LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag de Belastingdienst beslag leggen op kinderopvangtoeslag?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
brietje3
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2016 10:36

Mag de Belastingdienst beslag leggen op kinderopvangtoeslag?

Ongelezen bericht door brietje3 »

Ik heb een schuld bij kinderopvangtoeslag van jaren geleden en is lopende (teveel ontvangen) (nog geen betalingsregeling, dit ligt bij de bewindvoerder)

nu wil ik weer gaan werken, maar ik heb wel kinderopvangtoeslag nodig om mijn kind naar de opvang te brengen (BSO), nu weet ik enkel niet hoe het zit met beslaglegging. ik weet dat de belasting op veel toeslagen beslag mag leggen (mits het niet in de weg zit met belastvrije voet, zoals huurtoeslag) MAAR mogen ze beslag leggen op kinderopvangtoeslag? het lijkt mij van niet, maar vooral omdat je dan gaat tegenwerken om een schuld af te betalen, maar ik moet het wel zeker weten voordat ik een baan vind en niet kan gaan werken omdat ik geen opvang voor mijn kind kan veroorloven.

Ik kan de belasting bellen, maar ervaring leert mij, dat ze zelf het allemaal niet weten. zijn niet te bereiken, slecht te bereiken, post wat niet aankomt (zelfs aangetekende post) op de juiste afdeling en kwijt raakt in de verhuizingen tussen afdelingen, ja zeggen, nee doen en andersom.. en via google kom ik ook niet echt tot een eenduidig antwoord.

vraag op zijn duidelijkst: mag en gaat de belastingdienst beslag leggen op kinderopvangtoeslag als ik dat aanvraag om te kunnen werken? hoop dat iemand hier daar wat duidelijker in kan wezen.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Mag de Belastingdienst beslag leggen op kinderopvangtoeslag?

Ongelezen bericht door prem »

Heb je de belastingtelefoon gebeld. Je gaat toch niet je carrière ophangen aan een antwoord van hier?
Ik vrees dat ze overal beslag op leggen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Mag de Belastingdienst beslag leggen op kinderopvangtoeslag?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Dat kan zeker. Huurtoeslagschuld van drie jaar geleden kan ook over dit jaar verrekend worden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mag de Belastingdienst beslag leggen op kinderopvangtoeslag?

Ongelezen bericht door sjohie »

brietje3 schreef:Ik heb een schuld bij kinderopvangtoeslag van jaren geleden en is lopende (teveel ontvangen) (nog geen betalingsregeling, dit ligt bij de bewindvoerder)

nu wil ik weer gaan werken, maar ik heb wel kinderopvangtoeslag nodig om mijn kind naar de opvang te brengen (BSO), nu weet ik enkel niet hoe het zit met beslaglegging. ik weet dat de belasting op veel toeslagen beslag mag leggen (mits het niet in de weg zit met belastvrije voet, zoals huurtoeslag) MAAR mogen ze beslag leggen op kinderopvangtoeslag? het lijkt mij van niet, maar vooral omdat je dan gaat tegenwerken om een schuld af te betalen, maar ik moet het wel zeker weten voordat ik een baan vind en niet kan gaan werken omdat ik geen opvang voor mijn kind kan veroorloven.

Ik kan de belasting bellen, maar ervaring leert mij, dat ze zelf het allemaal niet weten. zijn niet te bereiken, slecht te bereiken, post wat niet aankomt (zelfs aangetekende post) op de juiste afdeling en kwijt raakt in de verhuizingen tussen afdelingen, ja zeggen, nee doen en andersom.. en via google kom ik ook niet echt tot een eenduidig antwoord.

vraag op zijn duidelijkst: mag en gaat de belastingdienst beslag leggen op kinderopvangtoeslag als ik dat aanvraag om te kunnen werken? hoop dat iemand hier daar wat duidelijker in kan wezen.
Ik zou de vraag even stellen aan je bewindvoerder, en zijn antwoord desnoods checken bij de belastingdienst. Maar goed, volgens deze wettekst mogen ze eea zo te lezen verrekenen met elkaar. Op internet zie ik ook andere bronnen die zeggen dat ze dan weer niet een kinderopvangtoeslag vordering mogen verrekenen met zeg zorgtoeslag of huurtoeslag. Maar dat is hier zo te lezen niet het geval, dus zover ik het zo in kan schatten mogen ze het doen, maar nogmaals, vraag het je bewindvoerder, die zal vast vaker met dit bijltje hebben gehakt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Mag de Belastingdienst beslag leggen op kinderopvangtoeslag?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Voor zover ik weet (zo was het tenminste enkele jaren geleden) verrekent de Belastingdienst toeslagen en teruggaven met belastingschulden.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Mag de Belastingdienst beslag leggen op kinderopvangtoeslag?

