LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis afgelost en dan... (na 2031)

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
mar9
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 mei 2007 14:00

Huis afgelost en dan... (na 2031)

Ongelezen bericht door mar9 »

Even van de belastingsituatie zoals nu uitgaand:

De bedoeling is dat ik in 2035 mijn huis volledig aflos.

Begrijp ik het dan goed:
Gaat (de waarde van mijn huis) dan naar box 3 en moet ik daar dan VRH over betalen?

Dus als ik braaf aflos en een huis hypotheekvrij heb van 180.000 euro (even makkelijk gerekend dat ik met spaargeld al de vrije voet over ga): moet ik dan (4 % rendement, 30 % heffing) 2.160 per jaar betalen...?

Of zie ik iets (fiscaals) over het hoofd?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Huis afgelost en dan... (na 2031)

Ongelezen bericht door Emmy75 »

mar9 schreef:Even van de belastingsituatie zoals nu uitgaand:
Begrijp ik het dan goed:
Gaat (de waarde van mijn huis) dan naar box 3 en moet ik daar dan VRH over betalen?
Inderdaad daarvan uitgaand.
Volgens mij betaal je geen VRH op de eigen woning, zolang deze de hoofdverblijfplaats is.
Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/particuli ... P130_12085
Halverwege de pagina staat: Wat geeft u niet aan in Box 3?

mar9
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 mei 2007 14:00

Re: Huis afgelost en dan... (na 2031)

Ongelezen bericht door mar9 »

Klopt, wat er in de link staat. Maar klopt dat ook nog (peildatum nu anno 2011) na 2030? Want dan lopen de eerste maximale 30jaar termijn HR-aftrekkers af (ik dus in 2035).

Een hypotheekschuld kan maximaal 30 jaar in box 1 staan, betekent dat dan ook de (waarde van de) woning zelf ofwel verhuist deze daarna naar box 3 (met VRH)?

Of blijft (de waarde van de) woning (zonder recht op HR-aftrek) in box 1 wanneer de 30 jaarstermijn afloopt?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Huis afgelost en dan... (na 2031)

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Volgens mij..
Verhuist de woning niet naar box 3, zolang het een eigen woning betreft, zoals ook aangegeven in de link.

De WOZ-waarde van woning wordt in Box 1 opgegeven voor berekening van het eigenwoningforfait hierop wordt de HR in mindering gebracht om de aftrekpost te bepalen. Indien de woning afgelost is, moeten huizenbezitters deze EWF wel opgeven in Box 1 maar hebben ook een aftrekpost ter waarde van dit EWF onder de wet Hillen. http://www.eigenhuis.nl/hypotheken-fina ... ngforfait/

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Huis afgelost en dan... (na 2031)

Ongelezen bericht door henk51 »

De bedoeling is dat ik in 2035 mijn huis volledig aflos.

Begrijp ik het dan goed:
Gaat (de waarde van mijn huis) dan naar box 3 en moet ik daar dan VRH over betalen?
Volgens mij..
Verhuist de woning niet naar box 3, zolang het een eigen woning betreft, zoals ook aangegeven in de link.

De WOZ-waarde van woning wordt in Box 1 opgegeven voor berekening van het eigenwoningforfait hierop wordt de HR in mindering gebracht om de aftrekpost te bepalen. Indien de woning afgelost is, moeten huizenbezitters deze EWF wel opgeven in Box 1 maar hebben ook een aftrekpost ter waarde van dit EWF onder de wet Hillen.
Toch knap dat er mensen zijn die nu al weten hoe het belastingstelsel er in 2030-2035 uitziet.


gr Henk

mar9
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 mei 2007 14:00

Re: Huis afgelost en dan... (na 2031)

Ongelezen bericht door mar9 »

Henk, zoals ik in mijn eerste posting schrijf (en in mijn tweede ook) zeg ik toch ook dat we met de gegevens van nu verder kijken.

Tuurlijk kan het nog tig keer wijzigen.

Maar regeren is vooruitzien (ook al kan dat beleid wisselen) en is het toch niet verkeerd om vooruit te beredeneren (als dit, dan dat enz.).

Niet perse (alleen) op dit onderwerp: maar als mensen dat meer zouden doen, zouden we ons wellicht niet altijd overvallen voelen door bepaalde uitwerkingen van beleid/situaties (of wellicht onterecht iets voor gesneden koek aannemen).

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Huis afgelost en dan... (na 2031)

Ongelezen bericht door Emmy75 »

henk51 schreef:Toch knap dat er mensen zijn die nu al weten hoe het belastingstelsel er in 2030-2035 uitziet.
De hele OP begon met de stellig als alles zo blijft zoals het nu is, hoe zit het dan met... ?
Dat is dan toch het uitgangspunt van deze hele discussie zoals deze tot nu toe is gevoerd. Bij elke zin zou je moeten lezen als het zo blijft.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Huis afgelost en dan... (na 2031)

Ongelezen bericht door SJZ »

Mar9,

1. De woning is én blijft een eigen woning op grond van art 3.111 wet IB 2001.

2. De (hypotheek)rente is slechts 30 jaar aftrekbaar (art 3.120 lid 2). Dat gaat alleen over de renteaftrek. De woning blijft dus gewoon een eigen woning, niks met box 3.
Als je nog andere kosten hebt die je in aftrek brengt (erfpacht) dan blijven die kosten ook na die 30 jaar nog aftrekbaar. Ook daaruit blijkt dat de woning gewoon een eigen woning in box 1 blijft.

