LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] betaling auteursrecht foto

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
pompie
Berichten: 107
Lid geworden op: 13 okt 2007 20:37

betaling auteursrecht foto

Ongelezen bericht door pompie »

Hallo, wat zijn de belastingregels voor uitkeringen inzake overdracht auteursrecht van een foto? Ik heb gezocht op belastingdienst maar kan het niet vinden. Ik las ergens 15% maar vond het niet duidelijk. Is er een verwijzing mogelijk naar een site van de overheid? Dank en groet

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: betaling auteursrecht foto

Ongelezen bericht door berndv »

pompie schreef:Hallo, wat zijn de belastingregels voor uitkeringen inzake overdracht auteursrecht van een foto? Ik heb gezocht op belastingdienst maar kan het niet vinden. Ik las ergens 15% maar vond het niet duidelijk. Is er een verwijzing mogelijk naar een site van de overheid? Dank en groet
die 15% vind ik wel, maar dat is op belgische pagina's. Voor Nederlandse pagina's vind ik niet echt veel info. Niet op de site van de belastingdienst tenminste. Ik ben zeker geen fiscalist, maar mijn voorgevoel zegt dat dit valt onder inkomen, en dus ook als zodanig opgegeven zou moeten worden. Wellicht kan een bezoekje aan een belastingkantoor meer uitsluitsel bieden, of de belastingtelefoon.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: betaling auteursrecht foto

Ongelezen bericht door k2p »

Offtopic: Grappig eigenlijk als je er over nadenkt. Al die fotoboeren, zouden ze de totale waarde van nog niet verkochte foto's en foto's die ze via licenties uitgeven netjes onder box 3 opgeven?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: betaling auteursrecht foto

Ongelezen bericht door SJZ »

Als de inkomsten ROW zijn, dan is dat belast in box 1 en dat valt dat vermogen (de waarde van de nog niet verkochte foto's) dus ook in box 1, en niet in box 3. Dus de waarde van de foto's niet belast.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: betaling auteursrecht foto

Ongelezen bericht door k2p »

Het is idd niet zo simpel als ik het stelde. Maar ook niet zoals jij het stelt.

Hier leuk leesvoer er over. Het kan zowel in box 1 of 3 vallen. Met en zonder Btw. Lekker complex :)

https://www.beeldrijk.org/cat/Fiscalite ... nisten/313

pompie
Berichten: 107
Lid geworden op: 13 okt 2007 20:37

Re: betaling auteursrecht foto

Ongelezen bericht door pompie »

Bedankt voor de reacties, vooral de laatste link was erg nuttig. Ingewikkeld zeg, als ik het goed begrijp en lees in de laatste link zal het moeten worden opgegeven als inkomstenbelasting. Nu is het zo dat het bedrijf dat het auteursrecht heeft gekocht zich in de Verenigde Staten bevindt. Ik heb een zogenaamd W-8BEN tax-form (een Amerikaans formulier) moeten invullen en er is een verdrag tussen de VS en Nederland waaruit ik kon opmaken dat er 0% wordt ingehouden op de uitbetaling. Maakt dat nog uit voor de aangifte dat de uitbetaling plaats vond vanuit het buitenland? Zou het kunnen dat er reeds belasting is geheven op het bedrag? Dat kan ik niet achterhalen namelijk. Vr. groet

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: betaling auteursrecht foto

Ongelezen bericht door fisbel »

U trekt een verkeerde conclusie. Er is in de Verenigde Staten € 0 belasting ingehouden. Dat betekent dat de in te houden belasting in Nederland plaatsvindt. Een en ander is geregeld in belastingverdragen. Hier: Nederland en de VS.

Volgens artikel 13 lid 1 van dit verdrag zijn royalty's afkomstig uit de VS belast bij de inwoner van de andere staat (hier Nederland) Lid 2 van dit artikel geeft een omschrijving wat onder royalty's wordt verstaan. De uitzondering zoals aangegeven in lid 3 van dit artikel is voor u niet van toepassing.
Via de link hieronder is gemakkelijk toegang te krijgen tot de verschillende belastingverdragen. Ik heb geen connectie met Jongbloed fiscaal juristen.
http://www.jongbloed-fiscaaljuristen.nl ... de_staten/

pompie
Berichten: 107
Lid geworden op: 13 okt 2007 20:37

Re: betaling auteursrecht foto

Ongelezen bericht door pompie »

Hartelijk dank voor de laatste informatie. Dat klinkt allemaal heel helder ja. Ik weet waar ik aan toe ben. Dank en groet

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: betaling auteursrecht foto

Ongelezen bericht door SJZ »

@k2p,
Ik ziet niet in wat er fout is aan wat ik stel.
Ik zeg duidelijk dat ALS de inkomsten ROW zijn dat DAN de waarde van de voorraad niet belast is in box 3. Da's precies wat er ook te vinden is in de link die u geeft.

Gesloten