Ongelezen bericht door fisbel »

Er zal voor u weinig anders opzitten dan het vaststellen van uw belastingvrije voet. Als uw inkomen en uw middelen beneden deze belastingvrije voet uitkomen, mag de Belastingdienst niet verrekenen. Ook geen verrekening van toeslagen. Door te verrekenen zou u immers onder het bestaansminimum uit kunnen komen.

U kunt met het verzoek: Berekening belastingvrije voet de Belastingdienst verzoeken een voorschot toeslagen niet te verrekenen met een bestaande toeslagschuld. De Belastingdienst moet u binnen 6 weken antwoord geven op uw verzoek.

Ook heeft u de mogelijkheid om uw vraag voor te leggen bij de Sociale Raadslieden van uw woonplaats. Zij kunnen u helpen de beslagvrije voet vast te stellen en u verder te helpen met het verzoek aan de Belastingdienst. Lees voor het verzoek aan de Belastingdienst hier

Moneyman
Berichten: 30104
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag de Belastingdienst beslag leggen op kinderopvangtoeslag?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kijk anders of het mogelijk is om gewoon nu al een betalingsregeling te treffen met de belastingdienst. Als je die nakomt, ben je niet in verzuim en mag er ook niet verrekend worden als je gaat werken.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Mag de Belastingdienst beslag leggen op kinderopvangtoeslag?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Als ik de vraag van de Ts zo lees, begint zij bij voorbaat de belastingdienst van allerlei te beschuldigen. De belastingtelefoon is prima bereikbaar en alle andere beschuldigingen zijn ook onzin.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Mag de Belastingdienst beslag leggen op kinderopvangtoeslag?

Ongelezen bericht door Brahms »

tijger1 schreef:Als ik de vraag van de Ts zo lees, begint zij bij voorbaat de belastingdienst van allerlei te beschuldigen. De belastingtelefoon is prima bereikbaar en alle andere beschuldigingen zijn ook onzin.
Juist ! Die ervaring heb ik ook.

titusvh
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 sep 2007 12:01

Re: Mag de Belastingdienst beslag leggen op kinderopvangtoeslag?

Ongelezen bericht door titusvh »

De belastingdienst mag dat prima. Bovendien is het niet zozeer beslag leggen, maar verrekenen.

Maar of je daardoor kan gaan werken hangt daar toch niet van af? Want als je gaat werken en toch KOT krijgt, dan moet je toch nog steeds je belastingschuld betalen? Het enige verschil is dat je het nu "automatisch" betaalt.

Mocht dat bedrag te hoog zijn: Ik hoor dat de Belastingdienst doorgaans best redelijk is als je een betalingsregeling wil afspreken.

Moneyman
Berichten: 30104
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag de Belastingdienst beslag leggen op kinderopvangtoeslag?

Ongelezen bericht door Moneyman »

titusvh schreef:Maar of je daardoor kan gaan werken hangt daar toch niet van af? Want als je gaat werken en toch KOT krijgt, dan moet je toch nog steeds je belastingschuld betalen? Het enige verschil is dat je het nu "automatisch" betaalt.
Das wel heel theoretisch geantwoord. Als je de kinderopvang niet kunt betalen dankzij het uitblijven van de KOT, kan je je kinderen niet kwijt en dus niet werken. Zo gaat dat in het echte leven.

brietje3
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2016 10:36

Re: Mag de Belastingdienst beslag leggen op kinderopvangtoeslag?

Ongelezen bericht door brietje3 »

