LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vermogensheffing

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
luistervink
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2015 12:13

vermogensheffing

Ongelezen bericht door luistervink »

Geachte forumleden
In 2016 vervalt de ouderentoeslag. Voor mij en ongetwijfeld anderen houdt dit in dat boven de ongeveer €42000 1,2% belasting zal worden geheven. Op basis van ons (echtpaar) inkomen en spaargeld krijgen wij ook huurtoeslag (sociale woning) en zorgtoeslag. Gaat deze toeslagen nu ook vervallen. Dat scheelt een flinke slok op een borrel.

Met vriendelijke groet

luistervink
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2015 12:13

Re: vermogensheffing

Ongelezen bericht door luistervink »

Voor de duidelijkheid ik bedoel vermogensvrije heffing. die dus vanaf 2016 verandert en welke invloed dat heeft op huur en zorgtoeslag.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: vermogensheffing

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Voor de zorgtoeslag is dit geen probleem tot een vermogen van € 122.000,-. Voor de huurtoeslag zeer waarschijnlijk wel. Dus het meerdere boven de € 42.000,- opmaken of schenken, dit laatste kunt u dan doen aan een erkend instituut, waardoor u een extra aftrekpost creëert.

luistervink
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2015 12:13

Re: vermogensheffing

Ongelezen bericht door luistervink »

Dank voor het advies. Is dit een serieus advies of een grap. Ik heb geen liggende gelden en zal zeker geen geld schenken aan een instituut. Betaal dan liever de verschuldigde huur, zonder huurtoeslag.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: vermogensheffing

Ongelezen bericht door marcel75 »

U hebt het geld niet liggen. Wat is dan het probleem? U betaald dan ook geen box-3 heffing.

luistervink
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2015 12:13

Re: vermogensheffing

Ongelezen bericht door luistervink »

Ons bezit bedraagt in 2016 meer dan € 42000 en wij komen dan kennelijk niet meer in aanmerking voor huurtoeslag, wat wij al jaren genieten als ouder echtpaar met klein pensioen. Door zuinig te leven hebben wij wat spaargeld, wat tot dusver onder de vermogensvrije heffing viel namelijk onder ongeveer €84000. Wat noemt U liggende gelden ? Wij zitten op een zinnig antwoord te wachten. Waarschijnlijk is onze vraag U niet helemaal duidelijk. Nogmaals tot en met dit jaar betalen wij geen vermogensheffing, maar vanaf 2016 dus wel en waarschijnlijk ontvangen wij geen huurtoeslag meer. De vraag was dus simpel gesteld. Zal onze huurtoeslag vervallen daar zijn wij namelijk niet helemaal zeker van. Slechts een duidelijk antwoord van een expert kan ons verder helpen. U kennelijk niet. Jammer maar toch bedankt voor de moeite die U genomen heeft te reageren op onze vraag.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: vermogensheffing

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

De bedragen en de grenzen voor 2016 zijn natuurlijk nog niet bekend. U zou hoogstens een of enkele proefberekeningen over 2015 kunnen maken en deze een beetje manipuleren om zo uw situatie te simuleren. Bedenk dat vermogen in box 3 boven de vrijstelling er voor gaat zorgen dat uw verzamelloon omhoog gaat. Dit zorgt er weer voor dat uw zorgtoeslag en huurtoeslag omlaag gaat of kan gaan. Immers hoe hoger uw inkomen hoe lager de toeslagen.
Zie http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: vermogensheffing

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Ik vrees, als ik dit lees:
http://www-t.belastingdienst.nl/wps/wcm ... l_vermogen

en

http://financieel.infonu.nl/belasting/1 ... -2015.html
Vanaf 2016 komt de ouderentoeslag, de extra vrijstelling voor ouderen met een relatief laag inkomen, te vervallen. Dat zou dus wel eens het einde van de huurtoeslag kunnen betekenen.

Het is echter nooit te laat om aan een mooie kunst- of gouden-munten verzameling te beginnen. Puur voor de hobby en niet als belegging hoor.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... BTlWiNYhXA
Laatst gewijzigd door Zombiemaster op 14 feb 2015 12:02, 5 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: vermogensheffing

Ongelezen bericht door kweenie »

Groene beleggingen tellen voor de huurtoeslag ook mee, dus dat schiet je niet veel mee op. Door het verdwijnen van de extra box 3 vrijstelling, komen ouderen inderdaad eerder met hun vermogen boven de vrijstelling voor box 3 en ook boven de vermogensgrens voor de toeslagen. Dit is trouwens een bewuste beslissing van het kabinet geweest en dus geen onvoorzien effect.