(Voor alle wijsneuzen: ik baseer mij op de teksten uit de bundel "belastingwetten 2011", ik kan de bundel van 2032 effe niet vinden.)

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Huis afgelost en dan... (na 2031)

Ongelezen bericht door zwabbertje »

SJZ schreef: (Voor alle wijsneuzen: ik baseer mij op de teksten uit de bundel "belastingwetten 2011", ik kan de bundel van 2032 effe niet vinden.)
Goed zoeken :wink:

En, wellicht ten overvloede, als je nu een eigen woning hebt die maar voor 50% bezwaard is met hypotheek valt de overige 50% ook niet in box 3, de woning blijft in zijn geheel in box 1.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Huis afgelost en dan... (na 2031)

Ongelezen bericht door SJZ »

Toch knap dat er mensen zijn die nu al weten hoe het belastingstelsel er in 2030-2035 uitziet.
Zoveel verandert er meestal niet in 20 jaar hoor. Ik kwam laatst een bundel uit 1897 tegen en je staat versteld hoeveel je nog herkend. (Hypotheek)renteaftrek eigen woning, eigenwoningforfait in de toenmalige inkomstenbelasting.

(Ook in de bedrijfsbelasting herkenning met de huidige vennootschapsbelasting trouwens.)

Het zou mij niets verbazen als over 20 jaar de eigen woning nog steeds een bijzondere vrijstelling kent in de inkomstenbelasting, hetzij doordat-ie in box 1 zit, hetzij in box 3 met een bijzondere vrijstelling (zoals bijvoorbeeld GroenLinks dacht ik wil) of iets daartussenin.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Huis afgelost en dan... (na 2031)

Ongelezen bericht door fisbel »

Over twintig jaar (2031) jaar zal de huidige hyotheekrenteaftrek niet meer bestaan. Dat vragen over de aftrek in de toekomst de gemoederen af en toe bezig houden, is niet meer dan logisch. Zo was er vorig jaar een serieuze vraag / kwestie (met Kamervragen) of er in bepaalde situaties hypotheekrenteaftrek mogelijk was voor 60 jaar. Lees hier

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Huis afgelost en dan... (na 2031)

Ongelezen bericht door Emmy75 »

fisbel schreef:Over twintig jaar (2031) jaar zal de huidige hyotheekrenteaftrek niet meer bestaan.
Ik zou het helemaal met u eens zijn als u stelt dat de kans dat de HRA dan niet meer bestaat erg groot is.

Of bedoelt u dat in 2001 de max. 30 jaar regel is ingegaan ? Niet iedereen die nu een hypotheek heeft, heeft de eerste hypotheek in zijn leven gesloten voor 2001. Indien alles 100 jaar zo zou blijven zoals het nu is (erg kleine kans), bestaat is er in 2100 nog steeds HRA.

Beweren dat de HRA in 2031 afloopt is wat verwarrend voor sommigen, ja voor de eersten zal de HRA dan aflopen. Soms hoor ik mensen in mijn omgeving echt zeggen dat ze maar tot 2031 HRA hebben terwijl ze de eerste hypotheek later dan 2001 afsloten.

zandinoog
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jul 2011 19:05

Re: Huis afgelost en dan... (na 2031)

Ongelezen bericht door zandinoog »

Goed verwoord Emmy 30 jaar na 2001 is de datum of eerder natuurlijk er gaat iets veranderen in de HRA.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Huis afgelost en dan... (na 2031)

Ongelezen bericht door SJZ »

Soms hoor ik mensen in mijn omgeving echt zeggen dat ze maar tot 2031 HRA hebben terwijl ze de eerste hypotheek later dan 2001 afsloten.
Precies, er zijn er echt die dat (op grond van de huidige wet) denken. Maar er zijn ook velen die een hypotheek van vóór 2001 hebben, en dan denken dat hun aftrek na 30 jaar eindigt (afgesloten in 1990, dus aftrek tot 2020 denken ze dan). Ook fout!

mar9
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 mei 2007 14:00

Re: Huis afgelost en dan... (na 2031)

Ongelezen bericht door mar9 »

Dank voor alle meedenkers.

Of de HRA er over een dertigtaljaren nog steeds is, is de vraag.
Het eventueel afschaffen van de HRA staat natuurlijk niet opzich, dan zal het hele fiscale stelsel tov de woningeigenaar onder de loep moeten worden genomen (en huurder).

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Huis afgelost en dan... (na 2031)

Ongelezen bericht door fisbel »

Dus voor alle duideijkheid: een hypotheek afgesloten voor of in 2001 loopt in principe door tot 2031. Een hypotheek afgesloten in 2011 loopt door tot 2041.
De hoofdregel is dus de dertigjarentermijn.

Gesloten