mijn ervaring is dus dat de belastingdienst niet te bereiken is. belastingtelefoon geeft terugbelverzoeken waarbij ze niet terug bellen. post wat kwijt raakt door interne verhuizingen, inclusief aangetekende post.. dus iedereen die oordeelt zonder de feiten te kennen! dus de "beschuldigingen" die ik hier "uit" is wel degelijk ergens op gebaseerd (wat overigens niet wegneemt dat je blij mag zijn dat je dus zelf daar niet met het bijltje gehakt hebt!) wat betreft titusvh, dat is ook wat ik bedoel.. verrekenen en dat vind ik het probleem niet. wel dat ik dus idd niet kan gaan werken als ze het daadwerkelijk gaan verrekenen, wat moneyman ook idd heel mooi zegt. ik heb geen 1000 euro per maand als ik ga werken "over", dus het is meer een kwestie van, wat nu wijsheid is. het is niet dat ik niet WIL werken, maar gaat het lukken en nee.. niet als de belastingdienst gaat verrekenen. helaas weet mijn bewindvoerder dit dus ook niet (als ze dat wel had geweten, had ik het hier niet gevraagd toch? wat betreft een betalingsregeling... die wil ik best treffen, maar helaas mag ik het niet treffen en moet mijn bewindvoerder dat doen en die zegt simpel dat ik momenteel onder of net op de bestaansnorm zit en dus geen aflossingsmogelijkheden heb. belastvrije voet heeft ook geen nut (ik leef onder belastvrije voet) want KOT word niet meegerekend in je beslagvrije voet, anders zou iedereen erboven zitten en als ze de kot gaan korten tot bestaansnorm of bvv, dan kom ik weer op hetzelfde uit.. dat ik wel afbetaal, maar weer een andere schuld opbouw en het dus geen nut heeft. ik heb daardoor het idee dat ik in een patsstelling zit. en sja... als iedereen zijn vragen neerlegt bij de instanties.. en daar een duidelijk antwoord op krijgt.. dan zouden er hier geen vragen zijn toch?

misschien is er iemand die er mee te maken gehad heeft of die er toevallig mee werkt of in zit. google geeft mij ook geen duidelijk antwoord namelijk, behalve dat ze het ene met het andere mogen verrekenen, maar doen ze dat ook als dat geen nut heeft? ik vraag niet om oordelen of commentaar, ik vraag simpelweg of ze het doen of niet.

voor de mensen die mij serieus antwoord gaven waar ik eventueel wat aan heb of niet aan heb, ik dank jullie wel voor de gedane moeite en mij serieus nemend.


tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Mag de Belastingdienst beslag leggen op kinderopvangtoeslag?

Ongelezen bericht door tijger1 »

@brietje 3

Hebt u het advies van @fisbel niet gelezen van 4-1 ?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mag de Belastingdienst beslag leggen op kinderopvangtoeslag?

Ongelezen bericht door sjohie »

brietje3 schreef:mijn ervaring is dus dat de belastingdienst niet te bereiken is. belastingtelefoon geeft terugbelverzoeken waarbij ze niet terug bellen. post wat kwijt raakt door interne verhuizingen, inclusief aangetekende post.. dus iedereen die oordeelt zonder de feiten te kennen! dus de "beschuldigingen" die ik hier "uit" is wel degelijk ergens op gebaseerd (wat overigens niet wegneemt dat je blij mag zijn dat je dus zelf daar niet met het bijltje gehakt hebt!) wat betreft titusvh, dat is ook wat ik bedoel.. verrekenen en dat vind ik het probleem niet. wel dat ik dus idd niet kan gaan werken als ze het daadwerkelijk gaan verrekenen, wat moneyman ook idd heel mooi zegt. ik heb geen 1000 euro per maand als ik ga werken "over", dus het is meer een kwestie van, wat nu wijsheid is. het is niet dat ik niet WIL werken, maar gaat het lukken en nee.. niet als de belastingdienst gaat verrekenen. helaas weet mijn bewindvoerder dit dus ook niet (als ze dat wel had geweten, had ik het hier niet gevraagd toch? wat betreft een betalingsregeling... die wil ik best treffen, maar helaas mag ik het niet treffen en moet mijn bewindvoerder dat doen en die zegt simpel dat ik momenteel onder of net op de bestaansnorm zit en dus geen aflossingsmogelijkheden heb. belastvrije voet heeft ook geen nut (ik leef onder belastvrije voet) want KOT word niet meegerekend in je beslagvrije voet, anders zou iedereen erboven zitten en als ze de kot gaan korten tot bestaansnorm of bvv, dan kom ik weer op hetzelfde uit.. dat ik wel afbetaal, maar weer een andere schuld opbouw en het dus geen nut heeft. ik heb daardoor het idee dat ik in een patsstelling zit. en sja... als iedereen zijn vragen neerlegt bij de instanties.. en daar een duidelijk antwoord op krijgt.. dan zouden er hier geen vragen zijn toch?

misschien is er iemand die er mee te maken gehad heeft of die er toevallig mee werkt of in zit. google geeft mij ook geen duidelijk antwoord namelijk, behalve dat ze het ene met het andere mogen verrekenen, maar doen ze dat ook als dat geen nut heeft? ik vraag niet om oordelen of commentaar, ik vraag simpelweg of ze het doen of niet.

voor de mensen die mij serieus antwoord gaven waar ik eventueel wat aan heb of niet aan heb, ik dank jullie wel voor de gedane moeite en mij serieus nemend.

Je kan ook fysiek bij ze afspreken volgens mij, is dat anders een idee?

Gesloten