LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
SoundBoard
Berichten: 139
Lid geworden op: 08 feb 2007 13:33

Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door SoundBoard »

Bij de belastingdienst hebben ze bedacht dat ieder jaar een nieuwe machtigingscode nodig is. Die kan dan door de aangifteplichtige worden aangevraagd via een website van de DigiD. Wanneer men nu bedenkt dat ik de aangifte wil doen voor mijn 90-jarige moeder, die dus geen computer heeft, kan zij die dus ook niet aanvragen per computer. Gekker kunnen we het niet maken en lastiger ook niet.

Nóg gekker wordt het, wanneer ik de machtigingscode van vorig jaar wil gebruiken die ik gekregen heb via een brief van de firma DigiD uit Den Haag. Daar staat toch echt op dat die code geldig is tot 2017. Als ik die dan invoer dan krijg ik een foutmelding! Bij telefonisch navragen blijkt dan, dat die geldigheid maar zeer ten dele bestaat: die code is wel geldig, maar alleen met terugwerkende kracht voor bijvoorbeeld wijzigingen in de aangifte tot maximaal 5 jaar. Wat heb je er dan aan zou ik zeggen. Dus moet er eerst een nieuwe machtigingscode worden verstuurd naar mijn moeder. Per post natuurlijk, want zoals gezegd mijn moeder heeft geen PC. Daarna moet ik die per telefoon zien te krijgen en dan kan de aangifte daadwerkelijk verzonden worden. Heel fijn belastingdienst!
Ik vind dit dikke ellende.

Soms vraag ik me écht af of ze daar bij de belastingdienst nog wel eens een beetje nadenken. We hadden een goed werkend systeem waarbij de machtigingscode gedrukt stond op de brief om aangifte te doen. Ieder jaar opnieuw. Werkte prima ook voor hen die geen PC hebben zoals de ouderen onder ons! Waarom wordt dit systeem nu weer gewijzigd in een niet-werkend systeem?
Dom en zeer ongemakkelijk. Veel ouderen laten hun vaak eenvoudige aangifte uitvoeren door anderen, maar dat kan nu weer niet.

FO

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door Isabel1 »

dan log je je moeder toch gewoon in met haar digid op jouw computer? zie het probleem niet zo (doe ik altijd voor mijn man)

isabel

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Ik vraag me af of de moeder van TS dan wél een Digid heeft, als zij ook geen pc heeft. Ben het er wel mee eens dat het voor mensen zonder computer steeds lastiger wordt.

SoundBoard
Berichten: 139
Lid geworden op: 08 feb 2007 13:33

Re: Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door SoundBoard »

Fleurtjuh666 schreef:Ik vraag me af of de moeder van TS dan wél een Digid heeft, als zij ook geen pc heeft. Ben het er wel mee eens dat het voor mensen zonder computer steeds lastiger wordt.
Precies! Mijn moeder heeft geen DigiD-code. Wat moet ze ermee als ze geen computer heeft?
Dus Isabel, uw verhaal gaat hier niet op.

FO

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door bprosman »

Precies! Mijn moeder heeft geen DigiD-code. Wat moet ze ermee als ze geen computer heeft?
Dus Isabel, uw verhaal gaat hier niet op.
Ze kan het toch ook aanvragen zodat u het kunt gebruiken als u namens haar zaken regelt ?

SoundBoard
Berichten: 139
Lid geworden op: 08 feb 2007 13:33

Re: Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door SoundBoard »

bprosman schreef:Ze kan het toch ook aanvragen zodat u het kunt gebruiken als u namens haar zaken regelt ?
Dat gaat dan nu ook gebeuren, zij het dat ik dat voor haar aanvraag. Voordat die code dan binnen is, zijn we weer drie tot vijf dagen verder. In mijn eerste reactie meldde ik al, dat deze wijziging om iemand te machtigen een verslechtering is ten opzichte van hoe het was. Waarom nou niet gewoon meteen een machtigingscode op de informatiebrief om aangifte te doen?

