LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Iemand al ervaring met Boober?

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Iemand al ervaring met Boober?

Ongelezen bericht door roland48 »

De site boober om geld te kunnen lenen van particulieren, die het dus in leningen investeren, is al weer even in de lucht. Ik zit er aan te denken om daar in te gaan investeren, maar graag hoor ik van ervaringen van gebruikers of dat allemaal wel lekker loopt.

Worden bedragen op tijd overgemaakt? Hoe wordt je te woord gestaan bij vragen? Ben je het eens met de rating?

Groet,
Roland

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Iemand al ervaring met Boober?

Ongelezen bericht door particulier »

Roland,

De afschrijvingen gaan per automatische incasso en er zijn geen klachten over Boober. Echter als investeerder moet je je toch zeker bepaalde dingen afvragen. De kredietstatussen worden vastgesteld door een onafhankelijk bedrijf. Voor een kredietstats AA is terugbetaling gegarandeerd tot minstens 90 % van de inleg. Echter, stel ik heb kredietstatus AA of AAA, zal ik dan waarschijnlijk bij Boober lenen? Nee. Bij banken zoals Ohra, Finansbank, Moneyou, Centraal Beheer en FBTO kan ik zelfs nog iets goedkoper lenen en heb ik te maken met 1 schuldeiser in plaats van 10 of 20.

Bij Boober zullen dus voornamelijk mensen zitten met een lagere kredietstatus, waarbij terugbetaling niet gegarandeerd is. Investeer dus met name niet veel geld, spreid goed en kies goede 'leners'.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Iemand al ervaring met Boober?

Ongelezen bericht door Gerborgh »

21 mei 2007 - Algemeen Dagblad:
ROTTERDAM - Geld lenen via de website Boober.nl komt niet van de grond. De begin dit jaar gelanceerde site dacht het lenen goedkoper te kunnen maken door dit ‘buiten de banken om’ te gaan regelen.

FOTO ANP
De bedoeling was geldgevers en leners onderling een rentepercentage overeen te laten komen. Maar na een goede start waarbij al snel 700.000 euro binnen kwam voor leningen, is dit bedrag niet meer gegroeid.

Dat komt vooral omdat leningen niet worden terugbetaald. Daardoor steeg de rente van gemiddeld zo’n 7 procent naar soms wel 16 procent. Voor minder wilden de geldgevers het, door het risico, niet meer doen.

Probleem van de site is dat die vooral leners trekt die bij de banken niet meer terecht kunnen. Ze zijn radeloos en zijn bereid rentes tot 20 procent te accepteren. De directie van Boober vindt dat een ongezonde situatie.

Directeur G.Drijver heeft al vastgesteld ‘dat er ook schaduwkanten’ aan de vrije marktwerking zitten. Hij heeft echter nog wel goede hoop dat zijn bedrijf zich herstelt.

Al eerder werden er Kamervragen gesteld over het bedrijf, omdat het mensen zou aanzetten schulden te maken.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) de waakhond van de financiële instellingen, heeft de zaak samen met De Nederlandsche Bank in onderzoek.

Ook_Handelaar
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2004 20:00

Re: Iemand al ervaring met Boober?

Ongelezen bericht door Ook_Handelaar »

Als je je bij Boober wilt aanmelden als geldgever wordt o.a. een bankrekeningnummer gevraagd.

Geef je dan je rekeningnummer op van Alex-Beleggersbank dan wordt dat niet geaccepteerd als bankrekeningnummer.........

Laat maar.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Iemand al ervaring met Boober?

Ongelezen bericht door particulier »

Waarschijnlijk omdat van die rekening niet geincasseerd kan worden.

hoveling
Berichten: 73
Lid geworden op: 19 jun 2006 11:49

Re: Iemand al ervaring met Boober?

Ongelezen bericht door hoveling »

Een familielid overweegt een lening aan te vragen bij Boober. Hij kan idd niet terecht bij een reguliere bank omdat hij in de WSNP heeft gezeten na het beeindigen van zijn eigen zaak die hij door diverse omstandigheden buiten zijn schuld (oa inbraken) heeft moeten sluiten.
Hij heeft een ''schone lei'' gekregen. Hij heeft een boven modaal inkomen en kan makelijk aflossen. Hij kan niet in 3 maanden een klein goedkoop autotje bij elkaar sparen, een occasion, maar hij moet wel naar zijn werk kunnen en zonder auto lukt dat niet. Als het anders kon, zou hij geen lening meer afsluiten, maar helaas, openbaar vervoer of een scooter is geen optie ivm de afstand.
Er wordt alleen maar naar je gekeken als wanbetaler maar men kijkt niet naar je huidige inkomen en vaste lasten en de reden dat je een codering hebt. Alles bij elkaar moet hij 8 jaar boeten voor iets waar hij niks aan kon doen!
Ook ik wil weten of boober betrouwbaar is, maar dan van de lenerskant, want ik wil niet dat mijn familielid opnieuw in de problemen komt als het een malafide bedrijf/constructie is. Ik probeer hem goed te adviseren, vandaar mijn vraag hier op het forum, want helaas kan ik hem zelf financieel niet helpen...

