LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
PhL
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2013 12:24

Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door PhL »

Afgelopen jaar is mijn partner weer gestart met werken. Het betreft een part-time baan voor een paar uur per week. Haar loon afgelopen jaar was ~2950 eur.

Volgens de aangifte krijg wij dit jaar ~1050 eur terug van de belastingdienst.

Om te bekijken wat de teruggave was geweest als mijn partner geen inkomen had gehad, heb ik dit inkomen uit de aangifte verwijderd. In dat geval blijkt onze teruggave maar liefst ~4850 eur te zijn!

Feitelijk gaan wij erdoor de baan van mijn partner er dus (fors) op achteruit. 4850 - (2950+1050) = 850 eur.

Hoe kan dit?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Als u vrouw niet gewerkt had, kreeg zij een aanrechttoeslag van € 2.103,-. Dit bedrag heeft u nog niet meegenomen.

PhL
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2013 12:24

Re: Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door PhL »

Jantje7 schreef:Als u vrouw niet gewerkt had, kreeg zij een aanrechttoeslag van € 2.103,-. Dit bedrag heeft u nog niet meegenomen.
Dus begrijp ik goed dat zodra je werkt, je hier geen recht meer op hebt?
Feitelijk wordt mijn vrouw nu 'gestraft', omdat ze weer is gaan werken?
We waren financieel beter af geweest, als mijn vrouw geen baan had gehad?

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door 16again »

PhL schreef:Om te bekijken wat de teruggave was geweest als mijn partner geen inkomen had gehad, heb ik dit inkomen uit de aangifte verwijderd.
Bij die fictieve opgave moet je niet alleen inkomen in mindering brengen, maar ook de al door werkgever betaalde belastingen. Dat geeft een completer beeld.

PhL
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2013 12:24

Re: Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door PhL »

16again schreef:
PhL schreef:Om te bekijken wat de teruggave was geweest als mijn partner geen inkomen had gehad, heb ik dit inkomen uit de aangifte verwijderd.
Bij die fictieve opgave moet je niet alleen inkomen in mindering brengen, maar ook de al door werkgever betaalde belastingen. Dat geeft een completer beeld.
Loonheffing: € 0
Arbeidskorting: € 6
Levensloopkorting: € 0

PhL
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2013 12:24

Re: Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door PhL »

MichielFRL schreef:Hoe heb je de verdeling gedaan?
Alle aftrekposten moet je bij jezelf neerzetten en €0 bij je partner.
Waarom moet dat? Uiteraard verdeel ik het dusdanig dat ik weinig belasting betaal / maximaal terug krijg.

Er zijn twee bedragen te verdelen:
1. Aftrek eigen woning.
2. Grondslagvoordeel uit sparen en beleggen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door sjohie »

PhL schreef:
16again schreef:
PhL schreef:Om te bekijken wat de teruggave was geweest als mijn partner geen inkomen had gehad, heb ik dit inkomen uit de aangifte verwijderd.
Bij die fictieve opgave moet je niet alleen inkomen in mindering brengen, maar ook de al door werkgever betaalde belastingen. Dat geeft een completer beeld.
Loonheffing: € 0
Arbeidskorting: € 6
Levensloopkorting: € 0
Die werkgever heeft dus geen loonheffing toegepast? Dat lijkt me dan een plausibele verklaring voor het relatief vele belasting betalen bij de definitieve IB aangifte 2014?

PhL
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2013 12:24

Re: Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door PhL »

Er is geen loonheffing toegepast vanwege het geringe loon.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

PhL schreef:Er is geen loonheffing toegepast vanwege het geringe loon.
Huh? Maar er moet toch altijd loonheffing betaald worden, of ben ik nou?

PhL
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2013 12:24

Re: Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door PhL »

MichielFRL schreef:Je partner heeft geen loonbelasting betaald. Daar valt dus niks af te trekken.
Aftrekposten voer je altijd op bij de persoon met het hoogste inkomen.
De aftrekposten heb ik op de juiste wijze verdeeld, maar toch blijft het een aanzienlijk verschil.

Normaal ga je werken om er financieel beter van te worden. In onze situatie zijn we er financieel slechter van geworden.

Zombiemaster
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Ik heb uw voorbeeld doorgerekend met het downloadbare aangifte programma met fictieve bedragen e.d. Maar zoals ik al verwachtte, u moet er ca 2000 euro op vooruit gaan. Over die 2950 euro moet 36,5% belasting betaald worden (afgezien van de algemene heffingskorting, maar daar hebt u in beide situaties geheel of gedeeltelijk recht op). U dient toch uw berekeningen nog eens goed na te kijken, of anders het downloadprogramma aangifte 2014 te gebruiken.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Zombiemaster schreef:Ik heb uw voorbeeld doorgerekend met het downloadbare aangifte programma met fictieve bedragen e.d. Maar zoals ik al verwachtte, u moet er ca 2000 euro op vooruit gaan. Over die 2950 euro moet 36,5% belasting betaald worden afgezien van de algemene heffingskorting. U dient toch uw berekeningen nog eens goed na te kijken, of anders het downloadprogramma aangifte 2014 te gebruiken.
Geen sprake van heffingskorting?