FO

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Digid is meer zaken dan alleen belastingaangifte. De regels zijn door Digid vastgesteld. U kan wel schelden op de belastingdienst, maar het gaat over digid.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door Isabel1 »

oh kijk, zo had ik het niet begrepen, ik dacht dat er EN een digid was EN een machtigingscode. En dat die machtigings code verlopen was. (en de gewone digid dus wel werkte)

maar nee, dan kan mijn oplossing inderdaad niet en dan moet er gewacht worden.

isabel

SoundBoard
Berichten: 139
Lid geworden op: 08 feb 2007 13:33

Re: Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door SoundBoard »

zalmmetwijn schreef:Digid is meer zaken dan alleen belastingaangifte. De regels zijn door Digid vastgesteld. U kan wel schelden op de belastingdienst, maar het gaat over digid.
Het is niet mijn bedoeling geweest te schelden -en ik meen dat ook niet gedaan te hebben- maar ik wil wel mijn ongenoegen uitspreken over de belastingdienst, die het extra moeilijk maakt om voor iemand anders aangifte te doen. Niet de DigiD-instantie in Den Haag bepaalt dat er een DigiD-code nodig is voor een aangifte, maar de belastingdienst!

FO

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ergens is het eigenlijk ook wel logisch, het feit dat je iemand machtigd betekent natuurlijk niet dat je wilt dat die persoon voor 5 jaar (of voor altijd) gemachtigd blijft over jouw zaken. Dus ergens zie ik de logica er wel van in dat zo'n machtiging verloopt. Wel blijft het in ts geval vreselijk onhandig.

isabel

SoundBoard
Berichten: 139
Lid geworden op: 08 feb 2007 13:33

Re: Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door SoundBoard »

Isabel1 schreef:Ergens is het eigenlijk ook wel logisch, het feit dat je iemand machtigd betekent natuurlijk niet dat je wilt dat die persoon voor 5 jaar (of voor altijd) gemachtigd blijft over jouw zaken. Dus ergens zie ik de logica er wel van in dat zo'n machtiging verloopt. Wel blijft het in ts geval vreselijk onhandig.

isabel
Het gaat mij niet zo zeer om de geldigheidsduur van de machtigingsperiode, die mag uit veiligheid best eenmalig zijn (dus voor een heel jaar). Het gaat me nu om het gedoe om een code te krijgen voor iemand die geen computer heeft en al hoog bejaard is: veel te omslachtig. Ieder jaar kan een nieuwe code worden uitgegeven maar zet die dan -zoals dat een paar jaar eerder werd gedaan- meteen op de aangiftebrief. Dat is dus de brief die in dit geval mijn moeder van de belastingdienst ontvangt. Al die papieren van de belasting krijg ik dan waarmee ik de aangifte kan doen. Gemakkelijker kan het bijna niet. Maar nee hoor, het was blijkbaar te eenvoudig!

melomaan
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 mar 2010 16:19

Re: Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door melomaan »

Ik vermoed dat de reden is dat er in het verleden een behoorlijke fraude is vastgesteld met machtigingen m.b.t. de belastingdienst en DigiD.

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/09/19/mas ... via-digid/
http://nos.nl/artikel/273903-honderden- ... digid.html

SoundBoard
Berichten: 139
Lid geworden op: 08 feb 2007 13:33

Re: Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door SoundBoard »

Kan zijn dat de DigiD-code niet echt waterdicht is, maar zoals het nu gaat dan toch ook niet? Ik zie geen verschil met hoe het vroeger was.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door rollertje »

Je vraagt een digi-d aan voor je moeder en laat haar die zelf bewaren. Geeft ze de brief mee wanneer je haar aangifte doet en kun je elk jaar zonder problemen haar aangifte verzorgen. Doe ik ook met mijn vader van 87 jaar. Heb je geen machtigingscode meer nodig.

