LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Huub D71
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2017 10:49

Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door Huub D71 »

Als buitenlands belastingplichtige heb ik tijdig alles ingeleverd over het jaar 2015 (inleverdatum mei 2016). Tot op heden wordt ik door medewerkers van de belastingtelefoon aan het lijntje gehouden (ben reeds van af januari aan het bellen). Dit betekend dat men mij telkens beterschap beloofde en over 8 weken nog maar eens terug zou moeten bellen als ik niks hoorde. De vorige keer werd mij telefonisch verzekerd dat de definitieve aanslag klaar lag, zoals gewoonlijk kwam er niks, na 8 weken maar weer gebeld. De medewerker die ik aan de lijn kreeg heeft alles nog eens nagekeken en kwam met de mededeling "er ligt nog geen melding/definitieve aanslag voor en er werd bij verteld dat de uiterlijke termijn 3jaar bedraagt". Dus anders gezegd: laat ons met rust en bel i.p.v. over 8 weken over 1,5 jaar nog maar eens terug. Op mijn opmerking dat ik dan met mijn toekomstige aangiftes mij ook meerdere jaren tijd nemen kan werd negatief gereageerd. Zijn er meer mensen met deze problemen en zo ja wat kan hier aan gedaan worden??
Laatst gewijzigd door Radar op 31 aug 2017 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Huub D71 schreef:Als buitenlands belastingplichtige heb ik tijdig alles ingeleverd over het jaar 2015 (inleverdatum mei 2016). Tot op heden wordt ik door medewerkers van de belastingtelefoon aan het lijntje gehouden (ben reeds van af januari aan het bellen). Dit betekend dat men mij telkens beterschap beloofde en over 8 weken nog maar eens terug zou moeten bellen als ik niks hoorde. De vorige keer werd mij telefonisch verzekerd dat de definitieve aanslag klaar lag, zoals gewoonlijk kwam er niks, na 8 weken maar weer gebeld. De medewerker die ik aan de lijn kreeg heeft alles nog eens nagekeken en kwam met de mededeling "er ligt nog geen melding/definitieve aanslag voor en er werd bij verteld dat de uiterlijke termijn 3jaar bedraagt". Dus anders gezegd: laat ons met rust en bel i.p.v. over 8 weken over 1,5 jaar nog maar eens terug. Op mijn opmerking dat ik dan met mijn toekomstige aangiftes mij ook meerdere jaren tijd nemen kan werd negatief gereageerd. Zijn er meer mensen met deze problemen en zo ja wat kan hier aan gedaan worden??
De termijn is 3 jaar dat is wettelijke zo bepaald. Je krijgt vaak eerder een voorlopige aanslag.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ve_aanslag

Gezien jouw aanslag waarschijnlijk geen standaard werk is zijn ze deze vermoedelijk extra aan het controleren. Definitief betekend dat ze het achteraf niet meer kunnen aanpassen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom heb je zoveel haast met die definitieve aanslag? Als je de aanslag juist hebt ingevuld, dan zal de definitieve aanslag niet afwijken van wat je al hebt bepaald. Er is dan m.i. ook weinig reden om haast te hebben.

Ik heb soms ook dat er een definitieve aanslag komt waarbij ik mij verbaas dat het over een jaar eerder gaat dan ik had verwacht. Maar omdat ik de aangifte invul zoals zou moeten, komt het te verrekenen bedrag altijd op 0 uit. Dus die definitiever aanslag verdwijnt na vluchtig bekijken meteen in het archief.

Huub D71
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2017 10:49

Re: Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door Huub D71 »

De belastingdienst heeft niet eens een voorlopige aanslag gestuurd terwijl ze claimen dat dit 3 maanden na ontvangst verstuurd wordt. Overigens werd in een van de telefoongesprekken bevestigd dat er geen problemen waren met de verstuurde aanslag. Overigens werd bevestigd door de belastingdienst dat er personeels en software problemen zijn....

PennyWiser
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2017 15:18

Re: Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door PennyWiser »

Duurde bij mij ook 3 jaar in Nederland (en nog veel langer vanuit België). Voordeel is wel dat ze je rente zijn verschuldigd als er sprake is van teruggave.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door kweenie »

Gaat niet om hoe de belastingdienst georganiseerd is. Gaat er om dat ze afhankelijk zijn van buitenlandse gegevens en dat ze die heel wat minder makkelijk kunnen verifiëren dan binnenlandse gegevens.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door vroem »

mwahh.. vraag mij af of het aan buitenland ligt. Wij zijn nog in afwachting van definitieve beslissing 2014, waren wat extra vragenrondes o.a. ivm opstart bedrijf echtgenote, alles m.i. vlot beantwoord en extra gegevens (kopie facturen aangeleverd en zo) , nu al 2 maanden radiostilte. en dat is echt allemaal gewoon binnenlands. De mijne is wel definitief vastgesteld overigens. 2015 ook nog niets van vernomen.

stofzuigertje

Re: Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Na vertrek van enkele met ruim 30 jaren ervaring mag mijn buurvrouw die 6 jaren terug de Havo verliet dit oplossen.
Ze heeft alleen simpele aangiftes verwerkt en moest alle lastige doorsturen.