Zombiemaster
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

De heffingskorting wordt of gewoon toegepast bij de partner en het restant uitbetaald of de heffingskorting wordt geheel uitbetaald. Afhankelijk van de geboortedatum van de partner is deze aanrechtsubsidie 100% of 60%. Door te werken, kan de algemene heffingskorting voor 100% benut worden, door niet te werken misschien maar voor 60%. Dus werken zou op dat gebied zelfs in uw voordeel moeten werken. Maar bij werken moet in theorie dus met 36,5% belasting worden gerekend en blijft er ca 2000 euro netto over. In ieder geval kan ik niet voorstellen dat 3000 verdienen bijna 4000 negatief oplevert.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door fisbel »

De aftrekposten heeft u op de juiste wijze verdeeld, zo schrijft u.
U heeft alleen de hypotheekrenteaftrek. Die aftrek zal volledig op uw inkomen in mindering worden gebracht.

Dan is er het vermogen Box 3. Heeft u geprobeerd een deel van het vermogen op uw vrouw te zetten? Dit om uit te zoeken of de heffingskorting van uw vrouw wel optimaal wordt ingezet: hierbij gaat het er ook om of uw vrouw geboren is vóór 1963 of ná 1962.
Heeft u verdeeld op de aanslaggrens van € 45 (wordt € 0)? Of was dat niet mogelijk?

Zonder inkomensgegevens, gegevens Box 3, hypotheekrenteaftrek is er weinig te zeggen of u uw aangifte op de juiste manier heeft ingevuld.

witte angora
Berichten: 30847
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel, maar als het brutoloon van de minstverdienende partner nu lager is dan de heffingskorting. En je partner begint eerst met de hypotheekaftrek van dat brutoloon af te trekken. Dan kun je toch op je vingers natellen dat je partner niet de volledige heffingskorting gaat krijgen?

En als ze wél de volledige heffingskorting krijgt, dan kan ze, aangezien er sowieso nauwelijks belasting wordt betaald, toch ook geen geld terug worden gehaald van de hypotheekaftrek?

Of zie ik het nu verkeerd?

PhL
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2013 12:24

Re: Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door PhL »

Zombiemaster schreef:U dient toch uw berekeningen nog eens goed na te kijken, of anders het downloadprogramma aangifte 2014 te gebruiken.
Op de site van de belastingdienst vind ik geen downloadprogramma. Enkel de app en online mijnbelastingdienst mogelijkheid. Ik heb de aangifte online ingevuld. Waar kan ik het downloadprogramma vinden?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door Jantje7 »


PhL
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 dec 2013 12:24

Re: Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door PhL »

Dank, dank, dank! Het probleem is opgelost danwel verklaard.

Ik heb de aangifte nogmaals gedaan met het download programma.

In de berekening waarbij ik het loon van mijn partner meeneem komt er, net als bij de online aangifte, € 1.050 uit.
Maar in de berekening waarbij ik het loon niet meeneem komt er een aanzienlijk ander bedrag uit, namelijk € 1.455. Waarbij er in de online aangifte nog een teruggave van € 4.850 was.

Het lijkt erop dat het downloadprogramma wel de juiste berekening doet, en er een fout zit in de online aangifte.

Update: Ook het online aangifte programma toont nu een teruggave van € 1.455. De eerdere teruggave van € 4.850 lijkt te zijn veroorzaakt door een bug in het programma en is hersteld door de Belastingdienst.
Laatst gewijzigd door PhL op 17 mar 2015 20:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Mooi dat het is opgelost. Alleen schrijft u dat u beide keren het loon van uw partner meeneemt.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Aangifte 2014: Door werk, minder terug!

Ongelezen bericht door fisbel »

U drukt zich (hopelijk) onbeholpen uit. U schrijft: In de berekening waarbij ik het loon van mijn partner meeneem komt er, net als bij de online aangifte, € 1.050 uit. Het is voor u te hopen dat u bedoelt: in de berekening waarbij ik de teruggave c.q. het te betalen bedrag van mijn partner meeneem, komt er, net als bij de online aangifte, € 1050 uit.

Dat er een bug in het online aangifteprogramma zou zitten, waag ik ten zeerste te betwijfelen. Oké, de bij iedereen aangevinkte kapitaalverzekering was een bug (inmiddels als het goed is hersteld) en er is recentelijk ook een fout in dit programma opgedoken t.a.v. de werkbonus voor mensen geboren in 1953, maar verder....

Ik houd het erop dat u bij het invullen van het online programma zelf een fout heeft gemaakt.

Gesloten