Zo heel raar is het trouwens ook niet dat iemand met redelijk veel vermogen geen huurtoeslag krijgt. Dat vermogen kan immers ook inkomen genereren. En zeker bij gepensioneerden zou het ook niet vreemd zijn als er op een groot vermogen langzaam maar zeker ingeteerd wordt. Zo bezien is er eigenlijk ook niet echt huurtoeslag nodig zolang het vermogen boven die grens zit.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: vermogensheffing

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Op zich is het natuurlijk wel krom dat wij huurtoeslag moeten ophoesten voor mensen die dit soort vermogens hebben. Huurtoeslag is bedoeld voor mensen die (bijna) niks hebben.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: vermogensheffing

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Aan de andere kant is het vreemd dat de vermogensgrens voor de zorgtoeslag 80.000 euro hoger is dan voor de huurtoeslag. Terwijl de huren toch een grotere hap uit je inkomen slaan dan de zorgpremie...

luistervink
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2015 12:13

Re: vermogensheffing

Ongelezen bericht door luistervink »

Allereerst dank voor de adviezen waar ik iets aan heb. Mijn vermoeden wordt hiermee bevestigd.
De gedachte dat het gaat om rijkere ouderen wil ik echter bestrijden.
In het genoemde geval, gaat het om iemand die 50 jaar gewerkt heeft (gelukkig natuurlijk), in 1990 met pensioen ging en toen behalve AOW ongeveer €8000 pensioen ontving, welke bedrag nu nog dus 2015 niet verhoogd is. Gewerkt hebbende bij diverse maatschappijen, elk met eigen pensioenfondsen. Op het moment van vertrek bij een werkgever werd het pensioen vastgesteld. Vertrok b.v. voorbeeld door overtalligheid bij een firma na 24 dienstjaren (firma inmiddels lang opgeheven), daarna 4 jaar bij een andere firma, welke na 4 jaar werd opgeheven, tenslotte bij laatste werkgever ruim 14 jaar. Dus verhoging van inkomsten vind alleen plaats door de AOW. Door de nood geboren (medische redenen) moest een woning betrokken worden tegen een aanmerkelijke hogere huur, inmiddels zelfs € 700 per maand.
Een huurtoeslag van over €2275 nu in 2015 is dus zeer welkom. Deze toeslag gaat dus waarschijnlijk verdwijnen, daarnaast 1,2% over spaargeld boven 42000. Ruw weg is te stellen dat dit een maandelijkse inkomens vermindering van €250 betekent. Dit is dus iets wat velen zal overkomen. Ik wil maar zeggen praat in dit soort gevallen niet over rijkere ouderen. Verder klaag ik niet, maar dit moest ik toch even kwijt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: vermogensheffing

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is ook geen praten over rijke ouderen, maar ook zeker niet over arme ouderen die perse hulp nodig hebben om te kunnen (over-) leven. Want daar is die toeslag immers voor bedoeld.

Het idee is immers dat iedereen in principe zo veel mogelijk voor zichzelf zou moeten zorgen. Als dat redelijkerwijs niet goed kan, zou er hulp of een vangnet moeten zijn, maar zolang men nog goed voor zichzelf kan zorgen (i.c. boven de vrijstelling zit), is de toeslag dus niet noodzakelijk.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: vermogensheffing

Ongelezen bericht door fisbel »

Zombiemaster schreef:De bedragen en de grenzen voor 2016 zijn natuurlijk nog niet bekend. U zou hoogstens een of enkele proefberekeningen over 2015 kunnen maken en deze een beetje manipuleren om zo uw situatie te simuleren. Bedenk dat vermogen in box 3 boven de vrijstelling er voor gaat zorgen dat uw verzamelloon omhoog gaat. Dit zorgt er weer voor dat uw zorgtoeslag en huurtoeslag omlaag gaat of kan gaan. Immers hoe hoger uw inkomen hoe lager de toeslagen.
Zie http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
Toevoeging: Vermogen Box 3 - huurtoeslag gaat omlaag. Duidelijker is: huurtoeslag wordt € 0 (nihil)

