LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door crazyme »

sephora30 schreef:
bprosman schreef: Huh ? Als je een uitkering hebt , heb je over het algemeen geen baan. Waar heb je dan kinderopvang voor nodig ?
Draait t om, 'uitkeringsgerechtigden' zouden verplicht gastouder moeten worden. :wink:
Dat zie je toch verkeerd. Ik moest mijn jongste verplicht in laten schrijven op een kinderdagverblijf en de kosten zouden dan voor de dienst komen. Omdat je verzekerd moet zijn van een plek voordat je een baan kan krijgen. De plek is tot op heden nog niet vrijgekomen trouwens (is nu 4,5 jaar).
Hier valt mijn mond van open.

De uitkeringsinstantie betaalt de kinderopvang terwijl er feitelijk geen gebruik van wordt gemaakt ?

En dat doen ze bij elke uitkeringsgerechtigde ?

Alleen om een plaatsje te reserveren ?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door ruud_a »

bprosman schreef:
en uitkeringen omhoog moeten
Huh ? Als je een uitkering hebt , heb je over het algemeen geen baan. Waar heb je dan kinderopvang voor nodig ?
Draait t om, 'uitkeringsgerechtigden' zouden verplicht gastouder moeten worden. :wink:
we waren van kinderopvang al bij kinderbijslag terecht gekomen

overigens kun je ook wekelijks [bijvoorbeeld] voor nierdialise naar het ziekenhuis moeten, en dan heb je ook opvang nodig

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

crazyme schreef:
sephora30 schreef:Dat zie je toch verkeerd. Ik moest mijn jongste verplicht in laten schrijven op een kinderdagverblijf en de kosten zouden dan voor de dienst komen. Omdat je verzekerd moet zijn van een plek voordat je een baan kan krijgen. De plek is tot op heden nog niet vrijgekomen trouwens (is nu 4,5 jaar).
Hier valt mijn mond van open.

De uitkeringsinstantie betaalt de kinderopvang terwijl er feitelijk geen gebruik van wordt gemaakt ?

En dat doen ze bij elke uitkeringsgerechtigde ?

Alleen om een plaatsje te reserveren ?
Ah nog zo'n gedrocht van een regel dus... Leuken kunnen ze het niet maken...

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door ruud_a »

Emmy75 schreef:
crazyme schreef:
sephora30 schreef:Dat zie je toch verkeerd. Ik moest mijn jongste verplicht in laten schrijven op een kinderdagverblijf en de kosten zouden dan voor de dienst komen. Omdat je verzekerd moet zijn van een plek voordat je een baan kan krijgen. De plek is tot op heden nog niet vrijgekomen trouwens (is nu 4,5 jaar).
Hier valt mijn mond van open.

De uitkeringsinstantie betaalt de kinderopvang terwijl er feitelijk geen gebruik van wordt gemaakt ?

En dat doen ze bij elke uitkeringsgerechtigde ?

Alleen om een plaatsje te reserveren ?
Ah nog zo'n gedrocht van een regel dus... Leuken kunnen ze het niet maken...

ach het wordt toch wel opgebracht door de belastingbetaler
die krijgt toch geen inzicht in waar het geld naar toe gaat

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door bprosman »

overigens kun je ook wekelijks [bijvoorbeeld] voor nierdialise naar het ziekenhuis moeten, en dan heb je ook opvang nodig
En dan kom ik weer bij mijn stokpaardje, dat had ik vroeger als kind ook wel ééns dat mijn moeder naar het ziekenhuis moest als ik uit school kwam en waarom kon ik dan wel na school naar 'Tante toos' of de buurvrouw en moeten de kinderen tegenwoordige naar een "geldverslindende-gediplomeerd-overgesubsieerde-commerciele-kinderopvanghangplek".
De uitkeringsinstantie betaalt de kinderopvang terwijl er feitelijk geen gebruik van wordt gemaakt ?
Is dat zo of schrijf je alleen maar in (wachtlijst) ?
Laatst gewijzigd door bprosman op 13 sep 2012 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door jermen2 »

Heel raar dat de werkende steeds meer moeten afdragen he?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

bprosman schreef:
De uitkeringsinstantie betaalt de kinderopvang terwijl er feitelijk geen gebruik van wordt gemaakt ?
Is dat zo of schrijf je alleen maar in (wachtlijst) ?
Waarschijnlijk wordt er in dit voorbeeld in eerste instantie alleen ingeschreven om op de wachtlijst te gaan staan. Maar als er dan een plek vrij komt zou zij die wel moeten nemen anders vervalt de plek natuurlijk weer aan de volgende op de lijst.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door sephora30 »

@Grazyme,

Of ze het zo doen bij alle sociale diensten weet ik niet, hier was en/of is het in ieder geval wel zo.

Als je nl sollicitatieplicht hebt moet je wel een plek hebben in de opvang anders heeft solliciteren ook geen nut. Dus al je het zo bekijkt zit er wel logica in. Maar inderdaad, het kost een hoop geld, kinderopvang plekken betalen waar in feite geen gebruik van wordt gemaakt.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door sephora30 »

@Vogels,

De werkplicht is ivm slechte gezondheid voor mij nu niet meer van toepassing. Dus kind hoeft niet meer ingeschreven te staan en ook niet over te blijven. (dit is alleen even mijn situatie).

zwiebertje1975
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2012 22:09

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door zwiebertje1975 »

Ook wij mogen de kinderopvangtoeslag terugbetalen aan de Belastingdienst als de beslissing op ons bezwaarschrift negatief is. Hierna kunnen we eventueel in beroep bij de rechtbank en hoger beroep bij Raad van State, maar de huidige jurisprudentie is niet positief voor onze situatie. Heeft Raad van State al uitspraak gedaan in een zaak als die van ons en Dave?