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Iemand al ervaring met Boober?

Ongelezen bericht door particulier »

Ten eerste: Ik denk zelf dat Boober wel een bonafide partij is.

Alleen Boober zal ook een credit check uitvoeren. Dit kost zowieso 19,95. Je krijgt dan een rating van AAA (zeer goed) tot D (zeer slecht). Mensen die op dit leenplatform geld uitlenen kijken naar deze rating. Afhankelijk hiervan wordt er geld geboden. Bij een slechtere credit rating, die uw vriend waarschijnlijk zal krijgen, zullen mensen minder snel geneigd zijn geld te bieden. De lening loopt niet of minder snel vol en de rente die betaald moet worden zal ook een stuk hoger liggen.

Niet alle banken weigeren mensen met een BKR codering standaard. Kun je de codering goed uitleggen, dan zijn er banken die wel bereid zijn om een lening te verstrekken. Mocht dat toch niet lukken, dan zou ik pas naar Boober stappen, met als risico dat je de lening niet volledig kan krijgen en er flink wat rente over betaald moet worden. Of de auto nu gekocht kan worden of niet.

hoveling
Berichten: 73
Lid geworden op: 19 jun 2006 11:49

Re: Iemand al ervaring met Boober?

Ongelezen bericht door hoveling »

Hallo,

Hij heeft het al bij zijn eigen bank geprobeerd, die op de hoogte is van de hele situatie en zij weigeren ook, alleen en puur door die coderring bij het BKR. Ze snappen de situatie, ze weten wat er per maand binnen komt aan inkomsten en zeggen ook dat hij het makkelijk zou moeten krijgen, juist ook omdat ze gelijk beslag zouden kunnen leggen op zijn salaris als hij zich niet aan de afspraak houdt, maar het beleid van de bank is, BKR notering-geen lening, punt, ongeacht de reden van de WSNP. Dat is juist zo frusterend voor hem.
Is het slim bij Boober een begeleidend briefje erbij te doen met de reden van de WSNP of juist niet doen en puur af laten hangen van zijn inkomsten? Wat zou jij hem adviseren? Alvast bedankt!

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Iemand al ervaring met Boober?

Ongelezen bericht door particulier »

Ik zou ook vooral naar andere banken gaan. Bijvoorbeeld Delta Lloyd of Ohra (Delta Lloyd Bank), Centraal Beheer, FBTO, Triodos Bank of Moneyou. Nee heb je, ja kun je krijgen. De rente is dan ook meestal gunstiger. Een offerte is gewoon online aan te vragen.

Mocht dit echt niet lukken, dan kun je altijd Boober nog proberen. Maar Boober is geen bank, maar een online marktplaats voor leners en uitleners. Na betaling van 19,95 krijgt een lener een kredietstatus. Meestal is dit B of C (A komt relatief weinig voor, want die kunnen gewoon bij reguliere banken terecht). Heb je een rating, dan kun je op de website een oproep plaatsen. Welk bedrag wil je lenen, tegen welke rente en welke looptijd? Tevens moet je motiveren waarom je dit bedrag wilt lenen.

Afhankelijk hiervan zullen uitleners (gewone particulieren zoals u en ik) hierop bedragen gaan bieden. Tegen gunstige voorwaarden (rente en risico) zal een lening snel worden volgestort, zijn ze minder, dan is het risico dat het leenbedrag niet wordt bereikt.

hoveling
Berichten: 73
Lid geworden op: 19 jun 2006 11:49

Re: Iemand al ervaring met Boober?

Ongelezen bericht door hoveling »

Ik zal de genoemde banken aan hem doorgeven. Bedankt alvast!

wendymilan
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2008 11:44

Re: Iemand al ervaring met Boober?

Ongelezen bericht door wendymilan »

Goedemiddag Roland
Ik zoek een particulier persoon voor lening?
Aangezien u interesse heeft voor boober zou graag willen weten wat u eisen zijn, en welke bedragen u zou willen vertrekken?
Mvg

Gesloten