LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgave contant geld in aangifte 2015

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door Alex E »

Het feit dat banken verplicht worden om het saldo van je (spaar)rekening(en) aan de belastingdienst door te geven kan ik nog wel begrijpen maar nu wordt in de aangifte 2015 ook gevraagd hoeveel contant geld je in je bezit hebt. Bij iets meer dan € 500,= word je al verzocht/verplicht dit in de aangifte te vermelden. Wat een geneuzel.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Is toch logisch met hoe het systeem werkt?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij iets meer dan € 500,= word je al verzocht/verplicht dit in de aangifte te vermelden. Wat een geneuzel.
I.g.v. zwart geld mag je dat (ook) altijd aangeven hoor :wink:

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door 16again »

Voorheen moest je contant geld toch ook al opgeven?

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door Alex E »

Ja dat klopt maar het viel me nu op. Als je meer dan € 512,= aan contant geld bezit moet je dat aangeven. Onder contant geld wordt ook bedoeld een spaarpotje van je kinderen, tegoedbonnen, waarde- en cadeaubonnen, zegelboekjes van bv. AH, uiteraard ook muntgeld en zelfs het tegoed op je OV-kaart! Dus dan zit je al snel aan die € 512,=. En uiteraard zal dat volgens de werking van het systeem best logisch zijn maar daarom mag ik het nog wel 'geneuzel' vinden.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Ik heb nog niet eens in de buurt van de €250 aan contanten liggen thuis.. maar ik heb ook geen kinderen met een spaarpotje.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is altijd al zo geweest dat contant geld, boven de drempel, ook meetelt voor box 3. Die drempel is er juist om 'geneuzel' te voorkomen en alleen kapitaal van mensen met écht kapitaal mee te laten tellen.

igen
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 aug 2015 00:38

Re: Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door igen »

Waarom zou iemand veel cash in huis hebben? Zelfs hier is de enige persoon met cash Dochterlief, die muntjes zoeken geweldig vindt. Ik pin/chip/swipe/Wapper echt alles met m'n bankpas.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door CB »

igen schreef:Waarom zou iemand veel cash in huis hebben? Zelfs hier is de enige persoon met cash Dochterlief, die muntjes zoeken geweldig vindt. Ik pin/chip/swipe/Wapper echt alles met m'n bankpas.
Aangezien het saldo van de spaar/privérekening een moment opname is van 1 januari. Er zijn mensen die de laaste week van het jaar een voorstelijk bedrag opnemen en dat na 1 januari weer terugboeken op de rekening om het saldo van de momentopname laag te houden. Daarom dus.

Sn4k3ye
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2016 12:08
Contacteer:

Re: Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door Sn4k3ye »

Als je salaris gestort is en je haalt 700 euro van de bank, dan is daar allang belasting over betaald. Dus toedeloe voor de belasting lijkt mij.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sn4k3ye schreef:Als je salaris gestort is en je haalt 700 euro van de bank, dan is daar allang belasting over betaald. Dus toedeloe voor de belasting lijkt mij.
Welkom in de echte wereld. Je mag gewoon nogmaals aftikken - mits je over de drempel heen komt.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door CB »

Sn4k3ye schreef:Als je salaris gestort is en je haalt 700 euro van de bank, dan is daar allang belasting over betaald. Dus toedeloe voor de belasting lijkt mij.
Als je wat meer gaat verdienen en je hebt een goed gevulde spaarrekening, kom je er vanzelf wel achter dat het met de toedeloe voor de belasting best tegen kan vallen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Alex E schreef:Het feit dat banken verplicht worden om het saldo van je (spaar)rekening(en) aan de belastingdienst door te geven kan ik nog wel begrijpen maar nu wordt in de aangifte 2015 ook gevraagd hoeveel contant geld je in je bezit hebt. Bij iets meer dan € 500,= word je al verzocht/verplicht dit in de aangifte te vermelden. Wat een geneuzel.
Waarvoor is dat geneuzel? Het is toch ook geld? Wat maakt het uit of geld op een bankrekening staat of onder het matras ligt?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door langste adem »

Geld onder je matras kun je verzwijgen, wat er op je bankrekening staat weten ze al.
En het gaat natuurlijk ver als je ook cadeaubonnen en zegelboekjes en het spaarpotje kleingeld van je kind moet meetellen.

rookje
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2016 19:39

Re: Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door rookje »

Ja, geloof ik best, al de eerlijke mensen die hun onder bet matras verstopte geld opgeven. Jammer dat ik geen matras (met geld) heb, voor mij zou ik onder de kruimeldieven vallen: nou en. Ga toch geen €500,00 cash opgeven? Als ik het al had.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat ook niet om een paar tientjes n de spaarpot of een VVV bon van vijftig euro. Maar als iemand voor duizend euro VVV bonnen koopt om zo de vrh te ontlopen, dan is het een ander verhaal.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb geen cash onder het matras (was het maar zo.n feestje :D ) , maar ik betwijfel eerlijk gezegd of , als er wel een paar duizend euro zou liggen , ik dat dan wel zou opgeven :oops:

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door langste adem »

kweenie schreef:Het gaat ook niet om een paar tientjes n de spaarpot of een VVV bon van vijftig euro. Maar als iemand voor duizend euro VVV bonnen koopt om zo de vrh te ontlopen, dan is het een ander verhaal.
Als je een goudstaaf van een kilo koopt , zul je dit vast ook moeten opgeven bij je bezittingen. Als je diezelfde goudstaaf laat omsmelten tot een gouden asbak is het een gebruiksvoorwerp en hoeft het weer niet ??

Ik heb geen goud en ik heb ook geen geld onder mijn matras, maar ik hoop wel dat we nog heel lang contant geld mogen hebben. De belastingdienst hoeft niet alles te weten,

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door kweenie »

langste adem schreef:Als je een goudstaaf van een kilo koopt , zul je dit vast ook moeten opgeven bij je bezittingen. Als je diezelfde goudstaaf laat omsmelten tot een gouden asbak is het een gebruiksvoorwerp en hoeft het weer niet ??
Als je die asbak als gebruiksvoorwerp hebt niet. Maar als je het hebt als belegging weer wel. Net als bijvoorbeeld kunst. Als je die voor het mooi en voor het gebruik hebt, dan hoef je ze niet op te geven. Maar als je ze vooral als belegging of appeltje voor de dorst hebt, dan is het een ander verhaal.

En of je je geld zou opgeven of niet, dat is natuurlijk een andere vraag... Maar áls iemand het niet zou opgeven en het zou later alsnog bekend worden, dan kan diegene in elk geval niet zeggen dat hij niet wist dat het opgegeven had moeten worden. Of in een extreem tegenvoorbeeld, als contant geld níet zou meetellen, dan denk ik dat van de mensen die 'te veel' vermogen hebben, er heel veel mensen eind december de pinautomaten zouden leeghalen.

stofzuigertje

Re: Opgave contant geld in aangifte 2015

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hoe moet ik het bedrag bewijzen?

Als ik 27 december flink ga pinnen en 28 december 100 pak toiletpapier in aanbieding hamster heb ik niets meer dus belastingvrij?
Tijdig dus november of eerder iets meer als nodig opnemen en veel contant in huis zullen vele doen om onder de grens te komen voor betalen....
Niet veilig maar naast de belasting aangifte vermoed ik dat mensen die in de bijstand moeten het ook wel eens doen, contant niet opgeven en vergeten...
Dementie hoe je zowel bij de Belastingdienst als Bijstand niet op te geven zeg ik maar.

Gesloten