We zijn te goeder trouw in zee gegaan met gastouderbureau Roodkapje en ze hebben op geen enkele wijze op de fiscale risico's gewezen. De kinderopvangtoeslag en schenking zijn twee verschillende regelingen werd gezegd. De rechtbank denkt hier nu toch anders over...... :evil: Op de site van Roodkapje wordt deze constructie nog steeds gepromoot. Kan dat allemaal zomaar?

Samen staan we sterker. Wie heeft eenzelfde ervaring met Roodkapje en de Belastingdienst?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sephora30 schreef:
Dat zie je toch verkeerd. Ik moest mijn jongste verplicht in laten schrijven op een kinderdagverblijf en de kosten zouden dan voor de dienst komen. Omdat je verzekerd moet zijn van een plek voordat je een baan kan krijgen. De plek is tot op heden nog niet vrijgekomen trouwens (is nu 4,5 jaar).
Er is geen plek vrijgekomen in 4,5 jaar maar ik ga er toch ook
vanuit als er geen plek voor je kindje was dat er ook niet voor betaald
hoefde te worden !?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ja dat snap ik ook niet helemaal,eerlijk gezegd..

Dus als ik het goed begrijp,betaal je nu aan een dagverblijf ,voor het geval je straks toch een plekje nodig hebt?
En dat geld krijg je weer via de belasting?
Gekker met het toch niet worden.... :shock:

Of zie ik het nu verkeerd? Lees ik het fout?hopelijk wel..

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Je moet toch niet betalen als er niet eens een plek
vrij is, ik hoop toch ook echt dat ik het verkeerd lees.

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door jermen2 »

Het is toch te gek voor woorden dat als je een toeslag van de overheid krijgt je dan te goeder trouw een bureau gelooft m.b.t schenkingen? Dan gaat er toch ergens een lampje branden en zet je in ieder geval dat geld opzij zodat mocht er iemand op terugkomen dat je het weer kan betalen? Of ben ik gewoon zo'n voorzichtig iemand die zulke dingen doet?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ jermen

Nee je bent niet alleen,ik ben type eerst alles 10x controleren of het wel zo is.
Wil echt niet rot doen ,maar ik had dit toch een rare regeling gevonden betreft de zaak van TS...
Als ik eerlijk ben,beetje onnozol?maar ja....

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door crazyme »

sephora30 schreef:@Grazyme,

Of ze het zo doen bij alle sociale diensten weet ik niet, hier was en/of is het in ieder geval wel zo.

Als je nl sollicitatieplicht hebt moet je wel een plek hebben in de opvang anders heeft solliciteren ook geen nut. Dus al je het zo bekijkt zit er wel logica in. Maar inderdaad, het kost een hoop geld, kinderopvang plekken betalen waar in feite geen gebruik van wordt gemaakt.
Zo bezien kan ik mij indenken dat de regeling is ontstaan.

mama1981
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 nov 2011 22:34

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door mama1981 »

Ik heb niet alles gelezen maar vind onderstaande zo vreemd....
d.reneerkens schreef:
Als ik het terug ga berekenen heb ik wel per maand een eigen bijdrage gehad. Het zijn wel maar € 0,003 cent per maand.
Ik ben een alleenstaande moeder. Ik werk sinds mijn scheiding, ik zit hoger dan bijstandniveau maar kom nog wel in aanmerking voor aanvullende bijstand (die ik overigens niet aanvraag!) En zelfs ik moet nog een eigen bijdrage betalen van bijna 75 euro voor 8 uurtjes opvang van 1 kind. De rest van de uren kan ik op andere manieren opvangen :)

Ze hadden vanaf het begin al kunnen weten dat er iets niet klopte.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door Mendoza »

vogels schreef:
De kinderopvangtoeslag en schenking zijn twee verschillende regelingen werd gezegd.
Schenking van wie? Schenking door wie? Schenking aan wie? Wees daar eens duidelijk over.
Dat is niet zo moeilijk, je ouders mogen je tot ongeveer 5000,- belastingvrij schenken.

Ook mogen je ouders, wanneer zij erkende gastouders zijn, je kinderen opvangen. Jij mag daarvoor kinderopvangtoeslag aanvragen en dit via een gastouderbureau betalen aan je ouders.

Wat bij TS is misgegaan is dat hij bovenstaande zaken administratief heeft gekopppeld binnen het gastouderbureau.

Het gastouderbureau waarmee ik zaken doe, adviseert de "eigen bijdrage teruggave" (indien je ouders dat graag doen) gewoon contant te verrekenen.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Nou mendoza bedankt voor de uitleg! nu snap ik in ieder geval hoe het werkt, Dus als ik het goed begrijp, krijgen deze mensen geld van de overheid om hun kids op te vangen, (ik hoor soms bedragen tot 20.000 per jaar!!!) en dat geven ze aan oma, want oma verdiend meer dan een gemiddelde hardwerkende arbeider om op haar bloed eigen kleinkinderen te passen....en Oma schenkt dan het belasting geld weer belastingvrij terug aan de ouders, zodat die helemaal niets kwijt zijn aan opvang.

Als ik het zo goed verwoord, hoop ik dat jullie allemaal alles tot op de laatste cent en meer moeten terug betalen...sorry dat ik het zo zeg.

Mijn inziens heb je nog geluk dat de belastingdienst jullie niet vervolgd voor fraude, ik begrijp heus dat het wellicht geen kwade opzet was, maar iedereen kan toch weten dat dit niet klopt

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Volledige kinderopvangtoeslag terugbetalen.

Ongelezen bericht door Jolijn »

Zo is het bedacht ( en gestimuleerd) om meer moeders aan het werk te krijgen.

Gesloten