Nu de ervaring met gouden handdruk thuis zit mogen de lager opgeleide zonder enige ervaring dit oplossen.
Daarom ook de vaak verkeerde 3 maanden want binnen of buitenland.... weten ze niets van.

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door juliomariner »

Toevallig zelf vanmiddag contact gehad met belastingdienst buitenland. De alleraardigste medewerker gaf aan dat ze nu geen datum mogen communiceren wanneer ze alles op orde hebben. Ze hadden een nieuw regeltje bedacht waarmee je dus ook een verklaring van de belastingdienst van het woon land moesten hebben. Echter nu hebben ze veel te weinig mensen om alles te verwerken.
Het zou goed komen maar kon nog wel ff duren.
Ben wel heel goed en vriendelijk te woord gestaan echter de medewerker kon en mocht alles ook niet versnellen.

Willem12

Re: Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door Willem12 »

De termijn van 3 jaar is wettelijk vastgelegd. De belastingdienst maak daar te pas en te onpas gebruik van. Ook mijn ervaring is dat als je informeert wanneer je dec definitieve aanslag kunt verwachten dat men dan zegt: Wij mogen er wettelijk drie jaar overdoen om een definitieve aanslag op te leggen
(de drie jaar gaan pas in an afloop van het jaar waarin aangifte is gedaan).
Ik vind dat hier misbruik van de wet. Voor ingewikkelde aangiften en aangiften waar elders nog gegevens opgevraagd moeten worden om de juistheid van de aangifte te kunnen controleren kan ik me indenken dat daar een ruime tijd voor nodig is.

Er een mogelijkheid om bij de belastingdienst over deze zaak een klacht in te dienen. Het formulier hiervoor kun je downloaden van de site van de Belastingdienst. Ik heb daar een zeer positieve ervaring mee.

dedolle
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jan 2005 15:27

Re: Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door dedolle »

Ook ik wacht op definitieve aanslag 2015. Heb wel de voorlopige gehad. Niets geen buitenland, maar gewoon Nederland met alleen AOW. Hoor van meerdere oudere dat ze nog geen definitieve aanslag hebben gehad. En als je veel kosten hebt gehad, zou het toch fijn zijn als je op tijd je centjes zou krijgen. Het is al geen vetpot. Bij dood hebben we er niets meer aan. Bij navraag word er gezegd dat er controle word uitgevoerd!! Echt?? Met alleen AOW? Moet dat zo lang duren? Maar owee als je te laat bent met inleveren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door kweenie »

"Met alleen AOW" zul je ook weinig terug krijgen. Je zult alleen veel terug krijgen als er veel aftrekposten en dus veel bijzonderheden zijn.

Zoé
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 aug 2017 19:53

Re: Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door Zoé »

Wij wonen in Duitsland en tot verleden jaar kregen we binnen enkele maanden na aangifte de voorlopige aanslag en ook de definitieve aanslag liet nooit lang op zich wachten maar sinds verleden jaar mogen ze er 3 jaar over doen. Het ging mij net zo als vraagsteller. Mijn aanslag was binnen enkele maanden voor elkaar maar die van mijn man na 1 1/2 nog steeds niet. Eerst werd er gezegd dat we voor 1 juli aangifte moest doen en dat de aanslag voor 1 juli een jaar later ook opgelegd moest worden. Toen dat niet het geval bleek te zijn zei men dat diegene die dat gezegd had niet goed geantwoord had en kreeg ik bovenstaand antwoord. Men begreep goed dat het voor ons niet leuk was maar dat ze meer rente betaalden dan de bank dus hadden wij er ook baat bij en ze deden hun best het toch eerder voor elkaar te hebben. Het blijft dus afwachten. Wij zijn met pensioen, maar voor jonge mensen met bv een hypotheek is het toch wel erg lang wachten op belasting terug gave.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door kweenie »

Zoé schreef:Wij zijn met pensioen, maar voor jonge mensen met bv een hypotheek is het toch wel erg lang wachten op belasting terug gave.
Daar hebben ze de voorlopige aangifte voor bedacht. Je kunt in principe al tijdens het jaar die teruggave krijgen (of extra te betalen belastingen betalen). Als je die voorlopige aangifte goed invult, dan zal de definitieve aanslag niet of nauwelijks afwijken van het voorschot. Bij de meeste mensen zou het daarom ook niet echt een probleem hoeven te zijn als de Belastingdienst later is met het opleggen van de definitieve aanslag.

