelijk een stuk minder rente betaald omdat het krediet verlaagd is. 5% minder betalen over +/-20000 is zo 1000 euro. In haar situatie is dat toch mooi meegenomen? Of zien wij het fout.

Mijn zus moest verhuizen omdat ze in een andere provincie werk vond. Haar vorige huis is met flink verlies verkocht, begrijp ik dat ze als ze mijn lening hiervoor gebruikt tóch wat van de belasting terug kan vragen? Kokka schreef:
".... sowieso alleen recht op renteaftrek als het een hypotheek voor de eigen woning is of, in bepaalde gevallen als je je huis met verlies moet verkopen kan je de rente op dit krediet aftrekken"

16again zegt dat het voor de belasting aantoonbaar moet zijn dat het een lening is. Anders wordt het als gift gezien. Hoe kunnen wij dat aantonen? Middels een contract toch? En het maandelijks aflossen en rente betalen. Is dat voldoende voor de belastindienst?
Ook zegt 16again dat er een jaarlijkse vrijstelling voor schenking is, hoe kan ik berekenen wat de hoogte vd vrijstelling is? Inderdaad kan ik een deel vd rente dan terugschenken, dat zou een goed idee zijn op deze manier.

Frantic2 zegt dat ik haar zou kunnen ondersteunen met eten of waspoeder. Betekent een schuldbekentenis dat ze een BKR registratie krijgt? Of betekent het dat die schuldbekentenis dat zij die bedragen kan aftrekken vd belasting? Ik snap dit principe niet?

Bedankt voor jullie moeite!

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door Lisare »

Rente op een restschuld financiering is afhankelijk van het ontstaan wel of niet aftrekbaar. Dat ligt aan het moment van verkopen. Er is overigens geen aflossingsverplichting om van de renteaftrek te genieten.

Mocht de rente inderdaad aftrekbaar zijn dan wordt het voordeel van de familiebank al een stuk kleiner.

Het risico blijft zeer groot dat zij na de overeengekomen periode geen externe lening kan krijgen waardoor jij dus gedwongen bent het geld aan haar te blijven lenen.

Er zal een contract moeten komen om aan te kunnen tonen dat er sprake is van een lening en niet van een schenking. Schenkingsvrijstelling onderling is voor 2015 € 2.111,-.

stofzuigertje

Re: Lening aan zus. Aflossing verplicht?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Meestal gaat het met familie om gemiddelde rente!

Dat is dus wat U als gever van geld op de bank zou krijgen en het door haar betaalde en daar het gemiddelde van.

Als U maar 2% zou krijgen en zij 10% betaalde is dat 2+12:2=6%
Zij in dit reken voorbeeld 4% minder en U 4% meer, dat word geaccepteerd en dan is het geen schenking, maar wel maandelijks haar per bank laten overmaken en dus nooit contant wegens gebrek aan bewijs...

Ook vooraf duidelijk de rente vaststellen en de looptijd.
Succes en hopelijk is ze betrouwbaar genoeg.

Gesloten