De ouderentoeslag verdwijnt m.i.v. 1 januari 2016. In deze situatie heeft dit tot gevolg dat de huurtoeslag stopt. Het is nog even afwachten of er dit soort situaties een voorlopige beschikking huurtoeslag toegekend gaat worden. Ouderen die niet op de hoogte zijn van deze nieuwe regelgeving, worden mogelijk achteraf geconfronteerd met terugbetaling van de huurtoeslag, misschien zelfs voor 2 jaren. Als de koppeling belastingcomputers t.a.v. box 3 / inkomen / huurtoeslag goed staat, zal er echter een nihilbeschikking huurtoeslag afkomen voor 2016.

Niet alleen ouderen met huurtoeslag zullen de gevolgen ondervinden van het afschaffen van de ouderenkorting. Ook AOW-ers met (klein) aanvullend pensioen en / of een een partner met uitsluitend AOW-inkomen zullen de gevolgen ondervinden, als het vermogen hoger is dan € 42.660. Er is tot € 680 meer belasting box 3 per jaar te betalen.

luistervink
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2015 12:13

Re: vermogensheffing

Ongelezen bericht door luistervink »

GJvdZ schreef:Op zich is het natuurlijk wel krom dat wij huurtoeslag moeten ophoesten voor mensen die dit soort vermogens hebben. Huurtoeslag is bedoeld voor mensen die (bijna) niks hebben.
Ik neem aan dat U niet krom hoeft te liggen voor de mensen die huurtoeslag genieten, net zo min als ik krom zou moeten liggen voor de mensen die hypotheekrente aftrek genieten.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: vermogensheffing

Ongelezen bericht door angel1978 »

Laten we dat dan allebei afschaffen net als de zorgtoeslag. Deze worden dan alleen nog maar gegeven aan mensen die het echt nodig hebben en niet aan mensen die een behoorlijk vermogen op de bank hebben staan.

luistervink
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2015 12:13

Re: vermogensheffing

Ongelezen bericht door luistervink »

angel1978 schreef:Laten we dat dan allebei afschaffen net als de zorgtoeslag. Deze worden dan alleen nog maar gegeven aan mensen die het echt nodig hebben en niet aan mensen die een behoorlijk vermogen op de bank hebben staan.
kweenie schreef:Het is ook geen praten over rijke ouderen, maar ook zeker niet over arme ouderen die perse hulp nodig hebben om te kunnen (over-) leven. Want daar is die toeslag immers voor bedoeld.

Het idee is immers dat iedereen in principe zo veel mogelijk voor zichzelf zou moeten zorgen. Als dat redelijkerwijs niet goed kan, zou er hulp of een vangnet moeten zijn, maar zolang men nog goed voor zichzelf kan zorgen (i.c. boven de vrijstelling zit), is de toeslag dus niet noodzakelijk.
Ja kweenie en Angel, Uw mening is mij duidelijk U bent het eens met de afbraak van de sociale voorzieningen en wel op grote schaal en nog gesteund ook door de PvdA. Mijn vraag was echter uitsluitend wat de konsekwenties zouden zijn voor huurtoeslag.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: vermogensheffing

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dus de opmerking over de hypotheekrenteaftrek was eigenlijk volledig off-topic en sloeg nergens op?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: vermogensheffing

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik ben juist voorstander van sociale voorzieningen. Echter niet voor de mensen die hier onterecht jaren gebruik van hebben gemaakt en blijven maken. De sociale voorzieningen zijn bedoeld voor mensen die anders niet rond kunnen komen. Als je >80000 euro kan sparen val je overduidelijk niet in die categorie!

luistervink
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2015 12:13

Re: vermogensheffing

Ongelezen bericht door luistervink »

Wie heeft het over €80000, bent U al met pensioen ?. Wellicht geniet U pensioenopbouw met jaarlijkse aanpassing. Ik weet inmiddels genoeg dankzij serieuze antwoorden van anderen in tegenstelling tot Uw reactie op mijn vraag.
Dit betreft een antwoord aan angel 1978 (geboortedatum ?)

Gesloten