Zoé
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 aug 2017 19:53

Re: Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door Zoé »

Je kunt ook per maand te veel betaalde belasting terug krijgen, maar jonge mensen kiezen er vaak voor om het een keer per jaar te ontvangen om er bv de vakantie van te betalen. Het is dan een leuk spaarpotje geweest.

Schoot.h
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2017 07:33

Re: Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door Schoot.h »

Een en ander heeft te maken met nieuwe wetgeving, vanaf 2015 moet je aantonen dar je kwalificerend belastingplichtige bent, om hypotheekrente op een woning in het Buitenland af te kunnen trekken. Daartoe moet je vanaf 2015 een inkomstenverklariing ondertekend door het Steueramt insturen. Het formulier moet je downloaden en afgeven ol het buitenlandse beladtingkantoor. Je aangifte stuur je digitaal in. Het formulier moet worden opgestuurd. Daar gaat het vanaf de aangifte 2015 fout. De per post ingestuurde formulieren moeten bij de belasting handmatig worden ingescand en gekoppeld. Dat gaat om allerlei redenen fout. Daarnaast wordt elke aangifte handmatig gecontroleerd. Je kunt bellen tot je een ons weegt, maar personeelsgebrek en een ouderwets proces leiden ertoe dat men danwel heeft besloten meteen de diefinitieve te sturen, echter de termijn heeft men na al die telefoontjes op het maximale van 3 jaar gezet. Men is ook later begonnen in 2016 ivm problemen Belgische belastingdienst, die slecht wilde meewerken. Daarnaast moet je proberen het zo snel mogelijk in het begin van het jaar te regelen, zodat je de digitale aangifte en de papieren inkomstenverklaring ongeveer gelijktijdig instuurd. Zaak is om wel te controleren of je post is aangekomen, omdat het om duizenden brieven gaat. Doe je dat niet en is je inkomstenverklaring er niet dat hoor je ook niets en wordt je aangifte gewoon opzij gelegd. Er zou eigenlijk aan deze chaos aandacht besteed moeten worden, omdat de procedure niet meer van deze tijd is, mensen wachten en wachten en het overzicht soms dreigen te verliezen.

Gwen01
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2017 20:25

Re: Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door Gwen01 »

Ik heb hetzelfde als Huub en de anderen. Een heel jaar aan het lijntje gehouden door de belastingdienst. Eerst zou er binnen drie maanden, dan binnen een jaar gereageerd worden, nu binnen 3 jaar. En nee, mijn aangifte is niet ingewikkeld. Hetzelfde als de afgelopen 10 jaar, toen ik wel binnen 3 maanden een voorlopige aanslag kreeg. Die definitieve aanslag vraag ik niet eens naar.
Mensen die in het buitenland wonen en toch binnenlands belastingplichtig zijn worden hier benadeeld ten opzichte van inwoners van Nederland.
Op mijn verzoek om een voorlopige aanslag kreeg ik niet eens antwoord, nog steeds niet trouwens. Mijn klacht hierover bij de Belastingdienst werd wel na 2 maanden beantwoord, maar ik krijg geen voorlopige aanslag over 2015 (Over 2016 ben ik nog niet eens begonnen.) Zeer vervelend; je moet wel alles op tijd aanleveren, maar zij veranderen de spelregels omdat ze het druk hebben. En over die rente die ze vergoeden ; ik maak liever zelf uit wat ik met mijn geld doe, in plaats van er drie jaar op te moeten wachten. Vergeet niet het is mijn geld, geen douceurtje van de overheid!
De aantallen Nederlands binnenlands belastingplichtigen die in het buitenland wonen zijn relatief klein. Niet belangrijk dus. Toen de hypotheekaftrek enorm beperkt werd voor hen, kraaide er ook geen haan naar.

stofzuigertje

Re: Wachten op definitieve aanslag Belastingdienst

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Buitenland aangifte word niet vol automatisch verwerkt!
En nog personeel met gouden handdruk wegsturen en een onervaren iemand met lage opleiding mag het dan overnemen.

Ja, ik weet van buurvrouw dat sinds die ervaren mag weg ging zij er veel moeite mee heeft met die afwijkende voorwaarden.
Zelfs voor een simpele al jaren zelfde aangifte, maar zij moet dat per persoon eerst goed uitzoeken!

Gesloten