SoundBoard
Berichten: 139
Lid geworden op: 08 feb 2007 13:33

Re: Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door SoundBoard »

rollertje schreef:Je vraagt een digi-d aan voor je moeder en laat haar die zelf bewaren. Geeft ze de brief mee wanneer je haar aangifte doet en kun je elk jaar zonder problemen haar aangifte verzorgen. Doe ik ook met mijn vader van 87 jaar. Heb je geen machtigingscode meer nodig.
Misschien is dat wel dé oplossing!
Om de DigiD-code op die manier te gebruiken was ik nog niet op gekomen.
Daarom: bedankt!

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door rollertje »

Je kunt wel sarcastisch reageren, maar jij bent degene die zoveel problemen met de machtigingscode heeft. Er staat duidelijk op de brief dat de machtigingscode alleen voor het desbetreffende belastingjaar is. Wanneer je dat vervelend vindt vraag je een papieren aangifte of je vraagt een digi-d code voor je moeder aan. In beide gevallen probleem opgelost. Je moeder doet de aangifte toch niet zelf, dus is het niet relevant dat ze geen computer heeft. Wanneer ze de brief van de digi-d code zelf bewaart, houdt ze daar ook zelf controle op. Dan kan ook een ander dan jij haar helpen, mocht dat nodig zijn en hoeft die niet alsnog een machtigingscode aan te vragen. Ik zie het probleem dus niet echt. Sorry als ik je daarmee tegen het zere been schop.

SoundBoard
Berichten: 139
Lid geworden op: 08 feb 2007 13:33

Re: Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door SoundBoard »

rollertje schreef:Je kunt wel sarcastisch reageren, maar jij bent degene die zoveel problemen met de machtigingscode heeft. (.....)
Ik ben me niet bewust dat ik sarcastisch gereageerd zou hebben. Mocht ik die indruk gewekt hebben, dan spijt me dat, het was geenszins de bedoeling.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door rollertje »

SoundBoard schreef:
rollertje schreef:Je kunt wel sarcastisch reageren, maar jij bent degene die zoveel problemen met de machtigingscode heeft. (.....)
Ik ben me niet bewust dat ik sarcastisch gereageerd zou hebben. Mocht ik die indruk gewekt hebben, dan spijt me dat, het was geenszins de bedoeling.
Mijn excuses dat ik je beschuldigde van sarcasme. Dat is mijn invulling geweest. Hoger op in het verhaal staat dat je de digi-d al ging aanvragen en dat heeft bij mij geleid tot de conclusie dat je sarcastisch was. Dat is dus mijn foute interpretatie geweest. Dat zegt veel over mij en niets over jouw.

Ik doe voor meerdere mensen de aangifte en werk met allemaal op die manier. Zo houden ze zelf controle over hun digi-d en hun belastingaangifte.

SoundBoard
Berichten: 139
Lid geworden op: 08 feb 2007 13:33

Re: Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door SoundBoard »

rollertje schreef:Mijn excuses dat ik je beschuldigde van sarcasme. Dat is mijn invulling geweest. Hoger op in het verhaal staat dat je de digi-d al ging aanvragen en dat heeft bij mij geleid tot de conclusie dat je sarcastisch was. Dat is dus mijn foute interpretatie geweest. (.....)
Is OK.
De DigiD die ik had aangevraagd betreft de machtigingscode en dat is wat anders dan een DigiD op naam van mijn moeder. Ik denk dat het daar qua interpretatie mis ging. Geeft niet, mij is het duidelijk.

FO
Laatst gewijzigd door SoundBoard op 24 mar 2013 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Aangifte doen voor een ander: lekker 'handig'!

Ongelezen bericht door Mk »

Als je het echt netjes wilt doen dan vraag je inderdaad een digid aan voor je moeder om daar vervolgens voor jou een machtiging mee aan te vragen voor de aangifte. Dat is online in 1 minuut geregeld.

Gesloten